Cykelsida enbart för tjejer!!

Att det finns en praxis är inte samma sak som att det finns något nertecknat. I varje fall där det finns anledning att överväga moderering har det varit en diskussion och utifrån den diskussionen skapas någon slags konsensus i moderatorskåren om var gränsen går. Det går inte att säga exakt vad som är okej, till exempel 80 procent hud eller liknande, utan det avgörs från fall till fall.

Trådurspårningar däremot är okej även om man kunde önska att man visade respekt för trådskaparen och skapade en ny tråd eller för all del väckte liv i en gammal när det man skriver inte längre har någonting att göra med till exempel Cykelsida enbart för tjejer.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> när det man skriver inte längre har någonting att göra med
> till exempel Cykelsida enbart för tjejer.

Du menar som det du just skrev i en tråd som egentligen handlade om en cykelsida för enbart tjejer?

Va e detta för trams??

Om nån vil starta en sida bara för tjejer så kul gör det, Skulle aldrig tro att vi normala män/pojkar skulle ha så mycket synpunkter på det. Tycker det är en kanon idé.

Hoppas alla kvinnor/tjejer skulle tycka likadant om det fanns en sida bara för män?

Sen ang. det här med censur osv. Att folk ska behöva övervaka vad som skrivs i forumet vad är det för nonsens. Borde väl vara sunt förnuft = allt tillåtet (dock ej personangrepp ) vill man inte läsa/titta så gör inte det då!! Tror inte att gnällspikarna tittar på allt som visas på tv utan använder fjärren och byter kanal eller? Funkar typ likadant här fast byt tråd.

Sen om nån lägger upp lite lättklätt men dock ofta cykel relaterat så finns det väl för fan värre grejer att bry sig om!! Gäller åt båda håll naturligtvis,

Ser ju sällan i media att män gnyr över kalsong reklamerna,,,( då menar jag ej Håkan Mild reklamen) men men det kommer väl .

Jag vill framföra mina ursäkter till Per och Mytomspunnen:
Vänner, jag gillar att argumentera med er. Men den här tråden är på tok för tråkig. Kan vi mötas nån annan gång så lovar jag att käfta emot ordentligt?

rikard skrev:

> Du läste uppenbarligen inte vad jag skrev.

Jo, att bimbobikers åsikter inte var viktigare än någon annans.

> Moderation enligt ditt exempel kommer innebära
> betydligt mer jobb och sämre resultat.

Jag förstår inte varför det skulle ha gett ett sämre resultat om moderatorn skulle ha påpekat att inlägget var opassande och dålig stil istället för att posta länkar till kvinnostjärtar. I rättvisans namn ska sägas att den andre moderatorn som var aktiv i tråden postade en del ännu mer djupsinniga inlägg. Klart läge att rekrytera en kvinnlig moderator !!!

> > I detta fall är ju normen självklar.
>
> Hade normen varit självklar hade tråden inte
> blivit så lång. Din åsikt verkar dock vara en
> klar minoritetsåsikt.

Kanske? Kanske inte? Om det är en eller hundra som tycker som jag spelar egentligen inte minsta roll för sakfrågan. Teoretiskt kan man naturligtvis fatta ett demokratiskt beslut om att avrätta alla rödhåriga.

Att tråden blev så lång är allt annat än smickrande. Och när det gäller själva normen verkar den numer delas av Psyklisten som startade tråden. Redan dagen efter gjorde han en alldeles lysande avbön:

> Till alla : Jag ber tusen gånger om ursäkt en
> miljard gånger för denna helt värdelösa tråd
> . TACK fredrikw som fick upp ögonen på mig och
> tack ni andra som så konstruktivt givit just
> konstruktiv kritik. Jag tar min grottmannsliknande
> hjärna och försvinner från happy för alltid.
> Samt att jag nu aldrig kommer att se på kvinnor
> som "saker", det är ju ändå 2007. Förlåt alla
> kvinnor och alla män, alla .

Och, har sedan dess inte hörts av. Ingen saknar Psyklisten, och det skulle inte förvåna mig om han numer istället gör positiva bidrag under en annan signatur.

Haxx skrev:
> och till alla er som tycker att den här tråden
> är jobbig och "full med hat" o anser att det är
> dåligt att den finns:
>
> Det här är en debatt!
[snip]

> Utan tvivel kan man säga att även om man är
> bittra fiender i en debatt så kan man när
> debatten är över sitta tillsammans och ta en öl
> eller vad som helst.

Precis, gärna en cykeltur.

Markus F skrev:
> Men den här tråden är på tok för tråkig.

Sorry, för det.

> Kan vi
> mötas nån annan gång så lovar jag att käfta
> emot ordentligt?

Ja, gärna över en öl.

Jag tycker detta börjar bli löjligt. Fast å andra sidan är det kul med all retorik. Det är ju det som är happy i ett nötskal - bra mycket högre ironinivå och analysgrad än "vanliga" forum.

Egentligen hade väl den här tråden kunnat handla om vad som helst, för jag tror de flesta ändå är ute efter att få ordbajsa av sig lite!

E-beth skrev:
> Egentligen hade väl den här tråden kunnat
> handla om vad som helst

Ett mer välriktat hammarslag på spikens huvud får man leta efter ;)

E-beth skrev:
> Egentligen hade väl den här tråden kunnat
> handla om vad som helst, för jag tror de flesta
> ändå är ute efter att få ordbajsa av sig lite!

Så om det är färdigbajsat nu så kan vi väl torka oss och spola ner den här tråden.

Ok, jag provar din moderatorsteknik och ser vad som händer.

Per skrev:
> Teoretiskt kan man
> naturligtvis fatta ett demokratiskt beslut om att
> avrätta alla rödhåriga.

Hup!. Som moderator här på forumet vill jag påpeka att din syn på hur en demokrati fungerar är klart stötande och väsenskild från vad som är accepterat här på forumet. Uttalar du dig lika plumt igen kommer du bli bannad.

Per skrev:
> Jag har varken förordat censur eller hemfallit till moralpanik.

Det finns ju de som fått antydningar om olagligheter censurerade på det här forumet genom martyrdom, iofs..

rikard skrev:
> Ok, jag provar din moderatorsteknik och ser vad
> som händer.

Läst men inte förstått eller inte läst alls?

rikard skrev:
> Ok, jag provar din moderatorsteknik och ser vad
> som händer.
>
>
> Per skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Teoretiskt kan man
> > naturligtvis fatta ett demokratiskt beslut om
> att
> > avrätta alla rödhåriga.
>
> Hup!. Som moderator här på forumet vill jag
> påpeka att din syn på hur en demokrati fungerar
> är klart stötande och väsenskild från vad som
> är accepterat här på forumet. Uttalar du dig
> lika plumt igen kommer du bli bannad.

Utsagan, att man kan fatta ett demokratiskt beslut om att avrätta alla rödhåriga är sann. Och den är inte det minsta stötande när den används för att illustrera att vad som är etiskt rätt eller fel inte nödvändigtvis är en produkt av majoritetsbeslut.

Hur står det till med förmågan att ta till sig konstruktiv kritik och erkänna misstag? När det gäller din attityd till att i varje fall en del Bimbobikers inte står ut på happy går mina tankar till ordstävet: Högmod går före fall!

Mitt förslag är man väljer en kvinnlig moderator: en kvinna i kretsen skulle sätta punkt för de värsta excesserna.

Per skrev:
> Hur står det till med förmågan att ta till sig
> konstruktiv kritik och erkänna misstag?

Den är bra, du har dock inte lyckats prestera något som vi inte redan har tänkt på och förkastat. Vi vill inte ha det på det sätt som du föreslår och vi har våra anledningar.

> När det
> gäller din attityd till att i varje fall en del
> Bimbobikers inte står ut på happy går mina
> tankar till ordstävet: Högmod går före fall!

Du verkar inte heller här förstå att vi har tagit till oss BBs åsikter. Vi har dock inte regerat på samma sätt som du gjort. Dels för att vi har lite mer information än du verkar ha, och för att vi har fört en intern dialog som varit lite mer konstruktiv.

> Mitt förslag är man väljer en kvinnlig
> moderator: en kvinna i kretsen skulle sätta punkt
> för de värsta excesserna.

Vi har en kvinlig moderator.

Jag tycker att hela den här debatten är en smula snedvriden och väldigt sexistisk.
Att exkludera en grupp människor pga kön är diskriminering. Om en del killar skulle starta ett cykelforum för män och man tydligt skrev att kvinnor inte var önskvärda där skulle anmälan till DO komma inom en dag.

En av de saker jag verkligen uppskattar med Happy är just den moderata modereringen. Yttrandefriheten är i allra högsta grad levande på Happy vilket är mer än man kan säga om många andra forum och communitys. Klarar man inte själv att filtrera bort trådar med obehagigt/stötande innehåll så bör man nog undvika internet i stort.

Men jag tycker iaf att hela iden med ett forum endast för kvinnor är sexistisk och stötande och så långt ifrån jämställt det överhuvudtaget går att komma. Och DET är ju den som är grejen.

Hur skulle det gå för en arbetsgivare som sa att kvinnor eller män inte var önskvärda hos dem??

Ett sexistiskt svin behöver inte vara man, en rasist behöver inte vara vit.

Slutligen, för att verkligen reta upp alla, så vill jag säga så här. Banna alla som inte har penis från Happy så att alla manliga macho-män kan vara macho-män!!!

Den allvetande skräphögen har talat!! MJÄÄ.

rikard skrev:
> Vi vill inte ha det på det sätt som
> du föreslår och vi har våra anledningar.

Vilka är det?

> Vi har en kvinlig moderator.

Vem är det? Enligt http://happymtb.org/info/ så "Modererar forumet gör främst oxr (oskar@happymtb.org), Rikard (rikard@happymtb.org) och The_TNT (tobbe@happymtb.org)" Dags att uppdatera infosidan?

Per skrev:

> Vilka är det?

Om du inte har förstått dem vid det här laget klarar jag nog inte av att förklara det för dig.

rikard skrev:
> Per skrev:
> -----
>
> > Vilka är det?
>
> Om du inte har förstått dem vid det här laget
> klarar jag nog inte av att förklara det för dig.

Är det något mer sublimt än att allt är tillåtet så länge ansvarige utgivaren eller motsvarande inte blir åtalad för hets mot folkgrupp eller brott mot PUL så så har det undgått mig.

Det framgår också att om inlägg är så stötande att t o m "moderatorerna" inser att de är stötande så kan man ex post anmoda den som postat det att själv ändra det.

Men vem är den osynliga kvinnliga moderatorn? Kollar man in http://happymtb.org/info/ ser det ut som om man tillämpat könskvotering, hundra procent grabbar.

En Code of Conduct är faktiskt inte så märkvärdigt. De flesta större forum/communities har en sådan. Just för att slippa debatter om godtycke etc. Lika mycket en hjälp till moderatorerna som för användarna.

Det vore lite kul att låta användarna själva lämna bidrag till hur ett sådant regelverk skulle formuleras i en tråd. Då är man som moderator fortsättningsvis friskriven från synpunkter på ens agerande. Fast som jag varit inne på tidigare så fruktar jag att de som orkar bry sig oxå är de som är mest rabiata och sitter med egna agendor som de vill pusha ut så fort tillfälle bjuds. Men som experiment vore det kul att se ett derivat av en sådan förslagslista. Förmodligen skulle jag bli mörkrädd :)

Rippa skrev:
> En Code of Conduct är faktiskt inte så
> märkvärdigt. De flesta större forum/communities
> har en sådan. Just för att slippa debatter om
> godtycke etc.

Det är precis det jag är ute efter.

Mjodvitner skrev:

> Men jag tycker iaf att hela iden med ett forum
> endast för kvinnor är sexistisk och stötande
> och så långt ifrån jämställt det
> överhuvudtaget går att komma. Och DET är ju den
> som är grejen.

Du har knappast uppfattat grejen. Du tycker inte det är stötande att tjejer finner det tvunget att starta en tjejsida för att de har svårt att få/ta plats på killdominerade forum? Det är inte sexistiskt att tjejer uppfattar att de bedöms mer utifrån sitt kön än utifrån deras person, även på internetforum? Jag tror inte du har en aning om vad sexism i verkligheten är. Jag värderar tjejernas åsikter och erfarenheter i ämnet högre än dina. Och känner du dig kränkt, som man, i denna fråga kan du tänka på hur tjejer känner sig varje dag i fler situationer än du kan tänka dig.

> Hur skulle det gå för en arbetsgivare som sa att kvinnor eller män inte var önskvärda hos dem??

Tydligen går det alldeles utmärkt, eftersom de idag hellre väljer män (kvinnor kan ju tänkas få barn) och dessutom ger dem högre lön för samma arbete. Men du finner kanske inte detta lika stötande som ett cykelforum för tjejer? Är frågan "Har du tänkt skaffa barn?" på en arbetsintervju lika sexistisk som ett cykelforum för tjejer?

BFS skrev:
> Mjodvitner skrev:
> -----
>
> > Men jag tycker iaf att hela iden med ett forum
> > endast för kvinnor är sexistisk och stötande
> > och så långt ifrån jämställt det
> > överhuvudtaget går att komma. Och DET är ju
> den
> > som är grejen.
>
> Du har knappast uppfattat grejen. Du tycker inte
> det är stötande att tjejer finner det tvunget
> att starta en tjejsida för att de har svårt att
> få/ta plats på killdominerade forum? Det är
> inte sexistiskt att tjejer uppfattar att de
> bedöms mer utifrån sitt kön än utifrån deras
> person, även på internetforum? Jag tror inte du
> har en aning om vad sexism i verkligheten är. Jag
> värderar tjejernas åsikter och erfarenheter i
> ämnet högre än dina. Och känner du dig
> kränkt, som man, i denna fråga kan du tänka på
> hur tjejer känner sig varje dag i fler
> situationer än du kan tänka dig.
>
> > Hur skulle det gå för en arbetsgivare som sa
> att kvinnor eller män inte var önskvärda hos
> dem??
>
> Tydligen går det alldeles utmärkt, eftersom de
> idag hellre väljer män (kvinnor kan ju tänkas
> få barn) och dessutom ger dem högre lön för
> samma arbete. Men du finner kanske inte detta lika
> stötande som ett cykelforum för tjejer? Är
> frågan "Har du tänkt skaffa barn?" på en
> arbetsintervju lika sexistisk som ett cykelforum
> för tjejer?

Så låt oss då segregera samhället i kvinnligt och manligt. Könskvotera in män på kvinnodominerade yrken och vice versa utan hänsyn till kvalifikationer och erfarenhet. Låt oss genast införa total censur på allt och stänga ner internet. :-P

Att kvinnor inte skulle "få plats" här på happy är bland det löjligaste jag har hört. Det sitter ju inte nån och hindrar nån från att posta inlägg eller skapa trådar. Man tar den plats man behöver. Jag skriver inte mkt här men du hör ju inte mig klaga på alla som skriver inlägg..
Jag skulle nog vilja gå så långt som att säga att Happy är för varje användare det varje användare gör det till. Väljer man att se det enbart dåliga så blir det dåligt. Ser man till helheten så är Happy ett av de allra bästa forumen.

Hur skulle du reagera om alla kvinnor blev uteslutna från Happy? Skulle det vara ok?? Då skulle ju inte grabbiga grabbar och macho-män behöva tänka på att det de skriver kanske eventuellt är stötande. Sånt bidrar inte till jämlikhet lika lite som ett forum för enbart tjejer.

Och Hur många procent av arbetsgivarna gör på det sättet? Antagligen bara en bråkdel av de som finns. Förlegade argument som mer och mer saknar förankring i verkligheten. Och är det verkligen rätt att en man ska få jobbet på dagiset bara för att han är man när det finns en mer kvalificerad kvinno som söker samma tjänst? eller att en kvinna ska få jobb som bilmek trots att hon ingenting kan om motorer?

BFS skrev:
> Mjodvitner skrev:
> -----
>
> > Men jag tycker iaf att hela iden med ett forum
> > endast för kvinnor är sexistisk och stötande
> > och så långt ifrån jämställt det
> > överhuvudtaget går att komma. Och DET är ju
> den
> > som är grejen.
>
> Du har knappast uppfattat grejen. Du tycker inte
> det är stötande att tjejer finner det tvunget
> att starta en tjejsida för att de har svårt att
> få/ta plats på killdominerade forum? Det är
> inte sexistiskt att tjejer uppfattar att de
> bedöms mer utifrån sitt kön än utifrån deras
> person, även på internetforum? Jag tror inte du
> har en aning om vad sexism i verkligheten är. Jag
> värderar tjejernas åsikter och erfarenheter i
> ämnet högre än dina. Och känner du dig
> kränkt, som man, i denna fråga kan du tänka på
> hur tjejer känner sig varje dag i fler
> situationer än du kan tänka dig.
>
> > Hur skulle det gå för en arbetsgivare som sa
> att kvinnor eller män inte var önskvärda hos
> dem??
>
> Tydligen går det alldeles utmärkt, eftersom de
> idag hellre väljer män (kvinnor kan ju tänkas
> få barn) och dessutom ger dem högre lön för
> samma arbete. Men du finner kanske inte detta lika
> stötande som ett cykelforum för tjejer? Är
> frågan "Har du tänkt skaffa barn?" på en
> arbetsintervju lika sexistisk som ett cykelforum
> för tjejer?

Suck...

Olika löner är inte acceptabelt för samma arbete! Men sådana frågor hör inte hit! Lär dig separera dina åsikter. I detta fall verkar dom bara ge utlopp för aggretioner du bär med dig från gud vet vad.

rikard skrev:

Om du syftar på Anki så var det väl ganska länge sedan, eller?

E-beth skrev:
> saltgurkan skrev:
> -----
> > E-beth skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nu ska jag gå och bajsa!!
> >
> > Hum, vi kanske borde merga denna tråd med
> > bajstråden
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/647430/page=1
>
> > ?
>
> absolut! Merga bajs är nog etta på min
> favvolista just nu! :D

Hum, fast tjejer skiter väl bara små rosa elefanter?

Senast redigerad av en moderator:
ja eller hur... så är det... det är därför vi tjejer har så stort bajshål... det blir ju superstort när alla elefanter ska ut där! ;]

E-beth skrev:
> ja eller hur... så är det... det är därför vi
> tjejer har så stort bajshål... det blir ju
> superstort när alla elefanter ska ut där! ;]

Haha, jag sa små elefanter, men ok, så kanske det är ;)..

Jag har ju inte riktigt hängt med nu,...men hur blir dte då. skall vi förbjuda tjejer eller inte...någonsom vill uppdatera mig?

"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem."

Kunde inte sagt det bättre själv.

>> 42
"Vad får man om man multiplicerar 6 med 9?"

rikard skrev:

Min fråga vem är den osynliga kvinnliga moderatorn? kvarstår obesvarad.

Finns det någon kvinnlig moderator vill vi gärna veta vem hon är. Och, i det fallet borde nog http://happymtb.org/info/ uppdateras, eftersom det för närvarande verkar vara 100 procent grabbar i Happyredaktionen!

En tjej i moderatorkretsen skulle göra susen, och (tror jag) minska behovet av en "Cykelsida enbart för tjejer". Se där, nu är tråden ontopic igen.

Tillbaka
Topp