Cykelsko klämmer foten?

freddes

Aktiv medlem
Cykelsko klämmer foten?
Har kört på ett par Scott Pro-skor nu under många år, aldrig haft problem med dessa tidigare.
Nu de senaste långdistanserna så efter har jag på min ena fot haft känningar om att skon klämt längs sidan under lilltån.
Har kunnat gå som vanligt efter men varit öm i några dagar.

Lider dock av kronisk gikt också pga njurfel och får det en gång om året, vilket jag redan haft för i år (lite osäker därmed om det är skon som klämt).

Men hur som helst, kan det vara så att en sko klämt så pass hårt att nerv/blödning uppstått? När jag har gikt så tar det cirka en vecka till att det skall gå över nämligen men nu redan efter en dag känns det mycket bättre.
Foten var nämligen svullen samt röd cirka 10-15cm längs med sidan samt lilltån (får inte detta när jag har gikt) där jag haft känningar med cykelskon, vilket får mig att tro att det är skon som orsakat det och jag måste byta skor :/

Cykelsko klämmer foten?
Har man sådana problem så byt sko eller möjligen testa med andra inlägg.
Jag har problem med utsidorna i mina hårda skor. Fick t ex snöra förbi (snör-boa typ) ett par hällor på utsidan för lite mer utrymme. Köpte nya Specialized inlägg som gjöts hos SCS men då fick jag en tryckskada under foten så nu är jag tillbaka på mina gamla medicinska inlägg. Nästa gång troligen ett par Lake eller andra komfortabla puppor.

Cykelsko klämmer foten?
Jag bytte till ett par Teva för plattis. Mina Teva är mycket rymligare än alla mina "vanliga" cykelskor och får då inga problem med kläm.

Cykelsko klämmer foten?
Mina liknande problem försvann när jag började med inlägg som stödjer hela foten.
Dvs inte klämmer den bredare vid åtdragning.

Cykelsko klämmer foten?
Har man sådana problem så byt sko eller möjligen testa med andra inlägg.
Jag har problem med utsidorna i mina hårda skor. Fick t ex snöra förbi (snör-boa typ) ett par hällor på utsidan för lite mer utrymme. Köpte nya Specialized inlägg som gjöts hos SCS men då fick jag en tryckskada under foten så nu är jag tillbaka på mina gamla medicinska inlägg. Nästa gång troligen ett par Lake eller andra komfortabla puppor.
Har själv haft problem med att skorna klämmer i fram. Körde med specialized audax men de är för smala för mina fötter bytte till Lake då jag har breda fötter i fram. Lake skorna är sk "wide" lite bredare i fram än vanliga skor, blev mycket komfortablare med dessa skor, billigare vart de också.☺️

Cykelsko klämmer foten?
Om du haft skorna så länge utan problem är det svårt att tro de är orsaken till bekymret, såvida de helt enkelt inte är trasiga. Fråga en fotterapeut.
Gikt är av gammalt orsakad av för mycket kött och för litet grönsaker. :sneaky:

Cykelsko klämmer foten?
Om du haft skorna så länge utan problem är det svårt att tro de är orsaken till bekymret, såvida de helt enkelt inte är trasiga. Fråga en fotterapeut.
Gikt är av gammalt orsakad av för mycket kött och för litet grönsaker. :sneaky:
Fötterna är lika lite "statiska" som resten av kroppen. Allt ändras kontinuerligt så skor som kan ha funkat för tre år sen behöver inte funka idag. De Scottskor jag har testat genom åren har varit långsmala och hade absolut inte funkat för mig med breda fötter.

Tillbaka
Topp