Cykelpriser 2005; höjning eller sänkning?

Johan S

Ny medlem
Jag sitter och funderar på hur de svenska cykelhandlarna kommer att bemöta den internationella internethandeln. Som ni hörde/läste häromdagen har internethandeln ökat mycket och förväntas öka ytterligare framöver. Frågan är hur detaljhandlen kommer reagera. Kan vi förvänta oss att Cykel City, Cykloteket och andra handlare justerar priserna efter förväntad utebliven försäljning? Jag började tänka på det här när jag var inne på CykelCity och snackade priser, de verkade aningen bekymrade över att jag hade köpt skivbroms så mycket billigare utifrån.

Detta är enbart funderingar, jag kan inget om marknadskrafter osv utna funderar på om jag har fog för mina undringar.

jag är helt övertygad om att Cykloteket genast kommer att drastiskt sänka sina priser

Om du läser här http://happymtb.org/forum/read.php?2,75761 så förstår du snart att du snarare ska förfasas än oroas, tänker på:

"Vi frågade några stora svenska distributörer hur de såg på den omfattande internethandeln. Svaren varierade något, men på det stora hela avfärdade distributörerna att många handlar utomlands. De menade att de som säger att alla handlar utomlands överdriver, och att det därför inte finns något behov att möta den konkurrensen eftersom den inte existerar."

Vad har handel egentligen för marginaler?jag har fått för mig att dom dubblar sina inpriser.
Då borde det finnas marginaler för sänknigar,men det ska ju räcka till personal kostnader också.

Jag tror att de svenska handlarna insett läget och att många gett upp hoppet om att kunna konkurrera med internethandeln på lösa delar. Det är väl delar inklusive montering som handlarna kan konkurrera med.

Nu kommer jag på att jag har läst den tråden förut. Den är dock aningen gammal nu. Samtidigt så är det ganska klart att handlarna inte öppet medger att håren börja resa sig på huvudet. Det man kan göra är faktiskt att jämföra priserna i CykelCity och Cykloteketkatalogerna med konsumentprisindex.

http://www.scb.se/templates/Product____33769.asp

Butikerna har små marginaler, det mesta tycks försvinna hos importötrerna/grossisterna i Sverige. Som tur är finns det ljus i det mörkret.

Har hört att utpriset till kund av en shimanokomponent i tysk webbutik är lägre än svenska cykelaffärens inköpspris.

the_TnT Skrev:
> Har hört att utpriset till kund av en
> shimanokomponent i tysk webbutik är lägre än
> svenska cykelaffärens inköpspris.
>

Kan inte svenska handlare göra "revolt" och köpa sina grejor i Tyskland?eller blir dom svartlistade då?

Tror lite som oxr. Halndarna har fattat att det inte går att konkurrera med internetbutikerna när det gäller att sälja delar. När jag går ner till min LBS och frågade om en RS-gaffel sa han bara: Köp en Marzocchi över internet. Därmot servis/montering kan dom alltid stå till tjänst med. Även att sälja hela cyklar tror jag dom kommer att sattsa på.

Senast redigerad av en moderator:
kapsylen Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan inte svenska handlare göra "revolt" och köpa
> sina grejor i Tyskland?eller blir dom svartlistade
> då?

Cyclecomponents går runt en del fördyrande instanser (förutom lokalhyra) på något sätt. Inte poppis bland handlarna tydligen. Vet inte närmare hur de gör men gissningsvis köper de sina prylar utomlands istället för via de svenska grossisterna. Förmodligen kan LBS göra samma sak eller så har de för liten volym för sådana manövrar?

Det verkar alltså som en kursomläggning av våra svenska lbs:er? De kommer att leverera andra varor/tjänster i framtiden? Om tio år kanske vi har butiker me helt anna profil, alltså. Hur tror ni att det kommer se ut? Det här blir intressant!

Jag kommer ihåg för några år sedan,då skulle jag köpa ny mtb kollade på nätet,hittade någon Micke som hade en sida där han sålde crescent rimfaxe MYCKET billigare än handlarna,men när jag väl skulle köpa då fick han inga cyklar levererat ifrån crescent,för då hade alla "vanliga" handlare grymtat om hans bra priser.så jag tror handlarn har bra marginaler eller hade i varje fall

the_TnT Skrev:
> Butikerna har små marginaler, det mesta tycks
> försvinna hos importötrerna/grossisterna i
> Sverige. >

Om man kollar in tråden med cyklotekets rea så säljer ju dom cyklat med 50% rabatt,säljer dom då utan vinst??

Om tio år hoppas jag att det är ungefär lika dyrt/billigt att köpa cykeldelar på nätet som i butik.

Innan dess kommer vi att få se bara standardcyklar, inga reservdelar men bra mekaniker. Tyvärr kommer nog flera att gå omkull under tiden :(

När Daner, Dr. Spoke och alla andra kämpar vänt skutan ska jag öppna en LBS :) Som det ser ut idag är det helt vansinnigt att försöka konkurrera med ütlandet. Men jag är väl bara nutidspessimist antar jag...

Vändningen kommer när Shimano öppnar ett europakontor som sköter all distribution till alla små cykelaffärer. Kona är redan där och jämför man priserna över europa ligger Sverige riktigt bra till. Endast Norge (som inte är med i EU men som vi har frihandelsavtal med) kan på allvar konkurrera med inhemska handeln. Om man kollar på bara europa alltså. USA kan konkurrera men ränar man med toll & moms är det inte stor skillnad.

kapsylen Skrev:
> Om man kollar in tråden med cyklotekets rea så
> säljer ju dom cyklat med 50% rabatt,säljer dom då
> utan vinst??

Kortsiktigt ja. Tom med förlust. Alltså, de får in färre stålar för den enskilda cykeln än de betalade för den.

Men det har de redan tagit in på den försäljning som lagerhållningen av modellerna genererade under året. Nu behöver de platsen för nästa års modellprogram. Tror ingen har större marginal än 25% på priserna. Det ska betala lokaler, anställda, skatter, andra avgifter och förhoppningsvis generera en liten vinst för företaget.

Fast det här är bara teorier och gissningar...

Det ligger något i vad du säger, Tnt. förmodligen ligger de stora företagen före..

(märker att jag är lite okoncentrerad, jag har riggat upp kameran och fotograferar småfåglarna som äter på fettbollen som jag har hängt precis utanför fönstret, det är minst 7 arter som varit och pickat, men jag har bara lyckats fota tre)

Johan S Skrev:

> (märker att jag är lite okoncentrerad, jag har
> riggat upp kameran och fotograferar småfåglarna
> som äter på fettbollen som jag har hängt precis
> utanför fönstret

blev lite full i skratt, men sen såg jag att det stod fettBOLLEN, jag läste fel...

Stewe Skrev:

>
> blev lite full i skratt, men sen såg jag att det
> stod fettBOLLEN, jag läste fel...
>
*asgarv*, du trodde jag menade f-o-t-b-o-l-l-e-n!:-D

Dr. Spoke är i UK över jul, men jag kan skriver lite för min egen del.

Om den svenska cykelmarknaden:
Den största faktorn som har dragit mig in i träsket (cykelmarknaden i Sverige) är skillnaden mellan hur dåligt den är och hur mycket bättre den kan bli. Om det var redan bra, eller om Sverige hade inte möjligheten att erbjuda så fina cykelupplevelser då skulle jag aldrig har satsat min tid och pengar (och andras pengar också!) Önskar bara att jag hade tid och ork att göra mera, snabbare.

Om marginaler:
Vissa handlare är vana med att kunna dubblera deras inköpspriser (nettopriser, dvs ex. moms) för att sätta kundpriser. Det behövs när man köper in stora volymer i förhand för att kunna erbjuda ett bra sortiment under hela säsongen, och för att betala stora "overhead" kostnader under hela året.

När det gäller priser i Tyskland, UK osv, så är det att handlare som importerar/säljer i större mängder, med lägre fraktkostnader både från utlandet och till butikerna inom landet, med lägre omkostnader pga landets mindre fientlig inställning mot företagare, i ett land med lägre VAT/Moms kommer att kunna försörjar sig bättre på ett lägre marginal än sina Svenska konkurrenter. Jag känner inte till någon enskild faktor som inte gör prisbilden bättre för alla partier i Tyskland eller UK än vad den är här i Sverige.

Dystert, men allt det där ramlar bort när man grenslar en fin hoj och rullar tyst och ensam genom världens finaste skog i ett land där allemansrätt håller möjligheterna öppet för ansvarsfulla cyklister.

Daner Skrev:
> Dr. Spoke är i UK över jul, men jag kan skriver
> lite för min egen del.
>
> Om den svenska cykelmarknaden:
> Den största faktorn som har dragit mig in i
> träsket (cykelmarknaden i Sverige) är skillnaden
> mellan hur dåligt den är och hur mycket bättre den
> kan bli. Om det var redan bra, eller om Sverige
> hade inte möjligheten att erbjuda så fina
> cykelupplevelser då skulle jag aldrig har satsat
> min tid och pengar (och andras pengar också!)
> Önskar bara att jag hade tid och ork att göra
> mera, snabbare.

Det låter bra, uppoffrande och ambitiöst!
>
> Om marginaler:
> Vissa handlare är vana med att kunna dubblera
> deras inköpspriser (nettopriser, dvs ex. moms) för
> att sätta kundpriser. Det behövs när man köper in
> stora volymer i förhand för att kunna erbjuda ett
> bra sortiment under hela säsongen, och för att
> betala stora "overhead" kostnader under hela
> året.
>
Är det inte just detta som håller på att förändras globalt. Detaljhandeln håller väl på att ställa om för en global marknad med snabba leveranser till kund och en inriktning från de "stora lagrens tid"?

> När det gäller priser i Tyskland, UK osv, så är
> det att handlare som importerar/säljer i större
> mängder, med lägre fraktkostnader både från
> utlandet och till butikerna inom landet, med lägre
> omkostnader pga landets mindre fientlig
> inställning mot företagare, i ett land med lägre
> VAT/Moms kommer att kunna försörjar sig bättre på
> ett lägre marginal än sina Svenska konkurrenter.
> Jag känner inte till någon enskild faktor som inte
> gör prisbilden bättre för alla partier i Tyskland
> eller UK än vad den är här i Sverige.
>
Hm, vad jag förstår har Sverige tom fått en internationell utmärkelse för ett gott klimat för småföretagare? Återigen, jag är dålig på detta, har bara hört rykten..

> Dystert, men allt det där ramlar bort när man
> grenslar en fin hoj och rullar tyst och ensam
> genom världens finaste skog i ett land där
> allemansrätt håller möjligheterna öppet för
> ansvarsfulla cyklister.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2004-12-23
> 13:36 av Daner.

Tack för svaret. Här flaxar jag bort från tråden en sekund: Detta är vad jag bla fotade vid inledningen av densamma. Vad är det för sort? Gulmes?

smafagel2.jpg

freddan Skrev:
> Det där är väl en vanlig blåmes?

Har nu konsulterat min fågelbok och du har helt rätt! Som sagt hade jag inte så lätt för det där med fåglar :) Det syns framförallt på huvudets teckning. Annars är de rätt lika, talgoxe och blåmes. Bortsett att blåmesen går i blått medan talgoxen är svart. Fast det är svårt att se på Johans foto.

Det är en sångsvan, utklädd till blåmes. Tittar man noga så ser man att den har simhud mellan tårna.

Johan S Skrev:
> Vi håller på att förstöra denna fina tråd;)

Det var din urspårning i din egna tråd :P

Åter till ämnet, det intresserar mig.

Daner skrev:
> Dystert, men allt det där ramlar bort när man grenslar en fin hoj och
> rullar tyst och ensam genom världens finaste skog i ett land där
> allemansrätt håller möjligheterna öppet för ansvarsfulla cyklister.

Ja, delarna ska vara bra mycket dyrare innan den glädjen förtas.

Jag tror ändå på en utjämning av prisbilden i europa de närmsta åren, framförallt genom att hanteringen centraliseras och effektiviseras. Avstånden i världen krymper för var dag som går. Hoppades att Shimanos övertagande av Hallmans skulle vara det första stora steget, men de verkar behålla verksamheten och bara sköta den i egen regi. De kanske avvecklar den på sikt? Kan sen SRAM och helst Campagnolo eller någon till bidra med mer konkurrans kommer prisbilden förhoppningsvis att sjunka.

Har en cykel alltid kostat som en cykel i modern tid? Någon som har koll på sådant? Vore intressant att se hur utvecklingen går. Prylarna blit bättre men jag tror inte priserna stiger nämnvärt? Är mest insatt i datorvärlden där en av /cpu/minne/hårddisk/moderkort/ alltid kostat typ 1.000,- men prestandan har ökat hela tiden.

the_TnT Skrev:

> Har en cykel alltid kostat som en cykel i modern
> tid? Någon som har koll på sådant? Vore intressant
> att se hur utvecklingen går. Prylarna blit bättre
> men jag tror inte priserna stiger nämnvärt? Är
> mest insatt i datorvärlden där en av
> /cpu/minne/hårddisk/moderkort/ alltid kostat typ
> 1.000,- men prestandan har ökat hela tiden.
>
Det där men Shimanoutvecklingen vågar jag inte spekulera i, tycker det ser dystert ut om du har rätt.

Man skulle ju faktiskt kunna sätta sig ner och försöka hitta priser på cykeldelar som inte förändrats jättemycket i konstruktionen och jämföra med konsumentprisindex. Varför inte ta en XT bakväxel 2003 som väl går att jämföras med en 91:a (någorlunda) och se hur utvecklingen sett ut över tid?

Jo det är nog så man får göra, rita en graf över vad en XT bakväxel kostat genom åren alltså. Någon som har tillgång till den informationen eller motsvarande över någon annan komponent?

Som dansk i Stockholm var jag till en början mycket forvånad
över dom höga priser/dårlig utbud. Troede först
det bara var fel sorts affärar jag kollad i.

Inom sportsgrejar är Svenska priser markant lägre jämnfört
med danmark. Dock trävtom inom cykling. Så klart alla köpar från
internet. Min brorsa säger, att dom danska cykelhandler kan matche
internet, specielt när man räknar in porton och försendelsestid.

Jag ser en mera positiv en väg, där svenska affärer
börjar och handla till vettiga priser, samt mera kvalitet och större
utbud. Det vill attrahera vanligt folk, som kan giva helt
andra volumner. Det är lite den väg det har tagit i danmark.
t.ex. är en centurion basic en folke cykel i köpenhamn.
www.centurion.dk. Det är bra ram och komponenter till små pengar.
Generelt brukar svenskar lägga flera pengar på sports prylar,
så värför inte samma väg... T.ex. är Stadium billigar/bättre än
internet, när man ska handle sportskläder.

Som en kommentar ska det säges, att jag här handler 90%
av mina cykelgrejar från internet, annat vore helt tokigt
som det är nu.

Go Jul

Det är ju inte alla prylar som svenska handlare är dyra på, Daners sortiment går ju till ett pris som i allra högsta grad är konkurenskraftigt. Ska man rita det som en kurva så kan man göra så att:

1 Rita ett kryss på ett papper
2 Märk Y-axeln med pris (den som pekar uppåt alltså
3 Märk X-axeln antal
4 Märk den uppåtpekande linjen (i krysset alltså) tillgång
5 Märk den nedåtpekande linjen efterfrågan
6 Dra en linje under korsningen i krysset horisontellt, märks med tillgång världen
7 Du har nu ritat dig en tillgångs och efterfrågansdiagram, tillgången till priset P följer tillgångskurvan till världenkurvan och viker in där sen så man får ett trubbigt V. Tillgången i ankdammen Sverige.

Det kommer alltid vara fördelar med att handla i butik, service etc vilket gör att det kommer att handlas en del här, speciellt smågrejer.

kapsylen Skrev:
> det är alltså distributörerna som är boven i
> dramat?(och Ringholm)

Nej, alla som känner till problematiken men väljer att göra ingenting för att förbättra situationen är delaktiga.

Daner Skrev:
>
> Nej, alla som känner till problematiken men väljer
> att göra ingenting för att förbättra situationen
> är delaktiga.

vad kan man göra för att hjälpa till,man är väl bara en liten gräsrot

Priserna i Sverige bör väl allmännt gå ner på det som är dollarberoende?? Och nån inflation att tala om har vi ju inte.

kapsylen Skrev:
> Daner Skrev:
> >
> > Nej, alla som känner till problematiken men
> väljer
> > att göra ingenting för att förbättra
> situationen
> > är delaktiga.
>
> vad kan man göra för att hjälpa till,man är väl
> bara en liten gräsrot

Jag kan börja med en liten lista, men ni andra kan säkert utvekla den:

Rosta fram Euron. Oops, för sent!

Arbeta för bättre villkör för småföretagare och konsumenter. (Schweiz verkar vara på rätt spår när det gäller företagsklimat men folket där lider inte för det.)

Utveckla kontakt med dina lokala butiker och ge dem chansen att konkurrera. Frågar lokalt först och ställ inte orimliga krav på priset. Försök att prata med butikschefen för att förklara att du vill köpa lokalt och under vad dem kan göra för att vinna merparten av dina inköp.

Om butiken säger att det är distributören som gör det omöjligt att konkurrera, kontakta distributören i frågan, beskriv situationen och ber om en förklaring.

Om du har problem med en handlare eller distributör, talar om för andra (stödja med fakta, inte bara känslan).

När du väljer att köpa utomländs ser till att de som har hand om varan här i Sverige vet varför du har valt att göra det. Om du ger dem chansen att göra någonting om det men de kan inte eller vill inte, då har du gjort vad du kan.

och en till...

Om du hittar en handlare som du tycker om lika mycket som Bianchi Oskar tycker om JUHA - CYKELMÄSTAREN, tipsar dina kompisar. ;)

Bert Skrev:
> Priserna i Sverige bör väl allmännt gå ner på det
> som är dollarberoende??

Nej, amerikanerna höjer priserna så att saker kostar fler dollar istället. Första beviset är cykelbudsväsketråden där tillverkaren skriver (citerat av Daner) att priserna kommer att höjas för att dollarns värde gått ned.

Som vanlig gräsrot kan man köpa de märken/modeller som är prisvärda i Sverige och på så vis gynna de som faktiskt försöker påverka. Det vill säga bl.a. North American Flyers importprylar och Kona cyklar.

Jag lovar härmed att välja att handla i hemlandet om prisskillnaden mot utlandet inte är för stor samt att välja produkter i den mån jag kan som det stämmer in på. Shit vad rörigt :)

Jag provar igen;

Om produkt A kostar ungefär lika mycket i Sverige som i t.ex. Tyskland lovar jag att köpa den i Sverige.
Om produkt A är likvärdig produkt B med den största skillnaden att produkt A finns att köpa utan större prispåslag i Sverige kommer jag att välja produkt A istället för produkt B. Exempelvis kommer jag att kika närmare på WTB däck och fälgar iställer för Schwalbe och Mavic dito.

Detsamma gäller LBS vs. Cyclecomponents.

Det enda språket marknaden förstår är det som pengar talar, så då får man väl se till att använda pengarna på ett talande sätt.

the_TnT Skrev:

>
> Jag lovar härmed att välja att handla i hemlandet
> om prisskillnaden mot utlandet inte är för stor
> samt att välja produkter i den mån jag kan som det
> stämmer in på. Shit vad rörigt :)
>
> Jag provar igen;
>
> Om produkt A kostar ungefär lika mycket i Sverige
> som i t.ex. Tyskland lovar jag att köpa den i
> Sverige.
> Om produkt A är likvärdig produkt B med den
> största skillnaden att produkt A finns att köpa
> utan större prispåslag i Sverige kommer jag att
> välja produkt A istället för produkt B. Exempelvis
> kommer jag att kika närmare på WTB däck och fälgar
> iställer för Schwalbe och Mavic dito.
>
> Detsamma gäller LBS vs. Cyclecomponents.
>
> Det enda språket marknaden förstår är det som
> pengar talar, så då får man väl se till att
> använda pengarna på ett talande sätt.
>
Jag tror det är många som resonerar så här, det måste cykelhandeln vara medveten om. Därför måste de sänka. Eftersom lagerhållning kostar kommer det att bli mindre utrymme för lbsen att hålla många storlekar osv så kommer man få beställa genom lbsen. Då är hela vitsen borta med att köpa i butik.

Johan S Skrev:
> Då är hela vitsen borta med att köpa i butik.

Det är väldigt sällan jag har bråttom att få prylarna och jag kan lika gärna vänta på att LBS ska få hem dem som att de ska komma med postpaket från Tüskland. Kräver inget lager sålunda, fast det är bra om de har typ v-bromsbelägg och slangar hemma :-D

the_TnT Skrev:
> Nej, amerikanerna höjer priserna så att saker
> kostar fler dollar istället. Första beviset är
> cykelbudsväsketråden där tillverkaren skriver
> (citerat av Daner) att priserna kommer att höjas
> för att dollarns värde gått ned.

Tobbe,

Pat kommer att höjer priserna eftersom hon bor i Canada och all tillverkning av PacDesigns väskorna sker hemma hos henne i Canada. Hon prissätter varorna i Americanska dollar eftersom de allra flesta av hennes kunder kommer därifrån eller är vana med att jamföra mot andra varor som säljs där. US$ har gått ner gentemot den Kanadensiska$ så det är helt i sin ordning att hon höjer priserna.

Förlåt att jag inte klargjorde det tidigare.

har svenska handlare sänkte priserna senaste åren? har intenethandel funnits de senaste åren? hur kan man förvänta sig att handlarna ska sänka priserna till nästa år?

att ha en affär kostar pengar, och om handlarna inte kan konkurera med tyska varor så får man byta produkter/marknad helt enkelt. det är ingen idee för en svensk butik att tjäna 50 kr på ett xtr-vevparti. då slutar butiken hellre att sälja vevpartiet. börjar med ett annat märke som inte är så prisdumpat.

jag tror att handlarna kommer sänka priserna när leverantörerna sänker sin priser. och svenska butiker kan aldrig konkurera med tyskar som får bättre avtal med leverantörer mm.

Micke S Skrev:
> jag tror att handlarna kommer sänka priserna när
> leverantörerna sänker sin priser. och svenska
> butiker kan aldrig konkurera med tyskar som får
> bättre avtal med leverantörer mm.

Cirkapriser för Cove, Titus, Turner, Moots, Paul, White Industries, Alpha Q mm är lägre här i Sverige än i Tyskland trots att jag har inkluderat en rättvist marginal till butikerna och trots att Tyskland har 9% lägre moms. Jag har butiker och kunder för Alpha Q i Tyskland och UK. Andra saker säljar jag inte i dessa länder eftersom det skulle vara orättvisst mot distributörerna som redan finns på plats där.

Det är inte omöjligt för Svenska butiker att konkurrera, men banne mig de måste väl försöka!

Gissningsvis kommer svenska löner att sjunka framöver, om inte kommer mycket få arbetstillfällen finnas kvar. Att ha det sk välfärdssamhället med sin byråkrati så som det ser ut idag kommer vi inte att ha råd med helt enkelt, alltför många åtnjuter dess tjänster och alltför få ser till att mata detta vansinniga maskineri med pengar för att det ska fungera nån längre tid framöver.

Där ligger väl grundproblemet i det hela. Försvinner detta pengaslukande/pappersförbrukande monster kommer vi kanske få se en förbättring. Innan dess kommer så som flera andra påpekat många företag gå i konkurs eller läggas ner pga en omöjlig situation.

Tillbaka
Topp