Cykelprylar från Wish

Cykelprylar från Wish
ooms sa:
H. sa:
Kina är ju ett jävla shithole country som man verkligen inte vill stödja. Men givetvis måste invånarna trots detta få en chans till bättre liv och det får de genom att Kinas ekonomi går bra.

Hur hanterar man sådana dilemman? Gäller ju mer än bara Kina. Finns många skitländer i världen där befolkningen har det dåligt men ekonomisk stöttning genom affärer till stor del mest gynnar den styrande onda eliten.
I Kina kommer den ekonomiska tillväxten befolkningen till del. Man har ingen demokrati, men så länge man hela tiden får det bättre har man överseende med det.

Vem är ”man” i det här fallet? Kinas befolkning? Kommunistpartiet? De över 30 miljoner människor som lever under den nationella gränsen för extrem fattigdom? De 286 miljoner inhemska migrantarbetarna? De muslimska uigurer som sitter i s.k. omskolningsläger? Eller kanske NBA?

Cykelprylar från Wish
wukkaN sa:
Allroad sa:
[...] Men inte att förglömma är ju det faktum att om du då köper samma vara av en svensk handlare så har dom i regel beställt en container full av dessa produkter för att minska klimatpåverkan.

[rant]Förlåt men det där är lite väl naivt va? Du får gärna nämna gärna ett eller tre bolag som uttryckligen motiverar sin volymhandel med "mindre miljöpåverkan", jag känner inte till ett enda. Anledningen till att du som företagare köper in i bulk är för att du får ett bättre pris = bättre marginaler = profit. Företag har ett enda primärsyfte och det är att gå med vinst, allt annat blir i slutändan sekundärt. Sen kan man försöka gå med vinst med mer eller mindre moral i ryggan och "göra det du älskar" men vid slutet av dagen är det faktum som kvarstår: profit > annat. Företag som går med förlust överlever inte och konkurreras slutligen ut av företag som gör det.[/rant]

Vilka är era bästa wish-tips?

Nej hållbarhetstänket kanske inte finns där nej men man får väl se det som ett stort plus i kanten?

Cykelprylar från Wish
går väl att argumentera att lbs:ernas storinköp tvingar dem att rea ut prylar som lockar folk att göra onödiga ogenomtänkta impulsköp.

det går också att argumentera att den kapitalistiska tillväxtekonomin är problemet och att den inte kan avskaffas av "medveten" shopping. samt att avskaffandet kräver skapandet av en radikalt annorlunda allmänningsekonomi som inte bygger på konkurrens, och att som komplement till skapandet av denna så behöver vi missgynna det lokala näringslivet och handla på wish som ekonomiskt sabotage.

så skulle en kunna argumentera om det inte var politikförbud på happy :)

Cykelprylar från Wish
Allroad sa:
wukkaN sa:
Allroad sa:
[...] Men inte att förglömma är ju det faktum att om du då köper samma vara av en svensk handlare så har dom i regel beställt en container full av dessa produkter för att minska klimatpåverkan.

[rant]Förlåt men det där är lite väl naivt va? Du får gärna nämna gärna ett eller tre bolag som uttryckligen motiverar sin volymhandel med "mindre miljöpåverkan", jag känner inte till ett enda. Anledningen till att du som företagare köper in i bulk är för att du får ett bättre pris = bättre marginaler = profit. Företag har ett enda primärsyfte och det är att gå med vinst, allt annat blir i slutändan sekundärt. Sen kan man försöka gå med vinst med mer eller mindre moral i ryggan och "göra det du älskar" men vid slutet av dagen är det faktum som kvarstår: profit > annat. Företag som går med förlust överlever inte och konkurreras slutligen ut av företag som gör det.[/rant]

Nej hållbarhetstänket kanske inte finns där nej men man får väl se det som ett stort plus i kanten?

Absolut, det är det nog ingen som säger emot :)

Det är dock svårt för en slutkundsanvändare att ha ett hum om bolagets klimatpåverkan. Att handla från Wish tror jag inte är någon stor skillnad mot ex. CDON - dock så "känns" CDON kanske bättre iom. att det är ett "svenskt bolag som funnits länge", men det är nog samma skit (nuförtiden i alla fall) i slutändan.

Cykelprylar från Wish
wukkaN sa:
Allroad sa:
wukkaN sa:
Allroad sa:

Absolut, det är det nog ingen som säger emot :)

Det är dock svårt för en slutkundsanvändare att ha ett hum om bolagets klimatpåverkan. Att handla från Wish tror jag inte är någon stor skillnad mot ex. CDON - dock så "känns" CDON kanske bättre iom. att det är ett "svenskt bolag som funnits länge", men det är nog samma skit (nuförtiden i alla fall) i slutändan.

Fast där vill jag ju tro att om dom får in X antal reklamationer på vissa produkter så kanske dom gör något åt utvecklingen av dom alternativt slutar sälja produkten pga den är undermålig.

Cykelprylar från Wish
@Allroad: Har man inget på pluskontot om man inte har bil, inte flyger och inte skräpar ner? ;) Får jag inte handla ett par prylar från Wish då?! Vafan!

Cykelprylar från Wish
jingleyschmidt sa:
@Allroad: Har man inget på pluskontot om man inte har bil, inte flyger och inte skräpar ner? ;) Får jag inte handla ett par prylar från Wish då?! Vafan!

Pluskontot? Du lever ju som alla andra BÖR göra, du är ju standarden. Pluskontot vore ju om du gav upp Wish.

En tanke som slog mig var, du har inte riktigt sagt varför du föredrar att handla från t ex wish framför svenska/europeiska handlare? Varför får kinesen direkt dina pengar?

Cykelprylar från Wish
Allroad sa:
jingleyschmidt sa:

Pluskontot? Du lever ju som alla andra BÖR göra, du är ju standarden. Pluskontot vore ju om du gav upp Wish.

En tanke som slog mig var, du har inte riktigt sagt varför du föredrar att handla från t ex wish framför svenska/europeiska handlare? Varför får kinesen direkt dina pengar?

Tycker DU ja. Visst, det vore väl bra om folk åkte mindre bil och tog några färre flygplanssemestrar, men jag känner samtidigt att man inte ska skuld- och skambelägga enskilda individer hela tiden, i alla fall inte i den här frågan. Jag vill inte leva i ett samhälle där man pekar finger och hänger ut folk så fort dom gör minsta lilla fel. Det är väl nästan så det är redan. Jag blir lite anti och vill nästan handla mer på Wish efter din kommentar tidigare. Opedagogisk metod, Allroad!

Och jag har visst motiverat varför jag handlat vissa prylar på Wish. Läs några inlägg upp. Vissa produkter kan jag inte motivera en prisökning på 400%, för vad som verkar vara i princip samma sak

Cykelprylar från Wish
jingleyschmidt sa:
Allroad sa:
jingleyschmidt sa:

Tycker DU ja. Visst, det vore väl bra om folk åkte mindre bil och tog några färre flygplanssemestrar, men jag känner samtidigt att man inte ska skuld- och skambelägga enskilda individer hela tiden, i alla fall inte i den här frågan. Jag vill inte leva i ett samhälle där man pekar finger och hänger ut folk så fort dom gör minsta lilla fel. Det är väl nästan så det är redan. Jag blir lite anti och vill nästan handla mer på Wish efter din kommentar tidigare. Opedagogisk metod, Allroad!

Och jag har visst motiverat varför jag handlat vissa prylar på Wish. Läs några inlägg upp. Vissa produkter kan jag inte motivera en prisökning på 400%, för vad som verkar vara i princip samma sak

Missade inlägget. 400% är väl att ta i. 44kr vs 97kr, du får vänta en månad eller två dagar på lev väger väl också in?

Nej jag kommer nog aldrig kunna omvända någon annan än mig själv, det är väl som med politik men den dagen någon kommer fråga mig, varför gjorde du inte mer för klimatet när du visste vad som pågick så kan jag ju bara säga att jag gjorde så gott jag kunde utan att ha enskiltkinaskitfraktatmedflygionödan på mitt samvete.

Cykelprylar från Wish
Allroad sa:
jingleyschmidt sa:
Allroad sa:
jingleyschmidt sa:

Missade inlägget. 400% är väl att ta i. 44kr vs 97kr, du får vänta en månad eller två dagar på lev väger väl också in?

Nej jag kommer nog aldrig kunna omvända någon annan än mig själv, det är väl som med politik men den dagen någon kommer fråga mig, varför gjorde du inte mer för klimatet när du visste vad som pågick så kan jag ju bara säga att jag gjorde så gott jag kunde utan att ha enskiltkinaskitfraktatmedflygionödan på mitt samvete.

På den produkten var det inte 400%, som du gärna tog som exempel för att det ska passa dig och din agenda (typiskt kass argumentationsteknik). Du glömde dock att ena alternativet var INKLUSIVE frakt, andra var EXKLUSIVE, så då tillkommer ju 50-60:- också, om jag inte ska överkonsumera bara för att få fri frakt? ;)

Sen verkar ju alla tro att ett flygplan specialchartras varje gång någon beställer en vara från Wish/eBay/Aliexpress, men en leveranstid på 30-60 dagar vittnar väl om att det inte har högsta prioritet kanske...

Cykelprylar från Wish
thomaslundstrom sa:
NLC sa:
wukkaN sa:
Det är väl nu den gamla dängan "ingen kan göra allt - men alla kan göra något" kommer väl tillhands.

Du menar väl "ingen kan köpa allt - men alla kan köpa något" ? :-P

Ingen kan peka finger på alla, men alla kan peka finger på någon? :P

Ja syndabocken ja!

"I Antikens Grekland tillämpades en ritual med en mänsklig syndabock (pharmakos), då en funktionshindrad, tiggare eller kriminell gavs skulden för sjukdom, svält eller invasioner och drevs ut ur samhället. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Syndabock

Cykelprylar från Wish
thomaslundstrom sa:
NLC sa:
wukkaN sa:
Det är väl nu den gamla dängan "ingen kan göra allt - men alla kan göra något" kommer väl tillhands.

Du menar väl "ingen kan köpa allt - men alla kan köpa något" ? :-P

Ingen kan peka finger på alla, men alla kan peka finger på någon? :P

Du fångar tidsandan perfekt!

Angående att skuldbelägga som någon skrev om. Det har två sidor (ev. fler). Det verkar i dagens samhälle oerhört känsligt med kritik (mot en själv, definitivt inte mot andra, eller kanske snarare mot vissa grupper). Självrannsakan har blivit så mossigt att det inte har en naturlig betydelse längre, förknippas väl snarare med "inkvisation" mm.
I vissa fall är det på sin plats med kritik, och att man då tänker efter lite.

Samtidigt har det blivit extremt populärt att skuldbelägga andra (se vidare i @Salabaladalas inlägg nedan). Inte med någon strävan efter att något skall bli bättre, utan endast som ett självändamål.

Mellan dessa ytterligheter är det svårt att navigera.

Salabaladala sa:
Ja syndabocken ja!

"I Antikens Grekland tillämpades en ritual med en mänsklig syndabock (pharmakos), då en funktionshindrad, tiggare eller kriminell gavs skulden för sjukdom, svält eller invasioner och drevs ut ur samhället. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Syndabock

Cykelprylar från Wish
Har köpt n/w klingor och handtag från ali som funkat bra. Man får sålla lite o hitta de bra kinesiska märkena.
Samma när det gäller elektronik o tex usb-kablar.

Tillbaka
Topp