cykelpriser i usa?

mickemannen

Ny medlem
cykelpriser i usa?
Hej!

Det är så att jag ska till usa en månad i sommar, och undrar nu om det finns möjlighet att köpa cykel billigt där? m.a.o är cyklar billigare i usa? jag ska till Boston, kanske nån vet nån prisvärd affär? alt webshop eller så? Tanken är att använda den lite där sen ta med den hem, hur nu man smidigast gör det?

Fraktar man den smidigast i en sån där "plast" låda?

Ett annat alt är att skaffa en radon från tyskland när jag kommit hem

vad tycker ni kunniga??

mvh Micke

cykelpriser i usa?
Jag har fraktat hem cykel från USA i originalkartongen från butiken. Det höll fin fint, med lite strategiska förstärkningar/vadderingar.

cykelpriser i usa?
Ja, det är billigare i USA, mycket billigare.

Risken finns dock att du får betala moms/tull, då är det inte säkert att det blir billigare längre. Kolla med tullverket vad som gäller, eftersom du ska vara där såpass länge så kanske det finns en chans att du slipper även utan att försöka fuska.

cykelpriser i usa?
Vanligtvis om du kan visa att du har varit dar en langre tid, och cykeln din ar synligt anvand (sa tvatta den inte innan flyget), sa brukar det inte vara nagot problem. Daremot kostade det mig en del att fa den packad av cykel-affaren, och sedan snot American Airlines mig pa ytterligare en liten del for otympligt paket.

Billigare blir det sakert, hur mycket vet jag inte.

Oops, telefonen ringer ..

/Minna

cykelpriser i usa?
Om man har is i magen kan man köra med min strategi på den tiden jag flög runt halva jorden med en hundra ton surfutrustning i bagaget. Det var alltid tjafs om övervikt och hutlösa extraavgifter tills jag började checka in bagaget i ABSOLUT SISTA minuten, då han man minsann inte med att slå i tabeller o räkna ut extra avgifter. Lite nervöst kanske, men funkade bra då i alla fall. 0 kr extra avgift.

cykelpriser i usa?
Om du "använder det på resan" så tillkommer ingen tull/moms.

Ett annat tips är att åka med mellanlandning inom EU. Då är tullen inte så vaksam (på sånt) eftersom det inte tillkommer tull/moms inom EU.

cykelpriser i usa?
Jag bodde i Kalifornien i 6 månader och tog hem två cyklar, (en efter tre månader och en när jag flyttade hem) det var inga problem. Jag hade använt båda cyklarna så de var dammiga. Cykel nummer 1 pakade jag ner i en orginalkatong från cykelaffären (de kan fås gratis eller väldigt billigt). Cykel nummer 2 tog jag hem i en mjuk cykelväska. Jag hade inga problem med varken tullen eller flyget och jag betalade inge extra heller.
Prisvärda cyklar i USA är Specialized.

cykelpriser i usa?
Tack för alla svar! Vilken Specialized är att rekonemdera om man vill ha en cykel för ca 8000-10000 sek?? räcker de pengarna till en fs i usa? Kom gärna med tips!

mvh Micke

cykelpriser i usa?
Huruvida man får betala tull eller inte beror mycket på vilket humör tulltjänstemännen är på. Man måste vara borta ganska länge om man ska hävda att saken man vill importera är använd på resan och därför inte ska tullas. Men däremot sker en nedskrivning av värdet om grejen inte är ny. Tänk på att tullsatsen är 15% på hela cyklar men bara 4.7% på cykeldelar. Så om man ska tulla kan det vara bättre att ta hem grejer än en hel monterad cykel. Nu är det väl så att tullen har annat för sig än att jaga cykelsmugglare - det har nog låg prioritet...

/magnus

Tillbaka
Topp