Cykelskor och överpronering?

eirisch

Aktiv medlem
Hur fixar ni problem med överpronation i cykelskor? Jag har precis köpt ett par löparskor med stöd för det och är glatt överraskad över effekten. Jag har hört att specialized har skor elle inlägg anpassade för det. Men ni kanske vet andra modeller eller fina knep att stödja foten lite mer? På sommaren kör jag i ett par tajta Sidi som visserligen är underbara, men inte rätt mot mina knän. Bå vintern går det lite bättre i rymligare vinterdojjor.
Jag har testat det där med att vrida klossarna under skorna lite, men det känns liksom fel i min småländska anatomi. Det dyraste men kanske bästa vore kanske en fotklinik, och i så fall behöver jag väl en lite mer rymlig sko, med tanke på mina höga fotvalv och rejäla pronation?!

Tack så länge!

// Erik

edit: Bytte utropstecken mot frågetecken...

Senast redigerad av en moderator:
Höga fotvalv och överpronation låter som en udda variant. Nåväl, jag har länge kört med anatomiska innersulor i cykelskor. Spelar ingen roll om det är plattisar eller SPD. Numera med ett par Superfeet-inlägg då de ger bra support för min hälsporre. Det tror jag trots allt är den bästa lösningen.

Små cykelskor slutade jag köpa för länge sedan. Sitter de bara på, får det gärna finnas gott om tåvift och plats för en extra socka eller tom en extra värmeslula.

Överpronation? Snackar vi tryck på utsidan av foten då eller? Tror att det heter supination.....

Jag pronerar i alla fall inåt på foten och kör med ett par Specialized-dojor som är uppbygda på insidan. Det känns verkligen att de ger stöd åt insidan på foten. Tyvärr är det lite taskigt hälgrepp så det känns faktiskt som jag ska trampa ur foten när jag skjuter hoj uppför.

Senast redigerad av en moderator:
Jag kör med samma inlägg (gjutna) som jag har i mina slalompjäxor, funkar perfekt! Dom är styva och tunna och får plats i cykelskorna. Har även prövat med löpskoinläggen men det blev lite för mjukt.

Det finns väl några små kilar att köpa som man kan justera vinkeln på SPD-klossarna med? Hindrar ju inte foten från att hitta på tokigheter inne i skon, men bromsar ju lite hur skon kan röra sig.

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Överpronation? Snackar vi tryck på utsidan av
> foten då eller? Tror att det heter
> supination.....
>
> Jag pronerar i alla fall inåt på foten och kör
> med ett par Specialized-dojor som är uppbygda på
> insidan. Det känns verkligen att de ger stöd åt
> insidan på foten. Tyvärr är det lite taskigt
> hälgrepp så det känns faktiskt som jag ska
> trampa ur foten när jag skjuter hoj uppför.

Ursäkta ordförvirringen. Något fotvalv är inte mitt egentliga problem, utan vad jag tror kallas överpronation. Oavsett ordet behöver jag stöd på insidan av foten, annars vill mina knän (särskilt vid trötthet) gå in mot ramen och orsakar till slut smärta.

Det där med klossjustering låter inte som min grej, men andra vettiga skor eller bevisat vettiga inlägg vore ju något!

Jag har samma problem med mina fötter/knän. Jag har formgjutna ortopediska inlägg i mina Shimanoskor och det fungerar riktigt fint. Slipper även domnande tår som jag hade innan.

Se dessutom till att du inte tvingar foten i fel vinkel jmf knäet. Jag gjorde först dumheten att sätta klossarna på skorna så att skon pekade rakt fram vilket skapade en ogynnsamm brytande vinkel i knäet upp i höften och vidare till ryggen. Efter att jag vinklade om klossen under skon något lite (tänk Charlie Chaplin) kändes det omedelbart bättre.

Jag har samma problem och kör kilar under klossarna vilket vinklar skorna en aning utåt (precis som Specialized skor är konstruerade). Detta gör att knät kommer i bättre linje över foten.

Jag körde Specialized-skor förut men eftersom mitt högerknä behövde mer utvinklning än mitt vänsterknä så funkade inte det för mig. Jag flyttade bara problemet från det ena till det andra knät.
Nu kan jag ha olika många kilar på höger och vänster sko vilket gör att båda knäna mår bra.

JT skrev:
> Jag har samma problem och kör kilar under
> klossarna vilket vinklar skorna en aning utåt
> (precis som Specialized skor är konstruerade).
> Detta gör att knät kommer i bättre linje över
> foten.
>
> Jag körde Specialized-skor förut men eftersom
> mitt högerknä behövde mer utvinklning än mitt
> vänsterknä så funkade inte det för mig. Jag
> flyttade bara problemet från det ena till det
> andra knät.
> Nu kan jag ha olika många kilar på höger och
> vänster sko vilket gör att båda knäna mår
> bra.

Låter trots allt lovande. Det där med att vinkla ut tån fungerar bara delvis för mig, då det litegrann kringgår problemet. Var får jag tag på sådana klossar. Hade väl pillat lite själv om jag hade vertyg där jag bodde nu, men icke...

Istället för att mecka själv skulle jag rekommendera att skaffa ett par riktiga ortopediska sulor hos en person som har utbildning inom området. Mina knän är alldeles för viktiga för att mecka med själv, har ett par formgjutna sulor sedan ett par år och är supernöjd.

eirisch skrev:
> Låter trots allt lovande. Det där med att vinkla
> ut tån fungerar bara delvis för mig, då det
> litegrann kringgår problemet. Var får jag tag
> på sådana klossar. Hade väl pillat lite själv
> om jag hade vertyg där jag bodde nu, men icke...

Jag köpte mina här: http://bicyclefit.com/orders.htm. Jag har Speedplay-varianten, vet inte hur bra det funkar på SPD. Jag har det inte på mina MTB-dojjor eftersom jag inte haft några problem där. SPD-klossar brukar ju vara rörligare i sidled än vad racerpedaler är.

Det kostar skjortan i förhållande till vad man får (en tunn plastbit med hål i), men för mig har det funkat.

fredrikw skrev:
> Istället för att mecka själv skulle jag
> rekommendera att skaffa ett par riktiga
> ortopediska sulor hos en person som har utbildning
> inom området. Mina knän är alldeles för
> viktiga för att mecka med själv, har ett par
> formgjutna sulor sedan ett par år och är
> supernöjd.

klokt och riktigt

En stor poäng med ortopediska innersulor (både formgjutna och generiska) är att de kan användas i många olika skor. Mina favoriter åker med i nästan alla skor. Marinerar dem just nu faktiskt :)

En riktig ortopedtekniker kan hjälpa dig med ditt problem. Bara att du får stöd för hålfoten borde innebära att foten inte faller inåt. Kan man dessutom bygga upp en fast kant på insidan och under hälen hjälper säkert det också. Det senare har jag inte sett på sk anatomiska inlägg men mina Superfeet funkar så.

Tillbaka
Topp