Cykelsemestra ensam

Cykelsemestra ensam
Kan vara skönt med absid där du kan ha cykeln, lite beroende på var du tältar. Hängmatta kan kanske också vara ett alternativ? Man sover ju väldigt bra i såna jmft med att ligga på marken.

Cykelsemestra ensam
Jag skulle valt något annat än telefon som navigation, speciellt om den är på hela tiden. Dock brukar jag inte ha ett behov av det, gör som några andra och kolla ut vägen i förväg så att jag har en relativt god koll var jag ska. Jag kör trots det med en cykeldator som navigerar men ett visst kontrollbehov gör att jag ändå har relativt god koll på resrutten i huvudet, utan att för den del kunna den till punkt och pricka. Oftast ner en cyklar där det inte är så mycket bebyggt finns heller inte så många alternativa vägar att välja på.

Angående att ha med sig kök eller inte! Jag har valt att cykla med kort och köpa mat och förnödenheter efter vägen, fyller på med banan och liknande efter vägen. Har kollat ut det mesta, var det finns mat, butiker etc. Visst har jag blivit hungrig tidigare än vad jag tänkt men tycker det är skönt att slippa laga mat, kaffe och annat gott, efter ett antal mil på cykeln. Vad som är nödvändigt är självklart personligt och beroende på var rutten är planerad.

Längre endagsturer kan ge en fingervisning på vad som skulle kunna behövas ta med på flerdagstur!

Senast ändrad:
Cykelsemestra ensam
Cyklade Kilpisjärvi-Smygehuk för några år sedan med en Lht och rätt tung packning. Snittade 15 mil / dag utan större problem. Funkade bra med papperskartor. Laddade telefunken på gatukök, campingar osv, typ varannan dag. Funkade fint.

Cykelsemestra ensam
saik13 sa:
Cyklade Kilpisjärvi-Smygehuk för några år sedan med en Lht och rätt tung packning. Snittade 15 mil / dag utan större problem. Funkade bra med papperskartor. Laddade telefunken på gatukök, campingar osv, typ varannan dag. Funkade fint.

OK! Vad är "rätt tung packning" på ett ungefär. Börjar fundera lite på att släpa med ett tält ändå.

Cykelsemestra ensam
fiskarn sa:
Der Kaiser sa:
+1 på pattens sista: ut o cykla en tur (med en övernattning). Det blir så mycket tydligare vad som behövs då.
Det är ett bra tips. Vet inte om jag kommer göra det dock :)
...jo men försök få till det, det behöver inte vara någon lång tur, bara runt knuten. Det är fokus på att få med sig rätt grejjer och få grejjerna att funka och att bygga upp lite rutin kring allt så det går smidigare när det väl är dags. Samt det viktigaste, att man inte glömmer något väsentligt man aldrig tänkt på innan :)

Cykelsemestra ensam
Sambal Oelek sa:
fiskarn sa:
Der Kaiser sa:
+1 på pattens sista: ut o cykla en tur (med en övernattning). Det blir så mycket tydligare vad som behövs då.
Det är ett bra tips. Vet inte om jag kommer göra det dock :)
...jo men försök få till det, det behöver inte vara någon lång tur, bara runt knuten. Det är fokus på att få med sig rätt grejjer och få grejjerna att funka och att bygga upp lite rutin kring allt så det går smidigare när det väl är dags. Samt det viktigaste, att man inte glömmer något väsentligt man aldrig tänkt på innan :)

Jo.. kan ju iofs cykla min vanliga femmilsrunda och stanna halvvägs bara :)

Cykelsemestra ensam
En sak jag kom att tänka på när jag satt och läste igenom tråden(är själv sugen på att göra något liknande nästa sommar) är att det borde väl finnas en modern motsvarighet till mp3 spelare där man kan synca sin spotify offline listor? Själv hade jag nog blivit lite smått tokig om jag inte fått lyssna på lite musik emellanåt.

Cykelsemestra ensam
bdn sa:
En sak jag kom att tänka på när jag satt och läste igenom tråden(är själv sugen på att göra något liknande nästa sommar) är att det borde väl finnas en modern motsvarighet till mp3 spelare där man kan synca sin spotify offline listor? Själv hade jag nog blivit lite smått tokig om jag inte fått lyssna på lite musik emellanåt.

Japp, det kallas "smartphone" :) Offlineläge på listorna och flygplansläge på telefonen så har du ju vettig batteritid

Men mighty finns ju fortfarande verkar det som, har inte provat själv, https://bemighty.com/

Sen har ju Garmin Spotify i sina nya klockor, då finns det anledning att köpa en sån

Senast ändrad:
Cykelsemestra ensam
Hur avancerad navigation man behöver beror ju mycket på hur man och var man tänkt cykla.... Håller man sig efter stora vägar och har få avstickare så har man ju oftast skyltar och hållpunkter man kan memorera.

Är det kors och tvärs på grusvägar och stigar eller mindre vägar kan det däremot vara bra att ha en närbild tillgänglig, antingen digitalt eller analogt.

Då vi för några år sedan cyklade Mariehamn-Åbo kom vi fram till att det hade underlättat och vi tjänat flera mil på det.... :)

Cykelsemestra ensam
Cykelsemestrade förra sommaren 240 mil (tog oss till södra Frankrike) med gravelbike. 20 dagar.
För navigation använde vi Komoot programvara + BoltELMNT alt Garmin hårdvara. Telefon klarar inte batteritid och funkar inget bra i direktsol.
Hur bra lösning som helst - hittade småvögar och var otroligt bra när vi tog oss genom städer.
Packade i VAUDE väskor - snap on/off - tålde regn (vilket vi iofs inte hade.
Vi körde kreditkortsvarianten och bokade boende dag för dag. Funkade utmärkt?

Cykelsemestra ensam
fiskarn sa:
saik13 sa:

OK! Vad är "rätt tung packning" på ett ungefär. Börjar fundera lite på att släpa med ett tält ändå.
Tja. 15-20 kg kanske.

Cykelsemestra ensam
moros sa:
bdn sa:

Japp, det kallas "smartphone" :) Offlineläge på listorna och flygplansläge på telefonen så har du ju vettig batteritid

Men mighty finns ju fortfarande verkar det som, har inte provat själv, https://bemighty.com/

Sen har ju Garmin Spotify i sina nya klockor, då finns det anledning att köpa en sån

Så jag gör när jag cyklar mina rundor idag men det slukar rätt rejält med batteri ändå och en telefon är ju rätt så nödvändigt att den fungerar i nödsituationer.

Cykelsemestra ensam
bdn sa:
moros sa:
bdn sa:

Så jag gör när jag cyklar mina rundor idag men det slukar rätt rejält med batteri ändå och en telefon är ju rätt så nödvändigt att den fungerar i nödsituationer.

Alternativet är ju annars om du har en gammal (fungerade) telefon i någon låda att du tar med den och använder antingen som mediaspelare eller backup...

Cykelsemestra ensam
moros sa:
bdn sa:

:) ja Smartphone är bra. Har man bra laddning är det nog bästa alternativet. Annars är ju den Mighty eller något ett bättre val, en pryl till att hålla reda på dock. Men själv har jag en gammal Cowon media spelare som brukar följa med på alla resor. Får musikabstinens ibland och då är det ju gött att ha något.
http://www.jetaudio.com/products/

Cykelsemestra ensam
Är det bara jag som brukar sjunga för mig själv när jag cyklar? Det enda jobbiga är att jag ibland hamnar i någon sorts loop och efter 10-15 min inser att jag suttit och kört samma strof/strofer om och om igen.

Cykelsemestra ensam
GoranS sa:
Är det bara jag som brukar sjunga för mig själv när jag cyklar? Det enda jobbiga är att jag ibland hamnar i någon sorts loop och efter 10-15 min inser att jag suttit och kört samma strof/strofer om och om igen.

Gör det ibland. Lyssnar aldrig på något :)

Cykelsemestra ensam
Vet inte om jag orkar/hinner skriva någon lång redogörelse men hade en fantastisk vecka på cykeln iaf. Körde med en cross och väskor bak med tält, sovsäck osv. Nöjd med packningen då jag inte hade med massa onödigt skräp. Möjligen att jag skulle skippat köket då jag bara kokade kaffe på det. Tror cykeln med allt på vägde typ 25-27 kg vilket väl är hyfsat vettigt? Cyklade 88 mil på ganska prick en vecka och hann med lite fiske och vandring också. Fantastiskt fint i Norge men kanske lite jobbigare än jag trodde.. men det var också lite meningen att det skulle va jobbigt..

Tack för alla tips och råd.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp