Cykelpendling - smärtgräns för hem / jobb - t/r

Pqz sa:
Roade mig lite med att räkna på kostnaden för min cykling, där jag pendlar dryga 500 mil/år. Då räknar jag med att cykeln kostar 20000 med lampor, skärmar etc och håller i 10 år, att jag köper (cykel-) kläder och skor för i snitt 2000 kr per år. Vidare räknar jag en kedja och en halv kassett per säsong och att sommar- resp vinterdäcken håller vardera två säsonger. Övriga slitdelar som slang, bromsbelägg, olja mm beräknar jag till 800 kr per säsong. Uträkningen hamnar då på 6800 kr/år eller 13,6 kr/mil.
Vad säger ni, känns det som en rimlig beräkning?

När jag har räknat har jag hamnat högre. Men iofs räknar jag in gps/kläder/lampor och sånt också.

Bengt-re sa:
Pqz sa:
Roade mig lite med att räkna på kostnaden för min cykling, där jag pendlar dryga 500 mil/år. Då räknar jag med att cykeln kostar 20000 med lampor, skärmar etc och håller i 10 år, att jag köper (cykel-) kläder och skor för i snitt 2000 kr per år. Vidare räknar jag en kedja och en halv kassett per säsong och att sommar- resp vinterdäcken håller vardera två säsonger. Övriga slitdelar som slang, bromsbelägg, olja mm beräknar jag till 800 kr per säsong. Uträkningen hamnar då på 6800 kr/år eller 13,6 kr/mil.

När jag har räknat har jag hamnat högre. Men iofs räknar jag in gps/kläder/lampor och sånt också.
Jag tycker man ska låta bli såna där uträkningar. Det pajar halva illusionen om att man sparar stora pengar och är en miljövän genom att cykelpendla...

Årskort på SL ryker på drygt 9 kakor. Bil, soppa, parkering...sky is the limit. Fortfarande billigt. Dessutom slipper man gymet.

Bytte nyligen jobb och gick från 10 till 13 km enkel väg. Dessvärre är extra km mestadels inne i Stockholm så det blir ~10 minuter längre och mer varierande beroende på rödljus.
Då det även är lite krångligare med ombyte och parkering på nya stället passerade jag nog någon mental gräns. Förut visste jag att jag kunde vara hemma på 30 minuter (om än lite svettig) från att jag lämnade skrivbordet. Nu måste jag räkna med 45 och det känns långt.

Tiden i sig är inget problem och jag tar bara den kortaste vägen på vintern, när jag har bråttom eller det är motvind?. Varierar annars mellan 17-35 km enkel väg (50km då jag kör Le Peloton).

Som träning är min pendling ineffektiv. Blir några ”intervaller” (typ norrmälarstrand, Västerbron, midsommarkransen) men annars är det mest zen-cykling med podcasts. Befinner mig dock i ”utförsbacken” i ålderspyramiden och sysslar ändå inte med någon målinriktad träning. Känner inte heller att pendlingen gör att jag blir fysiskt trött varesig på kvällen eller helgen (att gå upp kl 5 ibland 2 dagar i veckan för att köra Le Peloton leder dock till viss kvällströtthet)

För mig är det viktigare att pendlarcykeln är tillförlitlig än rolig. Kör på hybrid med navväxel, navdynamo, pakethållare med sidoväska och punkteringssäkra däck och slang (flera år sen sist, peppar osv). Meka och justera kan jag göra på helgen på andra cyklar.

Pqz sa:

Kul att faktiskt se en riktigt uträkning! Jag har funderat på det tidigare men aldrig orkat då jag inte har tillräcklig erfarenhet kring hur mycket saker och ting slits vid pendling.

Men, 13-14kr/mil ( kan inte bedöma rimligheten förutom att din uppställning verkar vettig) indikerar ju iaf att cykelpendling inte är gratis och alltså värd att ta med i beaktan när alla beslut ska tas.

Jag tror ändå att cykelpendling ger en suverän grundkondis / vsrdagsmotion. Förhoppningsvis slipper man t.ex. andra alternativlostnader som pendelkort för buss/tåg, gymkort etc. så lite kan man hämta hem där iaf.

Pqz sa:

Kläder/skor för 2000/år är högre än vad jag skulle sätta. Med säsong, menar du att du byter 2 kedjor/år? Det gör inte jag riktigt. Slangar/olja/belägg/vajrar för 800-1600/år låter också väldigt mycket. Jag ligger inte där, och då använder jag min sommarpendlare massor utöver till pendling. Eller så borde jag byta saker oftare :). (Har bara bytt däck/kedja/växelvajrar på 5år, men borde byta kassett/trissor i år också)

En kassett och två kedjor per år låter fullt rimligt, jag cyklar också ca 500 mil per år och iallafall om man cyklar vintertid sliter det en del på materialet. Det har sagts förr och håller att sägas igen, bra skärmar med egolapp gör att drivlinan håller bättre. Och fötterna blir mindre blöta.

Jag skulle tro att "Övriga slitdelar som slang, bromsbelägg, olja mm" kanske är något överdrivet på 1600:- per år, men vissa behöver byta vevlager med jämna mellanrum och det kan ju kosta. Annars verkar jag inte behöva byta mer än en växelvajer och en uppsättning bromsbelägg per år, och det är ju inga dyra saker om man byter själv. Att byta olja och slang ligger verkligen inte i min årliga underhållsplan, men det kanske det borde göra... ;-)

Brakstav sa:
Pqz sa:

Kläder/skor för 2000/år är högre än vad jag skulle sätta. Med säsong, menar du att du byter 2 kedjor/år? Det gör inte jag riktigt. Slangar/olja/belägg/vajrar för 800-1600/år låter också väldigt mycket. Jag ligger inte där, och då använder jag min sommarpendlare massor utöver till pendling. Eller så borde jag byta saker oftare :). (Har bara bytt däck/kedja/växelvajrar på 5år, men borde byta kassett/trissor i år också)

Hur långt om året? Låter fantastiskt lågt.

Salabaladala sa:
Guldragge sa:
Lever dessa skärmar upp till epitetet 'egolapp' framtill? Eller täcker den inte tillräckligt långt ner?
https://www.xxl.se/sks-germany-raceblade-pro-xl-fender-set-skarmset/p/1119340_1_style

Lappen hamnar rätt långt upp, iaf på pendlaren min. Går nog att förlänga, har bara inte fått arslet ur vagnen.

En bra egolapp ska vara så nära marken som möjligt utan att skrapa i. Gör verkligen underverk för hela drivlinan.

Raggamuffin sa:
Brakstav sa:
Pqz sa:

Kom på att den stod i princip still ett år pga kraschat växellåda som inte gick att uppbåda. Men annars kanske 200 mil/år? 250? Har inte riktigt koll, men 25 km/dag i sommarväglag plus en del längre sommaråkning. Inte så jättemycket. Och bara i fint väder i princip.

Brakstav sa:
Raggamuffin sa:
Brakstav sa:
Pqz sa:

Kom på att den stod i princip still ett år pga kraschat växellåda som inte gick att uppbåda. Men annars kanske 200 mil/år? 250? Har inte riktigt koll, men 25 km/dag i sommarväglag plus en del längre sommaråkning. Inte så jättemycket. Och bara i fint väder i princip.

Då låter det väl mer rimligt iof, inte så långt.
Klädkontot låter ändå lågt imho.
Bara skor och en vinterjacka äter upp det där på en 5 årsperiod.

För egen del skulle jag säga att 15km med möjlighet till dusch och ombyte är optimalt. Genom citykärna eller kustnära/sibirien-tundra med ständig motvind, drar såklart ner betyget,
Har haft lyxen att kunna välja bort arbetsplatser för att de inte haft bra cykelinfrastruktur alternativt legat för nära eller för långt bort och även stångats mot en hel del tröga företagsstrukturer som tror att en tjänstebil fortfarande är något som lockar kompetens.

//j

2000 kr/år för cykelkläder känns inte tilltaget i överkant om man cyklar 500 mil/år, snarare tvärtom.
Ett par bra vinterskor går lätt på 2000 och håller typ 4-5 säsonger. Ett par fodrade vinterbyxor går på minst 1500 och håller kanske 4 säsonger (om man inte klotar). Bra handskar minst 500. Hjälm 1200, jackor sommar och vinter, sommarskor, cykelbyxor med blöja, jerseys, armvärmare, regnskydd till skorna...listan är ganska lång.

Pqz sa:
2000 kr/år för cykelkläder känns inte tilltaget i överkant om man cyklar 500 mil/år, snarare tvärtom.
Ett par bra vinterskor går lätt på 2000 och håller typ 4-5 säsonger. Ett par fodrade vinterbyxor går på minst 1500 och håller kanske 4 säsonger (om man inte klotar). Bra handskar minst 500. Hjälm 1200, jackor sommar och vinter, sommarskor, cykelbyxor med blöja, jerseys, armvärmare, regnskydd till skorna...listan är ganska lång.

Fast de går ju samtidigt att cykla en hel del utan att lägga så mycket på utrustningen.
Själv tycker jag att det kan få kosta en del nu i och med att resurserna finns och jag tillbringar en del av min vardag på cykel men samtidigt har jag kört delar av mitt liv på riktigt skrot utan att lägga ut en krona på det och det har ju funkat bra det med.

//j

Har i ca 10 år cykelpendlat med 7-8 km enkel väg varje dag och under tiden lagt till förskolehämtning vilket ökat totalländen till ca 18 km. Det kändes helt ok under dessa år. Därefter har jag bytt jobb och bostad och har nu 30 km enkel väg till jobbet och det är för långt för att cykla varje dag. Inte för längden skull utan för tiden. Får inte ihop tiden på jobbet med hämtningar på fritids och aktiviteter på fritiden. cyklar nu gärna 1 dag i veckan om vardagspusslet tillåter men har på köpet blivit väderkänslig och cyklar bara om det är fint väder och inte för mycket motvind på hemvägen då det blir tufft att hinna till fritids i tid.

så någonstans mellan 18-60 km per dag tycker jag gränsen går för vad som funkar för en barnfamilj. Tänker när det är fint väder att det är värt att ta löneavdrag när flexen är för låg för att få cykla men när det regnar så är det lätt att ta bilen för att gå plus på flexen :-)
Detta gäller för Göteborgsregionen. Det är ganska många gånger man ångrar att man inte tog cykeln istället när man sitter i bilköer. Man ångrar väldigt sällan att man tog cykeln (Det är nog aldrig när jag tänker efter)

Cykelpendlar 4.3 km året runt.
Kör Bromptom oftast, mest för att den är nedrans rolig att cykla med! Ska man vara petig så tjänar jag ca 30 sek med den jämfört med vanlig hoj pga att jag slipper låsa och parkera. Man vevar på hela vägen till dörren, vecklar ihop och promenerar in på kontoret o parkerar den bredvid skrivbordet. Slipper bry sig om stöld eller att cykeln frusit ihop under dagen.
Om jag ska frakta grejor blir det Bullit med eller utan släpkärra.

/håkan

Har ca 18-19 km enkel väg (Nacka-Solna), som tar mig 40-55 min beroende på väder, vind, cykelval och humör. Skulle nog inte palla så mycket mer, särskilt inte på vintern (skulle om inte annat ta för mycket tid).

Jag är den första i tråden från Korona-tiderna. Koronan var anledningen att jag började cykla så jag slipper trängas på buss och spårvagn.
Jag började cykelpendla nu i sommar 13 km enkel väg med mycket nedförsbacke och (oftast) motvind till jobbet och uppförsbacke och medvind på hemvägen. Mer än 13 kilometer med så mycket backar hade varit svårt. Kanske hade upp till 16 kilometer varit ok om det var plant. Tiden är 36-60 minuter mest beroende på hur blåsten är. Cykeln är en ny hybrid med 24 växlar för 7000, 35 mm breda däck, ganska lågt rakt styre för vindmotståndet+ sidväska till pakethållaren. Har skivbromsar på den vilket jag älskar, de har ett jäkla bett. Oklart om de är för bra när det är isigt, kanske blir lätt att sopa omkull om man tar i med frambromsen?
Var i usel kondition när jag började och utan regelbunden motion de senaste 12 åren. Jag är 52. Motionen jag får var enda skälet till att det inte blev en elcykel annars verkar de vara toppen. Det har gått bra nu i sommar. Mår bättre och kondition, koncentration samt humör är långt bättre. Hade rätt mycket träningsvärk i två månader, mest hela tiden faktiskt, men den är mindre nu. Fick lära mig lägga om kosten med havregrynsgröt på morgonen och kolhydrater (som bröd) och yoghurt efter varje tur för att återhämta mig från dag till dag och hålla energinivån uppe. Sover bättre och mer. Cyklar alltid med hjälm och i vanliga kläder i fint väder (utan dusch på jobbet) och med regnkläder alternativt sportkläder när det är regn, i båda de senare fallen med dusch och ombyte på jobbet. Blåst spelar mindre roll, det finns alltid en växel och ett tempo som passar. Vill gärna cykla hela vintern och gör planer för hur det skall kunna fungera. Det viktigaste verkar vara dubbdäck och bra kläder på utsatta kroppsdelar som händerna.
Hade motorcykel de två senaste somrarna men den enkla sanningen är att cykla är både roligare och mer upphetsande.

Senast ändrad:
Nyttig och rolig tråd detta. Jag får titulera mig Corona-cyklist och nummer 2 som skriver post-covid-19. Har jobbpendlat sen i maj när effekterna från pandemin blev sparken där bak som jag behövde.

Är 45 år, körkortslös kollektivtfafikant med 35 eller 40 km till jobbet beroende på uppgift. Storrökare sedan 30 år tillbaka, begränsad erfarenhet av cykling, men i förhållandevis god kondition. Dock inget sportutövande eller regelbunden träning utan snarare periodare på gymmet.

Förmånscykel via jobbet gjorde att jag ekonomiskt kunde byta ciggen mot en cykel för ca 30000 och ändå gå med viss vinst. Även om abstinensen från uteblivet nikotin skulle omvandlas till en del watt ner i pedalerna så föll valet på en el-assisterad hybrid för att hålla det realistiskt. 7-8 mil verkade långt, så jag satte målet på att cykla 1-2 dagar per vecka och kanske bara ena vägen.

Facit har blivit 3-4 dagar per vecka (jobbat hemifrån de övriga 1-2), ToR, med el-assistansen påkopplad främst i motvind och sega uppförsbackar. Sista halvmilen, milen av hemvägen kan motorns maxläget vara en belöning. Jag tror jag blir starkare bara av vetskapen att den extra lårmuskeln i batteriform finns där, men känner mig samtidigt väldigt nyfiken på vad en lättare cykel skulle göra för skillnader.

Sträckan är ungefär halva vägen lågt trafikerade landsvägar och i övrigt GoC-väg. Jag kan hålla ganska bra tempo och det tar ca 80-110 minuter. Med köer och byten är det försumbart längre tid jämfört med bussarna. Jag räknar med att förmodligen behöva kliva tillbaka in i kollektivtrafiken när kylan kommer och väglaget försämras, men när det blir återstår att se. Här i Västra Götaland är det inte alltid den gör det, och allt är relativt. Det får vägas mot känslan att cykla är kul.

Edit: Kan som ett tillägg säga att pedalerna på cykeln har jag efter råd här på happy bytt till SPD och köpt mig ett par skor. I övrigt samma kläder som övriga dagen eftersom jag inte svettas överdrivet, men tillgång till dusch finns om det skulle behövas. Cykelväskan känns dock som ett måste för att ha tillgång till regnkläder och lite sånt som underlättar.

Senast ändrad:
Starkt jobbat @spurtaren och @Idoru att komma igång med cykel-pendling! Själv har jag cyklat året om i snart 10 år men jobbat hemma under pandemin så börjar sakna cykel-pendlingen nu.

Vill gärna cykla hela vintern och gör planer för hur det skall kunna fungera. Det viktigaste verkar vara dubbdäck och bra kläder på utsatta kroppsdelar som händerna.

Som du är inne på så är bra och lagom tjocka kläder det viktigaste för att det ska bli behagligt under vintern. Händer, fötter och öron är mest utsatta. Dubbdäck är ju bra men beroende på hur din väg ser ut kanske inte nödvändigt. I stan (sthlm) och på stora cykelbanor är det oftast isfritt. Värst är de små bilvägarna i mitt bostadsområde där det blir djupa isiga hjulspår. Jag kör själv med dubbdäck men under senaste vintern så var det inte en enda dag det egentligen behövdes.

Ett annat tips är ett par bra glasögon, så man slipper få snöflingor och regn i ögonen. Men vintern tycker jag ändå funkar ganska bra. Värst är regn, vind och plus 2 grader.

Senast ändrad:
Cyklar: vintertid cross med skärmar och dubbfria vinterdäck. Tidig Vår och sen höst skos den med släta lvg-däck.
Sommartid (typ april-okt/nov): landsvägscykel med små skärmar.
Vintertid vid riktigt eländigt före: gammal mtb med fulldubbade däck. Används i praktiken kanske 3-5 dagar per år.
Hastighetsskillnaden är ganska försumbar mellan vinter- och sommarcykeln men det känns väldigt mycket snabbare på sommarcykeln.
Mtb:n är trög, kanske tar 10 min extra med den i skapligt väglag.

Jag lyssnar alltid på poddar på vägen - skön egentid!
Duschandet har jag rationaliserat bort; klär mig så jag är lite småkall och oftast inte hinner bli svettig tills jag kommer fram, på jobbet byter jag kläder och slaskar av mig under armar etc i handfatet. Eftersom jag är ren på morgonen och har rena underkläder så är jag luktfri (även enligt omgivningen).
Det låter precis som mig själv. Här duschas inte heller. Mängden kläder är superviktigt, så man inte blir för varm. Nu ökar avståndet från 18.5 km till 26 km och jag kom på att det ändå är positivt eftersom den nya sträckan är mer av landsvägs karaktär.

En sak jag tänkte på var det här med att spara pengar. Det beror ju på om man kan sälja en bil om man cykelpendlar, men jag kan ju knappast säga att jag sparar pengar på att cykla jämfört t ex med kostnaden för ett SL-kort. Det kostar en del att pendla, kanske framförallt på vintern. Slitage, andra däck, en massa kläder mm för vintern drar iväg trots allt. Sen har vi ju N+1 på det...
Jag gjorde ett seriöst försök att räkna på kostnaden för ett par år sedan och SL-kortet var i samma härad som cykel, möjligen marginellt billigare. Sedan är det alltid svårt att göra rättvisande kostnadsberäkningar på marginalen.
2 mil skulle jag säga som smärtgräns, inte för avstånd men för tid. Mina 15 km tar mellan 32-34 min under barmarkssäsong beroende på trafik och väglag, och den tiden har visat sig svår att pressa...

Jag tycker man ska låta bli såna där uträkningar. Det pajar halva illusionen om att man sparar stora pengar och är en miljövän genom att cykelpendla...
Om man skall nörda ner sig ordentligt så är ökat mängd mat man måste äta en kostnad. Nu när mitt pendlar avstånd ökar från 18.5 till 26 km behövs mer energi. Företaget flyttar längre bort från stan. Borde tas upp på löneförhandlingen. Oavsett cykel eller bil, så ökar kostnaden. Men cyklingen blir bättre träningsmässigt.

Tillbaka
Topp