Cykelsäkerhet i Danmark

Bosse

Ny medlem
Cykelsäkerhet i Danmark
Danska kan. Ingen nördig hjälm men de är världens säkraste cykelland ändå! Här är hur de gör för att minska olyckorna vid högersvängande bilar.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelsäkerhet i Danmark
Jag såg fler cykelhjälmar än jag någonsin gjort i köpenhamn tidigare när jag var där nu i helgen. Säkert 10 på det knappa dygnet jag var där.

Såg en Giant AC i Christiania också. Förra gången jag var där såg jag nån rulla runt på en något annat DH-monster.

Cykelsäkerhet i Danmark
De är ju placerade på helt fel ställe och på helt fel sätt. De är, som så mycket annat, placerade för att göra cyklisterna uppmärksamma. För att komma till rätta med puckade bilister som svänger utan att titta, vore det bättre att ha en stolpe precis i hörnet av svängen (dvs närmast vägen) med en stor och tydlig varningstavla precis i ögonhöjd för en normal bil. Den ska lysa starkt och blinka (men inte blända eller ge stroboskopeffekt).

En liknande, men inte lika väl placerad, lösning har man här i Gbg. Det är en varningstriangel med en cykel i, som byggs upp av lysdioder och blinkar när cyklister har grönt samtidigt som svängande trafik har grönt. Står bland annat där Allén korsar de nord/sydgående vägarna.

Cykelsäkerhet i Danmark
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> De är ju placerade på helt fel ställe och på
> helt fel sätt. De är, som så mycket annat,
> placerade för att göra cyklisterna
> uppmärksamma. För att komma till rätta med
> puckade bilister som svänger utan att titta, vore
> det bättre att ha en stolpe precis i hörnet av
> svängen (dvs närmast vägen) med en stor och
> tydlig varningstavla precis i ögonhöjd för en
> normal bil. Den ska lysa starkt och blinka (men
> inte blända eller ge stroboskopeffekt).
>
> En liknande, men inte lika väl placerad, lösning
> har man här i Gbg. Det är en varningstriangel
> med en cykel i, som byggs upp av lysdioder och
> blinkar när cyklister har grönt samtidigt som
> svängande trafik har grönt. Står bland annat
> där Allén korsar de nord/sydgående vägarna.

Men sluta! Vi dödar ju cyklister, för dom har ju hjälm på sig! Väx upp! Fatta att Sverige är sämst!

Cykelsäkerhet i Danmark
Nog för att Köpendanmark har en skön integration av cykeln i trafiken, men jag är betydligt mer imponerad av bredden på cykelbanan i videon och det faktum att det är en lika bred på andra sidan gatan än lite blinkande ljus i asfalten. För det var ju rätt mycket blinkande ljus även på cyklarna?

Cykelsäkerhet i Danmark
Største forskel er at cykelbanerne kun er tilladte for cykler i en retning og ikke som i malmö hvor man ofte må køre i begge retninger.

Cykelsäkerhet i Danmark
Kasper1 skrev:
> Største forskel er at cykelbanerne kun er
> tilladte for cykler i en retning og ikke som i
> malmö hvor man ofte må køre i begge retninger.

Ja, det är en princip som borde gälla överallt här!

Cykelsäkerhet i Danmark
Fast jag fattar nog inte vad syftet är med detta initiativ. Om en "motorist" ska svänga höger, slänger en blick i högerytterbackspegel och inte ser några LED:ar tända betyder det
a) det kommer ingen cykel
b) det fanns inga LED:ar att tända i den korsningen
c) det fanns LED:ar men just idag var systemet trasigt
?

Cykelsäkerhet i Danmark
Man får hoppas att motoristerna inte tolkar släckt LED-belysning som "KÖR!". Förhoppningsvis står systemet under någon form av utvärdering där det kontrolleras att olyckorna inte ökar.

Cykelsäkerhet i Danmark
rkmacka2.JPG ht=665

VÄCK INTE DEN BJÖRN SOM SOVER MED ERT HJÄLMSNACK DÅ KOMMER HAN SMYGANDES!!!!

Cykelsäkerhet i Danmark
Rent spontant känns det som om danska bilister är mer beredda på att en cyklist kan dyka upp i korsning eftersom cykeln i betydligt större utsträckning är ett "folkfordon" i Danmark än den är i Sverige. T ex i Stockholm är andelen cyklister försvinnande liten bland stans biltrafik, trots vägtullarna.

Danmark har lite samma kultur som Holland. Om man kör bil på kvällen så förväntar man sig helt enkelt att det finns fulla, vinglande cyklister på vägen (och nyktra, ovinglande också så klart). Om jag i Östersund cyklar hem vinglande på en lördagsnatt, så blir jag istället ihjälkörd för att bilisterna förväntar sig att vinglande människor sitter i taxibilar, inte på cyklar.

Kort sagt, mer cyklister gör att andra blir mer medvetna om och tar med hänsyn till cyklisterna.

Cykelsäkerhet i Danmark
geologen skrev:
> De är ju placerade på helt fel ställe och på
> helt fel sätt. De är, som så mycket annat,
> placerade för att göra cyklisterna
> uppmärksamma.

Jag tycker det ser ut som att dioderna lyser cyklisterna i ryggen.

> För att komma till rätta med
> puckade bilister som svänger utan att titta, vore
> det bättre att ha en stolpe precis i hörnet av
> svängen (dvs närmast vägen) med en stor och
> tydlig varningstavla precis i ögonhöjd för en
> normal bil. Den ska lysa starkt och blinka (men
> inte blända eller ge stroboskopeffekt).
>
> En liknande, men inte lika väl placerad, lösning
> har man här i Gbg. Det är en varningstriangel
> med en cykel i, som byggs upp av lysdioder och
> blinkar när cyklister har grönt samtidigt som
> svängande trafik har grönt. Står bland annat
> där Allén korsar de nord/sydgående vägarna.

Man kan väl säga att de två lösningarna fyller olika syften. Varningstriangeln uppmanar bilisterna att titta efter korsande cykeltrafik. Dioderna i afalten visar redan uppmärksamma bilister mer exakt var de ska titta. Det kan vara till stor hjälp när man som bilist ser sig över axeln eller i en spegel, för det kan vara svårt med alla vinklar att titta på rätt ställe.

Cykelsäkerhet i Danmark
Nu kanske det inte snöar så ofta i Danmark, men med nån centimeter gråsvart snöslask syns inte några lysdioder på marken längre. Däremot syns en varningstriangel i ögonhöjd fortfarande lika bra.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp