Cykelsida enbart för tjejer!!

Jag vet inte om jag talar för alla de som ställde sig frågande till
temat, men jag personligen känner mig inte alls utestängd från något
utan ifrågasätter endast ironin med denna företeelse. Happy är
mitt forum och jag letar inte efter fler.

Jag känner dock att det finns en ständig strävan för vissa grupper
att stänga ute sig själva. Och med detta skjuta förekommande problem
i fel riktning istället för att stå på sig och förändra/förebygga dessa
attityd problem.

Ibland upplever jag detta som en sorts förlorarinställning vilken jag även
ser bland väldigt många tjejer inom mansdominerade yrken, och även
bland många av mina invandrarvänner som bara jobbar på kebabrestaurangen
även fast de har avsevärt högre kvalifikationer. Ofta utesluter de
sig själva istället för att kliva in och ta plats, även innan de ens försökt.

Jag tycker det är skrämmande att ingen av damerna i tråden har
reagerat på samma sätt som jag, Mårten, Kaktus, Intermezzo mfl. gjort.

Ett tydligt tecken på att kvinnor/tjejer ofta känner sig som en minoritet är
också att de går i försvarsinställning otroligt snabbt vilket jag tycker
mig finna även i denna tråd. (dvs: att man skall hålla käften om man inte
håller med, eller om man har invändningar och synpunkter)

En annan sak som dessutom tål att påpekas är att de flesta på forumet
inte vet vilka personer som döljer sig bakom alla alias:

Monglo
EvilAlex
KrisL

Dessa Trodde jag alla var killar tills dess att jag fick indikationer på annat.

Skönt att debatten klarade sig ur pajkastar diket och kanske reder ut en
del av det allt bottnar i, jag hoppas att ni tjejer förstår och UPPSKATTAR
att de killar som postat här i själva verket vill ha tjejer som tar MER
UTRYMME på forumet och inte mindre. Och att vi dessutom är människor som
inte tror på indelning efter individens medfödda egenskaper.

Detta är den i särklass djupaste disskussion jag någonsin deltagit i på
detta forum. Jag röstar för mera cykelsnack och mindre vin nu! Kanske lite sömn.

Senast redigerad av en moderator:
Kebarb, jag tror vi tjejer inte reagerar inte som er därför att vi vet att vi inte kommer att utestänga oss själva...eller isolera oss...eller bygga barriärer mellan könen...eller sluta ta plats på Happy.. Det verkar bara vara ni som tror det.

Personligen skulle det aldrig falla mig in att sluta ta plats, det betyder inte att jag inte uppskattar ett chixalternativ då och då.

Det finns olika rides, Sloppy, Svetto, tuffare turer, det är ju i sig ett sätt att minska cykelgruppen till en gemensam faktor. Och ja ja, jag vet att tjejforum utestänger det andra könet (vilket olika rides inte gör), jag menar bara att det här med grupptillhörighet finns överallt. Det betyder inte isolation, bara ett alternativ man kan prova ibland.

Don't fear, ingen kommer att lämna Happy bara för att det finns ett tjejforum, kan jag inte tänka mig.

Nä, nu ska jag till Varberg och cykla med majoriteten män - vilket är helt ok, lovar ta plats! :-)

Happymtb är en fantastisk site. den funkar som den är. otvivelaktigt. man kan fundera på hur intressant den är för (vissa) tjejer. Lisa har gjort det och dessutom agerat i frågan.

Kan det vara så att andra cykelsiter skulle attrahera fler tjejer, vilket verkar vara Lisas mål ("enklare för tjejer att hitta"). Handlar om marknadsföring...segmentera marknaden och gör utvald kundgrupp nöjdare än bredare erbjudanden (som happymtb...) kan.

Orden minoritet, isolera, diskriminera låter som hämtat från en möglig medeltid. Och så klart handlar det om kön - jämför cykelvarumärken som vill sälja tjejcyklar, Gillettes olika rakhyvlar för herrar och tjejer etc. Det är givet att grundarna av happymtb och chickflow har olika mål. Inget mål är väl bättre än det andra - annorlunda däremot, för att människor är olika.

Jobbigare vore väl om elitmtb cylister (tjejer och killar) startade ett eget forum med password och där diskuterade träningsmetoder, tävlingar och erfarenheter av cyklar.... Happymtb lär behålla sin dominans om de fortsätter att erbjuda bra saker, som tex bilder från Bike 2007. Hur bra chicflow blir beror på idéer, resurser - tough job - good luck to you Lisa! Adda bimbobikers veta;)

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> blommah: Problemet är egentligen inte att det
> skapas ett forum för tjejer. Problemet är att
> det ska behövas. Jag tycker det är tråkigt när
> man, i mitt tycke, i onödan förstorar upp
> könsroller genom att skapa tjej- och
> killspecifika grenar i samhället där det andra
> könet utestängs. Varför kan inte alla diskutera
> cykling tillsammans?
>
> Så, jag har ingenting emot forumet i sig. Det jag
> har någonting emot är samhället i stort. :)
>
> Jag tror jag tappade bort mig själv någonstans i
> argumentationen.

Tack för din ursäkt, Mårten!
Jag håller med dig i samhällsfrågan!

MVH
Lisa

48/16 skrev:
> DaMyth skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 48/16 skrev:
> >
>
> > -----
> > > DaMyth skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > >
> > > > För att göra allt klart är jag ingen
> > > feminist,
> > > >
> > >
> > >
> > > Bra initiativ Lisa!
> > > Men vad är det i feminismen som du ogillar
> > mest?
> > >
> > > mvh/Magnus
> > >
> > >
>
> >
> >
> >
> > Jag har inte sagt att jag ogillar feminism! Jag
> sa
> > att jag inte är en feminist! Jag är cyklist,
> > starta inte diskussioner som inte finns, tack.
> >
> > MVH
> > Lisa
>
> Om du skrivit "För att göra allt klart är jag
> ingen moderat" hade jag tolkat det som att du
> ogillade moderat politik. Om du skrivit "För att
> göra allt klart är jag ingen komunist" hade jag
> tolkat det som att du ogillade..... ja du fattar
>
> /M

Det är ju isf ditt problem om du tolkar det så. Anledningen att jag skrev att jag inte var feminist är för att göra det extra klart att jag inte är ute efter att eliminera killar, utan snarare lyfta fram tjejer. Jag vet att endel killar lätt får för sig att man kan va feminist om man startat forum utav detta slag, och då använder det som motargument, eftersom feminist ofta har använts som skällsord. Nu är jag faktiskt inte insatt i feminism, och inget ont emot dem som är det, men jag är det inte iaf.

MVH
Lisa

Heja Lisa!

Hur kontrollerar man att det inte smyger sig in ngr män i forumet?

Jag är inte heller feminist men delar feministernas värderingar, d v s en feminist arbetar aktivt för att stärka kvinnans roll i samhället medans en som delar feminismens värderingar är som jag, sitter och tittar på och hoppas på det bästa.

bruce skrev:
> Heja Lisa!
>
> Hur kontrollerar man att det inte smyger sig in
> ngr män i forumet?
>
> Jag är inte heller feminist men delar
> feministernas värderingar, d v s en feminist
> arbetar aktivt för att stärka kvinnans roll i
> samhället medans en som delar feminismens
> värderingar är som jag, sitter och tittar på
> och hoppas på det bästa.

Hej Bruce!

Jag tror att det kommer att utvisa sig i framtiden om någon utger sig för att vara kvinna, men är en man. Dessutom så kommer alla medlammar (som vill) få en "riders profile" på hemsidan, där de får en profilbild o får lägga ut bilder på sin cykling. Då kanske det e svårare att dölja sitt kön. Och om man endå envisas med att förfalska bilder o etc bara för att luras, så borde man verkligen skaffa sig ett liv ist.

Happy-bedragare har dykt upp förr.., ladda hagelbössan Lisa och lycka till med ert forum. Jag kommer förmodligen gå in och tjuvläsa ngn gång, ok?

CJ skrev:
> Orden minoritet, isolera, diskriminera låter som
> hämtat från en möglig medeltid. Och så klart
> handlar det om kön...

Jag håller med dig, åtminstonde om man som jag väljer att citera delar av ditt svar.
Så mitt råd är att betrakta den som besöker ett cykelforum som cyklist, inte tjej eller kille.
Det finns massor av signaturer på Happy som man inte kan gissa är man eller kvinna. För mig är det egalt eftersom jag inte bryr mig om könet eftersom det är ett cykelforum vi pratar om.

> Jobbigare vore väl om elitmtb cylister (tjejer
> och killar) startade ett eget forum med password
> och där diskuterade träningsmetoder, tävlingar
> och erfarenheter av cyklar....

Varför då? Jag läser diskussionen mellan Bruce och DaMyth om 'tanken om smyger sig in några män i forumet. Jag hade hellre sett ett svar från DaMyth typ - So What?

Är man rädd för att få in 'fel' cyklister är väl registreringskrav, lösenord, att föredra?
Däremot så tror jag att 'lättare komma till tals' i ett forum där i princip endast likasinnade (inte cyklister utan tjejer) stärker inte tjejernas plats i en idrottsform där bevisligen killarna (tyvärr) är överrepresenterade. Nej minoritet och isolera må tolkas som medeltid, men är långt ifrån utrotat och därför är öppet forum för alla med lite självdisiplin, något som jag tycker happy har, att föredra.

/putte

DaMyth, bra inititativ! Jag tror att detta kan hjälpa till att få in fler tjejer i cyklingen. Är man framåt och driven har man ofta inga problem, men är man inte det så är det bra att det finns flera sätt att träffa andra cyklister. Hittar man människor i samma situation är det lättare att våga ta steget, om man nu tvekat tidigare. Detta gäller självklart oavsett kön, men nu gäller detta ett forum för kvinnor och då jag gärna ser fler tjejer i skogen tycker jag att det är bra! Och nej, jag tror inte att detta kommer att dränera kvinnor från happy, mer ett komplement för det som man av någon anledningen inte kan få här. Personligen har jag inget att klaga på i bemötandet här på happy, enbart positivt!!

Sedan tycker jag att diskussioner som dessa är jättebra! Frågan är, tyvärr, fortfarande aktuella idag, men denna tråd visar också att könsroller och könsindelningar är på väg att lösas upp, men trots allt är de seglivade. Argument mot könsindelning och isolering förstår jag mkt väl, att ett forum för enbart kvinnor inte gynnar denna utveckling, men som jag tidigare skrev så jag tror att detta kan bidra till fler kvinnliga cyklister som vågar ta plats vilket är en mkt bra utveckling!

>
>
> Det är ju isf ditt problem om du tolkar det så.
> Anledningen att jag skrev att jag inte var
> feminist är för att göra det extra klart att
> jag inte är ute efter att eliminera killar, utan
> snarare lyfta fram tjejer. Jag vet att endel
> killar lätt får för sig att man kan va feminist
> om man startat forum utav detta slag, och då
> använder det som motargument, eftersom feminist
> ofta har använts som skällsord. Nu är jag
> faktiskt inte insatt i feminism, och inget ont
> emot dem som är det, men jag är det inte iaf.
>
> MVH
> Lisa

Hej!
Du har startat ett enkönat diskutinosforum. Du är utalat inte feminist. Du vill undvika genusaspekten på det hela "starta inte diskussioner som inte finns, tack.." Det är klart ni ska ha ert forum men jag måste få reagera på vad som skrivs i den här tråden.

/M

48/16 skrev:
> >
> >
> > Det är ju isf ditt problem om du tolkar det
> så.
> > Anledningen att jag skrev att jag inte var
> > feminist är för att göra det extra klart att
> > jag inte är ute efter att eliminera killar,
> utan
> > snarare lyfta fram tjejer. Jag vet att endel
> > killar lätt får för sig att man kan va
> feminist
> > om man startat forum utav detta slag, och då
> > använder det som motargument, eftersom
> feminist
> > ofta har använts som skällsord. Nu är jag
> > faktiskt inte insatt i feminism, och inget ont
> > emot dem som är det, men jag är det inte iaf.
> >
> > MVH
> > Lisa
>
>
> Hej!
> Du har startat ett enkönat diskutinosforum. Du
> är utalat inte feminist. Du vill undvika
> genusaspekten på det hela "starta inte
> diskussioner som inte finns, tack.." Det är klart
> ni ska ha ert forum men jag måste få reagera på
> vad som skrivs i den här tråden.
>
> /M

Absolut, yttrandefrihet är det bästa vi har hör i Sverige. Men jag var ju tvungen att svara på ditt tidigare inlägg. Eftersom jag aldrig har sagt att jag är feminist, måste jag ju få förklara mig med.

MVH
Lisa

Det känns som om den här diskussionen kan pågå i evigheter, om inte längre. Bra med diskussion, för då får man med många sidor. Jag gillar starkt Kattis inlägg. Hon har förstått vad jag menar. De tjejer som vågar ta för sig kommer fortsätta vara kvar på happy, pinkbike, etc, de som är lite mer tillbakadragna kanske kommer att föredra Chickflow.com.

Hur det än är så är det för tjejer, och om skummar igenom alla inlägg, så har jag faktiskt fått bäst respons från tjejer, vilket måste innebära att det finns något positivt med ett tjejforum.

MVH
Lisa

jo, detta är ett evighetstema. Därför kände jag mig något tveksam till att delta i disskussionen
över huvud taget då det är väl utom forumets tänkta ramar.

Jag tror inte någon av killarna/männen som postat i tråden är rädda för att happy
skall tappa (kvinnliga) medlemmar eller att de skall bli exkluderade från ett annat forum.
Flera av oss vet inte ens vilka som är tjejer eller killar, däribland jag.

Det vi reagerar på är det faktum att en grupp på forumet inte känner sig delaktiga
eller vågar ta sig det utrymme de känner sig behöva, och lösningen tycker iallafall
jag borde vara att ändra mentaliteten hos happy istället för att flytta dessa
disskussioner någon annan stans. Nu tillhör inte jag den gruppen som känner sig
mindre delaktig, men om jag gjorde det skulle jag vilja se en förändring hos massans
mentalitet snarare än att starta ett forum för mig med liknande särarter.

Reaktionerna sitter i ryggraden för alla människor med sunda värderingar, dvs att
vi människor inte skall dela in oss i grupper utifrån medfödda egenskaper. Man
ser det på många ställen i världen/samhället och jag tycker inte att det rimmar
väl med en modern och progressiv världsåskådning. Gruppering efter behov och intresse är
däremot nödvändigt för att kunna sålla bland ointressant information.

Att då formulera sig som ett forum där en viss grupp, på grund av medfödda egenskaper,
exkluderas finner jag olyckligt. Om man däremot skulle lämna dörren öppna för alla
men poängtera att forumets avsikt och mål är att tillgodose de kvinnliga behoven inom
cykelsporten så kan jag LOVA att killarna håller sig borta frivilligt. Precis på samma
sätt som ett forum för svetton är helt ointressant för fetton, även om de är välkomna
att delta. Givetvis finns där undantag som bekräftar regeln.

En av mina tidigare arbetsplatser hade könsindelade lunchrum, närmare medeltiden
än så har jag aldrig varit i sverige förutom på museum. Detta är en företeelse
jag föredrar upphör istället för tilltar.

Hoppas jag formulerat min poäng nog korrekt, och att ni kan förstå det ironiska över
hela debatten.

DaMyth skrev:
> Och visst det är egentligen inget att gnälla
> över, sånt kan man ta. Men på ett tjejforum
> behöver man inte göra det.
>
> Att bli bemött såhär på forum för en tjej är
> absolut inget ovanligt (även om det nu inte
> förekommer på happy...) Kolla in länken
> nedanför:
>
> http://www.pinkbike.com/photo/1430979/

Ha ha, pang på rödbetan DaMyth!! Och att gå förbi nån typ av bygge med visslande och tjoande gubbar med ölmagar är alltid lika härligt, vem gillar inte uppskattning liksom?

Edit:
Kul att folk engagerar sig och startar nya cykelforum, mångfalden berikar! :)

Hej!

Jag vill säga såhär, eller snarare fråga:

Varför anses det finnas ett behov av ett cykelforum enbart för tjejer? Vad är skillnaden mot att vara på ett forum där båda könen tillåts? Dessutom: Är det inte så att könstillhörighet är irrelevant?

Min åsikt är att det självklart är fel med könssegregering, oavsett om man är tjej eller kille, när man ägnar sig åt sådant.

Och det här handlar inte om något annat än att jag tycker det är väldigt tråkigt och primitivt med könssegregering. Den person som förespråkar detta sätter sig själv i situationen att hon eller han måste förklara varför det är rätt med uppdelning baserat på kön när det inte är rätt med uppdelning baserat på hudfärg. Eller baserat på vilken kost man äter.

Tänk dig själv: Hur hade de flesta reagerat om det postades en tråd med texten:

"Nytt mtb-forum! Enbart för vita!"

Eller: "Nytt mtb-forum! Enbart Glutenallergiker välkomna"

Detta är samma sak. För mig är sexism lika dåligt och irrationellt som rasism. Tyvärr verkar sexismen mycket mera accepterad.

Att som Blommah hävda att det inte handlar om att "utestänga killar utan att lättare hitta tjejer" är också en motsägelse i sig:

-Formumet är ju bara för tjejer. Därför blir killar utestängda.
-Vad spelar könet för roll? Är det inte irrelevant om en person är tjej eller kille?

Hur tänker ni, som förespråkar uppdelning, kring sådant?

MVH /Henrik

Fråga: kommer innehållet på Happymtb.org förändras till det sämre om det startas alternativa tjejcykelforum?

Om nej - Håll då snattaran och låt dom hållas
Om ja - Var vänlig förklara för mig (och dig själv) hur du kan inbilla dig detta.

BASTA!

Nej, men frågan handlar ju inte om happy bara för att den debatteras på den här sidan.

Jag tycker inte man kan resonera så. Anledningen är:

-Skulle happy förändras till det sämre om det startas cykelforum avsedda enbart för vita? Antagligen inte, men det skulle ju ändå vara fel att starta sådana forum. Eller vad tycker du?

Det är viktigt att kämpa för ökad jämställdhet. Att försöka vrida klockan tillbaka är verkligen allvarligt tycker jag.

MVH /henrik

DaMyth!

Det var ett j..a tjat om hur du ser ut. Kan du inte lägga upp en bild på dig själv och cykeln, så att vi alla får ta del av din skönhet. Du måste ju förstå att man spricker av nyfikenhet på hur du ser ut nu när du mer än en gång understrukit att folk inte verkar kunna se längre än till hur snygg du är. Konstigt, men den kommentaren får mig oavkortat att tänka på Carolina Gynning & co.

Henrik, jag har ingen erfarenhet av just tjejforum om mtb, men som aktiv i en damsektion i en annan sport kan jag delge mina tankar och erfarenheter.

Kvinnor och män är inte alltid lika (tur är väl det, tänk om allt vore likriktat - nu pratar jag INTE löneläge och sånt, utan sätt/attityd. Spänningen mellan oss måste finnas..). I sportens värld är män generellt mer tävlings- & teknikinriktade, tjejer tar det lite lugnare (märks mycket tydligt i vår sport iaf och ja, givetvis finns det undantag som bekräftar regeln..).

Varför det är så är en väldigt komplex fråga (medfödda egenskaper/social påverkan e t c) men detta får ofta till följd att tjejer är lite försiktigare till en början. Tröskelvärdet känns högt får många och då kan en tjejsamling fungera som en...hm....katalysator - tjejer provar på, blir fast, sysslar sen med sporten ihop med likasinnade (oavsett kön) och vips så blir könsuppdelningen MINDRE faktiskt.

Så funkar det för oss iaf - absolut ingen segregation eller isolering (mer än rent praktiskt på våra träffar då). Och killarna älskar vår damsektion, blir jätteglada att det blir fler tjejer. Sen kan man tycka att det är synd att det behövs, att tjejer inte vågar ta plats från början - men det gäller ju att få ut folk på banan innan de kan spela....eller hur ska jag förklara..?

Så vi ser väl lite mer praktiskt på frågan. Usch och fy så ytligt kanske jämlikhetsfilosofpolisen tycker, men för oss fungerar det IRL.

Intressant diskussion du har startat DaMýth. Har inte hunnit gå in på din sida ännu.

Det är det som är det fina med Happy, att det kan bli just sådan här diskussioner. Och det gläder mig verkligen att läsa alla sunda inlägg från er grabbar om att just detta inte borde behövas.

Personligen är jag helt emot slutna grupper och håller med kebarb och många andra. Jag anser även att det är upp till var och en att göra vad de vill så länge de visar respekt för sin omgivning. Vi är alla olika och har olika behov, så enkelt är det.

Om en grupp har varit diskriminerad, för vi saken framåt genom att diskriminera tillbaka? Skapar vi därigenom det nya vi vill ha? Eller vänder vi bara på kakan?

Jag märker att många tjejer är lite blyga för att kliva in på Happy. Många läser men få skriver. Jag vet inte riktigt varför det är så. Personligen anser jag dock att vi tjejer själva oxå har ett ansvar att ta plats och skapa det vi vill ha. Jag anser även att vi alla har ett ansvar för att stötta varandra och säga ifrån om vi märker att ngn blir oschysst behandlad.

Jag vill ha ett blandat Happy med plats för alla och därför vill jag bidra till det. Så länge mina erfarenheter inte säger mig att göra annat tänker jag alltså fortsätta att skriva här. Själv har jag ett behov av att hitta fler tjejer i detta hav av killar, därför startade jag tjejtråden "Happy Chix". (Killar skriv gärna i tråden, det hjälper den bara att hålla sig levande!)

Jag tror faktiskt aldrig att jag tidigare blivit så väl bemött av så många (tjejer och killar) som här på Happy. Inte en gång hittills har jag upplevt mig kränkt, bara uppmuntrad. Tack för det! Jag upplever Happy som en plats för alla. Man kan få sig ett skönt garv, hårda fakta, sjuuukt mycket messerschmittande och fantastiskt cykelsällskap. Synd bara när diskussioner blir hätska. Det är bra om vi kan skilja på en annan persons åsikt och personlig kritik.

Leve cyklisterna och heder åt happyiterna!

/Maria

haxx (ej inloggad) skrev:
> Nej, men frågan handlar ju inte om happy bara
> för att den debatteras på den här sidan.
>
> Jag tycker inte man kan resonera så. Anledningen
> är:
>
> -Skulle happy förändras till det sämre om det
> startas cykelforum avsedda enbart för vita?
> Antagligen inte, men det skulle ju ändå vara fel
> att starta sådana forum. Eller vad tycker du?
>
> Det är viktigt att kämpa för ökad
> jämställdhet. Att försöka vrida klockan
> tillbaka är verkligen allvarligt tycker jag.
>
>
> MVH /henrik

Det var tamejfan bland det dummaste jag läst på länge. Men du tycks ju inte vara ensam i de här dumheterna, därav 3 sidors tramsig kvasidebatt om något så trivialt som ett cykelforum för tjejer.

haxx (ej inloggad) skrev:
> Hej!
>
> Jag vill säga såhär, eller snarare fråga:
>
> Varför anses det finnas ett behov av ett
> cykelforum enbart för tjejer? Vad är skillnaden
> mot att vara på ett forum där båda könen
> tillåts? Dessutom: Är det inte så att
> könstillhörighet är irrelevant?
>
> Min åsikt är att det självklart är fel med
> könssegregering, oavsett om man är tjej eller
> kille, när man ägnar sig åt sådant.
>
> Och det här handlar inte om något annat än att
> jag tycker det är väldigt tråkigt och primitivt
> med könssegregering. Den person som förespråkar
> detta sätter sig själv i situationen att hon
> eller han måste förklara varför det är rätt
> med uppdelning baserat på kön när det inte är
> rätt med uppdelning baserat på hudfärg. Eller
> baserat på vilken kost man äter.
>
> Tänk dig själv: Hur hade de flesta reagerat om
> det postades en tråd med texten:
>
> "Nytt mtb-forum! Enbart för vita!"
>
> Eller: "Nytt mtb-forum! Enbart Glutenallergiker
> välkomna"
>
> Detta är samma sak. För mig är sexism lika
> dåligt och irrationellt som rasism. Tyvärr
> verkar sexismen mycket mera accepterad.
>
> Att som Blommah hävda att det inte handlar om att
> "utestänga killar utan att lättare hitta tjejer"
> är också en motsägelse i sig:
>
> -Formumet är ju bara för tjejer. Därför blir
> killar utestängda.
> -Vad spelar könet för roll? Är det inte
> irrelevant om en person är tjej eller kille?
>
>
>
> Hur tänker ni, som förespråkar uppdelning,
> kring sådant?
>
> MVH /Henrik

Henrik, jag tycker du är väl hård med att dra in rasism i det hela.
Och Blommah har visst en poäng. Hade jag gått ut o sagt: Nu jävlar ska vi stänga ute killarna, hade det vart en sak. Nu säger jag: Det borde finnas ett ställe där man kan uppmuntra fler tjejer, så att de vet att det finns fler tjejer av samma sort som cyklar, vi samlar alla på ett ställe. det är en annan sak. Det handlar alltså om grundinställningen, vilken är att främja tjejcykling o inte i tanke o botten försöka allt jag kan för att stänge ute killar.
S
en att killar skulle känna sig utestängda tycker jag verkar lite löjligt, det finns ju hur många forum som helst för cykling, varför skulle ni vara tvungna att hänga på det som enbart är för tjejer? Vad är det ni tror ni missar?

Nu tror ju inte jag att vita är en minoritet i cykelvärlden, tycker det var ett ganska dåligt exempel, glutenallergiker vet ja inget om, men det kanske skulle främja dem o ha ett eget forum, med inriktning specialkost? Det har jag inte koll på.
Däremot vet jag av erfarenhet att många tjejer uppskattar slutna cykelforum, för vi tjejer är en minoritetsgrupp inom cykelsporten, och jag tycker och tror att min sida kan vara ett extra stöd.

Jag tror inte heller att tjejer som joinar Chickflow.com automatiskt segregerar sig själva o gömmer sig för världen, det är bara skitsnack. De flesta hänger ju kvar på flera olika forum i vilket fall. Men de frågor de inte vågar ta upp där killar är inblandade kan de istället ta upp på Chickflow.

Sen tycker jag det låter underbart i den världen du beskriver, att tjejer o killar har samma jämställdhet, etc, tråkigt nog är den inte riktigt korrekt (även om det vore önskvärt) i cykelvärlden. Tjejer är fortfarande en minoritet och blir i många fall (inte alla) behandlade som en. Men visst vore det bra om fallet inte var så. Tror dock inte att min sida kommer bidra till att tjejer håller sig undan sina manliga cykelkompanjoner, utan istället att de kommer skaffa sig skinn på näsan och våga mer.

Sist, sidan finns inte enbart för att den ska vara unik o bara vara ett forum för tjejer, utan även som en mötesplats, om man vet att det endast är för tjejer är det ju mer naturligt att leta efter cyklande tjejkompisar där!

MVH
Lisa

Varför är det så svårt att läsa tråden från början?

Hon vill starta ett forum för trial, enhjuling, mtb och extremcykelsport i allmänhet för tjejer, det här är ämnen som inte diskuteras så överdrivet mycket på happy, det är inget happymtb för tjejer som många vill sig tro, det är ett cykelforum där bmxtjejer, trialtjejer osv kan hitta varandra.

Att jag säger emot mig själv förstår jag inte alls, jag skrev att det inte handlade om att stänga ute killar, för det gör det inte, jag skrev att det handlar om att lättare hitta tjejer, vilket det gör, och vilket det uppenbarligen krävs regler för att det ska fungera.

>
> Det var tamejfan bland det dummaste jag läst på
> länge. Men du tycks ju inte vara ensam i de här
> dumheterna, därav 3 sidors tramsig kvasidebatt om
> något så trivialt som ett cykelforum för
> tjejer.

Varför så agressiv? Detbatten är trivial, javisst. Men den har blottat många intressanta
tankegångar och kanske öppnat upp för nya sätt att se på problematiken och förstå varandras
behov. Viktigast av allt, tråden har legat på förstasidan två dagar och med stor sannolikhet
fått många fler läsare och mycket gratis publicitet för det nya forumet tack vare debatten.

Jag håller med om att disskussionen inte riktigt mynnade ut i något som faller under
forumets tema, men det verkar som den behövdes för att reda ut varför
vissa av oss reagerade med ironi när vi läste postens titel.

Vad jag förstår så är merparten av posterna ej emot bildandet av ett nytt forum,
utan snarare för andra metoder att förebygga de problem som finns etablerade.

Så gott som samtliga debattörer respekterar och förstår behovet av en sådan site.

Om debatten faller under din värdighet är du fri att undvika posta i tråden.

kebarb skrev:

> Om debatten faller under din värdighet är du fri
> att undvika posta i tråden.

Av allt svammel så är det här pang på spiken. Tack för att du påminde mig.

Haha, jag hade knappast velat haft happy på min sida när den här tråden fortfarande var aktiv.

s: för att stödet inte varit riktigt helhjärtat? Tre sidor tjafs för att det startas en tjejsida bevisar väl varför en tjejsida behövs. En massa killar som berättar för tjejer hur de ska uppleva sin situation. Brukar alla "demokrater och vänner av jämställdhet" demonstrera utanför era flickvänners tjejfester också? Tänkte väl det.

Lycka till med sidan!

BFS skrev:
> s: för att stödet inte varit riktigt
> helhjärtat? Tre sidor tjafs för att det startas
> en tjejsida bevisar väl varför en tjejsida
> behövs. En massa killar som berättar för tjejer
> hur de ska uppleva sin situation. Brukar alla
> "demokrater och vänner av jämställdhet"
> demonstrera utanför era flickvänners tjejfester
> också? Tänkte väl det.
>
> Lycka till med sidan!

Riktigt bra argument! Hur kul är det att länka från en sida till en annan sida som inte stödjer den förstnämnda sidan?
Och det är faktiskt enbart vi tjejer som kan berätta hur vi upplever situationen, och om inte alla tjejer upplever det så, så gör iaf vissa det, och för dom finns chickflow.com.

Ja, det låter ju som ett rimligt resonemang: Eftersom en handfull dryga och obstinata grabbar av Happys tusental användare postar sina felaktiga åsikter och så är hela Happy skit och skall bannas.

Någon som har lust att sammanfatta i stil med krumbumballetråden!? =D Oändliga texter det här!

Till trådskaparen: Har inte läst igenom tråden som sagt, men förhoppningsvis drar väl ett tjejforum samman mer tjejer i sporten och det i sin tur lockar fler tjejer att upptäcka Mtb, vilket väl alla ser som väldigt positivt egentligen! Lycka till med forumet!!

Tjafs är väl att ta i? Jag trodde poängen med forum var att alla fick göra sig hörda och argumentera på olika sätt? Fördelen med Happy som jag ser det är att det är en bra blandning mellan djuplodande, smarta, sakliga argument och sådan som inte är det.

Det är skittrist att det finns ett behov av speciellt tjejforum men internet är ju hyfsat fritt och man får göra vad man vill (och tycka vad man vill).

Däremot tycker jag det i särklass smartaste jag läst på Happy kommer från kebarb. Grymt bra poänger!
Det är ju bristen på tjejer som gör jargongen, som exemplet med byggarbetsplatser, om blandningen var 50-50 skulle det inte vara lika uppmärksammat när en tjej gick förbi och omvänt på kvinnodominerade arbetsplatser.

Detta har dock inte med tjejforumet att göra. Uppenbarligen finns behovet och hur tråkigt det än är kan det nog vara ett bra komplement sålänge. Glöm bara inte att ta plats här också (vilket vissa ju också har vittnat om).

Dessutom kommer det alltid vara så att de som hörs mest och syns mest hörs och syns mest, kvinna eller man spelar ingen roll. Tyvärr tycker vissa.

"Vad många inte fattar är att det handlar inte om att utestänga killar, det handlar om att lättare hitta tjejer."

Åhhh... Tror jag skall öppna en sida! Precis vad jag saknat. En liten fan-club! ;-)

Rippa: Du får givetvis tycka att det jag skrev är det dummaste du läst. Du kanske helt enkelt anser att det jag skriver är alldeles för dumt för att bemöta med argument -Detta får du gärna tycka. Man skiljer ju på sak och person, som bekant.

DaMyth: Jag tycker att du svarade på ett mkt bra sätt. Det ÄR hårt av mig att jämföra med rasism, men det gör jag för att presentera problematiken på ett åskådligt vis. Det är lite tillspetsat.

Den bärande balken i min syn är just att kön ÄR lika relevant som hudfärg-det vill säga fullständigt betydelselöst. Då följer logiskt att uppdelning på grund av kön är lika förkastligt som uppdelning på grund av hudfärg. Det spelar ingen roll vem som gör uppdelningen.

Såhär tänker jag: Uppdelning på grund av hudfärg kan betecknas som rasism. Då måste det ju vara så att uppdelning på grund av kön bör betecknas som sexism? Något annat verkar ologiskt. Sen är det ju en helt annan sak vad SYFTET med uppdelningen är.

Du skriver att killar antagligen inte känner sig utestängda pga att det finns många cykelforum som inte är könssegregerade. Du har nog helt rätt i detta, för egen del känner jag mig inte utestängd. Det är dock inte det som frågan handlar om, det är snarare en principfråga om att det inte bör finnas forum uppdelade på kön, eftersom:

Om det fanns ett mtb-forum enbart för vita skulle det inte anses som rätt. Det skulle inte anses som fel för att icke-vita kunde känna sig utestängda (många forum kvar som inte är segregerade pga hudfärg ju), utan helt enkelt för att existensen av ett sådant forum indirekt skulle säga att det finns skäl som gör att vita och andra inte alltid kan samexistera överallt- vilket naturligtvis är rena gojan. Förstår du nu min liknelse? Det är inte att jag inte får hänga där som stör mig, det är att det finns. Det spär på fördomen om mäns och kvinnors fundamentala olikhet.

Tyvärr är det så att sexism är mera accepterat i samhället och oftast är det tjejer som drabbas. Jag tror bara inte på separatism som en del av lösningen. Jag skulle tycka det var lika fel med ett forum riktat enbart till män. Det är den konstruerade föreställningen att kvinnor och män är olika (annat än de rent anatomiska skillnaderna) som inte kan accepteras i ett samhälle där man som helhelt strävar efter ökad jämlikhet.

Jag förstår vad du menar när du skriver att tjejer är en minoritet inom cykelsporten, men för mig saknar frågan relevans. Vänsterhänta är säkert också en minorietet (för att ta en mindre laddad liknelse än svarta och vita)- jag anser att det är lika intressant om man är höger- eller vänsterhänt som man är kvinna eller man. Det är en egenskap som helt saknar betydelse.

Om en tjej trakasseras pga kön eller om sexistiska trådar skapas, då bör givetvis nödvändiga åtgärder vidtagas från de ansvarigas sida för att kasta ut den person som trakasserar och förstör. Jag tror att en mera aktiv hållning från moderatorers sida (inte bara på happy nu) för att stävja felaktiga åsikter.

Jag tar det igen: Vad spelar det för roll om man är tjej eller kille? Jag kan inte heller förstå vad det är för frågor man plötsligt inte kan ta upp för att personer med manligt kön är närvarande. Jag kan för egen del inte komma på något jag inte skulle kunna fråga om här där jag vet att det finns både tjejer och killar.

Jag vet att jag är radikal och att många inte tycker som jag, men det är bara bra. Frågan måste debatteras. Så länge man håller sig från personangrepp och annat värdelöst i debatten så tycker jag inte det är ngt dåligt. Om vi har olika åsikter är det inte heller dåligt.

Till sist har jag en fråga till dig: Hur resonerar ni principiellt angående transsexuella som vill vara på ert forum?

KrisL: bra svar! och jag förstår vad du menar med att skilja på teori och praktik. Du kan mycket väl ha rätt i att jämställdheten kan öka istället, och jag hoppas verkligen att det blir så. Det är sant att det är viktigt att få ut folk "på banan".

Mycket åsikter och debatterande, men detta är ju faktiskt det bästa som finns. Genom att frågor debatteras och ideér prövas så utvecklas samhället, och det är fantastiskt!. Vill man inte vara med så måste man inte.

MVH /Henrik

Jberg skrev:
> Tjafs är väl att ta i? Jag trodde poängen med
> forum var att alla fick göra sig hörda och
> argumentera på olika sätt? Fördelen med Happy
> som jag ser det är att det är en bra blandning
> mellan djuplodande, smarta, sakliga argument och
> sådan som inte är det.

För de som vill argumentera måste det väl finnas debattklubbar eller liknande. För mig är tex happyforumet en bred kontaktyta för att ta del av all samlad kunskap. Så funkade det för några år sedan men nu är det mycket tjat (och nu hamnade jag i det också).

Jag förstår tjejerna att de är trötta på en del attityd men jag tror inte att de bemöts på ett taskigt sätt om de är trådstartare utan de känner nog mer motstånd att hoppa in i en grabbig tråd.

De flesta tjejer här har könsneutrala signaturer vilket är synd då de inte visar andra tjejer att det finns fler av er.

Stort lycka till med sidan DaMyth.

DaMyth
"Hur det än är så är det för tjejer, och om skummar igenom alla inlägg, så har jag faktiskt fått bäst respons från tjejer, vilket måste innebära att det finns något positivt med ett tjejforum"

Du borde kanske bli politiker.. De kan också tolka resultat till sin fördel oavsett resultat.
Du må ha fått bäst respons från tjejer, vilket lätt kan förklaras med att killar inte är välkomna.
Men FLEST, inte bäst, respons har du fått från männen om du räknar....

"Sen tycker jag det låter underbart i den världen du beskriver, att tjejer o killar har samma jämställdhet, etc, tråkigt nog är den inte riktigt korrekt (även om det vore önskvärt) i cykelvärlden. Tjejer är fortfarande en minoritet och blir i många fall (inte alla) behandlade som en"

Jag tror att du bör läsa på innebörden av jämlikhet. Att tjejer är i minoritet har inget med jämnlikhet att göra. Om du med jämställdhet menar lika antal, då är det nog kvotering du är ute efter, något som nog är svårt att hantera i ett cykelforum. Att vara jämställd på Happy är lätt. Du behöver tillgång till en dator för att registrera sig, sedan är det bara att posta fritt. Skulle moderatorerna av någon anledning hindra dig att posta på happy, då skall jag fundera på att skaffa mig ett alias och byta forutm....

"Blommah har visst en poäng. Hade jag gått ut o sagt: Nu jävlar ska vi stänga ute killarna, hade det vart en sak. Nu säger jag: Det borde finnas ett ställe där man kan uppmuntra fler tjejer, så att de vet att det finns fler tjejer av samma sort som cyklar, vi samlar alla på ett ställe. det är en annan sak. Det handlar alltså om grundinställningen, vilken är att främja tjejcykling o inte i tanke o botten försöka allt jag kan för att stänge ute killar."

Låt mej låta dig säga emot dig själv med ännu ett citat:
"Jag tror att det kommer att utvisa sig i framtiden om någon utger sig för att vara kvinna, men är en man. Dessutom så kommer alla medlammar (som vill) få en "riders profile" på hemsidan, där de får en profilbild o får lägga ut bilder på sin cykling. Då kanske det e svårare att dölja sitt kön. Och om man endå envisas med att förfalska bilder o etc bara för att luras, så borde man verkligen skaffa sig ett liv ist."

Det finns bara en sak som jag ser det att inte tjejer får lika mycket utrymme på Happy som killarna. Det beror på hur mycket samma tjejer postar. Om du saknar en tjejvinklad BMX-tråd - skriv den.

Kul att se Monglos inlägg. Jag tror att det är många med mig som uppskattat hennes många och pigga inlägg dvs inte bara de som varit med på diverse fisketräffar m.m. utan just att det är så ruskigt skönt att se en tjej som tar för sig i ett kanske grabbigt forum.
Visst, det kommer säkert som ett brev på posten att hon inte är representativ för alla tjejer och att 'tjejerna är mer försiktiga och läser mer än postar osv. Synd tycker jag - men självvalt. Välj och registrera ett alias så som många gjort som inte avslöjar om du är tjej eller kille och posta. Jag och dom flesta med mig kommer att läsa och svara utan att över huvud reflektera över något så ointressant som ditt kön.
Det är jämlikt.

PS. NEJ jag tycker inte att tjejer skall behöva gömma sig bakom ett könlöst alias/nickname, varför då? Var hellre stolt över att du är tjej och var beredd att du påverkar oss killar positivt med att delta i ett fritt forum, öppet för alla.
DS.

/putte

DaMyth skrev:
> Riktigt bra argument! Hur kul är det att länka
> från en sida till en annan sida som inte stödjer
> den förstnämnda sidan?

Du ska nog inte tolka det som att den officiella ståndpunkten är att er idé är dålig bara för att några få ogillar den och låter mycket. Varför inte en notis på happys förstasida om att ert forum finns, och en länk från er till happy? Att låta bli att informera om varandra gör det bara ännu mer uppdelat och tråkigt. När det börjar ältas teknikaliteter så är tråden för övrigt officiellt urspårad. Bara att poppa lite popcorn och luta sig tillbaka.

Tillbaka
Topp