Cykelskor för mtb/landsväg

Zaitz

Medlem
Tja. Skaffade igår min första landsvägscykel och fick då med ett par cykelskor. Nu till min fråga, dessa skor skor är för MTB och det jag undrar är om det gör någon direkt skull är för en novis som mig nu i början. Eller är det fördelaktigt att införskaffa ett par för landsväg?

"någon direkt skull" vet jag inte vad det betyder, men är bara sulan riktigt styv, så kommer det funka till landsväg. På sikt kommer du nog vilja ha pedaler och skor för landsväg.

Fördelen med mtb skor är att de går bra att gå med dom kortare sträckor. Jag promenerade tex med dottern till skolan innan jag cyklade vidare till jobbet, det hade inte funkat med lvg skor. Det funkar bra med mtb skor vid lvg cykling men det går givetvis ännu bättre med skor som är anpassade för ändamålet. Som med de flesta utrustningsfrågor beror det mycket på vilken nivå man vill eller har råd att ligga på :)

Kör på dem om de passar i storlek. Ska du byta skor så ska du byta pedaler också och det kan vänta tills någon gång då suget efter nya prylar blir för stort.

Kör på med dem ett tag. Antar att det är vanliga SPD. Som Stumpy skriver så är skillnaden mot SPD-SL (som nästan alla har på lvg) väldigt liten om du har styva sulor (kolfiber). Är de mjukare brukar man känna cleatsen igenom sulan och att det flexar. Nu är inte det någon katastrof heller precis men man tappar kanske någon procent i effektivitet. Med SPD-SL som har större anliggningsyta går det att komma undan med en billigare/mindre styv sko. De brukar också vara lättare, men finns många som kör bara SPD även på lvg (speciellt om de också kör mtb). Finns även särskild ensidiga lvg-varianter av SPD-pedaler.

Jag kör bara LVG, har alltid bara haft MTB-skor. Dock väldigt styva. Tycker fördelarna med MTB-skor överväger, men som några redan konstaterat, dom måste vara rejält styva.

Miss Lycka 2.0 sa:
Jag använder cykelskor när jag cyklar och vandringskängor när jag vandrar.
+1
Minns när jag bytte fr SPD till riktiga lvg-skor och pedaler. Vilken skillnad, mycket stabilare, större anlägggningsyta, mindre trött i fötterna. Tänker inte gå tillbaka. På cx:en kör jag dock SPD, men där är ju turerna mycket kortare också, fötterna hinner inte bli trötta. Samma skomodell i grunden i båda fallen, Shimano RC7/XC7.

Tillbaka
Topp