Cykelresa, landsväg 2024 - behöver tips!

Min sambo fyller 50 år nästa år och jag vill gärna överraska honom med en cykelresa (landsväg). Möjligtvis till Italien, Lake Garda, men tar också gärna emot andra tips. Önskar också tips på ett bra resesällskap som kan skräddarsy en resa för en privat grupp eller tips till hur man bokar själv.

Tusen tack!?

Garda är väldigt vackert men det kan vara rätt mkt trafik på vägarna och i alla fall runt Torbole och Riva del Garda känns det rätt turistiskt. Mycket tyskar under sommaren. Kommer man en bit ut och ffa upp i bergen blir det bättre förstås. Gillar man motlut är ju annars Dolomiterna otroligt fint och vyerna är ofta spektakulära och där finns ju massor med klassiska bergspass att beta av.
Även runt Lago di Como kan det vara trångt på vägarna.
Jag har cyklat en del runt Bormio i Lombardiet, Toscana, i Schweiz (Grindelwald) och runt Valloire i Frankrike också och det är ju fint överallt egentligen så det beror väl lite på vad ni är ute efter. Personligen är jag sugen på att utforska lite mindre turistiska områden, t ex Appeninerna mellan Toscana och Emilia-Romagna. Piemonte har jag besökt i jobbet, men inte cyklat; där skulle jag gärna cykla dock. Fantastiska viner också. :)

Tillbaka
Topp