n3wton
Aktiv medlem
Cykelställ/serviceställ utomhus, hemma
Har funderat ett tag på bästa lösningen för smidig cykelparkering hemmavid. Det handlar inte om att låsa fast cyklar över natten, utan främst en ”avställningsplats” när man kommer hem med fullastad pendlarcykel eller smutsig mtb.
Husvägg/garagevägg blir snabbt ful eftersom det handlar om daglig cykling och diverse olika cyklar med olika hårda delar. Sprängstensmur som är alternativet gör istället snabbt cyklarna fula eftersom stenar är hårda och vassa. Pendlarcykeln välter gärna därtill eftersom den ibland lastas tungt fram.
Jag vill inte ha klassiskt ”framhjulsställ” eftersom jag (ibland) har för fina hjul och för stor skillnad i däckbredd på olika cyklar. En vanlig båge som på cykelställ för ramlåsning är opraktiska för exempelvis cykel med lastflak fram kombinerat med panniers bak. Sånt där displayställ där man fäster kedjestag/bakgaffelände är nog för veka för att bära ovan nämnda pendlarcykel fullastad.
Har tittat en del på sådant som säljs som ”offentliga servicestationer” för cyklar (se bild nedan), men tror att de brister i några av önskemålen. Blir lite väl gungigt att hänga cykeln i sadelstolpen känns det som. Dock gillar jag robustheten och siktar på likvärdig dimensionering. Hängande verktyg och pump lockar lite, men det är ca 3 meter mellan garage med verkstad och den tänkta placeringen för stället, så det känns lite överkurs.
Just nu är jag mest inne på en lösning med två stående upp-och-nedvända L där ändarna pekar utåt och har en gummiklädd krok, typ som ovan, men där man hänger upp överröret så att krokarna hamnar strax intill styrröret och sadelröret och ”griper” om överröret. Mitt mellan rören tänker jag att det sitter ett lågt, öppet rör i vilket mitt konventionella mekställ med klamma passar (sådant där man kan lossa överdelen från foten och istället ersätta foten med ”hemmabygget”). Mekstället tar man fram och monterar när man behöver göra mer ingående arbeten, och om vädret passar. Var länge inne på att helt sonika gjuta fast ett mekställ och använda som parkeringsplats, men det rostar snabbt bort i regnet.
Ovanstående fungerar till de flesta av mina cyklar. Blir problem med min Brompton men där är behovet minimalt. Kör stel mtb, men om jag går tillbaks till modern FS får jag förmodligen problem. För lastcykel finns inte behovet eftersom de oftast har bra stöd och står själva (föredömligt!).
Min fru sa ”sätt stöd på cyklarna”, men det är dåligt av flera olika anledningar som vi nog inte behöver gå in på.
Är helt inställd på att behöva lyfta upp cykeln i stället och ser inga problem med det. Vill att cykeln ska ”haka i” eller fastna i något så att den inte kan ramla omkull om styret vrider sig vid lastning eller om ett barn hjälper till med att typ pumpa däck.
Att montera en ögla på ett av de båda stående rören gör att man kan låsa fast ramen med ett vanligt bygellås.
Jag vill kunna:
- Ställa av cykeln när jag kommer hem med ”fullpackad” cykel. Lasta av och springa in med barn/mat/kläder/väskor eller annat innan cykeln parkeras inomhus för natten. Och det omvända vid avfärd.
- Ställa av smutsig mtb och spola av den direkt efter tur.
- Smörja kedja (vevarna måste gå fritt), justera bromsar (stället ska vara symmetriskt så cykeln kan placeras med drivsidan/bromssidan ”utåt” beroende på behov), pumpa däck och annat enklare servicearbete.
- Tillfällig fastlåsning av pendlarcykel vid några timmars cykelpaus (slippa kånka in cykeln vid sådana tillfällen).
- Fästa mekställ alternativt ha en lösning som möjliggör ”riktiga” monterings- eller servicearbeten. Har rejäl verkstad också, men känns ganska enkelt att få till och då är det smidigt att stå ute ibland tror jag.
Jag håller på med ytbeläggningarna på tomten just nu och har ”obegränsade” möjligheter att arbeta i betong, natursten, stål, trä eller i princip vilket material som helst, så möjligheterna är ganska stora. Det största problemet är att hitta den optimala lösningen som fungerar för alla situationer. Stället ska helst passa in i miljön (tänk sekelskifte och natursten), vilket gör att den spontana tanken är stål som galvas och lackas svart (som ett gammalt smidesräcke, typ).
Har du någon bra lösning på lämplig cykelparkering hemma, eller har du sett något smart någonstans? Tar gärna emot tips på både helt koncept eller enstaka detaljer som är värt att tänka på! Tack på förhand!
Husvägg/garagevägg blir snabbt ful eftersom det handlar om daglig cykling och diverse olika cyklar med olika hårda delar. Sprängstensmur som är alternativet gör istället snabbt cyklarna fula eftersom stenar är hårda och vassa. Pendlarcykeln välter gärna därtill eftersom den ibland lastas tungt fram.
Jag vill inte ha klassiskt ”framhjulsställ” eftersom jag (ibland) har för fina hjul och för stor skillnad i däckbredd på olika cyklar. En vanlig båge som på cykelställ för ramlåsning är opraktiska för exempelvis cykel med lastflak fram kombinerat med panniers bak. Sånt där displayställ där man fäster kedjestag/bakgaffelände är nog för veka för att bära ovan nämnda pendlarcykel fullastad.
Har tittat en del på sådant som säljs som ”offentliga servicestationer” för cyklar (se bild nedan), men tror att de brister i några av önskemålen. Blir lite väl gungigt att hänga cykeln i sadelstolpen känns det som. Dock gillar jag robustheten och siktar på likvärdig dimensionering. Hängande verktyg och pump lockar lite, men det är ca 3 meter mellan garage med verkstad och den tänkta placeringen för stället, så det känns lite överkurs.
Just nu är jag mest inne på en lösning med två stående upp-och-nedvända L där ändarna pekar utåt och har en gummiklädd krok, typ som ovan, men där man hänger upp överröret så att krokarna hamnar strax intill styrröret och sadelröret och ”griper” om överröret. Mitt mellan rören tänker jag att det sitter ett lågt, öppet rör i vilket mitt konventionella mekställ med klamma passar (sådant där man kan lossa överdelen från foten och istället ersätta foten med ”hemmabygget”). Mekstället tar man fram och monterar när man behöver göra mer ingående arbeten, och om vädret passar. Var länge inne på att helt sonika gjuta fast ett mekställ och använda som parkeringsplats, men det rostar snabbt bort i regnet.
Ovanstående fungerar till de flesta av mina cyklar. Blir problem med min Brompton men där är behovet minimalt. Kör stel mtb, men om jag går tillbaks till modern FS får jag förmodligen problem. För lastcykel finns inte behovet eftersom de oftast har bra stöd och står själva (föredömligt!).
Min fru sa ”sätt stöd på cyklarna”, men det är dåligt av flera olika anledningar som vi nog inte behöver gå in på.
Är helt inställd på att behöva lyfta upp cykeln i stället och ser inga problem med det. Vill att cykeln ska ”haka i” eller fastna i något så att den inte kan ramla omkull om styret vrider sig vid lastning eller om ett barn hjälper till med att typ pumpa däck.
Att montera en ögla på ett av de båda stående rören gör att man kan låsa fast ramen med ett vanligt bygellås.
Jag vill kunna:
- Ställa av cykeln när jag kommer hem med ”fullpackad” cykel. Lasta av och springa in med barn/mat/kläder/väskor eller annat innan cykeln parkeras inomhus för natten. Och det omvända vid avfärd.
- Ställa av smutsig mtb och spola av den direkt efter tur.
- Smörja kedja (vevarna måste gå fritt), justera bromsar (stället ska vara symmetriskt så cykeln kan placeras med drivsidan/bromssidan ”utåt” beroende på behov), pumpa däck och annat enklare servicearbete.
- Tillfällig fastlåsning av pendlarcykel vid några timmars cykelpaus (slippa kånka in cykeln vid sådana tillfällen).
- Fästa mekställ alternativt ha en lösning som möjliggör ”riktiga” monterings- eller servicearbeten. Har rejäl verkstad också, men känns ganska enkelt att få till och då är det smidigt att stå ute ibland tror jag.
Jag håller på med ytbeläggningarna på tomten just nu och har ”obegränsade” möjligheter att arbeta i betong, natursten, stål, trä eller i princip vilket material som helst, så möjligheterna är ganska stora. Det största problemet är att hitta den optimala lösningen som fungerar för alla situationer. Stället ska helst passa in i miljön (tänk sekelskifte och natursten), vilket gör att den spontana tanken är stål som galvas och lackas svart (som ett gammalt smidesräcke, typ).
Har du någon bra lösning på lämplig cykelparkering hemma, eller har du sett något smart någonstans? Tar gärna emot tips på både helt koncept eller enstaka detaljer som är värt att tänka på! Tack på förhand!