Cykelpriser, vad är det som händer? Inflation?

gott

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker att nypriset på "bättre" lvg och mtb RUSAR? (inte instegsmodeller)
Visserligen har vi haft en kraftig kronförsämring nu i vinter, men jag tycker mig se prisrusningar även utomlands i EUR/$ och tendensen har funnits i flera år.

När jag köpte min LVG för 10 år sedan för 18000:- var det väldigt få som hade finare hoj. Idag tycks kreti och pleti åka runt med 30-50kkr mellan benen.

Nästan ännu värre med MTB, vimlar av 50-tusenkronors hojjar, tillverkarna jagar ju inte direkt kostnadsförbättringar snarare försäker de överträffa varandra i hur dyr en hoj kan bli. (senaste exemplet Canyon 29 HT för 65 tusen)
Finns det någon övre gräns för hur mycket en ny "top of the line" hoj får kosta?
Jag har i alla fall satt mitt MTB-köp 2015 på "avvakta"

Det känns som att det gäller mycket i samhället. Hushållen har väl fått kraftigt ökade disponibla inkomster det senaste årtiondet vilket gör att folk lägger allt mer pengar på sådan här lyxkonsumtion.

Ingenjörer är inte billiga och mycket energi läggs ner på utveckling av produkter, både ramar och komponenter, alltså dyrt,.sen är det ju folk som är.villiga att betala de summorna för.en.ny hoj vilket håller liv i hypen.

Och reklam samt ivrigt sponsrande och andra aktiviteter för att märket ska ha hög status är också dyrt.

Är det inte lite det att målgruppen blivit mer och mer medelålders män (och kvinnor givetvis) som har det som en elithobby, och därmed finns större ekonomiska möjligheter.

Mycket är Specialized's fel också. Det var dom som började med 10.000 usd cyklar när alla andra sålde sina top-of-the-line för runt 5000 usd.

Och då kunde ju såklart inte de andra tillverkarna vara sämre så då fick dom också börja med 10.000 usd hojjar.

Fast en del av prisökningen är nog befogad, det finns mycket materialteknik och research-timmar på de häftigaste hojjarna. Anställa ingenjörer och hyra vindtunnel är inte billigt det heller. Sedan är väl Shimano SLX idag ungfär lika bra som XTR var för 10 år sedan.

Så köper man en hoj för 20.000 kr idag är den nog ändå bättre än en 20.000 kr hoj för 10 år sedan. Fast det kanske är mindre "känsla" i den.

Fredrik80 skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket är Specialized's fel också.

Det mesta är faktiskt Specializeds fel.

Johan A skrev:
> Fredrik80 skrev:
> --------------------------------------------------
> > Mycket är Specialized's fel också.
>
> Det mesta är faktiskt Specializeds fel.

Allt, om man skall vara exakt.

Fredrik80 skrev:
> Igino Cazzola skrev:
> -----
> >
> http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=USD&to=S
>
> > EK&view=1Y
>
> Japp jag vet. Det är åt skogen, grekland och
> EU...
>
> Bäst att köpa inom EU. Cube, Canyon, Radon, Rose
> etc.

Synd bara att många (inte alla) EU-cyklar är så fula.

Igino Cazzola skrev:
> http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=USD&to=S
> EK&view=1Y

Men om tendensen funnits många år och kurvan sett ut såhär http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=5Y så gissar vi på att orsaken är?
Jag tror den är att de flesta cyklar är vettigare specade från första början, och det blir ju dyrare. Men det är vad jag tror.

Sen borde väl http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=CNY&to=SEK&view=5Y vara viktigare? för de flesta amerikanska plockar ju inte ens hem sina vinster till amerika.

Edit: Inflation lär det ju inte vara i vart fall :-)

Senast ändrad:
Sram hade ju problemet att de inte sålde tillräckligt mycket av Force när den var deras värstinggrupp pga för lågt pris.
Folk vill helt enkelt kasta ofantliga summor pengar på cykling.

zirxo skrev:
> Sram hade ju problemet att de inte sålde
> tillräckligt mycket av Force när den var deras
> värstinggrupp pga för lågt pris.
> Folk vill helt enkelt kasta ofantliga summor
> pengar på cykling.

Är cyklister lite korkade...?

Inrng anmärkte också på detta i ett blogginlägg häromdagen.

Inflation
One final trend is price inflation. As a rough study, bike prices have risen far above the rate of inflation. Showing the data might make for a separate blog piece one day. For now look if we go back to 2000 general price inflation has risen by about 40-50% in Europe and the US so that what you could buy for €/$/£100 in 2000 costs about €/$/£140-150 today. But bike prices have risen a lot more, a team issue bike from 2000 can easily be 400% more expensive in 2015. Of course the comparison is not like for like, today’s bikes have improved significantly so the price rise is partly due to all the new tech on board. The trend is for top end bikes to get ever-more expensive.

s skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > Fredrik80 skrev:
> >
> -------------------------------------------------
>
> > > Mycket är Specialized's fel också.
> >
> > Det mesta är faktiskt Specializeds fel.
>
> Allt, om man skall vara exakt.

EDIT: Äsch. Jag trodde jag kommit på en grej som inte var Specializeds fel. Men när jag tänkte efter så var den nog det ändå.

/Johan

Senast ändrad:
Ser man till vad man får för en viss summa idag, så är det väl inte dyrare än förr? Skillnaden är väl lite att det idag ska många ha en fulldämpad cykiel i kolfiber för att ens våga sig ut på en grusväg.

Tror man får rätt mkt mer cykel idag, än vad man fick för tio år sedan för samna summa.

Fredrik Z skrev:
> Ser man till vad man får för en viss summa idag,
> så är det väl inte dyrare än förr? Skillnaden
> är väl lite att det idag ska många ha en
> fulldämpad cykiel i kolfiber för att ens våga
> sig ut på en grusväg.

Ja, jag tycker det är en rätt löjlig utveckling. Och nu kommer ju shimano med elväxlar också... varför då liksom, ännu en överkomplicerad grej som garanterat kommer gå sönder eller sluta funka när man minst vill det. Och svindyr att laga såklart.

Nä - ge mig en fin 29:a HT i stål med shimano xt, det är en riktig hoj för riktiga karlar. Och snabb nog att hänga av fullgungskolfiber om man kan cykla...

me.I.am skrev:
> Precis, efter höghjulingen började det spåra ur

Hear! Hear!

nocturne-2012-penny-farthing-race-lg.jpg

Fredrik80 skrev:
> Fredrik Z skrev:
> -----
> > Ser man till vad man får för en viss summa
> idag,
> > så är det väl inte dyrare än förr?
> Skillnaden
> > är väl lite att det idag ska många ha en
> > fulldämpad cykiel i kolfiber för att ens
> våga
> > sig ut på en grusväg.
>
> Ja, jag tycker det är en rätt löjlig
> utveckling. Och nu kommer ju shimano med elväxlar
> också... varför då liksom, ännu en
> överkomplicerad grej som garanterat kommer gå
> sönder eller sluta funka när man minst vill det.
> Och svindyr att laga såklart.
>
> Nä - ge mig en fin 29:a HT i stål med shimano
> xt, det är en riktig hoj för riktiga karlar. Och
> snabb nog att hänga av fullgungskolfiber om man
> kan cykla...

Det är ju kul att det händer nya saker, och bra att det säljs dyra cyklar.

Det som inte är så bra är att "folk" tror att man kan har precis lika kul på en pigg HT nu, som för 10 eller 20 år sedan.

Jag gillar att cykla HT.

me.I.am skrev:
> Precis, efter höghjulingen började det spåra ur

Jepp.
Populasen började transportera sig på säkerhetscykel kors och tvärs!
Blev uppkäftiga.
Slutade supa.
Struntade i att komma till kyrkan på söndagar.
Organiserade sig.

Tror f**n att det blir dyrt när man måste betala ut lön och dalta.

Fredrik Z skrev:
> Ser man till vad man får för en viss summa idag,
> så är det väl inte dyrare än förr? Skillnaden
> är väl lite att det idag ska många ha en
> fulldämpad cykiel i kolfiber för att ens våga
> sig ut på en grusväg.
>
> Tror man får rätt mkt mer cykel idag, än vad
> man fick för tio år sedan för samna summa.

+1

För en given summa får man bättre cykel idag.
Tar man dessutom hänsyn till penningvärde blir det ytterligare en aning bättre.
Det har aldrig varit enklare eller billigare att börja med cykel.

Men ett bredare high-end utbud finns. Den typiske BIKE-prenumeranten är beredd att lägga 25000-30000kr på sin nästa mtb enligt deras årliga läsarundersökning.

För några nummer sedan testade BIKE en samling top-end HT i prisklass 60-80000kr och fick en hel del sura insändare om att det var totalt onödigt. Redaktionen svarade att trots att merparten av läsarna just nu inte kan ta steget är det vad som ligger i framkant (många proffs tävlat ju på dessa cyklar) men att tekniken kommer sippra ner inom några år och att testet/cyklarna visar vad som kommer vara tillgängligt för normalkunderna om ett antal år.

Vad som är mycket eller inte är väl personligt; jag har inte själv ens anekdotiskt underlag att hänvisa till då jag mest cyklar själv och inte möter nån i skogen.

När jag skulle köpa cykel 2001 köpte jag några utrikiska mtb-tidningar. Den dyraste cykeln var en Cannondale FS mtb med flexande stag. Minns ej priset, runt 50000kr tror jag det blir säkert 60-65 i dagens penningvärde?

Frith skrev:
> me.I.am skrev:
> -----
> > Precis, efter höghjulingen började det spåra
> ur
>
>
> Fast höghjulingar kostar ju den del de också!
>
> http://www.standardhighwheels.se/?page_id=16
>
> Men det är klart, de är inte uppe i femsiffrigt
> i dollar eller euros. Än.

Now we're talking. 52", med intern vajerdragning till bakbromsen. (skulle vara spännande med frambroms på en höghjuling)

Med tanke på hur hårt pressad cykelbranschen är och den konkurrens som finns så är det nog bara fåtalet märken som har lyxen att kunna hålla marginalerna högre än snitt. Specialized är alla gånger en av dem. Men som jag förstår så skrotar de hellre nya fina cyklar än rear ut dem, så där är ju tydligt också en skevhet mellan utbud och efterfrågan.

Med tanke på hur branchen ser ut så tror jag nog att den allra största andelen av sålda cyklar säljs med egen kost och skälig eller strax därunder marginal. Då påverkar ju förstås valutautvecklingen mycket.
Sen finns det ett fåtal cyklar som säljs med avsevärt större marginaler, de påverkas inte lika mycket av valutan eftersom prissättningen mer beror på vad folk är villiga att betala än vad det kostar att producera. Och den siffran sticker ju inte lika lätt som valutan.

Vill man tvunget ha det nyaste på marknaden så får man förstås betala för det. Vill man köpa den image och identitet som varumärkena har byggt in i sina produkter så får man betala för det också. Vill man sponsra cykellag satsningar mot toppen så är inte heller det gratis.

Själv köper jag tyska eller kinesiska grejor helt utan själ och identitet och väntar med nyheterna tills barnsjukdommarna är över.

MVH
Magnus

Tillbaka
Topp