Cykelsemester i Skåne/Halland

skogsjesus

Aktiv medlem
Hej!

Söker tips på schyssta sträckor att semestra med familjen.

Ca. 15-20mil i Skåne, Halland.
Även Öland har seglat upp som ett alternativ.
Har hund och 2 barn (6&8år).
Grusvägar och mindre trafikerade bilvägar är att föredra.
Gärna bad möjligheter och en chans att köpa glass längs vägen.
Vi tältar och lagar käk på stormkök.

Kattegattleden är fin,
lite bra att veta:
Steninge och Ugglarp (norr om Halmstad) så är det en stor väg man cyklar på i 1,5km och det går inte att gena förbi. Man får vara beredd som förälder.
Över Hallandsåsen kan man cykla på gamla banvallen över Grevie oman inte vill cykla ut ända till Torekov. Men då missar man en hel del av det riktigt fina och mysiga på Bjärehalvön. På Bjäre går leden på mindre "vanliga" asfaltsvägar.

Titta på kartan över leden så ser man vad som är cykelväg och vad som är delad väg.

Jag skulle gärna starta i Helsingborg och cykla norrut, både Kulla och Bjäre är fina. Själv har jag cyklat mellan Ängelholm och Varberg och det är egentligen fint överallt! Reka glasskiosker i förväg bara, det är ibland mer än 10km mellan stoppen ;)

Mvh Halmstad - boende

/A

Här finns några fler varianter

Kattegattleden är fin,
lite bra att veta:
Steninge och Ugglarp (norr om Halmstad) så är det en stor väg man cyklar på i 1,5km och det går inte att gena förbi. Man får vara beredd som förälder.
Över Hallandsåsen kan man cykla på gamla banvallen över Grevie oman inte vill cykla ut ända till Torekov. Men då missar man en hel del av det riktigt fina och mysiga på Bjärehalvön. På Bjäre går leden på mindre "vanliga" asfaltsvägar.

Titta på kartan över leden så ser man vad som är cykelväg och vad som är delad väg.

Jag skulle gärna starta i Helsingborg och cykla norrut, både Kulla och Bjäre är fina. Själv har jag cyklat mellan Ängelholm och Varberg och det är egentligen fint överallt! Reka glasskiosker i förväg bara, det är ibland mer än 10km mellan stoppen ;)

Mvh Halmstad - boende

/A
Jag har cyklat hela och vi startade i söder och cyklade norrut. Det är oftast sydvästlig vind så man får oftast lite medvind.

Om du med Skåne menar Blekinge och Småland kan du ta Banvallsleden från Karlshamn till Halmstad.

Det blev Falkenberg - Förslöv längs Kattegattleden tillslut.

Trots 4punkterinhar dag 1, hjullager haveri på vagnen och knäckt ram på min gamla nishiki slutade det med succe och 8 tummar upp från familjen.

Nu måste jag fixa en tuff touringhoj till nästa tur!
1000028629.webp

Provar att låna denna tråd. Om jag minns rätt startade jag en tråd för många år sedan om att cykla på Österlen och fick mer eller mindre svaret att jag var dum i huvudet som ens frågade.

Nu har jag cyklat många mil på Österlen under ett antal år, och ja, utifall någon annan undrar finns hur mycket vägar som helst med knappt några bilar eller cyklar (lätt att vara bra på Strava).

Har även härjat lite på Kullahalvön utan att göra bort mig med trådar på happy. Där är det helt OK men inte inte lika ödsligt och tätt med vägar.

Men hur ser det ut om man skulle hyra sig ett hus i Ljungahusen? Har gjort det en gång förut men då hade jag inte sportcykel med. Känns som att det kanske är ännu ett snäpp bort från det fridfulla Österlen? Någon med tips?

Efter det förra debaclet för 15 år sen eller så får jag räkna allt utöver hån som ett steg uppåt. Tystnad inkluderat. Det kan såklart vara så att jag minns helt fel. Orkade inte gräva så djupt. Är lat.

Tack på förhand. 😃

Provar att låna denna tråd. Om jag minns rätt startade jag en tråd för många år sedan om att cykla på Österlen och fick mer eller mindre svaret att jag var dum i huvudet som ens frågade.

Nu har jag cyklat många mil på Österlen under ett antal år, och ja, utifall någon annan undrar finns hur mycket vägar som helst med knappt några bilar eller cyklar (lätt att vara bra på Strava).

Har även härjat lite på Kullahalvön utan att göra bort mig med trådar på happy. Där är det helt OK men inte inte lika ödsligt och tätt med vägar.

Men hur ser det ut om man skulle hyra sig ett hus i Ljungahusen? Har gjort det en gång förut men då hade jag inte sportcykel med. Känns som att det kanske är ännu ett snäpp bort från det fridfulla Österlen? Någon med tips?

Efter det förra debaclet för 15 år sen eller så får jag räkna allt utöver hån som ett steg uppåt. Tystnad inkluderat. Det kan såklart vara så att jag minns helt fel. Orkade inte gräva så djupt. Är lat.

Tack på förhand. 😃
Jag är ingen expert på området, men har cyklat lite däromkring.

Jag skulle säga att din analys om ännu ett steg bort från Österlen är rätt. Det finns ganska mycket fina småvägar och ganska mycket suvar. Men det går såklart att undvika de värsta vägarna, så vill du testa ett nytt ställe så kan du säkert ha trevligt där också.

Inte cyklat precis där. Men tipsar om roadfinder https://roadfinder.se/ om tipset inte varit uppe. Kikar man så ser det ut att finnas många fina vägar. Enda nackdelen är väl att man enkom kan åka åt nordöst med medvind ut och motvind hem. Jag har själv bott i Hörby trakten när jag har varit på vårläger i Skåne för att hamna mer mitt i. Misstänker att det kanske finns annat än cykling som lockar så valet av ort är nog ypperligt.

Om jag minns rätt startade jag en tråd för många år sedan om att cykla på Österlen och fick mer eller mindre svaret att jag var dum i huvudet som ens frågade.
Meningen ovan gjorde mig nyfiken, men jag hittade endast
https://happyride.se/forum/threads/lvg-tips-pa-landsvagsturer-runt-ystad.2417910/
och i den hittade jag inget som jag kunde passa in på: "svaret att jag var dum i huvudet som ens frågade"
Det kan såklart vara så att jag minns helt fel.
För mig verkar det så. Eller var det ngn annan tråd?
Orkade inte gräva så djupt.
Många har synpunkter på sökfunktionen här, men att hitta de trådar man själv har startat är riktigt enkelt
Happy_hitta_trådar-2026-02-13.webp

Vi är i samma båt..

Haha, jag är lat men iaf lite listig som kastade in en brasklapp om dåligt minne. Misstänkte att någon kunde leta reda på tråden om den ens fanns. Det gjorde den och den var ju ganska gammal. Tack Håkan!

Förutom lathet så är det utmärkande för mig att stundtals överdriva och spetsa till saker lite när jag skriver om saker som inte är så viktiga. Det där med "dum i huvudet" var väl ett utslag av detta. Jag skulle nog göra dåligt ifrån mig i ett Tour-test. 😜

Tack också för lite mer insyn i vägförhållandena! Får ser var vi hamnar, men då stryker jag iaf inte Ljungahusen.

Tillbaka
Topp