Cykelpendling - smärtgräns för hem / jobb - t/r

En ytterst praktisk fråga:
- Vad är er praktiska smärtgräns för hur långt ni orkar cykelpendla t/r hemmet-jobbet? I tid eller avstånd.

Vi funderar på att flytta och jag måste börja förstå vad som är praktiskt görbart om jag vill kunna nyttja cykeln primärt, året runt, för att pendla till jobbet.

Tankarna går såhär:
- Cykelpendling -> Vardagsmotion och pendling kombinerat i ett. Alltså möjlighet att spara tid då man inte har samma behov av träningspass på kvällen / efter middagen sen senare.
- Cykelpendling -> Sparar pengar då man inte behöver lägga det på bilpendling / kollektivtrafik. Därmed sparar man även ihop tid i längden då man inte behöver jobba lika många timmar för samma levnadsstandard, upp till en viss brytpunkt (förhållande sparad kostnad/arbetstid kontra tidsvinst med bil-/kollektivpendling).
- Miljövänligare
- Vardagsmotion

Vad är era praktiska erfarenheter?
- Hur långt cykelpendlar ni?
- Vad är er smärtgräns?
- Vad för cykel använder ni? El / vanlig? Landsväg / cross / mtb ...?
- Vad är er grundnivå av kondis / träningsmängd för att ens komma på tanken att cykelpendla 1-2-... mil / dag?
- Vintertid / höstrusk, hur håller ni motivationen uppe?
- Mat / storhandla - Storhandlar någon av er på vägen hem, isf med cykelväskor eller cykelvagn?

Ha de!

Beror väl på var du tänker bosätta dig. Förutsättningarna skiljer sig lite grann mellan Söderslätt och Dalsland, stad och land, kust och inland, tät- och glesbygd....

Pfaff sa:
Beror väl på var du tänker bosätta dig. Förutsättningarna skiljer sig lite grann mellan Söderslätt och Dalsland, stad och land, kust och inland, tät- och glesbygd....

Absolut, beror på var man vill bosätta sig, det är därför jag efterfrågar era erfarenheter i detta forum för att få en bredare känsla av vad som är möjligt i detta land.

Just nu bor jag i Uppsala, platt som fan, men jobbar i Stockholm. Har testat att cykla till jobbet på morgonen men 73 km var lite väl i längsta kant... =)

Handlar ganska mycket om väder och hur sträckan är trafikmässigt. Idag har jag drygt en mil enkel resa och jag pendlar varje dag året runt. Ganska ofta med en tung ryggsäck då jag ska iväg på annan träning efter jobbet. För mig är det inga konstigheter. Cyklandet blir som ett gift och jag mår lite dåligt om jag inte får min dagliga dos. När det blåser stark sidovind och är snöblandat så blir det bara som ett extra äventyr så länge man har bra kläder. Tidigare hade jag drygt 2,5 mil enkel resa och för mig blev det för långt att pendla dagligen, körde då kanske 3 x per vecka istället. Jag håller förvisso på med annan träning också så är det bara cykel så kanske det fungerar. Ska man storhandla kan man väl göra det på nätet och få det hemkört?

Senast ändrad:
Med bra fysisk grund att starta från och bra/skapliga vägar skulle jag säga att 20km är görbart för de flesta med god motivation året runt på en icke-elcykel. Då tar det i praktiken 40-45 minuter sommartid om du har ”skaplig” fart och på vintern rimligen under en timme.
Det tar 100 tillfällen att skapa en vana har jag hört, så startar du på våen så är du inne i det på höst/vinter när det blir lite mer motivationskrävande.
Sen gäller det att skapa fungerande rutiner kring klädsel, tvagning, lås av cykel osv så det inte går en massa tid där, men det lär du lösa ganska omgående när du väl börjat. Om sånt känns jobbigt tror jag det skulle döda motivationen för mig.

Storhandla på vägen går bort för mig. Ska du ha väska eller cykel som klarar en storhandling känns det som en rätt trög cykel alt stor väska som hindrar resten av cyklingen. När jag behöver ha med mig grejer kör jag nästan aldrig med mer ön vad som ryms i en stor sadelväska plus ryggfickor. Ryggsäck hatar jag att cykla med!

(På en bra elcykel kan du hålla en mer sommarmässig fart även på vintern antar jag trots dubbdäck, mörker och slask så det kanske inte är så dumt även om jag aldrig testat. På den kan du ju ha pakethållare med väskor också men i mina öron låter det som riktigt trist cykling.)

/en som pendlar 21 km enkel väg året runt och har det som huvudsaklig träning

Miss Lycka 2.0 sa:
Har cykelpendlat 5 mil enkelresa som max. Det går utmärkt.

5 mil, kul! Det var nog längre än vad jag trodde en smärtgräns skulle vara... =)

Vad har du för förutsättningar för det? Hur mycket hade du cyklat innan det? Alltså, är du elitcyklist sedan tidigare eller glad motionär som gav järnet? =)

- Vad är er smärtgräns?
- Vad för cykel använder ni? El / vanlig? Landsväg / cross / mtb ...?
- Vad är er grundnivå av kondis / träningsmängd för att ens komma på tanken att cykelpendla 1-2-... mil / dag?
- Vintertid / höstrusk, hur håller ni motivationen uppe?
- Mat / storhandla - Storhandlar någon av er på vägen hem, isf med cykelväskor eller cykelvagn?

Så här tänker jag: Jag skulle nog ha svårt att hålla motivationen uppe över 15 km enkel resa. Då tar det ju 45 minuter inkl. trafik/rödljus exkl. omklädning och dusch, så troligtvis över en timme enkel resa. Framförallt på vintern är det mindre kul när det tar (mig) tio minuter att klä på mig inför cykling. Det är nog just tiden för omklädningen och duschen som tar emot faktiskt. När jag väl sitter på cykeln är det lugnt. Ev. skulle motivationen kunna hållas uppe med vetskapen om att jag snart skulle få lyssna på ljudbok/podcasts eller ha tillgång till bra backar/raksträckor för intervaller. Utöver det mår jag fantastiskt bra av att få vakna upp ordentligt på cykeln på väg till jobbet. Att oavsett väder komma fram med ett leende på läpparna är den största behållningen av cykelpendlingen för mig.

Just nu cyklar jag runt 7 km enkel resa i vanliga kläder och ryggsäck. Det funkar året om. Brukar inte storhandla enligt den gängse definitionen men stannar ibland och handlar på vägen hem och fyller ryggsäcken och ev. en (väldigt sällan två) extra bärkassar som jag har i ryggsäcken.

Rent konditionsmässigt vänjer du dig troligtvis rätt fort nästan oavsett sträcka. Om du är riktigt otränad kanske det kan ta nån månad innan du börjar närma dig nåt som kan kallas behagligt förstås.

Cyklar: vintertid cross med skärmar och dubbfria vinterdäck. Tidig Vår och sen höst skos den med släta lvg-däck.
Sommartid (typ april-okt/nov): landsvägscykel med små skärmar.
Vintertid vid riktigt eländigt före: gammal mtb med fulldubbade däck. Används i praktiken kanske 3-5 dagar per år.
Hastighetsskillnaden är ganska försumbar mellan vinter- och sommarcykeln men det känns väldigt mycket snabbare på sommarcykeln.
Mtb:n är trög, kanske tar 10 min extra med den i skapligt väglag.

Jag lyssnar alltid på poddar på vägen - skön egentid!
Duschandet har jag rationaliserat bort; klär mig så jag är lite småkall och oftast inte hinner bli svettig tills jag kommer fram, på jobbet byter jag kläder och slaskar av mig under armar etc i handfatet. Eftersom jag är ren på morgonen och har rena underkläder så är jag luktfri (även enligt omgivningen).

Senast ändrad:
Har pendlat sommar som vinter i Skåne nu i över 3 år. Jag har 30km enkel resa och det fungerar bra. Så resan tar runt 55-75 min morgon och eftermiddag beroende på väder och temperatur.

41km enkel i storstockholm. GC banor, vägar, femtioelva trafikljus och stundtals/bitvis trångt så det tar mellan 90 och 105 minuter i normalfallet. Värsta gången tog det nästa 3 timmar att komma hem på oplogade vägar i snökaos - med vinterdäck....

Pendlar 2 dagar per vecka med cykel - sommartid ibland tre någon enstaka gång fyra, vintertid ibland noll. Kör primärt på en stålcross med bra skärmar, lampor reflexer och väska. Vintertid har cykeln dubbdäckshjul och sommartid tämligen punkatåliga lite bredare landsvägsdäck. Dagar då sol utlovas kör jag på lättare cykel utan skärmar och med mer lättrullade däck. Dagar med totalmissär kör jag ibland med fulldubbad mtb, men det blir sällan och mest någon gång ibland som ett litet äventyr.

Dock har jag nyligen börjat att placera kläderna i förväg på jobbet och tar med mig dem de dagar jag inte cyklar - det sparar in en väska på pendlaren och omaket att packa upp och ner väskan två gånger per dag.

Jag handlar i princip aldrig på vägen, dels för att jag inte har något bra sätt att få med mig sakerna och dels för att jag inte har med mig något vettigt lås och därmed inte vill lämna cykeln på stan.

Duschar alltid på jobbet och sen igen när jag kommer hem.

Senast ändrad:
Har cyklat i några år: 14-12 km enkel väg tur och retur. Med tung ryggsäck. Duschar på jobbet.

Det funkar inte att handla på vägen för mig. Jag lämnar/hämtar barn på förskola/skola också åt ett håll. Förut var jag tvungen att cykla hem och byta cykel till barnsadel/vagn före hämtning, men kan numer med större barn hämta på vägen, något som sparar kanske 15 minuter per dag.

Jag skulle nog kunna sträcka mig upp till runt 20 km per dag tur/retur.

I perioder föredrar jag cykelpendling, mer fritt och njutningsfullt på ett sätt. I vart fall är det helt klart så på vintern. Det enda negativa är väl att man egentligen måste klä om och så kan man inte räkna in det i träningsmängden. :(

Är man cyklist bör man klara någon mil per dag, mest bra att och verkar uppiggande

Senast ändrad:
Distanscykling sa:
... Det enda negativa är väl att man egentligen måste klä om och så kan man inte räkna in det i träningsmängden. :(
Varför kan du inte räkna in det i träningsmängden? Jag gör det i alla fall och utan pendlingen skulle jag inte ha en chans att kunna tävla på nuvarande nivå.

Har ni behov av två bilar sälj en och köp en cykel! På det viset så blir man tvingad att cykla 5dar i veckan året runt i alla väder annars är det lätt att man tar bilen av lathet
Kör 3,5 mil tor per dag, elcykel och vanlig beroende på dagsform
Cykelväskor tycker jag är bättre då rygga lätt blir en svettsamlare på ryggen
Ibland cykelvagn för barn/mat

Pendlade 8mil per dag under ett år i v-tuna-märsta området och då tyckte kvinnan i huset att jag blev citat ”trött och förbannad”.
Gäller att hitta sin gräns så man orkar hela dagen

Senast ändrad:
Lejon sa:
Distanscykling sa:
... Det enda negativa är väl att man egentligen måste klä om och så kan man inte räkna in det i träningsmängden. :(
Varför kan du inte räkna in det i träningsmängden? Jag gör det i alla fall och utan pendlingen skulle jag inte ha en chans att kunna tävla på nuvarande nivå.

Inte riktig cykling :('

I sak håller jag fullständigt med dig, man BÖR implementera pendling i sin vardag, så många fina timmar man kan "fylla ut" genom att cykelpendla. Optimalt? Knappast

Senast ändrad:
westberg.f.andreas@gmail.com sa:
Pfaff sa:

Absolut, beror på var man vill bosätta sig, det är därför jag efterfrågar era erfarenheter i detta forum för att få en bredare känsla av vad som är möjligt i detta land.

Just nu bor jag i Uppsala, platt som fan, men jobbar i Stockholm. Har testat att cykla till jobbet på morgonen men 73 km var lite väl i längsta kant... =)

Jag pendlade Nyköping - Södertälje ett tag, 76km enkel resa, det var alldeles för mycket egentligen, framförallt tidsmässigt, så ofta körde jag cykel på morgonen och tåg hem och nästa dag tvärtom. De första gångerna var ganska tuffa, men formen kom ganska snabbt ändå och då blev det mycket roligare! Det var tänkt som min huvudsakliga träning för Vätternrundan 2017 och för naturupplevelsens skull (och för att få skriva i pendlartråden förstås...), morgonturen var magiskt vacker ibland, kvällsturen ofta betydligt segare.....
Tidsåtgång 2.5-3 timmar åt varje håll, körde oftast på gammal hurtbulleracer. Tillgång till dusch på jobbet.

Mvh Ulf S.

Jag har ca 13 km till jobbet. Tar från knappa halvtimmen i finväder på lvg-cykeln, uppåt 45 minuter med dubbade vinterdäck på hybridcykeln (astung city/mtb-hybrid). När jag jobbade skift var det väldigt få skift jag inte cyklade. Nu när jag jobbar dagtid blir det 2-3 dagar i veckan. Den extra tiden med ombyte och dusch på hemvägen stjäl mycket tid i vardagsstressen. Har i perioder även lämnat och hämtat på förskola, funkar bra då vi har extremt nära till förskola/skola. Har aldrig handlat på vägen. Dels är det bara 10 minuter promenad till affären hemifrån, dels ogillar jag starkt att cykla med väskor, gäller både på cykeln och på ryggen. Har arbetskläder på jobbet så behöver bara ta med rena kalsonger då och då.

När jag började pendla gjorde jag misstaget att alltid cykla i "lagom" tempo. Dvs ganska fort, men långt ifrån högintensivt. Tog det i princip aldrig lugnt iaf. I kombination med något hög sadel har jag idag 5 år senare fortfarande problem med framförallt vänster vad pga överbelastning. Rehabövningarna kunde skötas mer regelbundet, men ta det lugnt och låt kroppen vila även om du cyklar varje dag!

Jag hade nog kunnat ha uppåt 20 km och ändå cykelpendla, som det ser ut just nu. När barnen är lite större skulle det kunna vara ytterligare lite längre. Som nån sa tidigare, en rolig cykel gör väldigt mycket! Hybriden är så tung och ger mig en så oaero position att ibland vill jag bara lägga mig i diket och ringa taxi. På lvg-cykeln är samma motvind ingenting, skär igenom som en kniv ;) Hade jag gjort om cykelvalen hade det definitivt blivit två bockstyren. Värt att tänka igenom före köp iaf.

Distanscykling sa:
Lejon sa:
Distanscykling sa:

Inte riktig cykling :('

I sak håller jag fullständigt med dig, man BÖR implementera pendling i sin vardag, så många fina timmar man kan "fylla ut" genom att cykelpendla. Optimalt? Knappast
”Inte riktig cykling”?
Jag håller med om att det inte är optimalt jämfört med om man har obegränsat med tid och ekonomiska resurser så man kan träna exakt som man vill, men om vardagen innehåller barn och heltidsarbete är det åtminstone för mig optimalt jämfört med att försöka få till träningen på annat sätt. Det andra sättet skulle nämligen paja vardagsliv och öka min stressnivå och i slutändan skulle timmarna på cykeln bli väldigt mycket färre. Min cykelpendling har ändå tagit mig till oväntat hög kapacitet.
Men för att pendlingen ska bli effektiv träning också som leder framåt prestationsmässigt måste man givetvis variera belastnkngen under pendlingen - lägga in intervaller (tack Strava), teknikträna och ibland skarva på lite samt på helgen köra något annat. Ibland kör jag tex på tom mage på eftermiddag (skippa lunch helt enkelt) - dina två kortare pass efterliknar då ganska effektivt ett längre distanspass.
Det kräver alltså lite tankeverksamhet och pannben, men får man till det kan det bli riktigt bra träning som ffa är väldigt kontinuerlig. Nyttan av teknikträningen man får vintertid i dåligt väglag (om man kör med lite insats förstås) tror jag inte heller man ska underskatta.

Det lejon skrev stämmer rätt väl på mig.

19km enkel. 45 min ca. Kombinerar elcykel, trampcykel och bil. Cyklar året runt. Har haft mtb, lvg, cross, hybrid...

Elcykeln är bra för det går nästan lika fort oavsett vind och väder.

Smärtgränsen mäts nog i tid och mer än en timme skulle vara struligt i vardagspusslet.

Kondis? Det får man rätt snabbt...

Vintern; se till att ha bra lampa och bra kläder. En vinnare för mig var ”öronmuffar” från hest-affären. Slipper kyla och vindbrus.

Mot bilen skiljer det 10-25 minuter till cykelns nackdel.

Storhandlar ibland med elcykeln. Hänger kassar överallt, men har bara 1,5 km från affären. Men hellre planerar jag och tar bilen de gångerna.

Rolig cykel är nog a och o.

7 km enkel resa. Känns lite kort faktiskt.....brukar ta en omväg hem ibland. Och andra gånger så kör jag högintensiva intervall på vägen hem, spurtar upp i över 40, sedan ner till 30, upp igen etc. Ser väl inte klokt ut förstås.

Jag håller med föregående två talare, Lejon och Kristoffer R. Cykelpendlingen kan absolut bli något vettigt, men man måste anstränga sig litet. Ta en och en halv timme före frukost på väg till jobbet tidigt en dag när man inte lämnar, köra litet back- och brospurter på hemvägen eller liknande. Jag har drygt 13 km om jag tar raka vägen men måste tyvärr genom Stockholm vilket gör att det blir trögt bitvis på sommaren, så allt handlar om var man bor och vilka vägar man har. Att pendlingscykla landsväg på vintern om det är snö eller slask lär ju inte vara så kul.

Sen det som har gjort att jag faktiskt tagit bilen till jobbet nån extra gång på sistone är att all pendling tyvärr tar bort tiden / orken / lusten att nöjescykla. Jag märkte att jag cyklade mycket mindre i skogen, eller rättare sagt nästan inget. Så även om pendlingen kan vara bra träning så kanske man ändå vill ha litet energi över till den roligare cyklingen.

Som svaren visar så variarer det nog väldigt mycket.

Jag själv kom fram till för några år sedan att en total cykeltid på ca 1.15 över en rätt jobbig sträcka var för mycket för mig.

Orsakerna till det var:
Med ombyte, dusch och det som hör till så tog transporten till och från jobb kanske 1.45 vilket var för lång tid i min vardag.
Jag var mycket mer intresserad av att träna andra saker i skogen än fram och tillbaka samma sträcka hela tiden och pendlingen störde den andra träningen.

Nu har jag kortare och cyklingen blir mer som lätt återhämtning och ett bra komplement till annat.

Variablar som jag tror är viktiga och som kan göra stora skillnaden för hur man upplever pendlingscykling och hur det fungerar är:

Cykling varje dag eller bara når det passar.
Cykling året runt eller bara på sommaren.
Pendlingen som en viktig del av träningen, som ett komplement eller något som går imot annan träning.
Hur lång tid annan transport tar och hur mycket tid man har. Om man har små barn är ju inte tiden före och efter jobb någon "gratis" tid direkt. Mycket lättare att få tid för träning kl 8 än före och efter jobb för många.

Så jag tror det varierar väldigt mycket vad som fungerar och vad folk gillar. Jag tycker att det alldeles för ofta i sådana här diskussioner kommer kommentarer som är baserade på helt andra premiser än vad den som man svarar har,

Det är väl inte så mycket sträckan som tiden som är gränsen?
Med sju timmar jobb, sju timmar fritid och sju timmar sömn så blir det ju inte ens tre timmar över om man ska längre än femton kilometer...

görveln sa:
Så jag tror det varierar väldigt mycket vad som fungerar och vad folk gillar. Jag tycker att det alldeles för ofta i sådana här diskussioner kommer kommentarer som är baserade på helt andra premiser än vad den som man svarar har,
Jo, men TS formulerade ju ett exemplariskt tydligt inlägg där han i första hand efterfrågade personliga erfarenheter.

En dryg halvtimme enkel tycker jag är ok, inte mycket mer. Har haft ca en timme, då drygt 25km och det tröttnade jag på. Blev så länge ute i regnet och tog längre tid när det inte var läge för racer längre.

Nu har jag bara 3,5 mm enkel vilket tar typ tio min. Det är kasst. Ger ingen märkbar träning över huvud taget. 5-6 som jag hade förut märktes ändå att det höll lägstanivån uppe en aning.

Rattnalle sa:
En dryg halvtimme enkel tycker jag är ok, inte mycket mer. Har haft ca en timme, då drygt 25km och det tröttnade jag på. Blev så länge ute i regnet och tog längre tid när det inte var läge för racer längre.

Nu har jag bara 3,5 mm enkel vilket tar typ tio min. Det är kasst. Ger ingen märkbar träning över huvud taget. 5-6 som jag hade förut märktes ändå att det höll lägstanivån uppe en aning.
Det är verkligen jättekort!

Lejon sa:
Rattnalle sa:
Nu har jag bara 3,5 mm enkel vilket tar typ tio min. Det är kasst.
Det är verkligen jättekort!
Onekligen, men det tar väl niokommafyrtionio sekunder att låsa upp och låsa och tio sekunder att hoppa upp och av så det känns ju inte orimligt. [edit: Men snittfaten 0,01km/h lär ju inte sätta några stravanoteringar värda att notera direkt.]

Senast ändrad:
För mig i alla i alla fall är den skärmfria tiden där tankarna får vandra fritt en av de främsta fördelarna med att cykelpendla. Jag får en stund för eftertanke och hinner reflektera och sortera.

På vägen in hinner jag ofta komma på en plan för att lösa de ”utmaningar” som väntar under arbetsdagen. Och när jag kommer hem har jag tömt huvudet från jobb och kan pigg och glad fokusera på familjen.

Tricket för att ta sig igenom vintern är att börja på våren och sedan aldrig vika ner sig pga väder. Vintern blir på så sätt en gradvis tillvänjning.

Jag pendlar ca 35 km/dag året om. Har en gravelracer i stål med cykelväska. Jag stannar till för olika ärenden då och då, men en storhandling går ju inte att transportera.

Jag har i min ungdoms krafts dagar försökt att cykla (jag skrev först cykelpendla, men det var en på tok för ambitiös beskrivning) från västra Uppsala till jobbet i norra Stockholm några enstaka gånger som omväxling. Sträckan är ganska exakt 65 km, men det fungerade inte för mig alls, mest beroende på trafiken. Väg 255 är smal, det är mycket trafik i rusningen när jag var så illa tvungen att cykla och det går väldigt fort (tycker jag när jag sitter på cykel) så jag var stressad redan innan jag hoppade på cykeln, cyklade med lätt skräck och slutade nästan andas när lastbilarna och bussarna strök förbi med armbågs lucka. Väl framme var jag fortfarande uppe i varv ett bra tag efteråt och var kass på jobbet som kräver 100% fokus. Nu är jag kanske en fegis, men det gjorde en otrolig skillnad mentalt att vara tvungen att cykla oavsett. När jag cyklar för träningens skulle väljer jag var, när och hur och jag kan skita i allt om det inte känns bra. Det blev några vändor (cykel-tåg-tåg-cykel) innan jag gav upp och valde min mc på heltid istället.

Om du har bra möjligheter att låsa in cykeln på jobbet, kan pendla med kollektivtrafik, har en trevlig väg att cykla på och har skapligt flexibel arbetstid i alla fall ett par dagar i veckan så borde det vara rimligt att ha i alla fall en bit över 5 mil enkel väg.Ska det cyklas tur och retur varje dag så skulle jag inte vilja ha mer än ca 20 km för att det ska kännas kul istället för som ett måste.

Tackar för alla inspel! Tråden utvecklade sig precis så som jag hoppats, med era personliga reflektioner som kompletterar alla enkla frågor om distans / cykel / väder.

Det är liksom alla små tankar, saker osv. som man enkelt glömmer bort som är de viktiga sakerna som kommer att avgöra om man fortsätter att pendla.

Några huvuddrag jag hittills tar med mig:
1) Alternativ tid / kostnad: Hur lång tid tar vanlig kommunal / bil pendling och vad är den kostnaden. För stor skillnad och cykel blir svårt att motivera. Är t.ex. fallet för mig nu med boende i Uppsala o jobb i Sundbyberg (73km enkel...)

2) Motivation för pendling: Vardagsmotion / träning, kostnad / tid, småbarn / ensamstående. Måste ju fortfarande vara kul att köra mtb i skogen liksom =)

3) Uthållighet: Sälj bilen / börja tidigt o i lugn takt / kötta inte bara utan ta det lugnt också

4) Väder / säsong / dusch: Bara att gilla läget. En gammal friluftslärare uttryckte det såhär för mig: "Ska man bli långvarig i den här branschen (friluftsliv/guidning) så måste man gilla väder, o då menar jag alla typer av väder! =)"

- Ps. Ingen Norrlänning som yttrat sig än vad jag tolkar? Hur funkar vinterpendling i norr?

5) Tid / avstånd: Troligen tidsåtgång som sätter begränsningen. Det finns bara en viss tid mellan att barn ska lämnas på förskola och sen hämtas igen, även om man som två föräldrar delar på det.

6) finns säkert mer...

Men, mina övergripande motivationsfaktorer kan sammanfattas såhär:
- Alltid cyklat till skolan sen 9 års ålder. Endast när jag började jobba så "tvingades" jag sluta med det. Längtar tillbaka till det och friheten.
- Vardagsmotion - Det går inte att nog understryka hur lite vardsgamotion vanliga Svensson får. Cykelpendling är ett sätt att bygga in detta i vardagen och få ett långsiktigt hälsosamt liv.
- Bilfri vardag: Miljötankar i grund o botten. Visst kommer bilen att användas, men önskar helt kunna nyttja cykel primärt. Handla gör jag idag med cykel, men jag bor ju mitt i Uppsala så har det ganska enkelt... Men med en Bob Yak-cykelvagn kan man säkert lösa mycket =)

Fortsätt gärna med fler inlägg, allt tas tacksamt emot!

Har 17 km enkel väg och jag skulle säga att 12-20 km är perfekt för pendling, tillräckligt långt för att få lite motion och komma igång lite och inte för långt för att fysiskt och tidsmässigt orka varje dag, året runt. Tidsförlusten jämfört med bilen blir runt 10 min för mig (utan dubb och utan duschtid inräknat).

Pendlar drygt 20 km enkel väg i perioder och det anser jag vara i längsta laget för att det ska kännas bekvämt. Blir alltid svett (även när jag försöker köra lugnt), så dusch är nödvändigt. Lägg till övrigt vardagspusslande med klädombyten, förskola och familj, och plötsligt hänger i princip allt på en förstående sambo. Kanske blir det bättre med större barn, men just nu skulle jag säga att inget över 10 km skulle fungera året runt.

Ärligt talat har jag tidigare försökt åretruntpendla kring halvmilen enkel väg, före barn e.t.c. var på tapeten, men inte ens det fungerade någon längre tid. Blåst, mörker och vinterkyla tar på motivationen.

- Ps. Ingen Norrlänning som yttrat sig än vad jag tolkar? Hur funkar vinterpendling i norr?

Det fungerar rätt bra om plogningen är bra men det är tyngre både med tanke på underlag, dubbdäck och motivation.

Om inte plogningen är bra så är det inte så roligt i längden. Att cykla på snöunderlag när det är stabilt kallt väder är ofta problemfritt.Om det växlar runt 0, snöar/regnar ofta och är dårlig plogning kan det bli riktigt tungt.

Tror att det är rätt många som cyklar året runt i Umeå.

Har cyklat till och från jobbet en del, speciellt när jag jobbade i närmaste staden, då hade jag ca 14km enkel, och "fördelen" var att cyklade jag hem så var jag tvungen att cykla dagen därpå....:)

Nu har jag 4,5 mil enkel, och jag har gjort det, men 1,45 enkel väg plus ett 10-13 timmars arbetspass och cykla hem är inte riktigt hållbart i längden, mest pga tiden det tar....

Pendling när det är riktig vinter är inga problem så länge man har lämpliga vägar. Landsvägarna är otrevliga i mörker och snö då vägrenarna är smalare och ofta snöröjda.
GC-vägarna här i Luleå är oftast bra snöröjda. Villagatorna är ibland problem då de har lägst prio för snöröjningen.

Självklart går det långsammare på vintern men en pendlingssträcka på 10km ser jag inte som nåt större problem ens när det är som kallast. Själv har jag bara 6km enkel väg vilket brukar ta ca 15min sommartid och uppemot 25min vintertid.

svpe sa:

Pendling när det är riktig vinter är inga problem så länge man har lämpliga vägar. Landsvägarna är otrevliga i mörker och snö då vägrenarna är smalare och ofta snöröjda.
GC-vägarna här i Luleå är oftast bra snöröjda. Villagatorna är ibland problem då de har lägst prio för snöröjningen.

Självklart går det långsammare på vintern men en pendlingssträcka på 10km ser jag inte som nåt större problem ens när det är som kallast. Själv har jag bara 6km enkel väg vilket brukar ta ca 15min sommartid och uppemot 25min vintertid.

Precis! Pendling i kyla ner mot - 30 funkar men en 5km tar 35-45 minuter pga kylan och att man är klädd som på Nordpolen och då vill man inte bli svettig.
Har pendlat så i 11 års tid så vet att det funkar.
Där TS ska pendla blir det inte så kallt, i vintras hade vi ca - 20 som kyligast.

En sak jag tänkte på var det här med att spara pengar. Det beror ju på om man kan sälja en bil om man cykelpendlar, men jag kan ju knappast säga att jag sparar pengar på att cykla jämfört t ex med kostnaden för ett SL-kort. Det kostar en del att pendla, kanske framförallt på vintern. Slitage, andra däck, en massa kläder mm för vintern drar iväg trots allt. Sen har vi ju N+1 på det...

Rullar bara på navväxlat. Max trepetare och det modernaste är 45 år gammalt. Fast givetvis är hjul, lager och växlar i toptrim.

Hägernäs- Spånga är nog max för min del.
Eller City- Gladö. Skall jag vintercykla vill det till heldragna cykelbanor som Årsta- Gladö.
Vid vissa passager, t ex Brommaplan eller Fleminggatan- S: t Eriks cyklar jag helst en omväg.

Tillbaka
Topp