Cykelruttsplaneringsverktyg?

Foss

Aktiv medlem
Körde bikeroutetoaster tidigare och exporterade till min garmin 800. Vad är det som gäller nu för tiden om man vill ha in en rutt i gpsen? Det är landsväg/grusväg jag är ute efter om det spelar någon roll.

Foss sa:
Jocke77 sa:
Jag kör Strava route builder och tycker det fungerar utmärkt. Smidigt att jobba i och lätt att exportera till gps.
Kan man köra den i telefonen eller laddar man hem det till datorn?
i appen går det inte att skapa rutter. Men om du kör via hemsidan i webläge så går det. Inte optimalt alls iofs :)

Men jag tycker den är bra (om man kör på datorn då). Då kan man skapa några rutter, sedan synka över till GPS'en via deras nya sync-app som heter just "Strava Routes". Kartorna är dock inte helt bra alla gånger men har å andra sidan inte hittat en enda karta som duger till allt, "good enough" skulle jag säga :) man kan ju dock bli knäpp på rutt-verktyget ibland.

Jag upptäckte nyligen en funktion hos EuroVelo som jag inte sett tidigare. Men sidan tar fram en rutt mha deras leder och anger var man ska byta rutt osv. Kan också exporteras. Jag har inte djupdykt i funktionen men tyckte det såg lovande ut. Kanske ett tips för någon som ska ut på äventyr.

Med nya Garmin 1040 så har du Komoot-appen direkt i enheten. Allt du lägger upp i telefon-appen eller datorn finns i Garmin-enheten. Löjligt smidigt faktiskt.

Jag tycker att Strava är förträffligt. Primärt skapar jag rutter i dator, men även i nödfall på ipad. Hoppar automagiskt in i Garminenheten.

Dock att tänka på när man planerar rutter i andra länder än trygga sverige, är att heatmappen som den väljer vägval ifrån, kan vara lite lurig då cykelsporten i många länder är stor och många heatmappspår är ”heta” då många tävlingar körs på vissa vägar, och då med avstängd trafik. Jag brukar dubbelkolla med google streetview samt googlemaps info om trafik för att ibland korrigera Stravas ”förstahandsval” för att slippa högtrafikerade vägar. (Lite problematiskt m tyskland, som verkar streta emot google så det är väldigt mycket vägar som inte finns i streetview.)

Fast det verkar ha ändrat sig nu. Så här ser Street View ut idag.
Screenshot_20250722-122243764 (1).webp

Slumpvis valt område mitt i landet.
Screenshot_20250722-122724724 (1).webp

Inte lika tätt som i Sverige kanske, men vägar på landsbygden är ganska ofta med.

Fast det verkar ha ändrat sig nu. Så här ser Street View ut idag.
Slumpvis valt område mitt i landet.

Inte lika tätt som i Sverige kanske, men vägar på landsbygden är ganska ofta med.

Beror nog på var man är. Planerade senast för 4 veckor sedan en rutt jag körde vecka efter, i södra delarna typ Bayern (runt Tegernsee) på "landsbygden" där var det fortfarande väldigt bristfälligt på vad det skulle visa sig väldigt fina asfalterade vägar.

Så det kanske tar sig, men det är nog fläckvis än så länge, och enligt lagen om alltings jävlighet, självklart bristfälligt där man vill cykla. :)

finns det nån cykelnavi app (Komoot?) som kan skicka till www så nån med länk kan följa?
Vill du dela din plats från din telefon till ngn annan telefon brukar det enklaste vara med
(Skall även funka för iPhone o dator enl länken.)

Tillbaka
Topp