Cykelsemestra ensam

fiskarn

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
Är sugen på att göra något nytt i sommar och har funderat på att cykelsemestra ensam. Hur kul är det på en skala? Gillar utmaningar och vill testa något jag inte gjort förut. Cyklar en del landsväg och brukar kunna hålla runt 30 km/h 5-10 mil. I söndags körde jag 17 mil och snittade 28. Är det rimligt att att kunna hålla 20 km/ h med lite packning? Tänker köra på crossen med 30 mm vägdäck eller nåt och typ sovsäck, kök, ombyte. Inte en jävla massa onödiga grejer.. Hade tänkt ta in någonstans vid dåligt väder och kanske sova ute om det är garanterat uppehåll.

Kan man komma 110-120 mil på en vecka? Eller kan och kan. Är det rimligt? Tänker mig Sverige och södra Norge. Hur navigerar man enklast egentligen?
 

GoranS

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
Måste ju bero rätt mkt på kuperingsgrad. Sverige skulle jag gissa att det inte är något problem i. Om du jagar höjdmeter i Norge kan det bli minst sagt tufft. Om du är villig att köra en äta-sova-cykla-vecka kan jag dock inte se att 110-120 mil skulle vara något större problem.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
GoranS sa:
Måste ju bero rätt mkt på kuperingsgrad. Sverige skulle jag gissa att det inte är något problem i. Om du jagar höjdmeter i Norge kan det bli minst sagt tufft. Om du är villig att köra en äta-sova-cykla-vecka kan jag dock inte se att 110-120 mil skulle vara något större problem.

Jo. Tanken är inte att det ska va en pina men ändå lite jobbigt. Vill ju inte jaga på som en galning men tänker inte att jag ska göra massa annat. Eventuellt en kortare vandring upp på något berg (inget avancerat)

Hur mycket reservdelar bör man ha med sig?
 

gabbeon

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
Det beror ju på hur väl man trivs med att vara själv. Och hur man klarar att umgås med främlingar. Jag tycker det är svinkul att cykelsemestra själv.

Iom att du aldrig riktigt lämnar civilisationen är det inga stora mängder som krävs. Se till att ha hojen i ordning och ta med dig grejer att kunna fixa en punka eller tre. Resten fixar man med telefon, Internet och hjälpsamma främlingar.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
gabbeon sa:
Det beror ju på hur väl man trivs med att vara själv. Och hur man klarar att umgås med främlingar. Jag tycker det är svinkul att cykelsemestra själv.

Iom att du aldrig riktigt lämnar civilisationen är det inga stora mängder som krävs. Se till att ha hojen i ordning och ta med dig grejer att kunna fixa en punka eller tre. Resten fixar man med telefon, Internet och hjälpsamma främlingar.

Ja det låter bra det. Trivs ju med att vara själv men nog aldrig rest ensam egentligen.

Nä precis. Har funderat på hur mycket grejer man behöver ha. Hur stor skillnad är det att släpa på sig 5 kg extra?
 

Nisse10000

Ny medlem
Cykelsemestra ensam
Jag har liknande funderingar. Jag tänkte cykla runt 12 - 15 mil två dagar och sedan göra ett uppehåll och sedan cykla tillbaka. Navigation tänker jag mobil på styret. Jag har cyklat lite på grusväg med google maps och tycker det fungerar hyfsat om man kollar upp sträckningen innan.

Jag är (också) lite fundersam på hur mycket packning som är praktiskt att ha med sig, eller om det är hyfsat lätt att hitta någon stans att sova över i Dalsland/Värmland. Jag är lite ute friheten att inte behöva stanna på ett visst ställe utan att kunna stanna när det känns rätt. Jag har tittat på att sova i hängmatta (hammock) men det blir en hel del packning ändå. Sovsäck, liggunderlag, regnskydd.
 

frause

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
fiskarn sa:
Är sugen på att göra något nytt i sommar och har funderat på att cykelsemestra ensam. Hur kul är det på en skala? Gillar utmaningar och vill testa något jag inte gjort förut. Cyklar en del landsväg och brukar kunna hålla runt 30 km/h 5-10 mil. I söndags körde jag 17 mil och snittade 28. Är det rimligt att att kunna hålla 20 km/ h med lite packning? Tänker köra på crossen med 30 mm vägdäck eller nåt och typ sovsäck, kök, ombyte. Inte en jävla massa onödiga grejer.. Hade tänkt ta in någonstans vid dåligt väder och kanske sova ute om det är garanterat uppehåll.

Kan man komma 110-120 mil på en vecka? Eller kan och kan. Är det rimligt? Tänker mig Sverige och södra Norge. Hur navigerar man enklast egentligen?

Trivs man med att vara ensam (och att cykla) är det jättekul.

Överväg att skippa köket om du håller dig i bebodda trakter. Man klarar sig rätt bra på vad som finns i lokala närbutiken och restauranger även om man sover ute, tycker jag. Så lätt som möjligt tycker iallafall jag är skojigast.

När cyklat liknande turer i södra Sverige med lätt tält och utan matgrejer har jag snittat ca 175 km/dag på en vecka. Kortare vid mycket turistande längs vägen. Gissar att det går lite långsammare i Norge. På en vecka kan det vara skönt att ta in på nåt mer ordnat ställe än en glänta vid sidan av vägen åtminstone nån gång.

Enklaste navigeringen när man väl är ute och kör är väl typ en förplanerad rutt i GPS. Då behöver man inte stanna och fundera en massa. Oavsett är det bra att undersöka vägval i förväg. Vilka orter ska passeras? Vilka vägar bör undvikas?
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
Om du ska vandra upp på berg så bör du ha någon sorts friluftskarta, har du GPS så kan du lägga in någon Open Street Map-variant som passar ändamålet (Open Hike Map finns väl!?).

Norge har en väldigt bra online-resurs, den här tror jag det var:
https://www.norgeskart.no

I Sverige finns det ju vindskydd som är utmärkta på karta men i Norge verkar motsvarigheten vara tipis (tält). De är helgrymma att campa i.

Man får passa sig lite i Norge med alla dessa tunnlar, rätt vad det är kommer en tunnel man inte får cykla igenom och det vara många mil omväg. Så kan vara bra att undersöka det innan.

Grymt trevligt att cykla i Norge för övrigt, lycka till!
 

fiskarn

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
frause sa:
fiskarn sa:
Är sugen på att göra något nytt i sommar och har funderat på att cykelsemestra ensam. Hur kul är det på en skala? Gillar utmaningar och vill testa något jag inte gjort förut. Cyklar en del landsväg och brukar kunna hålla runt 30 km/h 5-10 mil. I söndags körde jag 17 mil och snittade 28. Är det rimligt att att kunna hålla 20 km/ h med lite packning? Tänker köra på crossen med 30 mm vägdäck eller nåt och typ sovsäck, kök, ombyte. Inte en jävla massa onödiga grejer.. Hade tänkt ta in någonstans vid dåligt väder och kanske sova ute om det är garanterat uppehåll.

Kan man komma 110-120 mil på en vecka? Eller kan och kan. Är det rimligt? Tänker mig Sverige och södra Norge. Hur navigerar man enklast egentligen?

Trivs man med att vara ensam (och att cykla) är det jättekul.

Överväg att skippa köket om du håller dig i bebodda trakter. Man klarar sig rätt bra på vad som finns i lokala närbutiken och restauranger även om man sover ute, tycker jag. Så lätt som möjligt tycker iallafall jag är skojigast.

När cyklat liknande turer i södra Sverige med lätt tält och utan matgrejer har jag snittat ca 175 km/dag på en vecka. Kortare vid mycket turistande längs vägen. Gissar att det går lite långsammare i Norge. På en vecka kan det vara skönt att ta in på nåt mer ordnat ställe än en glänta vid sidan av vägen åtminstone nån gång.

Enklaste navigeringen när man väl är ute och kör är väl typ en förplanerad rutt i GPS. Då behöver man inte stanna och fundera en massa. Oavsett är det bra att undersöka vägval i förväg. Vilka orter ska passeras? Vilka vägar bör undvikas?

Bra tips. Ja kök är inte självklart att det ska med. Tänker bara att om man sover ute är det väldigt gott med kaffe på morgonen :) Men annars har jag tänkt att sova kanske vissa dagar inomhus om man hittar något lämpligt.

Behöver man två par cykelbyxor? De är iofs väldigt lätta så det kanske man kan unna sig.

Ja.. får fundera på exakt sträckning kanske. Min erfarenhet när jag cyklat på betydligt mer kända områden är att man inte alltid har så bra koll.. En gps på styret kan man ju följa men överblicken blir ju inte särskilt bra.
 

frause

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
Nisse10000 sa:
Jag har liknande funderingar. Jag tänkte cykla runt 12 - 15 mil två dagar och sedan göra ett uppehåll och sedan cykla tillbaka. Navigation tänker jag mobil på styret. Jag har cyklat lite på grusväg med google maps och tycker det fungerar hyfsat om man kollar upp sträckningen innan.

Jag är (också) lite fundersam på hur mycket packning som är praktiskt att ha med sig, eller om det är hyfsat lätt att hitta någon stans att sova över i Dalsland/Värmland. Jag är lite ute friheten att inte behöva stanna på ett visst ställe utan att kunna stanna när det känns rätt. Jag har tittat på att sova i hängmatta (hammock) men det blir en hel del packning ändå. Sovsäck, liggunderlag, regnskydd.

För två dagar och sen tillbaka borde det inte vara jättesvårt att kolla upp boendealternativ i förväg, tänker jag. Med det sagt är jag klart med på grejen med "eget" boende även om det väger lite. Har man sovgrejer med sig kräver det nästan ingen planering alls. Bara stanna för matinköp i tid och se till att man inte är i nån villaförort när solen går ner.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
Sambal Oelek sa:
Om du ska vandra upp på berg så bör du ha någon sorts friluftskarta, har du GPS så kan du lägga in någon Open Street Map-variant som passar ändamålet (Open Hike Map finns väl!?).

Norge har en väldigt bra online-resurs, den här tror jag det var:
https://www.norgeskart.no

I Sverige finns det ju vindskydd som är utmärkta på karta men i Norge verkar motsvarigheten vara tipis (tält). De är helgrymma att campa i.

Man får passa sig lite i Norge med alla dessa tunnlar, rätt vad det är kommer en tunnel man inte får cykla igenom och det vara många mil omväg. Så kan vara bra att undersöka det innan.

Grymt trevligt att cykla i Norge för övrigt, lycka till!

Mer bra där. Tunnlar ja.. lurigt är klart
 

GoranS

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
Sambal Oelek sa:
Om du ska vandra upp på berg så bör du ha någon sorts friluftskarta, har du GPS så kan du lägga in någon Open Street Map-variant som passar ändamålet (Open Hike Map finns väl!?).

Norge har en väldigt bra online-resurs, den här tror jag det var:
https://www.norgeskart.no

I Sverige finns det ju vindskydd som är utmärkta på karta men i Norge verkar motsvarigheten vara tipis (tält). De är helgrymma att campa i.

Man får passa sig lite i Norge med alla dessa tunnlar, rätt vad det är kommer en tunnel man inte får cykla igenom och det vara många mil omväg. Så kan vara bra att undersöka det innan.

Grymt trevligt att cykla i Norge för övrigt, lycka till!
Denna är en bra sak att kolla vad gäller norska tunnlar: https://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml
 

frause

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
fiskarn sa:
Behöver man två par cykelbyxor? De är iofs väldigt lätta så det kanske man kan unna sig.

Ja.. får fundera på exakt sträckning kanske. Min erfarenhet när jag cyklat på betydligt mer kända områden är att man inte alltid har så bra koll.. En gps på styret kan man ju följa men överblicken blir ju inte särskilt bra.

Två par byxor är bra, skulle jag säga.

Håller med om överblicken. Telefonen är något bättre, men det är svårt med liten skärm. Har man gps:en kan man ju få den att navigera, men har man då i förväg ha stolpat ut en ungefärlig rutt med orter som ska passeras är det klart lättare att slippa stora omvägar. Men koll? Nä det har man inte. I så fall ska man ha papperskarta. Det är dock inte oangenämt att bara trampa på och följa apparaten och titta på omgivningen istället för i kartan.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
frause sa:
fiskarn sa:
Behöver man två par cykelbyxor? De är iofs väldigt lätta så det kanske man kan unna sig.

Ja.. får fundera på exakt sträckning kanske. Min erfarenhet när jag cyklat på betydligt mer kända områden är att man inte alltid har så bra koll.. En gps på styret kan man ju följa men överblicken blir ju inte särskilt bra.

Två par byxor är bra, skulle jag säga.

Håller med om överblicken. Telefonen är något bättre, men det är svårt med liten skärm. Har man gps:en kan man ju få den att navigera, men har man då i förväg ha stolpat ut en ungefärlig rutt med orter som ska passeras är det klart lättare att slippa stora omvägar. Men koll? Nä det har man inte. I så fall ska man ha papperskarta. Det är dock inte oangenämt att bara trampa på och följa apparaten och titta på omgivningen istället för i kartan.

Ja det får man nog ha, två par byxor alltså.

När jag sa gps menade jag nog telefon men det är väl ganska lika ja. Är nog bra att bara sitta vid datorn och kolla vägen lite så man har viss aning innan iaf, om man nu vill ha koll :)
 

GoranS

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
Eller så memorerar man rutten och har karta som backup för oförutsedda händelser som kräver omplanering! Och telefon har ju t.o.m. jag med mig så där finns ytterligare backup.
 

Nisse10000

Ny medlem
Cykelsemestra ensam
Jag har försökt kolla upp boendealternativ i förväg men det verkar inte finnas så mycket (åtminstone som google ger mig). Jag är inte så erfaren på det här så jag tänker att beroende på väder (vind!) så kanske man vill cykla 10 eller 15 mil.
 

frause

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
fiskarn sa:
frause sa:
fiskarn sa:
Behöver man två par cykelbyxor? De är iofs väldigt lätta så det kanske man kan unna sig.

Ja.. får fundera på exakt sträckning kanske. Min erfarenhet när jag cyklat på betydligt mer kända områden är att man inte alltid har så bra koll.. En gps på styret kan man ju följa men överblicken blir ju inte särskilt bra.

Två par byxor är bra, skulle jag säga.

Håller med om överblicken. Telefonen är något bättre, men det är svårt med liten skärm. Har man gps:en kan man ju få den att navigera, men har man då i förväg ha stolpat ut en ungefärlig rutt med orter som ska passeras är det klart lättare att slippa stora omvägar. Men koll? Nä det har man inte. I så fall ska man ha papperskarta. Det är dock inte oangenämt att bara trampa på och följa apparaten och titta på omgivningen istället för i kartan.

Ja det får man nog ha, två par byxor alltså.

När jag sa gps menade jag nog telefon men det är väl ganska lika ja. Är nog bra att bara sitta vid datorn och kolla vägen lite så man har viss aning innan iaf, om man nu vill ha koll :)

Apropå det så är en grej man behöver lösa om man sover i skogen energiförsörjning till elektronikmojängerna. Sist jag provade att navigera med telefonen drog det en jäkla massa batteri. Min Garmin kan man tex köra med navigering i typ två dagar på en laddning och jämfört med telefonen som är ett stort batteri med en glasskärm limmad på ena sidan verkar Garminen mest innehålla luft då den inte tömmer powerbanken alls lika fort.
Sist jag var ute körde jag telefonen i batterisparläge och databesparing. Använde den sporadiskt för att kolla diverse navigationsrelaterade grejer.
 

frause

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
GoranS sa:
Eller så memorerar man rutten och har karta som backup för oförutsedda händelser som kräver omplanering! Och telefon har ju t.o.m. jag med mig så där finns ytterligare backup.

Tror vi har lite olika lätt för att komma ihåg saker och ting, men visst, karta är en riktigt bra grej faktiskt.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
frause sa:
fiskarn sa:
frause sa:
fiskarn sa:
Behöver man två par cykelbyxor? De är iofs väldigt lätta så det kanske man kan unna sig.

Ja.. får fundera på exakt sträckning kanske. Min erfarenhet när jag cyklat på betydligt mer kända områden är att man inte alltid har så bra koll.. En gps på styret kan man ju följa men överblicken blir ju inte särskilt bra.

Två par byxor är bra, skulle jag säga.

Håller med om överblicken. Telefonen är något bättre, men det är svårt med liten skärm. Har man gps:en kan man ju få den att navigera, men har man då i förväg ha stolpat ut en ungefärlig rutt med orter som ska passeras är det klart lättare att slippa stora omvägar. Men koll? Nä det har man inte. I så fall ska man ha papperskarta. Det är dock inte oangenämt att bara trampa på och följa apparaten och titta på omgivningen istället för i kartan.

Ja det får man nog ha, två par byxor alltså.

När jag sa gps menade jag nog telefon men det är väl ganska lika ja. Är nog bra att bara sitta vid datorn och kolla vägen lite så man har viss aning innan iaf, om man nu vill ha koll :)

Apropå det så är en grej man behöver lösa om man sover i skogen energiförsörjning till elektronikmojängerna. Sist jag provade att navigera med telefonen drog det en jäkla massa batteri. Min Garmin kan man tex köra med navigering i typ två dagar på en laddning och jämfört med telefonen som är ett stort batteri med en glasskärm limmad på ena sidan verkar Garminen mest innehålla luft då den inte tömmer powerbanken alls lika fort.
Sist jag var ute körde jag telefonen i batterisparläge och databesparing. Använde den sporadiskt för att kolla diverse navigationsrelaterade grejer.

Ja.. Har tänkt att kanske ta med en rätt fet powerbank och sen kunna ladda den någon gång typ? Så borde det ju räcka ett tag men kör man med skärmen hela tiden drar det ju mycket.
 

GoranS

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
frause sa:
GoranS sa:
Eller så memorerar man rutten och har karta som backup för oförutsedda händelser som kräver omplanering! Och telefon har ju t.o.m. jag med mig så där finns ytterligare backup.

Tror vi har lite olika lätt för att komma ihåg saker och ting, men visst, karta är en riktigt bra grej faktiskt.
Om jag ska vara ärlig var memorering av en veckas rutt inte något riktigt ett seriöst förslag.

Däremot tycker jag om kartor då de dels ger en bra överblick och dels är noll risk för strul p.g.a. problem med batterier eller elektronik. Sen rekar jag personligen typiskt rutter genom att jag skriver vägnötter. Google streetview är mkt matnyttigt då en rad i mina nötter typiskt ser ut i stil med

123,8: Ta av snett FH (Nyköping 32)

(Tolkning att jag då jag kört 123,8 km ska ta av snett fram åt höger från en större väg och att det är skyltat Nyköping 32.)

Går att skriva sådana nötter rätt kompakt och bara det att jag skriver ner det och tittar på kartan gör att jag ofta klarar mig utan att behöva titta på vägnötterna eller karta när jag väl cyklar. Det som är struligt är i städer där det kan bli rätt många svängar och avtag. Handlar det om landsvägscykling kan det dock vara någon/några mil mellan avtagen och då blir det inte så många rader att memorera för en dagsetapp.
 

frause

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
fiskarn sa:
frause sa:
fiskarn sa:
frause sa:
fiskarn sa:
Behöver man två par cykelbyxor? De är iofs väldigt lätta så det kanske man kan unna sig.

Ja.. får fundera på exakt sträckning kanske. Min erfarenhet när jag cyklat på betydligt mer kända områden är att man inte alltid har så bra koll.. En gps på styret kan man ju följa men överblicken blir ju inte särskilt bra.

Två par byxor är bra, skulle jag säga.

Håller med om överblicken. Telefonen är något bättre, men det är svårt med liten skärm. Har man gps:en kan man ju få den att navigera, men har man då i förväg ha stolpat ut en ungefärlig rutt med orter som ska passeras är det klart lättare att slippa stora omvägar. Men koll? Nä det har man inte. I så fall ska man ha papperskarta. Det är dock inte oangenämt att bara trampa på och följa apparaten och titta på omgivningen istället för i kartan.

Ja det får man nog ha, två par byxor alltså.

När jag sa gps menade jag nog telefon men det är väl ganska lika ja. Är nog bra att bara sitta vid datorn och kolla vägen lite så man har viss aning innan iaf, om man nu vill ha koll :)

Apropå det så är en grej man behöver lösa om man sover i skogen energiförsörjning till elektronikmojängerna. Sist jag provade att navigera med telefonen drog det en jäkla massa batteri. Min Garmin kan man tex köra med navigering i typ två dagar på en laddning och jämfört med telefonen som är ett stort batteri med en glasskärm limmad på ena sidan verkar Garminen mest innehålla luft då den inte tömmer powerbanken alls lika fort.
Sist jag var ute körde jag telefonen i batterisparläge och databesparing. Använde den sporadiskt för att kolla diverse navigationsrelaterade grejer.

Ja.. Har tänkt att kanske ta med en rätt fet powerbank och sen kunna ladda den någon gång typ? Så borde det ju räcka ett tag men kör man med skärmen hela tiden drar det ju mycket.

Det där skulle jag kolla upp om jag var du. Det kan lugna sinnet att ha ett hum om hur ofta man behöver ladda. Min erfarenhet är att telefonens batteritid är rätt begränsad. I vardagen är det inga problem, då man har tillgång till laddning lite varstans, men efter några dagar utan blir det kännbart om man förlitar sig till funktionen. Sen är det väl inte hela världen om man får batteritorsk iofs.
 

GoranS

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
fiskarn sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Det är rätt dyrt i Norge. De handlar gärna i Sverige.

Ja.. har bott i Norge ett halvår. Men så satans hysteriskt dyrt är det nog inte att man blir skinflådd på några dagar?
Nu är det några år sen jag var där. Vi åkte då runt och bodde med självhushåll och själva boendet upplevde jag inte som speciellt dyrt, ffa inte om man är några som delar på det. Maten i affärer var dyrare än hemma men med undantag för vissa saker inte galet mycket dyrare. Vid ett par tillfällen åt vi ute och då var det däremot lite så man hoppade till över priserna. Kanske inte dubbla svenska men inte så långt därifrån var min känsla.
 

frause

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
GoranS sa:
frause sa:
GoranS sa:
Eller så memorerar man rutten och har karta som backup för oförutsedda händelser som kräver omplanering! Och telefon har ju t.o.m. jag med mig så där finns ytterligare backup.

Tror vi har lite olika lätt för att komma ihåg saker och ting, men visst, karta är en riktigt bra grej faktiskt.
Om jag ska vara ärlig var memorering av en veckas rutt inte något riktigt ett seriöst förslag.

Däremot tycker jag om kartor då de dels ger en bra överblick och dels är noll risk för strul p.g.a. problem med batterier eller elektronik. Sen rekar jag personligen typiskt rutter genom att jag skriver vägnötter. Google streetview är mkt matnyttigt då en rad i mina nötter typiskt ser ut i stil med

123,8: Ta av snett FH (Nyköping 32)

(Tolkning att jag då jag kört 123,8 km ska ta av snett fram åt höger från en större väg och att det är skyltat Nyköping 32.)

Går att skriva sådana nötter rätt kompakt och bara det att jag skriver ner det och tittar på kartan gör att jag ofta klarar mig utan att behöva titta på vägnötterna eller karta när jag väl cyklar. Det som är struligt är i städer där det kan bli rätt många svängar och avtag. Handlar det om landsvägscykling kan det dock vara någon/några mil mellan avtagen och då blir det inte så många rader att memorera för en dagsetapp.

I städer kan det vara nog så krångligt även MED gps. Särskilt om man nyttjar cykelinfran...
 

frause

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
mmmrrrr sa:
Jag har slutat ha två par byxor, kör samma hela tiden. Funkar utan problem (för mig, inga garantier att det gör det för dig).

Det är väl en smaksak, men jag gillar möjligheten att kunna skölja ur byxor och tröja och ha torra kläder nästa morgon. Det blir ofta enklare med ett ombyte.
 

gabbeon

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
frause sa:
mmmrrrr sa:
Jag har slutat ha två par byxor, kör samma hela tiden. Funkar utan problem (för mig, inga garantier att det gör det för dig).

Det är väl en smaksak, men jag gillar möjligheten att kunna skölja ur byxor och tröja och ha torra kläder nästa morgon. Det blir ofta enklare med ett ombyte.

+1

Jag navigerar mha min Garmin 800 som jag laddar med gpx-filer. Dessa får jag från Google Maps cykelnavigering via mapstogpx.com, eller på sistone stravas routebuilder, eller manuellt byggda på gpsies.com

Har man inte navdynamo med USB-uttag får man köra med rejäl USB ack. Den kan man ladda när man handlar/käkar/sover.

Vad gäller dagsetapper får man känna sig fram. Bra disciplin med tidig start på dagen underlättar.

Det finns ett antal packlistor för bikepacking lite varstans, där kan man få bra inspiration till utrustning.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
gabbeon sa:
frause sa:
mmmrrrr sa:
Jag har slutat ha två par byxor, kör samma hela tiden. Funkar utan problem (för mig, inga garantier att det gör det för dig).

Det är väl en smaksak, men jag gillar möjligheten att kunna skölja ur byxor och tröja och ha torra kläder nästa morgon. Det blir ofta enklare med ett ombyte.

+1

Jag navigerar mha min Garmin 800 som jag laddar med gpx-filer. Dessa får jag från Google Maps cykelnavigering via mapstogpx.com, eller på sistone stravas routebuilder, eller manuellt byggda på gpsies.com

Har man inte navdynamo med USB-uttag får man köra med rejäl USB ack. Den kan man ladda när man handlar/käkar/sover.

Vad gäller dagsetapper får man känna sig fram. Bra disciplin med tidig start på dagen underlättar.

Det finns ett antal packlistor för bikepacking lite varstans, där kan man få bra inspiration till utrustning.

Hur funkar det att bara använda Google Maps och välja cykel ?
 

gabbeon

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
fiskarn sa:
gabbeon sa:
frause sa:
mmmrrrr sa:
Jag har slutat ha två par byxor, kör samma hela tiden. Funkar utan problem (för mig, inga garantier att det gör det för dig).

Det är väl en smaksak, men jag gillar möjligheten att kunna skölja ur byxor och tröja och ha torra kläder nästa morgon. Det blir ofta enklare med ett ombyte.

+1

Jag navigerar mha min Garmin 800 som jag laddar med gpx-filer. Dessa får jag från Google Maps cykelnavigering via mapstogpx.com, eller på sistone stravas routebuilder, eller manuellt byggda på gpsies.com

Har man inte navdynamo med USB-uttag får man köra med rejäl USB ack. Den kan man ladda när man handlar/käkar/sover.

Vad gäller dagsetapper får man känna sig fram. Bra disciplin med tidig start på dagen underlättar.

Det finns ett antal packlistor för bikepacking lite varstans, där kan man få bra inspiration till utrustning.

Hur funkar det att bara använda Google Maps och välja cykel ?

Oftast väldigt bra. Ibland väldigt frustrerande.
 

Bikzz

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
Jag har varit väldigt Low-Tech dom gånger jag cyklat genom Sverige. Köpt en bilkarta / turistkarta med bra upplösning, och sen valt småvägar som går åt ungefär rätt håll. Man måste alltid undvika lite större vägar, och 3-filers vajervägar. På en del turistkartor så finns det turistgrejjor och intressanta saker markerade, då kan man piffa upp resan med att besöka lite slott & gruvor & vackra ställen odyl om man vill.
Helt suveränt att cykla själv tycker jag, hur långt man kommer per dag avgör man själv, spelar ingen roll.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
Bikzz sa:
Jag har varit väldigt Low-Tech dom gånger jag cyklat genom Sverige. Köpt en bilkarta / turistkarta med bra upplösning, och sen valt småvägar som går åt ungefär rätt håll. Man måste alltid undvika lite större vägar, och 3-filers vajervägar. På en del turistkartor så finns det turistgrejjor och intressanta saker markerade, då kan man piffa upp resan med att besöka lite slott & gruvor & vackra ställen odyl om man vill.
Helt suveränt att cykla själv tycker jag, hur långt man kommer per dag avgör man själv, spelar ingen roll.

Ja en lätt karta ska jag nog satsa på.
 

discomike

Medlem
Cykelsemestra ensam
Mitt cykla ett par dagar/campa där det vore tråkigt att avbryta turen innehåller förutom punka-lagning:

* Lite ståltråd, nån tjockare å nån tunnare.
* Buntband
* Silvertejp (lindad runt pumpen)
 

moros

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
Vill man inte släpa med ett fullstort sprit/gasolkök men ändå kunna koka lite kaffe och värma något enkelt så tar ju inte en liten gasolflaska, toppbrännare och en 1l gryta inte mycket plats. Visst, utrymme och vikt vill man ju spara på men det kan ju vara bra skönt att vara lite självförsörjande. På Jula kan du köpa en toppbrännare, en 1l gryta med lock och en 230g gasolflaska för ca 400:-

Sen behöver man ju rätt "spork" också: https://www.bike-discount.de/en/buy/spk-1-park-tool-spork-140571
 

fiskarn

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
moros sa:
Vill man inte släpa med ett fullstort sprit/gasolkök men ändå kunna koka lite kaffe och värma något enkelt så tar ju inte en liten gasolflaska, toppbrännare och en 1l gryta inte mycket plats. Visst, utrymme och vikt vill man ju spara på men det kan ju vara bra skönt att vara lite självförsörjande. På Jula kan du köpa en toppbrännare, en 1l gryta med lock och en 230g gasolflaska för ca 400:-

Sen behöver man ju rätt "spork" också: https://www.bike-discount.de/en/buy/spk-1-park-tool-spork-140571

Ja men det är det jag menar när jag säger kök. Har en bensinvariant som jag gillar och det är inte stort.
 

moros

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
När det gäller Powerbank så är 10000 inte så superstort, räcker till 2-2.5 fulla laddningar av en normal telefon. Visst, man kan ju ta med två eller tre :) Prova din egen telefon i navigeringsläge en dag och se hur länge den håller så har du ett hum om vad du har att vänta dig. Med kartor i offlineläge så bör det vara minimalt med datatrafik men det är ändå skärmen påslagen i full ljusstyrka som drar mest.

Sen skulle jag rekommendera en powerbank med Quick Charge, både in och ut. Framförallt in om man inte kan låta den ligga på laddning en hel natt. Det tar normalt sett många timmar att ladda en vanlig 10000 full, sitter man då på ett "lånat" uttag en kortare stund är det skönt att ladda snabbt. Har man inte en telefon som stödjer QC, alternativt att man tänker köra med PB konstant inkopplad, så är det ju inte så viktigt med QC->telefonen även om de flesta PB's idag som har QC nog har det åt båda hållen. Biltema har en 10000 med QC in/ut för 299:-
 

fiskarn

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
moros sa:
När det gäller Powerbank så är 10000 inte så superstort, räcker till 2-2.5 fulla laddningar av en normal telefon. Visst, man kan ju ta med två eller tre :) Prova din egen telefon i navigeringsläge en dag och se hur länge den håller så har du ett hum om vad du har att vänta dig. Med kartor i offlineläge så bör det vara minimalt med datatrafik men det är ändå skärmen påslagen i full ljusstyrka som drar mest.

Sen skulle jag rekommendera en powerbank med Quick Charge, både in och ut. Framförallt in om man inte kan låta den ligga på laddning en hel natt. Det tar normalt sett många timmar att ladda en vanlig 10000 full, sitter man då på ett "lånat" uttag en kortare stund är det skönt att ladda snabbt. Har man inte en telefon som stödjer QC, alternativt att man tänker köra med PB konstant inkopplad, så är det ju inte så viktigt med QC->telefonen även om de flesta PB's idag som har QC nog har det åt båda hållen. Biltema har en 10000 med QC in/ut för 299:-

En sån?
https://www.biltema.se/kontor---teknik/mobiltillbehor/powerpacks/powerpack-10000-mah-2000041816
 

moros

Aktiv medlem
Cykelsemestra ensam
Precis, har en sån själv, relativt smidig till formatet, mest glädje har man om redan har en Android telefon som stödjer QC och USB-C, då man kan ladda den med sin befintliga QC-laddare, samt att den har en kort liten USB-C-kabel inbyggd
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer