Cykelsadel till 8-åring

Cykelsadel till 8-åring
Hej!
Min dotter har bekymmer med att hon får ont i underlivet av att cykla vilket gör att hon numera inte vågar cykla alls. Jag har köpt sadelöverdrag med gelé till hennes sadel och även om det blev något bättre gör det fortfarande ont.
Jag ser att det finns sadlar som ser nästan delade ut men hittar ingen till barn, tänker att det hade varit bra för henne?
(Det handlar alltså inte om att få lite ont på ”sittknölarna” utan det känns värre än så.)
Har någon erfarenhet eller tips att ge? Tycker så synd om henne!

Cykelsadel till 8-åring
Lidl har en kampanj denna vecka på bl a cykelsadlar i tre olika storlekar. Det här är den minsta, som varit mycket populär hos många under flera år. De kostar 79:-/ st , kanske kan det vara värt att prova?

Bilagor

• 20210404_120828.jpg
    20210404_120828.jpg
    577.9 KB · Besök: 82
Cykelsadel till 8-åring
Kan det vara så att sadeln är för stor? Köpte den här till sonen när han var 9 år. Funkade väldigt bra!
Tack för tips! Tror inte sadeln är för stor utan att det blir ett för stort tryck där pojkar och flickor skiljer sig åt i anatomin.

Cykelsadel till 8-åring
Kan det vara så att sadeln är för stor? Köpte den här till sonen när han var 9 år. Funkade väldigt bra!
Jag har en sån liggande. Vet inte var du bor men kanske av intresse? Den är ju inte mjuk, men det är ju inte min egen sadel heller. Mjuk stoppning är en sak. Passform en annan

Cykelsadel till 8-åring
Tack för tips! Tror inte sadeln är för stor utan att det blir ett för stort tryck där pojkar och flickor skiljer sig åt i anatomin.
Om det är tryckrelaterat så har du nog två parametrar att jobba med.
- Sadelns form. Prova nåt annat, Lidl-sadeln såg väl inte fel ut. Specifika barnsadlar som de du fick tips om ovan kan kanske vara ännu bättre, men dyrare och svårare att hitta.
- Sadelns position. Höjd, läge fram-bak, lutning. De två första bör vara mindre viktiga än den sista för kortare turer. Sadeln ska vara horisontell mot marken som utgångsläge, men sen är det ok att prova att luta den efter smak. Finns mycket nyanser i detta, men för lite vardagscykling är det bara att prova lite olika.

Cykelsadel till 8-åring
Om det är tryckrelaterat så har du nog två parametrar att jobba med.
- Sadelns form. Prova nåt annat, Lidl-sadeln såg väl inte fel ut. Specifika barnsadlar som de du fick tips om ovan kan kanske vara ännu bättre, men dyrare och svårare att hitta.
- Sadelns position. Höjd, läge fram-bak, lutning. De två första bör vara mindre viktiga än den sista för kortare turer. Sadeln ska vara horisontell mot marken som utgångsläge, men sen är det ok att prova att luta den efter smak. Finns mycket nyanser i detta, men för lite vardagscykling är det bara att prova lite olika.
Jag fåt försöka få henne att prova lite olika varianter på både form av sadel och lutning och även höjd på styret kanske?Problemet är att besvären sitter i/förvärras efteråt och då är hon just nu väldigt lite sugen på att ens prova (vilket jag har förståelse för.) Men Lidl-sadeln ska jag få tag på och börja med!

Cykelsadel till 8-åring
Min dotter fick en smal benhárd sadel i kolfiber där den ut mot kanterna rundades neråt. Jag trodde hon skulle hata den, men hon älskade den o tyckte den va jätteskön. Hon har jättesmal kroppsbyggnad utan att vara kotig/benrangel.

Cykelsadel till 8-åring
Är det helt säkert att det bara är vid cykling besvären uppkommer?
Ett eget minne, en hädisk association: Spela blockflöjt var inte nåt jag gillade när jag var ännu yngre... För att göra en lång historia kort hittades flöjten många år senare inknödd i pianot.

Cykelsadel till 8-åring
Biltema har en barnsadel som min dotter (6 år) har och hon tycker den funkar bra. Nu vet jag inte hur gammal din dotter är, men kanske kan vara värt att ta en vända förbi biltema.

Saken är den med sadlar att har man problem med obekvämt i underlivet är inte mjukt lösningen. Mer gel gör det bekvämare en kort stund men det kan faktiskt förvärra. Det man behöver är en sadel som passar en, och helst en där mitten är lite försänkt eller att det är ett hål. Frun är t.ex jättenöjd sen jag satte en specialized power på hojen, och den är då rätt hård, men den stöttar på rätt ställen så att säga.

Cykelsadel till 8-åring
Biltema har en barnsadel som min dotter (6 år) har och hon tycker den funkar bra. Nu vet jag inte hur gammal din dotter är, men kanske kan vara värt att ta en vända förbi biltema.

Saken är den med sadlar att har man problem med obekvämt i underlivet är inte mjukt lösningen. Mer gel gör det bekvämare en kort stund men det kan faktiskt förvärra. Det man behöver är en sadel som passar en, och helst en där mitten är lite försänkt eller att det är ett hål. Frun är t.ex jättenöjd sen jag satte en specialized power på hojen, och den är då rätt hård, men den stöttar på rätt ställen så att säga.

Det låter logiskt det du skriver när jag tänker efter.. skulle du säga att Biltemas är bättre än Lidl:s som har nämnts här? Min dotter är 8 år.
Din frus sadel blev jag också nyfiken på ?

Cykelsadel till 8-åring
Det låter logiskt det du skriver när jag tänker efter.. skulle du säga att Biltemas är bättre än Lidl:s som har nämnts här? Min dotter är 8 år.
Din frus sadel blev jag också nyfiken på ?
Ingen aning, har ingen erfarenhet av lidls sadel. Prova båda?

Min frus sadel, specialized power, den är lite dyrare (ca 1000 lappen) och vet ej om den passar en 8 åring.

Ta en bild på cykeln i fråga, så man kan se hur det ser ut. Kanske någonting uppenbart kommer fram.

Cykelsadel till 8-åring

Jag har skaffat dessa åt både sonen (7) och dottern (8), hittills nöjda. Båda använder vadderade cykelbyxor underst om vi skall vara igång mer än en timme.

Cykelsadel till 8-åring
Är det helt säkert att det bara är vid cykling besvären uppkommer?
Ett eget minne, en hädisk association: Spela blockflöjt var inte nåt jag gillade när jag var ännu yngre... För att göra en lång historia kort hittades flöjten många år senare inknödd i pianot.
Det var ett kreativt sätt att göra sig av med den impopulära blockflöjten på ?
Men i detta fall är det allt på riktigt och hon saknar att inte kunna cykla som alla andra tycks kunna ?

Cykelsadel till 8-åring
Jag tror definitivt att det är läge att kolla hur hon sitter på cykeln också. Om den är för lång och/eller låg så är det också stor risk att hon sitter på ett sätt så det blir tryck och gör ont framtill. Kanske är sadeln för hög eller styret för lågt?

Cykelsadel till 8-åring
Här är cykeln ifråga med sin sadel och överdraget köpt på biltema som vi har provat med. Ingen lösning som känts bra hittills alltså. (Barnet vill inte visa sittposition på bild tyvärr.)

Bilagor

• B8ABF4C2-214D-4EC6-9265-DA57D5DAD650.jpeg
    B8ABF4C2-214D-4EC6-9265-DA57D5DAD650.jpeg
    798.8 KB · Besök: 84
  • 0A4D2A7A-B0D3-40F0-8631-E905A8354AC2.jpeg
    0A4D2A7A-B0D3-40F0-8631-E905A8354AC2.jpeg
    634.5 KB · Besök: 116
  • CD9DC635-A686-4932-8F5C-1B494C02402E.jpeg
    CD9DC635-A686-4932-8F5C-1B494C02402E.jpeg
    675.3 KB · Besök: 86
Cykelsadel till 8-åring
Här är cykeln ifråga med sin sadel och överdraget köpt på biltema som vi har provat med. Ingen lösning som känts bra hittills alltså. (Barnet vill inte visa sittposition på bild tyvärr.)

Min systerdotter, snart 9, har en likadan och har inga problem att cykla på den så storleken är nog i rätt härad om hon inte är väldigt kort för sin ålder. Jag skulle gissa att hon sitter ganska långt fram på sadeln och lutar sig framåt när hon cyklar men allt sånt är ju egentligen bara saker man får prova sig fram med. Kanske skjuta sadeln lite framåt så att hon naturligt sitter mer på den breda delen? Ny sadel kanske också men laborera lite med sadelhöjd och -position samt styrets höjd. En kompis till mig sa häromdagen att för henne funkade det att vinkla sadelnosen lite uppåt och för min fru funkade det att vinkla sadeln lite nedåt, men de är å andra sidan vuxna och cyklar räser. Man får prova sig fram litegrann, tyvärr. :)

Cykelsadel till 8-åring
En vanlig orsak till nybörjare får ont i underlivet är att de "säckar ihop" över sadeln, får inget tryck på sittknölarna och därmed landar tungt med kroppsvikten på mjukdelarna. Det gäller att ha bäckenkontroll och rotera bak bäckenet så man avlastar mjukdelarna.

Låter trist att hålla på med riktad träning, men bäckenkontroll gör stor nytta.

Cykelsadel till 8-åring
Okej, ingen "blockflöjt" inblandad, hihi!
Bilden ger mig intrycket att din 8-åring har lika långa armar som ben. - Att hon måste sitta framåtlutad med höga knän i trampet. Är du modig nog att vrida styrstången så styret kommer närmare henne? Kanhända också höja styret litet, men det är ett senare steg och villkorat det första enligt ovan.
Addendum: Men alla ser olika ut - t o m barn - och vill sitta på eget sätt.

Cykelsadel till 8-åring
Okej, ingen "blockflöjt" inblandad, hihi!
Bilden ger mig intrycket att din 8-åring har lika långa armar som ben. - Att hon måste sitta framåtlutad med höga knän i trampet. Är du modig nog att vrida styrstången så styret kommer närmare henne? Kanhända också höja styret litet, men det är ett senare steg och villkorat det första enligt ovan.
Addendum: Men alla ser olika ut - t o m barn - och vill sitta på eget sätt.
Jag har nu höjt styret men behöver höja sadeln med lite tror jag med hänsyn till att benen blivit lite längre, har bytt ut sadeln till en annan med. Men hur menar du att jag kan vrida styrstången mot henne? Du tänker att avståndet till styret behöver kortas för att minska framåtlutandet? Kan nog stämma.

Cykelsadel till 8-åring
Jag har nu höjt styret men behöver höja sadeln med lite tror jag med hänsyn till att benen blivit lite längre, har bytt ut sadeln till en annan med. Men hur menar du att jag kan vrida styrstången mot henne? Du tänker att avståndet till styret behöver kortas för att minska framåtlutandet? Kan nog stämma.
..eller du menar att vrida styrstången ”bak-och fram”..?

Cykelsadel till 8-åring
Med - förmodligen - en insexnyckel lossar du styret från styrröret. Sedan gör du styrröret vridbart genom att stoppa ner - förmodligen - en insexnyckel i det stora hålet på styrröret, eller möjligen lossa ett stycke ner. Vrider styrröret ett halvt varv, och skruvar fast styret igen. Jag tror det hade varit vettigt att göra det innan du höjde styret... Men barn växer så fort. :-)

Cykelsadel till 8-åring
Med - förmodligen - en insexnyckel lossar du styret från styrröret. Sedan gör du styrröret vridbart genom att stoppa ner - förmodligen - en insexnyckel i det stora hålet på styrröret, eller möjligen lossa ett stycke ner. Vrider styrröret ett halvt varv, och skruvar fast styret igen. Jag tror det hade varit vettigt att göra det innan du höjde styret... Men barn växer så fort. :-)
Fast man bör nog inte vända stammen bakåt, är det så illa är nog cykeln för stor. Men det tvivlar jag på.

Tillbaka
Topp