Cykelstöld

palbin

Ny medlem
Cykelstöld
Hej!

Jag har blivit bestulen på min racercykel värde ca 100.000 kr lördag 19 juli kl 17.30 alldeles utanför ingången till Pressbyråkiosken bredvid stationshuset i centrala Kristianstad.

Här är några bilder på cykeln. Läget kompliceras dock av att jag ej har någon bild på cykeln med precis den utrustning som var monterad vid stöldtillfället. Den bästa helhersbild jag har är

http://www.math.chalmers.se/~palbin/betterlookingbike1.JPG

Jämfört den bilden var cykeln annorlunda vid stöldtillfället som följer:

1) Sadel var en svart Selle Italia SLR Kit Carbonio, se

http://www.math.chalmers.se/~palbin/sadel.jpg

2) Frambromsen var en metallfärgad Campa Record (som bakbromsen) istf. den svart FRM-frambroms som syns på bilden.

3) Framhjulet var ett ZIPP 404-hjul (liksom bakhjulet) istf. det Corima framhjul som syns på bilden. Som på

http://www.math.chalmers.se/~palbin/oldPatrikBike9.JPG

Framdäcket var dock ett gult och svart Veloflex-däck (som bakdäcket) istf. det Vittoria-däck som syns på den sista bilden.

4) I flaskstället satt en silverfärgad Campa-flaska (med trasigt lock).

Jag har en del bilder på ganska unika detaljer på cykeln (bla tack vare Christer Hedberg):

a) bakbromsen

http://www.math.chalmers.se/~palbin/bakbroms.jpg

b) vevpartiet

http://www.math.chalmers.se/~palbin/vevparti.jpg
http://www.math.chalmers.se/~palbin/PatrikBike4.JPG

c) baknavet

http://www.math.chalmers.se/~palbin/baknav.jpg

d) sadelstolpen

http://www.math.chalmers.se/~palbin/PatrikBike8.JPG

Ledsen det blev så mycket av det.

Här är några tekniska detaljer:

ram: Fondriest Clarus 2005 storlek large, carbonsvart med blå, vit och silverdekor
hjul: Zipp 404 för tub, framhjulet med orginaldekor, bakhjulet med det röda i dekoren bortskrapat och endast de vita ZIPP bokstäverna kvar
snabbkopplingar: Tune svarta och metallfärgade
däck: Veloflex Servizio Corse bak och Veloflex Criterium fram
gaffel: Easton EC90
styre: Zipp carbon oversize
sadel: Sella Italia Carbonio
sadelstolpe: Extralite
vevparti: Campa Record Carbon 2006 med borrade klingor
vajrar: Jagwire höljen med Power Cordz xylon innervajrar förutom frambromsinnervajern som är metall
växelreglage: Campa Record
styrlager: Extralite
kedja: Campa Record
kasett: KNKC 11-21 i scandium, aluminium och titan
bakväxel: Campa Record, lite urborrad
framväxel: Campa Record, lite urborrad
bromsar: Campa Record urborrade med Corima röda bromsbelag
framväxelklämma: hemmagjord i metall
sadelklämma: Extralite
pedaler: Time ULX Titan
styrtapp: Deda Newton 31
flaskhållare: Campa Record
övrigt: diverse blåeloxerade lättviktsaluminiumskruvar runt om på cykeln

Se även

http://www.hisingensck.se/forum/viewtopic.php?t=7023

för mera information!

Tack, mvh. Patrik Albin

Cykelstöld
1. Jag är hemskt ledsen för din förlust. Hav förtröstan i att den torde vara i det närmaste omöjlig att sälja

2. Jag blir nyfiken, vad vägde den? Sådär många borrhål i en klinga har jag aldrig sett förut.

Cykelstöld
tengblad skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja hur fan kan man komma upp i hundra papp !?

Borrhål är rätt dyrt i Kristianstad.

Cykelstöld
Det blir dyrt att återställa Campagruppen till något användbart.
Synd på en fin cykel.
Du får säkert igen den om du leteri Rosengård eller längr söderut...

Cykelstöld
100000! Om du nu värderar den till så mycket hur i h*e kan du lämna den obevakad?! Visst, det är trist att en del inte greppat ägandeskapsrätt men det är ganska lätt att kompensera för genom att inte ge dem möjligheten.

Cykelstöld
Miss Lycka skrev:
> Du får säkert igen den om du leteri Rosengård
> eller längr söderut...

Limhamn? Vellinge? Falsterbo?

Cykelstöld
Campa gruppen fungerar utmärkt tack - borra komponenter var standard førr inte så länge sedan, och visst kan man diskutera det, men det var ju inte riktigt därfør jag bloggade. (Jag har en annan jag slipat av lack och prydnadskarbonlager på før spara typ ett knappt kilo som också fungerar utmärkt tack efter att den del justeringar gjorts efter bilden http://www.math.chalmers.se/~palbin/cykel1.jpg)

Føresten är ramnumret E-2990-04 (kanske 2004 då fast jag köpte 2005?)

Det sitter en mängd smådetaljer på cykeln som jag ej tagit upp - olika lättningsdelar av bla Campa komponenter tillverkade av specialfirmor som BTP och Extralite mfl som gør priset høgre än vad man får om man bara plussar ihop enligt min førenklade tekniska specifikation - jag betalade 65.000 kt från bør jan men har sedan uppgraderat snart sagt allting till dyrare saker så 100.000 kr är nog inget dumt estimat - men det var inte heller priset jag bloggade før diskutera.

Grejen är att en racer blir mycket mera användbar om man tillåter sig att något lite sätta den ifrån sig, och jag har gjort det rätt mycket medveten om att det kan kosta mig hojen. Icke desto mindre är det ju bra før oss alla ju fler stulna cyklar som återställes till ägaren och tjuvar som bestraffas.

Cykelstöld
palbin skrev:
> Campa gruppen fungerar utmärkt tack - borra
> komponenter var standard førr inte så länge
> sedan, och visst kan man diskutera det, men det
> var ju inte riktigt därfør jag bloggade. (Jag
> har en annan jag slipat av lack och
> prydnadskarbonlager på før spara typ ett knappt
> kilo som också fungerar utmärkt tack efter att
> den del justeringar gjorts efter bilden
> http://www.math.chalmers.se/~palbin/cykel1.jpg)
>
> Føresten är ramnumret E-2990-04 (kanske 2004 då
> fast jag köpte 2005?)
>
> Det sitter en mängd smådetaljer på cykeln som
> jag ej tagit upp - olika lättningsdelar av bla
> Campa komponenter tillverkade av specialfirmor som
> BTP och Extralite mfl som gør priset høgre än
> vad man får om man bara plussar ihop enligt min
> førenklade tekniska specifikation - jag betalade
> 65.000 kt från bør jan men har sedan uppgraderat
> snart sagt allting till dyrare saker så 100.000
> kr är nog inget dumt estimat - men det var inte
> heller priset jag bloggade før diskutera.

Sadelstolpen kostar till exempel $170. Det sitter i mina ögon inget exklusivt på din cykel. Men visst du ska få tro att din cykel är värd 100 000:-

Har du tur kanske försäkringsbolaget går på det.

Just ja, Hoppas du får tillbaka den :)

Cykelstöld
Om man har alla kvitton kvar på allt man köpt till hojen så kan de vara snälla när ersättningen ska bedömas. Olåst etc är vårdslöst så då kan de helt vägra att betala.

Trist!

Cykelstöld
Skittrist att du blivit av med cykeln, hoppas du får tillbaks den.

Sen får jag hålla med en del andra här, värde på en cykel och vad man lagt ut på en cykel är inte riktigt samma sak...

Cykelstöld
Halloj!

Det har blivit ett missförstånd - med "värde" avser jag ganska uppenbart inte försäljningsvärdet utan anskaffningskostnad. Jag borde kanske skrivit anskaffningskostnad istället, men det är ju som sagt ganska uppenbart det jag avser. Det skulle vara mycket svårt sälja hela cykeln för en vettig peng och många av delarna likaså.

Eftersom som cykeln ej var låst eller hade lås tror jag inte något vettigt försäkringsbolag är intresserade av att betala ut något. Hade de varit det så skulle de väl skaffa mig en likadan cykel i den mån det är möjligt, vilket det är förutom mina urborrningar etc, och då skulle det kosta dem ca.
100.000 kr, eller är det alltså så att du menar att även summan av delarna anskaffningskostnad i någon större utsträckning avviker från nämna 100 papp?

Senast redigerad av en moderator:
Cykelstöld
E-beth skrev:
> Väldigt tråkigt ...men varför lämnade du den
> (som jag tolkar det) utanför pressbyrån olåst?

Folk ska väl inte begå brott, bara för att det är möjligt/trivialt ?!

Cykelstöld
ÅL skrev:
> E-beth skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Väldigt tråkigt ...men varför lämnade du
> den
> > (som jag tolkar det) utanför pressbyrån
> olåst?
>
>
> Folk ska väl inte begå brott, bara för att det
> är möjligt/trivialt ?!

ÅL: nej verkligen inte, men det är bara naivt att tro att det INTE händer. Speciellt då man lämnar hojjen OLÅST. Det är bara dumt att "utmana ödet".

Det begås bra mycket värre brott i samhället idag, så varför skulle inte en olåst cykel bli stulen?

Cykelstöld
Dags att dra igång militanta MC-klubbar fast utan "M", så kanske man kan gå med där och se till att man sätter skräck i dumhuvvena så att de inte vågar sno nåt!

Cykelstöld
E-beth skrev:
> Det begås bra mycket värre brott i samhället
> idag, så varför skulle inte en olåst cykel bli
> stulen?

Ja se bara på alla dessa s.k. fixies som åker omkring och utsätter allmänheten för livsfara, det är bra mycket värre att bli ihjälcyklad än en cykelstöld!

Cykelstöld
Jag är ledsen men jag kan verkligen inte tycka synd om någon som gör något så förbannat idiotiskt korkat och lämnar sin "hundratusenkronorscykel" obevakad och olåst. Klart det inte ger någon rätt att sno den men det är fan som att be om det tycker jag...

Cykelstöld
Jag har verkligen försökt allt, sprit, biblen och så satan men ändå går det inte att begripa att man lämnat dyrgripen olåst utanför en pressbyrå. Ok, om det nu varit något dyrt man ändå inte brydde sig om men i detta fallet verkar det omvända förelegat.

"Grejen är att en racer blir mycket mera användbar om man tillåter sig att något lite sätta den ifrån sig, och jag har gjort det rätt mycket medveten om att det kan kosta mig hojen."

Det här är helt klart något slags sommarexpriment.

Cykelstöld
Lotta B skrev:
> palbin, stämmer det att du inte såg din cykel
> hela tiden? Får man fråga varför, var du trött
> på den?

Farbror Palbin ska inte smygläsa porrtidningar på Pressbyrån!

Cykelstöld
Man får ju först konstatera att värdet på cykeln är högst subjektivt. En cykel som vinner TDF blir ju per automatik betydligt mer värd än en likadan som inte vunnit, i alla fall för ägaren. Det kallas EQ tror jag.

När man har dragit den slutsatsen kan man sägga att det är oerhört dumt att lämna en cykel olåst oavsett prisklass. Inne i en stad så blir den ALLTID stulen. Nästan.

Trots detta kan gemene man hjälpa den fattige studenten med något skev bild av rikets rättssäkerhet att om möjligt få tillbaks sin cykel, vi sitta ju alla och fluktar på klocket hela dagarna ändå.

Cykelstöld
Daimler skrev:
> vi sitta ju alla och fluktar på klocket
> hela dagarna ändå.

Gör vi??
"klocket"??

Cykelstöld
Asså nu är det 2 "min cykel har blivit stulen" trådar för mycket, skall nog ta mig fan ge mig ut i natten för att leta tjuvar och giva dom på moppo xD

Cykelstöld
palbin skrev:

> Eftersom som cykeln ej var låst eller hade lås
> tror jag inte något vettigt försäkringsbolag
> är intresserade av att betala ut något.

Alltså, rent hypotetiskt så skulle man ju kunna tänka sig att ifall en cykel skulle bli tjålad så:

-köper man ett godkänt lås av en annan cyklist och bryter upp det och skickar iväg till sitt försäkringsbolag. Dom brukar nöja sig med nycklarna, så det är bäst med ett lås med en gammal nummerserie.

- håller väldigt tyst om att cykeln var olåst vid stöldtillfället. Framförallt så talar man inte om det på ett internetforum och visar bilder på hojen.

Men det vore försäkringsbedrägeri, och är inget jag rekommenderar.

Cykelstöld
Istället för att häckla Patrik Albin kan väl de som bor i området hålla ögonen öppna.

Jag tycker även att det är sorgligt att folk inte kan tolka första inlägget och förstå att han syftar på byggkostnad och inte nypris/2:handsvärde.

Det är alltid intressant/oroväckande att se hur drevet går efter att den första stenen kastats...

Cykelstöld
squarepusher skrev:
> Istället för att häckla Patrik Albin kan väl
> de som bor i området hålla ögonen öppna.
>
> Jag tycker även att det är sorgligt att folk
> inte kan tolka första inlägget och förstå att
> han syftar på byggkostnad och inte
> nypris/2:handsvärde.
>
> Det är alltid intressant/oroväckande att se hur
> drevet går efter att den första stenen
> kastats...

Instämmer ska det här fortgå får någon starta en häckla Patrik Albin-tråd så kan han få efterlysa det han vill i denna tråd.

Tillbaka
Topp