Cykelresa i slutet av jan; Var? Resesällskap?

ol__

Aktiv medlem
Hej,

Jag funderar på att få till en resa innefattandes framförallt cykling under sista veckan i januari (vecka 4). När jag sökt lite på forumet så verkar det som att det är Kanarieöarna som gäller om man vill resa i januari, om man inte vill åka på flygtiden ytterligare ett antal timmar. Jag tänker mig åka ca ons-sön, så vill inte lägga hela dagar på restid.

Finns några fler alternativ? Jag är öppen för både mtb och lvg.

Vidare tänkte jag göra något olikt mig, och slänga ut en fråga om någon har lust att åka med? Eller tvärtom - har någon tänkt åka någonstans och man får haka med på ett hörn? Jag är relativt novis och inte alls någon seg vältränad cyklist, men inte någon ren amatör heller för den delen.

Även om Kanarieöarna är inom rimligt avstånd så ska det flyta rätt bra för att du ska hinna få till någon längre tur på onsdagen. Det innebär tre hela cykeldagar. Söndagen ska du nog inte räkna med alltför mycket cykling på. I min värld är det på gränsen till för lite cykling i förhållande till resans längd, men smaken är ju olika.

I januari så håller jag med om att man åtminstone bör ta sig till Kanarieholmarna om man vill ha hygglig sannolikhet att få sol och värme. Det kan även vara bra i Medelhavsområdet, men det är mer chansartat att åka dit då.

Gran Canaria skulle jag säga är det som gäller om du vill ha bergscykling på lvg. Om du vill ha lite snällare terräng kan Lanzarote eller Fuerteventura vara alternativ för lvg (har inte testat själv då jag vill ha ordentliga backar om jag ändå åker iväg). Teneriffa har absolut också en del fin cykling, men sydsidan är trafikmässigt i mitt tycke sämre än GC och nordsidan är inte rekomenndabel att bo på i januari. Gomera och La Palma är fina öar för lvg, men det blir för mkt restid om du bara ska vara borta ons-sön.

En sak att fundera på är om du tänker dig att hyra cykel eller ta med egen. Finns för- resp. nackdelar med bägge varianterna.

Senast ändrad:
Bra sammanfattning, tack!

Jag är medveten om att januari det inte är den optimala tiden att resa, men av flera anledningar hade det varit gott att resa just då. Och dagarna är inte så exakta, tis-sön eller tors-tis eller något hade också varit ok. Men även Kanarieöarna kan ju vara lite chansning i väder har jag förstått, så frågan är om det blir värt det.

Ja, för väder finns ju nästan aldrig några garantier. Sydsidorna på GC och Teneriffa är nog dock "as good as it gets" om man vill ha hyggligt rimlig restid och tillgång till skapliga backar den tiden på året.

Vad gäller mtb så överlåter jag till de som cyklar sådant att uttala sig.

Om man lyckas pricka in flygavgångarna rätt så kan man få en fakirflygning på morgonen och en tillbakaresa sent på eftermiddagen som gör att såväl avresedagen som tillbakaresedagen blir helt OK cykeldagar, om än inte med några heldagsutflykter. Bland annat har iaf Norwegian haft sådana flighter tidigare. Det är ju också 1 timmas tidsskillnad till Kanarieholmarna som påverkar positivt åt båda hållen.

Varför är det en fördel med tidsskillnaden på hemvägen?

På nervägen förstår jag det, även om det väl snarast är faktumet att man flyger väster- och söderut som gör att man får en fördel utgående från att det verkar finnas något som gör att ytterst få flyg går speciellt mkt före sex på morgonen från Arlanda. På hemvägen känns det som effekten blir att man antingen får åka klockmässigt tidigare därifrån alternativt att man klockmässigt kommer senare hem (beroende på vilket man anser styr flygets start och landningstid).

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför är det en fördel med tidsskillnaden på
> hemvägen?
>
> På nervägen förstår jag det, även om det väl
> snarast är faktumet att man flyger väster- och
> söderut som gör att man får en fördel
> utgående från att det verkar finnas något som
> gör att ytterst få flyg går speciellt mkt före
> sex på morgonen från Arlanda. På hemvägen
> känns det som effekten blir att man antingen får
> åka klockmässigt tidigare därifrån alternativt
> att man klockmässigt kommer senare hem (beroende
> på vilket man anser styr flygets start och
> landningstid).

Jäkla glädjedödare

;)

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför är det en fördel med tidsskillnaden på
> hemvägen?

OK, jag tänkte fel där. Errare humanum est...

Jag är stationerad i Taurito 25/1 till 1/2 .
Har sambon med men även cykeln .
Blir väl Soria fram och baklänges några förmiddagar i alla fall .
Bara att hänga på ......

M

Tillbaka
Topp