[Cykelpendling] Vanlig pump eller CO2-pump

PaaC

Medlem
Tjaba!

När det var dags att cykla hem från jobbet i fredags upptäckte jag till min stora förvåning att all luft försvunnit från bakdäcket. Högst märkligt då jag inte hade några problem med luften på väg till jobbet och jag hade inte ens hunnit sätta mig på cykeln. En metallisk dunk när bakhjulet hoppade nedför en trottoarkant gjorde mig uppmärksam på att nåt var knasigt precis när jag skulle kasta mig iväg. Efter att förbryllat ha fattat situationen var det bara att bita ihop och leda cykeln, skönt att det var varmt å soligt, hade nog varit lite mindre glad om det varit spöregn och 5 grade... lyckligtvis hittade jag hyfsat snabbt en cykelaffär där jag kunde pumpa upp däcket och sen hade jag inga problem med att komma hem. Enda lilla var att jag missade Tour-dokumentären på Zita, men det kommer fler chanser :)

Detta lilla missöde öppnade mina ögon och från och med nu lär jag inte cykelpendla utan en extraslang, däckavtagare och en pump. Då jag inte har nån schysst handpump undrar jag vad jag ska välja: en vanlig en eller en CO2-pump. Fördelar? Nackdelar? Några specifika förslag på lämpliga modeller? Behöver bara kunna ta mig hem... där får fotpumpen lösa alla återstående luftproblem. Har en touringracer så skulle i och för sig gärna vilja få någorlunda bra tryck.

Å nån som har förslag på hur luften bara försvunnit?

Tack!

// PaaC

Handpump. Om du inte måste ikapp klungan så ser jag ingen anledning med att betala mer pengar bara för att spara någon minut. Plus att det är enklare att låna ut pumpen till någon stackare som har råkat ut för samma sak som du. Jag har BBBs pump, medan andra har haft stor behållning av en biltemapump (finns trådar om det).

Jag har sökt på pumpar på Happy, men inte hittat nån jättenyttig tråd. Iofs så kanske det beror på att jag är urkass på att söka :)

Jag premiäranvände min CO2pump i går! Först putsade jag i luft med handpumpen, och fyllde sedan på till "rätt" hårdhet med patronen. Perfekt för racern. För kortare pendling räcker vanlig handpump tycker jag, men det är svårt att få upp högt tryck med handjagare. Det är ett rent slavgöra. Jag har böjt och sabbat några ventiler med den och har alltid två slangar med mig.

Märkte i dag att det var mycket lite luft i bakdäcket, som jag bytte slang till i går. Pyspunka igen. Tredje oberoende punkan på två rundor alltså. Conti GP4000Sssssssss...

edit. CO2pumpen är en SKS Airgun och var superlätt att använda. Handpumpen jag har är en Quicker Pro som är den bästa minipumpen jag använt, men den suger ändå.

Senast redigerad av en moderator:
SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Tredje oberoende punkan på två
> rundor alltså.

Har du kollat så att inte alla tre hålen sitter på samma ställe relativt ventilen?

I det tyska Rennrad-magasinet TOUR så står det att GP4000S fick högsta betyg i deras test förra året, och under två veckor hade TOUR ett träningsläger där däcket satt på 90 cyklar och under den tiden blev det inte en enda punka...barasåattnivet!

Yes. Trodde något sånt tills jag såg den nålen i däcket.

Första hålet, i onsdags, var en pysis på skarven som ligger mot fälgen, kunde knappt hitta hålet. Andra var alltså en nål i Bro som gick igenom allt till fälgbandet. Den här tredje har jag ingen aning om men den torde inte vara besläktad med de föregående. Det var 2bar kvar efter drygt ett dygn och drygt 15 mil iaf. Pumpade upp det till 9 bar nu och hoppades hålet skulle ge sig till känna men icke.

Jag har väl helt enkelt hamnat i ett punkastimm.

mytomspunnen skrev:

> Har du kollat så att inte alla tre hålen sitter
> på samma ställe relativt ventilen?

Tyska grejer får alltid högsta betyg i Tour. (Duckar och flyr HåkanC:S återhållna vrede. ;-) )

Sungam skrev:
> I det tyska Rennrad-magasinet TOUR så står det
> att GP4000S fick högsta betyg i deras test förra
> året, och under två veckor hade TOUR ett
> träningsläger där däcket satt på 90 cyklar
> och under den tiden blev det inte en enda
> punka...barasåattnivet!

Jag har rullat två st varv runt Vättern och ytterligare 200 mil på mina GP4000S, utan punka.
Du får nog leta efter felet på annat håll :-)

SuperApe skrev:
> Jag premiäranvände min CO2pump i går! Först
> putsade jag i luft med handpumpen, och fyllde
> sedan på till "rätt" hårdhet med patronen.
> Perfekt för racern. För kortare pendling räcker
> vanlig handpump tycker jag, men det är svårt att
> få upp högt tryck med handjagare. Det är ett
> rent slavgöra. Jag har böjt och sabbat några
> ventiler med den och har alltid två slangar med
> mig.
>
> Märkte i dag att det var mycket lite luft i
> bakdäcket, som jag bytte slang till i går.
> Pyspunka igen. Tredje oberoende punkan på två
> rundor alltså. Conti GP4000Sssssssss...
>
> edit. CO2pumpen är en SKS Airgun och var
> superlätt att använda. Handpumpen jag har är en
> Quicker Pro som är den bästa minipumpen jag
> använt, men den suger ändå.

Koldioxid försvinner mycket snabbare ut ur slangen än vad luft gör. Koldioxid är bara en tillfällig nödlösning, inte en permanent påfyllning. En vanlig oskadad slang kan släppa ut 10 % av luften under en vecka.

Men! Jag hade en sådan tanke men avfärdade den! Hade aldrig hört talas om något sånt. Tack för info! Tur jag inte började leta efter hålet. Min könsordskryddade klagosång hade hade hörts långväga.

klassisk pyspunka du fått. pendling, klart handpump. varför? för att me kolsyrepatron har man en chans, thats it, såvida du inte har en big air eller flera patroner me dig.kolsyre patron går fortare, men för pendling, så har man ju inte SÅ bråttom att det är värt en kolsyrepatron, o då duger en lätt liten o bra pump alldeles utmärkt, har själv en blackburn som funkar utmärkt

Tillbaka
Topp