Cykelskor för breda fötter?

Kan någon tipsa mig om Cykelskor för breda fötter? Har aldrig använt mig av cykelskor så jag behöver även ha tips på vilka pedaler jag ska skaffa. Vad är det för skillnad mellan pedalerna?

phattrance skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan någon tipsa mig om Cykelskor för breda
> fötter? Har aldrig använt mig av cykelskor så
> jag behöver även ha tips på vilka pedaler jag
> ska skaffa. Vad är det för skillnad mellan
> pedalerna?

Biltemas verkar breda.

rekrej skrev:
> Sidis Mega modeller och Shimanos E modeller

+ Specialized's modeller

Biltemas är inte särskilt breda. Jag köpte ett par North Wave idag, dom är bra till lite bredare fötter. Har inte hunnit cykla nått långt i dom än, men det lilla jag testat känns det riktigt bra. Dom sitter väldigt skönt på foten.

Om det är till din fina CR1:a så ska du ha rikiga racerpedaler, t.ex. någon variant av SPD-SL och bra skor med hård kolfibersula. Själv har jag Shimano SH-R240 skor i storleken 46E (E-vidd), d.v.s den versionen som är bredare. Kanonbra för mina breda fötter. Har 45-46 i vanliga skor.

SHI0543-36.jpg

swerider skrev:
> rekrej skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sidis Mega modeller och Shimanos E modeller
>
>
> + Specialized's modeller

sanning med modifikation :D alla säger att de är så breda, men när jag gav mig av till butik för att pröva, visst var de bredare än många andra skor som inte är av "wide" modell (som sidi mega o shimanos e-versioner), men att kalla dem breda vetefan. jag upplevde då både mega o shimanos E mycket bredare :D så det beror nog helt på hur pass breda man har :D

förutom ovan nämnda, så har både Lake och Bont Wide versioner av sina skor. varav bont väll är de ända som verkligen har bredare sula, o inte bara bredare läst.

vet inte hur det är med shimano, om de bara har E-versioner av de dyrare skorna?

Har ni någon länk till Shimano E versionerna? hittar inte dem @ cykloteket eller cykel city.

någon som har lust o förklara vad det är för skillnad mellan pedaler? finns det olika typer med olika clips?

Senast ändrad:
De sista är bara bra i teorin. I praktiken är dom bara jobbiga. Alltid fel sida upp. Dessutom är det "bara" vanlig spd. Inte spd-sl som det är på pedalen ovan.

Den första du länkade till är en bra och väldigt prisvärd SPD-SL-pedal, vilket är det vanligaste LVG-pedalsystemet.

phattrance skrev:
> vad e det för skillnad mellan SPD och SPD-SL
> pedaler?

SPD är för MTB och SPD-SL för LVG. Fast man kan ha SPD till LVG också, även om det inte är avsett för det.

har kollat runt lite nu och det verkar som att MTB skor är bättre om man även tänkte o ha dem till o gå en liten bit, det är många som klagar över att Racer skor är jobbiga o "gå" med och endast är gjorda för o cykla med.

Stämmer detta?

Ja, ska du gå med skorna är SPD-skor bättre för klossarna är infällda i sulan. SPD-SL skor har klossarna utanpå och med dem kan man inte gå så långt på ett bekvämt sätt.

Men jag undrar verkligen om du gjort rätt när du köpte en dyr och fin racer. En bra Cross är och ser ut som en som en racer fast har bredare däck. Jag tror en sådan med slicksdäck hade varit mera "du".

Köp inte cykelskor för landsväg för att du ska gå i dom. Det låter lika puckat som alla som köper billiga glasögon "för det blir inte så dyrt när man tappar bort dom". Skorna ska vara sköna att cykla i liksom glasögonen ska vara bra att använda och inte billiga att tappa bort. Prova prova prova... Du kanske inte har tillräckligt breda fötter för de breda modellerna. Ska du köpa bra skor att gå i, kolla på Eccos promenadskor. I skogen måste du kunna gå här och var men inte på en racer. Om så är fallet har du köpt fel cykelmodell för dina behov.

Pastis skrev:
> Ja, ska du gå med skorna är SPD-skor bättre
> för klossarna är infällda i sulan. SPD-SL skor
> har klossarna utanpå och med dem kan man inte gå
> så långt på ett bekvämt sätt.
>
> Men jag undrar verkligen om du gjort rätt när du
> köpte en dyr och fin racer. En bra Cross är och
> ser ut som en som en racer fast har bredare däck.
> Jag tror en sådan med slicksdäck hade varit mera
> "du".

Nej nej, det är en racer jag vill ha! om jag skulle ha köpt en cross så kunde jag lika gärna fortsatt med min Nikishi ultra pro 2011 hybrid :)

grejen är att jag brukar ta cykeln till en polare som bor långt ut i Ekerö och där brukar vi sedan fika innan jag drar tillbaka, så det händer att jag behöver "gå lite" och därför kan det vara bra o ha skor som det även fungerar o gå med, vilket jag läst att racer skor inte gör

Räserskor (iaf med spd-sl) fungerar att gå med för att fika, äta lunch och andra saker man kan tänkas vilja göra när man är ute och cyklar. Däremot vill man inte ta några längre promenader i dem.

Racerskor (för SPD-SL eller andra racerpedaler) är hala att gå i, men det är ju på inget sätt omöjligt. Det är däremot direkt olämpligt (av flera skäl) om du ska cykla in till stan och gå runt i butiker e.d. Att stanna och ta en fika tror jag de flesta som kör lvg gör.

Mtb-skor (för SPD eller andra mtbpedaler) har bättre grepp då de normalt har lite gummi under sulan. Det finns även lite mer flexiga modeller som är extra bra att gå i, men sämre att cykla i (och de ska du absolut undvika till din racer).

Rent resultatsmässigt tror jag skillnaden är försumbar, men SPD-SL ger en mycket mer distinkt känsla av att sitta fast men är svårare att klicka ur (det vänjer man sig dock snabbt vid). Rent fysiskt har lvgpedaler en mycket större anläggningsyta mellan sko och pedal vilket jag personligen aldrig har upplevt mig känna på något sätt.

Har du bara en racer skulle jag absolut välja racerspecifika pedaler och skor. Har du fler cyklar skulle jag köpa en styv mtb-sko och köra med spd-pedaler på båda/alla cyklar tills du ändå trillar dit på ett par racerskor. Köper du Shimanos 520pedaler på postorder (bike-discount tex) så blir det skitbilligt.

Edit: edit: det rising sa. Fast mitt inlägg tog lite längre tid att skriva =)

Senast ändrad:
det är ju jätte bra att du frågar massor av frågor till oss så du är lite påläst innan du kommer in till din lbs och ger dom något att prata om på fikat efter du har gått.
men ta och bege dig till en riktigt välsorterad butik och prova skor, massor av skor. gå runt lite i dom när du har de på dig fråga om du kan få provtrampa lite i en trainer med dom på så du vet hur de känns när du har lite belastning på.
be om 2 st slangar till din räser när du ändå är där. be dom visa dig hur man byter själv. köp en mini co2 pump och dra ut och cykla

Johan A skrev:
> Köp inte cykelskor för landsväg för att du ska
> gå i dom. Det låter lika puckat som alla som
> köper billiga glasögon "för det blir inte så
> dyrt när man tappar bort dom". Skorna ska vara
> sköna att cykla i liksom glasögonen ska vara bra
> att använda och inte billiga att tappa bort.
> Prova prova prova... Du kanske inte har
> tillräckligt breda fötter för de breda
> modellerna. Ska du köpa bra skor att gå i, kolla
> på Eccos promenadskor. I skogen måste du kunna
> gå här och var men inte på en racer. Om så är
> fallet har du köpt fel cykelmodell för dina
> behov.

Antagligen min mest klockrena +1 :-) T

Var både hos cykloteket o cykel city o provade på skor! SIDI mega modellen @ cykel city känndes skönast, men eftersom jag är otroligt plattfotad så var det lite besvärligt o ha dem på mig så skon slutade typ vid halva foten :) så halva sulan stod liksom "utanför" själv skosulan :)

phattrance skrev:
> har kollat runt lite nu och det verkar som att MTB
> skor är bättre om man även tänkte o ha dem
> till o gå en liten bit, det är många som klagar
> över att Racer skor är jobbiga o "gå" med och
> endast är gjorda för o cykla med.
>
> Stämmer detta?

jo, mtb skor ä lättare att gå i, MEN varför heter det cykelskor? :D frågan är om du ska köpa promenadskor eller cykelskor :D

angående de skor du visade, nej, skulle bli mycket förvånad om de har kolfiber i sulan, men stirra dig inte blind på det. skons konstruktion ä väll mer viktig, och framför allt, att den sitter bra på foten

Senast ändrad:
Johan A skrev:
> Köp inte cykelskor för landsväg för att du ska
> gå i dom. Det låter lika puckat som alla som
> köper billiga glasögon "för det blir inte så
> dyrt när man tappar bort dom". Skorna ska vara
> sköna att cykla i liksom glasögonen ska vara bra
> att använda och inte billiga att tappa bort.
> Prova prova prova... Du kanske inte har
> tillräckligt breda fötter för de breda
> modellerna. Ska du köpa bra skor att gå i, kolla
> på Eccos promenadskor. I skogen måste du kunna
> gå här och var men inte på en racer. Om så är
> fallet har du köpt fel cykelmodell för dina
> behov.

+1

Om du måste ha skor som du kan gå skall du skaffa SPD pedaler+skor
tex PD-A530 (som dessutom är dubbelsidig)
Bra pris här 32,90 € http://www.bike-discount.de/shop/k418/a5244/pd-a530-pedal.html
Passande skor (om de funkar för dina fötter) är SH-RT81
90 € här http://www.bike-discount.de/shop/k681/a24987/sh-rt81-road-touring-schuhe-altbronze-weiss.html

Men om du istället satsar på SPD-SL bör du välja 105-pedalerna PD-5700
40 € här http://www.bike-discount.de/shop/k418/a32628/105-pedal-spd-sl-pd-5700-silber.html
Du behöver andra skor, tex de här SH-R087W
829SEK Här http://www.cyclecomponents.com/cgi-...tra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=SHI0957-50r

/Håkan

Tack för alla svar!

som jag skrev tidigare så har jag varit o kollat på skor idag och tyvärr så hittade jag inga som passade bra så jag är plattfotad! Tom killen på Cykel city blev rätt förvånad över hur plattfotad jag e :)

antar att jag får fortsätta köra med clipsen jag har idag och mina vanliga skor :)

Seize skrev:
> Jag har breda fötter och för mig fungerar
> Specialized S-Worksskorna alldeles utmärkt. De
> får en röst av mig!

S-Works är dom enda Specializedskor som är lite smalare, framförallt i tåboxen, dom resterande modellerna är har mer plats för breda framfötter :-) T

Senast ändrad:
phattrance skrev:
> Tack för alla svar!
>
> som jag skrev tidigare så har jag varit o kollat
> på skor idag och tyvärr så hittade jag inga som
> passade bra så jag är plattfotad! Tom killen på
> Cykel city blev rätt förvånad över hur
> plattfotad jag e :)
>
> antar att jag får fortsätta köra med clipsen
> jag har idag och mina vanliga skor :)

Fortsätt leta. Det gör en enorm skillnad att ha riktiga cykelskor + pedaler jämfört med att ha korgpedaler och vanliga skor (joggingskor?).

Tillbaka
Topp