Cykelsemestra på Gotland - men vart ställer man bilen?

bellasoda

Aktiv medlem
Morsning!

Jag är på g att dra till Gotland och cykla i 5 dagar. Var kan man ställa bilen under så lång tid utan att behöva betala en förmögenhet i p-avgift?

Är det någon som har ett tips inom ~10km radie från Visby så är det guld värt.

Är 50 pix/dag en förmögenhet?
Ursäkta en enkel fråga, men hur kommer det sig då att valet av resmål blev just Gotland under högsäsong?

50kr per dag är väl en överkomlig summa iofs, och helt rimlig inne i en stad. Utanför en mindre stad, på exempelvis en grusväg utan trafik tänker jag att man inte behöver betala samma. Inget jag tänker chansa på dock.

sälj bilen så har du råd med parkering!

kostade 80 kr/dygn i oskarshamn i maj i år, trots att det stod 50 kr på destination gotlands hemsida. 2500 kr i månaden, mer än vad min lägenhet kostar i månaden. gott så.

Om du ska ha bilen med dig så är det färja som gäller. Det är nog färja som gäller även utan bil

Segelbåt! Privatpersoner seglar dagligen sträckan fastland till Gotland.
Det går också en gratisbåt varje halvtimme till Gotland från Fårö.

Vad ska du med bilen till om du ska på cykelsemester?

Du har redan identifierat ett problem: var parkera bilen.

En annan aspekt är ju kostnaden att ta bilen tur och retur till Gotland. Onödig kostnad om du bara ska parkera den när du kommit över.

Båtresa inkl bil tur och retur lär ju kosta dig typ 1200kr. Då är ju 200kr för parkering inget att fundera över.

Många intressanta spekulationer i tråden kring vad en cyklist kan tänkas använda en bil till.

Priset för bästa tips går till sdx.

Jag löste dock problemet genom att tigga till mig en bricka för boendeparkering att låna under några dagar. Förutom att jag sparar några kronor så kan jag alltså starta cykelresan direkt från mitt boende och packa cykeln kvällen innan. -> Winwin!

Tack för alla tips! :-)

Boendeparkering som inte är knutet till reg.nr? Dvs helt omöjligt att kontrollera om det är boende som nyttjar platserna. Är det Visby kommun som har ett sånt skräpsystem?

En hel tråd för att spara 350 pix på en vecka. Vilken sopa jag var som läste igenom dessutom.

Örjan Lax sa:
sdx sa:
staine sa:
lundatok sa:
Tåg med cykeln från Stockholm till Nynäshamn, sen färja.

Eller så cykla ner till Nynäs. Inte slösa på miljön med el-tåg.
Gamla vägen är dessutom i princip bilfri sen motorvägen blev klar.
ca 13 mil till Oskarshamn varför nynäs som är längre i från Lidköping
För att på Happy så tar man för givet att ALLA bor i Stockholm. ?
Det är därför dom är som dom är .mavar

Vi parkerade på det gulmarkerade området , det är helt gratis att står där och kostade inget.

Bilagor

• Gratis parkeing visby2.PNG
    Gratis parkeing visby2.PNG
    261.1 KB · Besök: 118
MtbIte sa:
Vi parkerade på det gulmarkerade området , det är helt gratis att står där och kostade inget.
Där har det delats ut många p böter av ordningsmakten Det går inte att komma fram på gatorna i det gulmarkerade området med varor till dom omkring boende.

sdx sa:
MtbIte sa:
Där har det delats ut många p böter av ordningsmakten Det går inte att komma fram på gatorna i det gulmarkerade området med varor till dom omkring boende.

konstigt jag stog med min bil där i 2 veckor utan någon böter, frågade till och med en boende om det var okey att stå på den gatan och det var okey..

förstår dock att det kan vara svårt för budbil att komma fram då gatan är ganska smal.

sdx sa:
staine sa:
lundatok sa:

Från Lidköping är det typ hugget som stucket om man väljer O-hamn, V-vik eller N-hamn. Bor man i Linköping däremot så är Västervik avsevärt närmast.

NLC sa:
sdx sa:
staine sa:
lundatok sa:

Från Lidköping är det typ hugget som stucket om man väljer O-hamn, V-vik eller N-hamn. Bor man i Linköping däremot så är Västervik avsevärt närmast.

Det är ju kortare restid från Västervik till Visby och även större färja än tidigare...... sedan är visserligen vägen mellan Linköping och Västervik som en kostig bitvis....

Min uppfattning är att transporten ut ur Oskarshamn är bättre genomtänkt än den i Västervik så även om överfarten är ca 20 min kortare äts det upp i en bilkö när man kommit av. I Visby är det gärna kaos oavsett avresehamn även om det blir extra krydda om det samtidigt kommer in en Nynäsbåt.

NLC sa:
Min uppfattning är att transporten ut ur Oskarshamn är bättre genomtänkt än den i Västervik så även om överfarten är ca 20 min kortare äts det upp i en bilkö när man kommit av. I Visby är det gärna kaos oavsett avresehamn även om det blir extra krydda om det samtidigt kommer in en Nynäsbåt.
Det är då man smyger upp genom gutebacken och undviker kaoset.

NLC sa:

Vänta tills Södra avfarten byggs i Västervik..... den har bara diskuterats i 30-40 år och inget hänt.... så år 2099 kanske den är klar

Eftersom vart beskriver en riktning borde svaret bli "österut".

...Ja jag vet de norr om Hallandsåsen har svårt att skilja på var och vart men det är värt att påpekas så de lär sig.

sdx sa:
NLC sa:
Det är då man smyger upp genom gutebacken och undviker kaoset.

Hehe, jo jag känner till den vägen men försök ta vänster i första rondellen när ett koppel med upplänningar ”ska fram”. Kanske lösningen är att ha en bil med gotlandspatina som rikemansbilisterna håller sig undan för

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp