Cykelringens ägare gråter ut i DN idag

JLarsson

Aktiv medlem
Av någon anledning har Malin Siwe på ledarplats tagit parti för Göran Duhrin och hans Cykelringen idag. I andra ringhörnan stygga Sportex och sjätte AP-fonden. Inte ett öga är torrt.

Ledaren är inte utlagd på nätet än, men börjar "Göran Duhrin är en sådan person som regeringen önskar det fanns fler av"

Kanske staten har snokat runt på Happy och efter att läst otal trådar om cykelringen bestämt sig för att sänka företaget kosta vad det kosta vill. Vad är lite förlorade pensionpengar mot att vinna kriget mot cykelringen. : )

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ledaren är inte utlagd på nätet än, men
> börjar "Göran Duhrin är en sådan person som
> regeringen önskar det fanns fler av"

Ja, att sälja skit som går sönder direkt gör ju att man kan sälja mer skit eller så ger det arbetstillfällen för de som skall reparera skiten. Bra för bnp, tillväxt och gud vet vad. Sen har väl CR en fackföreningsfientlig attityd, så det är inte så förvånande att de hyllas av DN.

Till DN:s försvar kan man säga att på annan plats (På Stan) kan man läsa följande

- tyvärr har de förväxlat humor med det fenomen läkarvetenskapen brukar kalla "Göteborg"

(ganska lösryckt ur sitt sammanhang men kul ändå)

Åter till ämnet: Cykelringen har med tveksam marknadsföring och dokumenterat fientlig inställning till sina anställda försett svenskarna med skräpcyklar långt innan sjätte apan köpte sportex.

Fikasvettot skrev:
> Ja, att sälja skit som går sönder direkt gör
> ju att man kan sälja mer skit eller så ger det
> arbetstillfällen för de som skall reparera
> skiten. Bra för bnp, tillväxt och gud vet vad.

Tja, den affärsidén har ju funkar bra för microsoft. ;)

Å andra sidan kan man fråga sig om det är sjätte ap-fondens jobb att köpa en cykelkedja för jävligt mycket mer pengar än de själva begärde till en konkurrent för att sedan driva den med förlust?

Det är AP-fondernas upgift att tjäna pengar.

Om de tror de kan få vättig avkastning, på sikt, är det rätt.

Sen kan ju självklart fondförvaltaren göra en felaktig bedömmning.

Jag höll på att sätta morgonkaffet i halsen när jag läste den "Ledaren" på bästa läge på debattsidorna. Fy fan, stackars damen som hade plitat ihop det där cyklar antagligen runt på en Mirage med fina V-bromsar tillverkade i hårdplast nu.

Rock skrev:
> Jag höll på att sätta morgonkaffet i halsen
> när jag läste den "Ledaren" på bästa läge på
> debattsidorna. Fy fan, stackars damen som hade
> plitat ihop det där cyklar antagligen runt på en
> Mirage med fina V-bromsar tillverkade i hårdplast
> nu.

Snarare DN-cykeln från Kronan?

Hursomhelst, så kommer man snart bara att ha friska människor i landet! Något som eftersträvas i ett land med växande arbetslöshet. Fler friska arbetslösa människor, till att ge uppslag till filmer om fler våldsbrott p.g.a. understimulans, vilket filmfolket ändå kommer att rasa över, då det bara piratkopieras i alla fall!
Det utifrån resonemanget, att även om man brutit varje ben i kroppen p.g.a. den billiga skitcykeln man köpte hos cykelringen, så är cyklist inte en sjukdom! Än. Även om tanken på sjukdomsklassning finns, så blir det för dyrt, då många väljer att cykla så långa tider... Och långtidssjuka, det får inte finnas.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=305908

Kvinnor, är vår tids fransmän? Först sittstrejkade de lesbiska, och nu kommer de igen som gravida?

Sjätte har väl aldrig genererat plus...

De har t.o.m själva insett att de borde lägga ned...
http://www.dn.se/opinion/huvudledare/stang-ap-spelet-1.954353

Att sjätte sen som i dagens artikel (hittar ingen länk :( ) köper en verksamhet till överpris (2-3 ggr 'marknadsvärdet') och pumpar in massa extra pensionspengar för att sedan 'dumpa marknaden' genom att sälja med förlust kan man ju tycka är lite märkligt.

Men om statens syfte är att subventionera cyklar och pensionärerna inte har något emot mindre pengar i kuvertet och man tycker att staten ska sälja cyklar så...

JLarsson skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag höll på att sätta morgonkaffet i halsen
> > när jag läste den "Ledaren" på bästa läge
> på
> > debattsidorna. Fy fan, stackars damen som hade
> > plitat ihop det där cyklar antagligen runt på
> en
> > Mirage med fina V-bromsar tillverkade i
> hårdplast
> > nu.
>
> Snarare DN-cykeln från Kronan?

Jag trodde att Kronan bara sålde dåliga barnvagnar till överpris numera.

Det hela bygger på det gamla talesättet: Ett klokt folk är svårstyrt.
Självklart, att regeringen vill se fler idioter! Några man kan jäklas med godtyckligt.

Till det passar alltså Cykelringen alldeles utmärkt! Så där, nu har jag läst artikeln, och gåtan är löst. Ingen kan skriva så som jag.... (Rahnelid, min idol!)

Senast redigerad av en moderator:
RN skrev:
> Å andra sidan kan man fråga sig om det är
> sjätte ap-fondens jobb att köpa en cykelkedja
> för jävligt mycket mer pengar än de själva
> begärde till en konkurrent för att sedan driva
> den med förlust?

och du litar blint på Göran Durins uppgifter om priset här?
(Cykelringen kan ju vara lite luriga med att uppge vad saker har kostat ;)

Ubu skrev:
> RN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Å andra sidan kan man fråga sig om det är
> > sjätte ap-fondens jobb att köpa en cykelkedja
> > för jävligt mycket mer pengar än de själva
> > begärde till en konkurrent för att sedan
> driva
> > den med förlust?
>
> och du litar blint på Göran Durins uppgifter om
> priset här?
> (Cykelringen kan ju vara lite luriga med att
> uppge vad saker har kostat ;)

Det är möjligt att det är felaktigt, om så är fallet lär vi se det imorgon.

Brakastruten skrev:
> Det hela bygger på det gamla talesättet: Ett
> klokt folk är svårstyrt.

Det är mycket möjligt, men det kloka folket är knappast innevånarna i vårt långa land. Som svenskar är vi helt hjärntvättade efter år av "enpartistyre" och vet inte om vi ska sitta eller stå om inte regeringen berättar det. Nu säger exil-regeringen (oppositionen) att vi ska klaga på ett system som verkar hjälpa Sverige på fötter igen, och då gör vi det.

Hela min uppväxt har jag fått höra hur bra vi har det i Sverige och att Sverige är bäst i världen på allt - punkt. Men det hela känns skrämmande likt Kinas propaganda mot sina invånare. Sverige har ingen världsekonomi att tala om, erkänner inte sin urbefolknings rättigheter, har ytterst lite privat företagande, medelmåttig sjukvård, lite pengar till skolsystemet, har statsägda miljöbovar som Vattenfall, och dras med en enorm mängd sjukskrivna människor eftersom vi tydligen har så mycket sämre hälsa än folk i andra EU-länder.

När vi blir arbetslösa, då är det samhällets fel och "nån annan" (läs: staten) måste ordna nytt arbete åt oss. Att starta eget, som i många fall skulle vara den logiska lösningen, skulle inte ens vara en tanke som många av oss tänker. Ungefär som om det är en mänsklig rättighet att vi ska pysslas om från vagga till grav och aldrig behöva ta något eget ansvar för livet. Vi är amerikanerna som när vi snubblar vänder sig om för att se om det finns någon att stämma...

(Det finns självklart folk som är för sjuka eller av annan anledning inte har den kapacitet som behövs för att kunna jobba heltid eller över huvudtaget, men också i EUs riktiga högerländer får dessa människor hjälp.)

Oj jävlar vilken ocensurerad hjältereklam för Cykelringen. Källor till alla siffror och påståenden är Göran själv eller? Undrar om artikelförfattaren har en romans med Göran..

"Hans kedja Cykelringen reparerar också. Duhrin noterar, apropå ingenting, att det dessvärre ibland är si och så med serviceandan hos de anställda när de trasiga cyklarna hopar sig, det har hänt att folk som kommit in med andra märken än Cykelringens egna fått nobben – vilket bekymrar ägaren. Om de fått hjälp är möjligheten stor att de köpt nästa tvåhjuling av honom. Med dåligt bemötande är det risk att de går någon annanstans."

Eh?

exil skrev:
> Det är mycket möjligt, men det kloka folket är
> knappast innevånarna i vårt långa land.

Nej. De röstar "fel" om man frågar dem. Så det är bäst att inte fråga dem.

> Att starta eget, som i många
> fall skulle vara den logiska lösningen,

Det är ju inte alla som svalt Timbro-propagandan om Egenföretagandets Förträfflighet med hull och hår.

captain8track skrev:
> pinsamt av DN, hur i helvete det här kunde bli
> publicerat är för mig en gåta!

Folket på DN kanske satt och övervägde att skriva en ledare om handikappade ekorrar på Gärdet eftersom de inte hade något bättre att skriva, när plötsligt Göran ringde och sa att han hade världens scoop :P

Ska förresten "[Han] gick Handelshögskolan" vara något sorts argument för att han är ett företagandes mastermind eller?

Vore kul att höra vad andra cykelbutiker har att säga om artikeln och Sportex.

iMats skrev:
> Sådär, nu finns den på nätet:

Hahahaha! Vilken martyr!!!!

"hans synnerligen ofashionabla huvudkontor vid Alviks torg. En del av möblerna verkar hämtade hos någon som betalat för att bli av med gillestugan från 1973."

Oj oj oj vad synd det är honom. Om nån kommer med några säckar lök skall jag nog kunna klämma fram en tår.

Men det är väl svårt för Cykelringen att konkurrera när Sportex "sålde bra cyklar till väldigt låga priser." Till skillnad mot Cykelringen då, får man anta?

Fikasvettot skrev:
> Nej. De röstar "fel" om man frågar dem. Så det
> är bäst att inte fråga dem.

Det är ju så vår fina vänster brukar säga. Att folk inte själva vet vad som är bäst för dem, så det är bäst att "någon som vet bättre" bestämmer åt dem. Själv tycker jag att folks åsikter ska respekteras, och lite mer omröstningar om olika saker hade varit på sin plats.

> Det är ju inte alla som svalt Timbro-propagandan
> om Egenföretagandets Förträfflighet med hull
> och hår.

Jag har faktiskt ingen aning om vad Timbro är för något, men jag ska googla det och kolla ...

Festlig censur på inläggen. Mitt första inlägg där jag frågade hur mycket betalt de hade fått för artikeln togs inte med.

"Men vi får väl se, säger Göran Duhlin när vi träffas på hans synnerligen ofashionabla huvudkontor vid Alviks torg. En del av möblerna verkar hämtade hos någon som betalat för att bli av med gillestugan från 1973."

Skön formulering men tveksamt om det är till Görans fördel :)

Bara nu ingen Happyit går och mordhotar Göran.
(fast det stod ju inget om att rekommendera fel ramstorlek i "artikeln". Puh.)

/Johan

exil skrev:
> Det är ju så vår fina vänster brukar säga.
> Att folk inte själva vet vad som är bäst för
> dem, så det är bäst att "någon som vet
> bättre" bestämmer åt dem. Själv tycker jag att
> folks åsikter ska respekteras, och lite mer
> omröstningar om olika saker hade varit på sin
> plats

Titta upp ur Timbrobubblan så ser du kanske att det inte är en unik "vänster"-egenskap.
Vi är tydligen inte betrodda att folkomrösta om EU-fördrag t.ex. Och Regeringen är väl knappast "vänster"? Däremot är de säkert oroliga för att folk skall rösta "fel".
Och vilka är missnöjda över nejet till euron? "Vänstern"?

jonzén skrev:
> mitt drömsamhälle skulle ha samma styrning som
> schweiz. de har i snitt folkomröstning fyra
> gånger om året. (i flera frågor varje gång)

Så har de 14 veckors föräldraledighet (höjdes till det år 2005), att betala för ett par ungar på förskola kostar lika mkt som att anställa en barnflicka och kvinnor fick rösträtt överallt redan så tidigt som 1990...
;-)

Tillbaka
Topp