Cykelprylar från Wish

Cykelprylar från Wish
Köpte en jacka på wish förra hösten med en praktiskt bröstficka. Dragkedjan pajade ute på en runda och mobilen flög ur och skärmen krossades. Kostade tusen spänn att laga. Hade hellre lagt den tusingen på annat. Aldrig mer billigt kina-junk.

Cykelprylar från Wish
Den här typen av prylar gillar jag att köpa på Wish. :D Perfekt!

58f0685269c71b329d2bf257-large.jpg

5877486b6638e44ef6076aab-5-large.jpg

5a4b50d76cecb94fc81b14da-5-large.jpg

Cykelprylar från Wish
jingleyschmidt sa:
Jag älskar att shoppa billiga "skitprylar" på Wish (och tidigare på eBay innan tull osv). T.ex när jag filmade så köpte jag billiga lins-adaptrar, stepup-ringar, små väskor för kablar och linser och sånt där. På Wish har jag handlat typ billiga ringklockor, kabelprylar, valve caps och sånt där trams bara. :D Skulle aldrig köpa något dyrt, utan bara grejer som jag med lätthet kan kasta bort om det visar sig vara skräp. :D

Jag skulle definitivt inte köpa något som potentiellt kunde vara en säkerhetsrisk om det havererade. Visst, det finns aldrig 100% garanti även om man köper vad som anses vara pålitliga märken, men chansen att det är vettigt testat är väl i alla fall större. :D

Miljön är dig evigt tacksam. Obs. Ironi.

Cykelprylar från Wish
Allroad sa:
jingleyschmidt sa:
Jag älskar att shoppa billiga "skitprylar" på Wish (och tidigare på eBay innan tull osv). T.ex när jag filmade så köpte jag billiga lins-adaptrar, stepup-ringar, små väskor för kablar och linser och sånt där. På Wish har jag handlat typ billiga ringklockor, kabelprylar, valve caps och sånt där trams bara. :D Skulle aldrig köpa något dyrt, utan bara grejer som jag med lätthet kan kasta bort om det visar sig vara skräp. :D

Jag skulle definitivt inte köpa något som potentiellt kunde vara en säkerhetsrisk om det havererade. Visst, det finns aldrig 100% garanti även om man köper vad som anses vara pålitliga märken, men chansen att det är vettigt testat är väl i alla fall större. :D

Mer befogat att beställa från Wish om man köper dyrare saker? Eller tänker du att prylarna du köper "lokalt" också är producerade lokalt? Eller gör du skillnad på en no name kinaram på Wish och en Kinaram från ett mer etablerat märke? Du kanske tänker att ramarna teleporteras på något magiskt sätt till din lokala handlare och på så vis inte drabbar miljön? Jag vet faktiskt inte hur du tänker!

Däremot så har jag inte körkort utan cyklar och promenerar, och har gjort så hela livet. Jag åker tåg om ska långt. Jag har aldrig åkt flygplan. Jag reser faktiskt inte någonstans överhuvudtaget egentligen. Jag skräpar inte ner i naturen. Jag sorterar, jag pantar. Jag köper ekologiskt ibland, om det är till någon nytta. Mja. Jag köper billiga skitprylar på Wish ibland. Men du kanske helst vill att man inte lever överhuvudtaget och således inte är någon belastning för Moder Jord?

Hur som helst, tack för din kommentar. Den värmde i höstrusket!

Cykelprylar från Wish
Är det bättre att jag köper en billig skitpryl från en svensk butik som ändå är producerad i Asien? Jag fattar inte vad ni är ute efter. Jag köper en produkt jag vill ha, från en tillverkare i Kina, som är billigare än samma produkt som är brandad i svensk butik, men som ändå är importerad från Kina.

Cykelprylar från Wish
Problemet är väl snarare att det köps till höger och vänster utan att ens reflektera över konsekvenserna. Många behöver ändra sin definition av behov.

Cykelprylar från Wish
jingleyschmidt sa:
Är det bättre att jag köper en billig skitpryl från en svensk butik som ändå är producerad i Asien?

Ja det är det, den svenska butiken beställer inte sakerna i ental från kina med fygfrakt.

Men trots det har jag också provat wish, 4 varor har jag shoppat därifrån.

fasanen sa:
Problemet är väl snarare att det köps till höger och vänster utan att ens reflektera över konsekvenserna. Många behöver ändra sin definition av behov.

+1 Verkligt behov leder nog inte till överkonsumtion, men ett ständigt utbud av vansinnigt billiga saker som man ej har behov av gör det.

Senast ändrad:
Cykelprylar från Wish
Vilka svenska butiker är producerade i Asien/Kina? Eller du menar att det du handlar på Wish är samma saker som säljs hos svenska återförsäljare men utan mellanhänder? Tittar man på exemplen i den här tråden är det uteslutande kopior och fejk, men om det får din båt att gunga så varsågod.

Cykelprylar från Wish
Många bror duktig här på Happyride som gillar att gnälla, men som är lika jävliga själva och förmodligen värre. Titta i er egen trädgård först innan ni börjar peka finger. Varenda jävel här på forumet är ju prylnörd. Pinsamt.

Cykelprylar från Wish
torsten-var-namnet sa:
jingleyschmidt sa:
Är det bättre att jag köper en billig skitpryl från en svensk butik som ändå är producerad i Asien?

Ja det är det, den svenska butiken beställer inte sakerna i ental från kina med fygfrakt.

Det är inte så att kinesiska posten skickar grejerna en och en. Containrarna (eller vad de heter på flyg) lämnar Kina först när de är fulla.
Att handla direkt fr Kina ger mer ekonomisk tillväxt där, vilket ger dem resurser att investera i hållbar utveckling. Betydligt viktigare att de investeringarna sker där, än att vi duttar med "flygskam" och diverse förbud här.

Cykelprylar från Wish
ooms sa:
torsten-var-namnet sa:
jingleyschmidt sa:

Det är inte så att kinesiska posten skickar grejerna en och en. Containrarna (eller vad de heter på flyg) lämnar Kina först när de är fulla.
Att handla direkt fr Kina ger mer ekonomisk tillväxt där, vilket ger dem resurser att investera i hållbar utveckling. Betydligt viktigare att de investeringarna sker där, än att vi duttar med "flygskam" och diverse förbud här.

Tack ooms!

Cykelprylar från Wish
Problemet är väl onödig konsumtion, särskilt av saker som innebär lång transport. "Skulle aldrig köpa något dyrt, utan bara grejer som jag med lätthet kan kasta bort om det visar sig vara skräp."

Cykelprylar från Wish
ooms sa:
torsten-var-namnet sa:
jingleyschmidt sa:

Men tack vare att vi duttar med flygskam och har diverse förbud har vi ganska ren luft i Sverige. I övrigt håller jag med om att Kina behöver investera i hållbar utveckling, sen hur stor prio det är hos de bestämmande vet jag inte?
Är det hållbart att skicka ett 50-pack med tandpetare från Kina direkt hem till Herr Andersson i Bålsta? Eller fyra blinkande ventilhattar till bilen?

Cykelprylar från Wish
torsten-var-namnet sa:
ooms sa:
torsten-var-namnet sa:
jingleyschmidt sa:

Men tack vare att vi duttar med flygskam och har diverse förbud har vi ganska ren luft i Sverige. I övrigt håller jag med om att Kina behöver investera i hållbar utveckling, sen hur stor prio det är hos de bestämmande vet jag inte?
Är det hållbart att skicka ett 50-pack med tandpetare från Kina direkt hem till Herr Andersson i Bålsta? Eller fyra blinkande ventilhattar till bilen?
Hej.. Det är inte Kina som ska investera i hållbar utveckling, det är Den Fete Vite Mannen I Väst, dvs vi. Googla "Kina Solenergi" så får du svart på vitt. Dom har fattat vilken väg som leder framåt, var investeringarna kommer att hamna, vilken stormakt som kommer att tillfrågas i Framtiden. De siktar framåt, Den Fete Vite Mannen I Väst drömmer sig tillbaka till 50talet. Snart ordentligt omkörda.... Frågan om tandpetarna är för infantil för att bemötas.. borano20

Cykelprylar från Wish
torsten-var-namnet sa:
ooms sa:
torsten-var-namnet sa:
jingleyschmidt sa:

Men tack vare att vi duttar med flygskam och har diverse förbud har vi ganska ren luft i Sverige.

Om vi har ren luft i Sverige beror det nog främst på en liten befolkning i kombination med en elproduktion som i huvudsak kommer från kärnkraft och vattenkraft.

Cykelprylar från Wish
Oskar sa:
torsten-var-namnet sa:
ooms sa:
torsten-var-namnet sa:
jingleyschmidt sa:

Men tack vare att vi duttar med flygskam och har diverse förbud har vi ganska ren luft i Sverige.

Om vi har ren luft i Sverige beror det nog främst på en liten befolkning i kombination med en elproduktion som i huvudsak kommer från kärnkraft och vattenkraft.
Hej.. Vi "importerar" en hel del luftföroreningar. mvh borano20

Cykelprylar från Wish
torsten-var-namnet sa:
ooms sa:
torsten-var-namnet sa:
jingleyschmidt sa:

Att vi har väldigt ren luft i Sverige beror primärt på att vi är ett glesbefolkat land, och att vi har byggt sönder majoriteten av våra älvar, inget annat. Om vi skulle sluta flyga och förbjuda bilar skulle ha en högst marginell påverkan.

Kina investerar redan idag enormt mycket i hållbar utveckling. De har världens mest ambitiösa planer när det gäller elbilar, är väl det land som redan idag har och investerar mest i exempelvis solenergi, bensindrivna mopeder/vespor är (och har länge varit) förbjudna i städerna, osv. Helt enkelt därför att de ser konkret vad luftföroreningarna innebär. Den som varit i en stor kinesisk stad vintertid vet vad jag pratar om. Men sedan är det naturligtvis så att de också vill komma upp i samma levnadsstandard som vi i västvärlden, och tills de gjort det kommer de fortsätta med sina kol- och oljekraftverk, osv. Och det är ju svårt att neka dem det. Men ju snabbare de når dit, desto snabbare kommer också omställningen att gå. Kina är idag ett högteknologiskt land, världsledande inom många branscher, har skickliga ingenjörer i enorma mängder, och när man bestämmer sig går saker snabbt (på gott och ont, det är inte för inte vissa svenska MP-politiker fört fram att vi borde pausa demokratin för att rädda miljön...).

Ang de blinkande ventilhattarna till bilen så är väl alternativet att de går i flygcontainer till Arlanda, sedan i lastbil till importör/grossist, sedan i lastbilar ut till olika butiker i landet, och slutligen att herr Andersson i Bålsta tar bilen till butiken och köper dem. Jag vet inte om det är jättestor skillnad mot att paketet går i postens flygcontainer till Arlanda, sedan i lastbil till postens importcenter, därefter i lastbil ut till postens distributionscentral, och sedan bär/kör brevbäraren ut det till herr Andersson i Bålsta.

Cykelprylar från Wish
Kina är ju ett jävla shithole country som man verkligen inte vill stödja. Men givetvis måste invånarna trots detta få en chans till bättre liv och det får de genom att Kinas ekonomi går bra.

Hur hanterar man sådana dilemman? Gäller ju mer än bara Kina. Finns många skitländer i världen där befolkningen har det dåligt men ekonomisk stöttning genom affärer till stor del mest gynnar den styrande onda eliten.

Cykelprylar från Wish
ooms sa:
Ang de blinkande ventilhattarna till bilen så är väl alternativet att de går i flygcontainer till Arlanda, sedan i lastbil till importör/grossist, sedan i lastbilar ut till olika butiker i landet, och slutligen att herr Andersson i Bålsta tar bilen till butiken och köper dem. Jag vet inte om det är jättestor skillnad mot att paketet går i postens flygcontainer till Arlanda, sedan i lastbil till postens importcenter, därefter i lastbil ut till postens distributionscentral, och sedan bär/kör brevbäraren ut det till herr Andersson i Bålsta.

Herr Andersson behövde inte några jäkla blinkande ventilhattar innan han såg dem på wish för 10kr med frakt ;)

Cykelprylar från Wish
Den stora boven i dramat måste ju ändå vara Postnord som såg till att vi slapp så många avgifter och fortfarande hade möjlighet att handla blinkande ventilhattar på Wish till billiga priser!

Vad gör vi åt detta? Vi låter dom passera och skuldbelägger enskilda individer för klimatkrisen istället?

Cykelprylar från Wish
Jag har köpt massor från Ali, och är skitnöjd med allt. Lysen, kläder, pedaler. Fiskeprylar och diverse småskit. Märken som Zeray och Lixada är prisvärda alternativ till Shimano. Självklart inte lika bra, men tillräckligt bra.

Sen får man ju vara lagom naiv när man handlar. Köper man ett snorbilligt kolstyre och sedan kör hårt i skogen så måste man inse att det är en chansning som inte alltid går hem. Det är bara dåligt omdöme, inte Kinas fel.

Det glädjer mig enormt varje gång jag kränker en märkesbxg när jag fyndar på Ali.

"Man får vad man betalar för"? Tja, kanske det. Vill man ha mellanhänder och marknadsföringskostnader så får man betala för det. Det tillför inget värde till slutprodukten.

Cykelprylar från Wish
H. sa:
Kina är ju ett jävla shithole country som man verkligen inte vill stödja. Men givetvis måste invånarna trots detta få en chans till bättre liv och det får de genom att Kinas ekonomi går bra.

Hur hanterar man sådana dilemman? Gäller ju mer än bara Kina. Finns många skitländer i världen där befolkningen har det dåligt men ekonomisk stöttning genom affärer till stor del mest gynnar den styrande onda eliten.
I Kina kommer den ekonomiska tillväxten befolkningen till del. Man har ingen demokrati, men så länge man hela tiden får det bättre har man överseende med det.

Cykelprylar från Wish
Jag har köpt en del på wish, kläder hjul mm och som alltid man får vad man betalar för. Gällande kläderna brukar det var värt pengarna men förvänta dig inte någon bra kvalité. om man letar runt lite här i sverige kan man iibland snubbla över billiga grejer tex på ullared. då kan man åtminnstånne prova grejerna. Har köpt ett par kolfiberhjul som har 50mm fälgar, men dom hade utlovat novatec nav men det var fejk visade det sig bakhjulet höll i 1.5 år ca 500 mil sen var det bara metallbitar föll ut ur navet och omöjligt att hitta reservdelar eftersom jag inte vet fabrikatet.betalde 3500 så är det värt det då? nej. köpte en del väskor som funkat. det är ju en del gambling med detta ju högre intsatsen är ju mer kan du förlora.

Cykelprylar från Wish
Storsten sa:
Jag har köpt en del på wish, kläder hjul mm och som alltid man får vad man betalar för. Gällande kläderna brukar det var värt pengarna men förvänta dig inte någon bra kvalité. om man letar runt lite här i sverige kan man iibland snubbla över billiga grejer tex på ullared. då kan man åtminnstånne prova grejerna. Har köpt ett par kolfiberhjul som har 50mm fälgar, men dom hade utlovat novatec nav men det var fejk visade det sig bakhjulet höll i 1.5 år ca 500 mil sen var det bara metallbitar föll ut ur navet och omöjligt att hitta reservdelar eftersom jag inte vet fabrikatet.betalde 3500 så är det värt det då? nej. köpte en del väskor som funkat. det är ju en del gambling med detta ju högre intsatsen är ju mer kan du förlora.
Ja, man måste vara medveten om att det finns en enorm spännvidd i utbudet från Kina. Det kan finnas riktigt hög kvalitet men även riktigt skräp, så det gäller att göra sin läxa innan köp. Jag skulle inte köpa saker som hjul fr marknadsplatser som Wish, Aliexpress, DHgate, ebay, etc, utan då köpa fr mer etablerade tillverkare med egen försäljningskanal som Lightbicycle och Bladex (det finns fler).

Cykelprylar från Wish
torsten-var-namnet sa:
Herr Andersson behövde inte några jäkla blinkande ventilhattar innan han såg dem på wish för 10kr med frakt ;)
Riktigt spot-on!
Just de där onödiga skitprylarna som impulsköps ”billigt” är den onödiga konsumtionen.
Transporterna sker oavsett var man köper det, det är ”slit och släng”-beteendet som måste fixas.

Har själv handlat en del på Wish och E-bay, så jag ska inte kasta sten i glashus.
Mycket Arduino-prylar som har kostat 90% av vad Kjell tagit, för till synes samma pryl.

Största problemet med Wish är nog dock precis som Torsten skriver alla impulsköp som efter 4-8 veckor dyker upp i brevlådan, packas upp, läggs bort och sedan slängs utan att ha använts (de var ju ändå så billiga).

Att mycket av det som säljs på Wish kostar i närheten av samma peng i Sverige verkar dock många missa.

Cykelprylar från Wish
Åbbe sa:
torsten-var-namnet sa:
Riktigt spot-on!
Just de där onödiga skitprylarna som impulsköps ”billigt” är den onödiga konsumtionen.
Transporterna sker oavsett var man köper det, det är ”slit och släng”-beteendet som måste fixas.

Har själv handlat en del på Wish och E-bay, så jag ska inte kasta sten i glashus.
Mycket Arduino-prylar som har kostat 90% av vad Kjell tagit, för till synes samma pryl.

Största problemet med Wish är nog dock precis som Torsten skriver alla impulsköp som efter 4-8 veckor dyker upp i brevlådan, packas upp, läggs bort och sedan slängs utan att ha använts (de var ju ändå så billiga).

Att mycket av det som säljs på Wish kostar i närheten av samma peng i Sverige verkar dock många missa.
Vem ska bestämma vad som är ett "onödigt impulsköp"? Du? Annie Lööf? Eller nån annan?

Cykelprylar från Wish
Folk hängde upp sig lite på det jag skrev tror jag. Jag använder i princip allt jag köper ifrån Wish, och tidigare från eBay. Men det är ju en chansning med kvalitén ibland kanske, varför det då är bra om det är billigt så det inte gör så ont om man behöver kasta det. :)

Cykelprylar från Wish
jingleyschmidt sa:
Folk hängde upp sig lite på det jag skrev tror jag. Jag använder i princip allt jag köper ifrån Wish, och tidigare från eBay. Men det är ju en chansning med kvalitén ibland kanske, varför det då är bra om det är billigt så det inte gör så ont om man behöver kasta det. :)

Vilket tänk. Tänk om är du snäll.

Cykelprylar från Wish
jingleyschmidt sa:
Vad är det för fel på det tänket?
Inget alls. Men många tror att dyrt automatiskt är lika med bättre. För vissa saker, som ex.vis bilar, är det oftast sant, men för många mer standardbetonade saker som ex.vis cyklar och cykelprylar är det sällan det, och då måste man motivera för sig själv varför man betalar mer än nödvändigt.

Många tror t.ex. att cykeln av "fina" märket de köper dyrt hos LBS är mycket bättre än motsvarande från ex.vis Canyon eller Vitus, när det som de betalar extra för i själva verket är overhead i form av importörer, grossister, butikslokaler, osv, dvs sånt som inte tillför något som helst värde till produkten. Då är det lätt att kasta ur sig "postordercykel", "kinaram", osv.

När det gäller frakt är det dock så att Kina varit gynnat av att i "postvärlden" än idag klassas som u-land och därmed åtnjuter fördelar. Konstigt kan man tycka, men som konsument är det ju bara att tacka och ta emot. Fr 2021 tror jag dock det är slut med det, då Kina nu klassats om till industriland. Vi får väl se om det blir dyrare då.

Senast ändrad:
Cykelprylar från Wish
Felet är "är bra om det är billigt så det inte gör så ont om man behöver kasta det."....

Man ska inte köpa saker för att slänga dom, oavsett pris....

Cykelprylar från Wish
Jag köper ju inte saker för att kasta dom. Om du måste överdriva sådär mycket för att få fram en poäng, så vet jag inte om det finns så mycket poäng till att börja med.

Cykelprylar från Wish
ooms sa:

Om det var hela sanningen vore resonemangen helt rätt, men du missar ett par viktiga saker. Dels att inget e-handlat junk från Kina kommer med båt, medan väldigt mycket av det som importeras av grossister gör det. Det andra är rätt tydligt om man sett hur en av de containrar du beskriver ser ut. De är fulla med enstycksemballage som bara släppts ner i containern, vilket gör att verkningsgraden av transporten är galet mycket lägre än i valfri Maerskcontainer på väg till de onda europeiska företagen.

Cykelprylar från Wish
ooms sa:
Vem ska bestämma vad som är ett "onödigt impulsköp"? Du? Annie Lööf? Eller nån annan?
Det bestämmer man självklart själv, så här går du miste om en konflikt!

Vad jag däremot vill predika är att man som regel bör tänka ”Behöver jag detta?” en gång extra innan man handlar, för oftast när man köper onödiga hyllvärmare som slängs/skänks knappt använda efter några år är det för att det varit just billigt ?

Cykelprylar från Wish
jingleyschmidt sa:
Allroad sa:
jingleyschmidt sa:

Mer befogat att beställa från Wish om man köper dyrare saker? Eller tänker du att prylarna du köper "lokalt" också är producerade lokalt? Eller gör du skillnad på en no name kinaram på Wish och en Kinaram från ett mer etablerat märke? Du kanske tänker att ramarna teleporteras på något magiskt sätt till din lokala handlare och på så vis inte drabbar miljön? Jag vet faktiskt inte hur du tänker!

Däremot så har jag inte körkort utan cyklar och promenerar, och har gjort så hela livet. Jag åker tåg om ska långt. Jag har aldrig åkt flygplan. Jag reser faktiskt inte någonstans överhuvudtaget egentligen. Jag skräpar inte ner i naturen. Jag sorterar, jag pantar. Jag köper ekologiskt ibland, om det är till någon nytta. Mja. Jag köper billiga skitprylar på Wish ibland. Men du kanske helst vill att man inte lever överhuvudtaget och således inte är någon belastning för Moder Jord?

Hur som helst, tack för din kommentar. Den värmde i höstrusket!

Nu blev det livat i tråden! Först ut vill jag bara säga det att du verkar leva föredömligt gällande de goda sakerna du gör, är både imponerad och lite avundsjuk då det inte verkar vara många som lever sina liv på samma sätt. Mer sånt!

Det här är ju sannerligen ett komplext ämne men jag anser att det blir lite kontraproduktivt ur just miljösynpunkt om du gör allt det goda men ändå handlar varor direkt från Kina där kvalitén verkar kvitta? Det är ju som andra nämner varor som du troligtvis inte ens hade behövt om inte behovet uppstod när du då surfade in på t ex Wish.

Vi vet ju för övrigt inte hur produktionen av dessa produkter går till som säljs som kopior i de flesta fall, stämmer det att sakerna tillverkas på sidan av ordinarie märkesprodukter gör eller är det bara en skröna och att de kanske till och med tillverkas på någons bakgård, hur är påverkan av miljön då? Läste en t ex en artikel som länkades här på forumet om Pole som övergav sina planer på att börja tillverka kolfiberramar för att produktionen var så grisig, och då var ju detta ändå ett stort cykelföretag som inte kunde se mellan fingrarna på det som skedde (man dumpade restavfallet i havet) och då tordes väl wish-produkternas produktion vara än värre för miljön?

Har de anställda drägliga arbetsförhållanden som påverkar deras hälsa minsta möjligt? Hur vet vi att deras R&D-avdelning jobbar för att förbättra produkterna vid uppenbara kvalitetsbrister? Svenska handlare bör kunna ställa vissa krav så som hållbarhet, eller? Kjell & Co är ju dock ett undantag, det är som ett svenskt Wish..

Men inte att förglömma är ju det faktum att om du då köper samma vara av en svensk handlare så har dom i regel beställt en container full av dessa produkter för att minska klimatpåverkan. Sen så kommer vissa kunder ta bilen till den affären, andra går, andra tar buss, cykel osv och troligtvis handlar annat i kanske andra butiker i samma veva så då är klimatavtrycket inte detsamma som att samtliga beställer var sitt paket som skickas hit med flyg.

En annan aspekt att väga in i debatten är att du i regel oftast kan få varan utbytt i stort sett samma dag som du märker att det är fel på den vid exempelvis köp i fysisk butik, du har alltså svenska garantier och stödjer även den svenska ekonomin och välfärden.

Cykelprylar från Wish
H. sa:

Det brottas man med hemma med. Jag vill inte stödja Lidl men studenten i kassan är troligtvis beroende av sitt jobb, vilket är ändamålet och vilket är medlen? :)

Cykelprylar från Wish
Raggamuffin sa:
H. sa:

Det brottas man med hemma med. Jag vill inte stödja Lidl men studenten i kassan är troligtvis beroende av sitt jobb, vilket är ändamålet och vilket är medlen? :)

för att inte tala om alla stackare på bilfabrikerna som får sparken när vi cyklar :(

Cykelprylar från Wish
Allroad sa:
[...] Men inte att förglömma är ju det faktum att om du då köper samma vara av en svensk handlare så har dom i regel beställt en container full av dessa produkter för att minska klimatpåverkan.

[rant]Förlåt men det där är lite väl naivt va? Du får gärna nämna gärna ett eller tre bolag som uttryckligen motiverar sin volymhandel med "mindre miljöpåverkan", jag känner inte till ett enda. Anledningen till att du som företagare köper in i bulk är för att du får ett bättre pris = bättre marginaler = profit. Företag har ett enda primärsyfte och det är att gå med vinst, allt annat blir i slutändan sekundärt. Sen kan man försöka gå med vinst med mer eller mindre moral i ryggan och "göra det du älskar" men vid slutet av dagen är det faktum som kvarstår: profit > annat. Företag som går med förlust överlever inte och konkurreras slutligen ut av företag som gör det.[/rant]

Vilka är era bästa wish-tips?

Tillbaka
Topp