Cykelsida enbart för tjejer!!

woah, jag slutade läsa på typ sidan 3 och hoppade hit..

Jag får en känsla av (detta kanske redan har konstaterats?) att mycket av gnället i tråden hade kunnat undvikas om trådskaparen använt rubriken "Cykelsida för tejejer!" istället för "Cykelsida enbart för tjejer!" då skulle man tänkt "Ah, schysst" och som kille inte direkt brytt sig om att kommentera, till skillnad från när man känner sig utestängd, ajajaj.

(Jag hoppas jag inte drar igång nån debatt igen, det vore jobbigt)

Om det fortafarande är relevant så hoppas jag iaf att det nya forumet leder till fler tjejer i skogen!

Om jag förstår det hela rätt så är könsdiskriminering helt ok så länge som de som drabbas har snopp.

Om jag förstår följande flitigt använda argument rätt "för att de har svårt att
få/ta plats på killdominerade forum?" så är det inte Happy som har problem eller är problemet utan cykelsporten som sådan och då hjälper knappast ett forum som diskriminerar män.
Om man inte törs skriva inlägg här så törs man nog inte skriva någon annanstans heller.

En annan lösning är ju att könskvotera Happy. Tillåt bara lika många inloggade av varje kön. :-P

Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------

> Jag får en känsla av (detta kanske redan har
> konstaterats?) att mycket av gnället i tråden
> hade kunnat undvikas om trådskaparen använt
> rubriken "Cykelsida för tejejer!"

Jag tror hon faktiskt menade att det ska vara ett forum för just bara tjejer. Hon skriver nämligen "Welcome to my cycle forum, only for girls! It started with that I was tired of all cycling forums filled with boys, but hardly any room for girls." Se http://www.chickflow.com/

Det vore väl roligare om alla kunde samsas på happy. Men, med hundra procent grabbar i happyredaktionen, får man väl konstatera att hon nog har rätt när hon skriver att det finns "hardly any room for girls." Så, man får önska det nya forumet lycka till, och framför allt att tjejer börjar posta i det.

Min fråga: vem är den osynliga kvinnliga moderatorn kvarstår obesvarad? Är hon inte bara osynlig utan även namnlös?

Markus F skrev:

> > Vi har en kvinlig moderator.
>
> Om du syftar på Anki så var det väl ganska
> länge sedan, eller?

Anki är fortfarande aktiv och jag tror hon har kvar sina moderatorsrättigheter. Hon är dock mycket smartare än vi andra moderatorer.

Per skrev:
> Sernevi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag får en känsla av (detta kanske redan har
> > konstaterats?) att mycket av gnället i tråden
> > hade kunnat undvikas om trådskaparen använt
> > rubriken "Cykelsida för tejejer!"
>
> Jag tror hon faktiskt menade att det ska vara ett
> forum för just bara tjejer. Hon skriver nämligen
> "Welcome to my cycle forum, only for girls! It
> started with that I was tired of all cycling
> forums filled with boys, but hardly any room for
> girls." Se http://www.chickflow.com/
>
> Det vore väl roligare om alla kunde samsas på
> happy. Men, med hundra procent grabbar i
> happyredaktionen, får man väl konstatera att
> hon nog har rätt när hon skriver att det finns
> "hardly any room for girls." Så, man får önska
> det nya forumet lycka till, och framför allt att
> tjejer börjar posta i det.
>
> Min fråga: vem är den osynliga kvinnliga
> moderatorn kvarstår obesvarad? Är hon inte bara
> osynlig utan även namnlös?

Och vad exakt ska den kvinnliga moderatorn göra?? Moderera bort alla trådar och inlägg av män??
Vad exakt är det som gör att tjejer inte får plats här? Jag trodde liksom att vem som helst fick skriva inlägg och skapa trådar. Har jag missförstått nåt då? Och eftersom Happy är killdominerat är det inte ganska naturligt då att de flesta som skriver är killar?? Om cykelsporten är mansdominerad är det då inte en naturlig följd att ett cykelforum blir killdominerat också??

Men vem/vad är det som hindrar tjejer från att ta plats här?

Kan inte låta bli att nämna det uppenbara. De tjejer som startade tråden och de som var aktiva i början har visst slutat att skriva här.

Jag har inga problem med jargongen här på happy, men jag kan tänka mig att det säkert finns de som tar illa upp.

I början ifrågasatte även jag ett "cykelforum enbart för tjejer", men efter alla jobbiga inlägg i den här tråden har jag nästan börjat ändra åsikt.

Låt de som vill ha privata forum ha dem ifred. Skit samma om det är så politiskt korrekt. Det har ju alltid funnits hemliga lösenord etc till kanaler på IRC osv, och varför är det så fel? På swebikers finns ju dessutom VIP-delen osv osv.. bajs bajs.

/e

Per skrev:
...
> Se där, nu är tråden ontopic
> igen.

Öh, Tjena?

Topic för den här tråden var presentationen av Damyths forum, vilken verkar ha drunknat fullständigt.

Ni är tillbaka på samma disskusion om tjejforums vara eller icke vara som startades i inlägg 7 och som borde ha lagts i en separat tråd.

Mjodvitner skrev:

> Och vad exakt ska den kvinnliga moderatorn göra??

Tillföra sunt kvinnligt omdöme vara motbalans til den extrema grabbigheten. Kolla tråden som det refereras till på föregående sida http://happymtb.org/forum/read.php/1/699418/page=5 Notera att det är forumets moderatorer, som ska ha extra gott omdöme, vilka använder signaturerna rikard och TnT.

Jag tror också på Rippas tankegång, att man utvecklar en code of conduct, ett codex, som kan vara ett stöd för såväl forumdeltagarna som moderatorerna. Detta bör vara minimalistiskt.

SuperApe skrev:
> "Jag delar inte dina åsikter men jag är rädd
> att jag dör av tristess om du framför dem."
> heter det väl?

Ja, ungefär. Förut så brukade jag agera enligt maximen "Jag gillar inte dina åsikter och är beredd att håna dig, smutskasta dig och förvränga dina ord om du framför dom" men jag har ingen lust längre.

Jag förstår fortfarande inte.
Kan inte alla tjejer som vill, skriva på DaMyths forum? (Av antalet inlägg där att döma verkar intresset vara så där)
Sen kan alla killar som vill debattera könsroller på Internetforum i all oändlighet starta en egen tråd där de ältar fram och tillbaka tills dess att deras tangenbord ger upp?

Sen kan vi andra som varken hatar kvinnor eller män samt har självdistans nog att garva åt skämt som förlöjligar bägge könen fortsatta snacka om bromsbelägg, plastramar, stinkande cykeltröjor och vilken cykel man ska köpa om man vill ha en heldämpad svettohoj för under 2000:- ;)

Fast det kan ju inte gå, det hade ju varit allt för enkelt.

Per skrev:
> Mjodvitner skrev:
>
> > Och vad exakt ska den kvinnliga moderatorn
> göra??
>
> Tillföra sunt kvinnligt omdöme vara motbalans
> til den extrema grabbigheten. Kolla tråden som
> det refereras till på föregående sida
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/699418/page=5
> Notera att det är forumets moderatorer, som ska
> ha extra gott omdöme, vilka använder
> signaturerna rikard och TnT.
>
> Jag tror också på Rippas tankegång, att man
> utvecklar en code of conduct, ett codex, som kan
> vara ett stöd för såväl forumdeltagarna som
> moderatorerna. Detta bör vara minimalistiskt.

Så källan till allt det här är alltså en omdömeslös tråd?? Och pga den tråden lider cykelsporten brist på tjejer? Om folk i allmänhet hade ignorerat den tråden så hade den självdött ganska snabbt. Du får nog ta och komma med fler exempel på "den extrema grabbigheten.".

Är det den tråden som gör att tjejer inte får plats här??
Sweclockers är betydligt hårdare modererat än Happy men har mig veterligen ännu färre tjejer. Swec är inte heller särskilt grabbigt. Vad beror frånvaron av tjejer där på??

Jag trodde du åt sushi för hela slanten just nu:-)

Monglo skrev:
> All chips i världen kommer att ta slut.

Det KAN ju bero på att tjejer frågar folk IRL i stället för att posta frågorna i något forum.
Så gör jag. Fasen så mycket lättare...

E-beth skrev:
> Det KAN ju bero på att tjejer frågar folk IRL i
> stället för att posta frågorna i något forum.
>
> Så gör jag. Fasen så mycket lättare...

Hum, håller inte tjejer på o svamlar lika mkt IRL som killar gör på sådana här forum ;)?

Man blir ju lite nyfiken på vad ni som orerar er blå för att tjejer vill ha ett eget forum gör om era respektive skulle våga säga att dom skall med väninnorna på en tjejkväll. ; )
Själv så får jag ju lust att börja injicera östrogen efter att ha läst hela den här tråden.

mobbe skrev:
> Man blir ju lite nyfiken på vad ni som orerar er
> blå för att tjejer vill ha ett eget forum gör
> om era respektive skulle våga säga att dom skall
> med väninnorna på en tjejkväll. ; )
...

Det är ok. Bara dom inte disskuterar cykling.

E-beth skrev:
> Det KAN ju bero på att tjejer frågar folk IRL i
> stället för att posta frågorna i något forum.
>
> Så gör jag. Fasen så mycket lättare...

Absolut, om man har en massa kunniga i sin närmsta bekantskapskrets. Har man inte det verkar forumsmetoden rätt mycket bättre.

Mjodvitner skrev:

> Hur skulle du reagera om alla kvinnor blev
> uteslutna från Happy? Skulle det vara ok??

Nej, det vore inte ok, dessvärre är det faktiskt så, att det inte finns en enda tjej med i Happys redaktion. Kolla http://happymtb.org/info/ själv. Jag tror vaken Lisa "DaMtyh" eller E-beth eller någon av de andra tjejerna som ibland hänger på happy tillfrågats. Rätta mig om jag har fel.

Edit: fel länk

Senast redigerad av en moderator:
Per: Jag tror heller inte att någon tjej gjort ett seriöst försök att bli medlem i happysredaktion. Hade varit en annan femma om flera kvinnor försökt bli en del av redaktionen. Vad är det för vits med att kvotera in en tjej? Klart det är kul om en tjej skulle engagera sig i redaktionen men att ta in en kvinna i redaktionen bara för att känns totalt bortkastat.
Och vadå 'har tillfrågats?' Bara för att de är tjejer och läser på happy har de inte automatiskt ett intresse av att vara med i redaktionen. Vill man komma någonstans får man väl göra ett försök att ta sig dit inte hoppas på att någon frågar just dig.

glitch skrev:
> E-beth skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det KAN ju bero på att tjejer frågar folk IRL
> i
> > stället för att posta frågorna i något
> forum.
> >
> > Så gör jag. Fasen så mycket lättare...
>
>
> Absolut, om man har en massa kunniga i sin
> närmsta bekantskapskrets. Har man inte det verkar
> forumsmetoden rätt mycket bättre.

hehe, tolkar det som att killar inte har några kunniga i sin bekantskapskrets ;)

glitch skrev:

> Vad är det för vits med att kvotera in en tjej?

Jag tänkte mig inte någon kvotering. Men eftersom du för saken på tal kommer jag med motfrågan: varför ska det kvoteras in hundra procent grabbar?

Per har fel. Den andra personen i värdshistorien som fick moderatorsrättigheter här var kvinna. Hon har kvar dom men är av olika skäl inte så aktiv vare sig som cyklist eller här just nu.

En av grundtankarna här är just att det ska modereras mycket sparsamt, diskussionen ska vara fri. Vi modererar när det är frågan om eventuella lagbrott och vi modererar när det är frågan om spam eller någon som postar enbart för att förstöra, inte mer än så. Det här bryter lite mot konventionerna när det gäller forum på webben men det är så vi vill ha det och just den saken är inget som jag ens tänker diskutera.

Dessutom skulle det behöva vara minst en heltidsanställd för att moderera och de inkomsterna finns helt enkelt inte. Jag har varit med tillräckligt länge för att ha sett hur det ofta blir när det modereras mer aktivt - vi och dom, användarna mot moderatorerna. Vi har valt att tro att de flesta klarar av att hantera den här friheten och det gör de också - om inte annat så bits det ifrån rätt fort från andra användare.

Det är gott om tjejer som både läser och skriver här men alla kanske inte basunerar ut att de är tjejer, de kanske inte ser det som viktigt i sammanhanget. Könet är inte allt och definitivt inte det viktigaste på ett cykelforum.

Jag har inte lagt mig i den här tråden över huvud taget eftersom jag sett diskussionen ungefär tolv gånger förut men när det basuneras ut felaktigheter och det skrivs oss på fingrarna om hur vi borde göra så vill jag klargöra min ståndpunkt.

Kommentarer via pm - jag kommer inte läsa tråden i fortsättningen heller eftersom jag inte finner den som så intressant.

Jag tycker det är klockren stil att gnälla och klaga på ett forum som drivs ideelt och som dessutom är gratis.
Ibland undrar man hur det står till i knoppen på vissa.
/Johan.

phd042399s.gif ht=260

Såna här trådar får mig att tycka att happy är lite mindre roligt, en del unkna åsikter kommer i dagen som jag kunde ha klarat mig utan. Men det är väl så att forumet är ett sätt att ventilera för vissa, strunt samma vad diskussionen gäller. Mtbr.com och andra forum, here I come! ;)

Mjodvitner

"Welcome to my cycle forum, only for girls! It started with that I was tired of all cycling forums filled with boys, but hardly any room for girls"

Vill tjejerna segregera samhället eller ha ett cykelforum där de ibland kan prata utan störiga machograbbar? Tror du att de är nöjda med situationen om de vill skapa ett nytt forum? Du får tycka att det är löjligt att de tycker det, men det får stå för dig. Du skriver också att "man tar den plats man behöver". Så för att tjejer ska få plats måste de anpassa sig till det gällande tugget (det machomanliga där man TAR plats) istf skaffa ett eget ("manskränkande") forum. Du kanske tycker det är kränkande med tjejfester också?
Så det är förlegat att företag diskriminerar? Och jag som trodde att JämO och DO hade fullt upp...

"Och är det verkligen rätt att en man ska få jobbet på dagiset bara för att han är man när det finns en mer kvalificerad kvinno som söker samma tjänst? eller att en kvinna ska få jobb som bilmek trots att hon ingenting kan om motorer?"

Detta stycke tycker jag tyder på att du inte vet vad kvotering innebär.

"Om jag förstår det hela rätt så är könsdiskriminering helt ok så länge som de som drabbas har snopp"

I vilket sammanhang diskrimineras män?

-----

Boredom

"Suck...

Olika löner är inte acceptabelt för samma arbete! Men sådana frågor hör inte hit! Lär dig separera dina åsikter. I detta fall verkar dom bara ge utlopp för aggretioner du bär med dig från gud vet vad."

Vad vill DU ha sagt? Det var inte jag som tog upp exemplet med arbetsgivare. Du håller inte med om att den konstiga lönesättningen har nåt med kön att göra? Det som faktiskt ger mig lite aggressioner, förutom anonyma talare, är att en massa killar ska berätta för tjejer att tjejer inte alls blir behandlade annorlunda eller blir diskriminerade pga sitt kön.

BFS skrev:
> Mjodvitner
>
> "Welcome to my cycle forum, only for girls! It
> started with that I was tired of all cycling
> forums filled with boys, but hardly any room for
> girls"
>
> Vill tjejerna segregera samhället eller ha ett
> cykelforum där de ibland kan prata utan störiga
> machograbbar? Tror du att de är nöjda med
> situationen om de vill skapa ett nytt forum? Du
> får tycka att det är löjligt att de tycker det,
> men det får stå för dig. Du skriver också att
> "man tar den plats man behöver". Så för att
> tjejer ska få plats måste de anpassa sig till
> det gällande tugget (det machomanliga där man
> TAR plats) istf skaffa ett eget ("manskränkande")
> forum.
>

Jag behöver inte mer plats jag behöver cashewnötter. Hm.

Monglo: jag har en 400 grams påse med nachochips och två burkar salsa. Varför öppnade jag den inte och åt, bara?

BFS skrev:
> Monglo: jag har en 400 grams påse med nachochips
> och två burkar salsa. Varför öppnade jag den
> inte och åt, bara?

Varför öppnade du den inte å åt bara?

Jag har räknat ut att jag precis tryck ner ca 200*80=160g fett. Mår lite illa men det går väl över.

Monglo: jag har en konstig vana att reagera på vissa saker och öppna munnen. Detta var en av de sakerna.

Cashewfett är väl rätt bra fett? Det är bra energi och illamåendet går ju över. No pain, no gain!

Monglo skrev:
<->
> Jag har räknat ut att jag precis tryck ner ca
> 200*80=160g fett. Mår lite illa men det går väl
> över.

Då kommer du hem ordentligt laddad för en lång psukeltur:-)

BFS skrev:
> Monglo: jag har en konstig vana att reagera på
> vissa saker och öppna munnen. Detta var en av de
> sakerna.
>
> Cashewfett är väl rätt bra fett? Det är bra
> energi och illamåendet går ju över. No pain, no
> gain!

Såå, varför äter du inte upp den?

Jag har oxå en vana att alltid stoppa saker i munnen och tugga. Undrar om jag på ngt sätt har fastnat i det orala stadiet? Cashewfett är jättebra men man mår illa i alla fall om det blir för mkt. Nu ska jag sova. :) Ätit dina chips och må de flöda i salsa!

Monglo: jag ska sprätta den alldeles snart. Och äta den i lugn och ro.

Måste ju vara bättre med oralt än analt stadie? Sov gott iaf och vakna uppladdad och utan illamående!

Då finns nu ett nytt forum att hänvisa till om det stormar om hur dumma vi killar är. Jag vet att jag är dum men kan inte rå för det, har ju en s***p. Kikade in och såg att det verkar livligt där, lycka till med ert forum.

Jag kom precis hem från en tretimmarstur, det var skönt. Tar med cykeln till Årsta imorgon och kommer stanna nästan en vecka. Hojta om ni vill hoja, helst vardagstid. :)

Tillbaka
Topp