Cykeltips för enkel året-runt-pendling

starvalley

Ny medlem
Hej
Jag har tänkt börja cykelpendla till jobbet som ligger (endast) 4km bort i urban miljö.
Tror därför inte att jag behöver någon särskilt påkostad eller avancerad cykel. Fokus ska ligga på att klara av distansen året runt, även vid snö (vid byte av däck), gärna med så lite underhåll som möjligt. Sen ser jag helst att den ska duga för sporadiska längre utflykter på nån mil eller två, dock mest på asfalt och grus.

Vad ska man satsa på om man har en budget på ca 5-8k? Har kikat på några hybrid och cyklocross-alternativ i det intervallet:
-Merida Crossway Urban 100 https://bikeshop.se/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=217548
-Merida Silex 200 https://www.cykloteket.se/artikel/merida-silex-200-matt-silver-vit/
-Scott Aspect 910 https://www.cykloteket.se/artikel/scott-aspect-910/?120518001003
-Bergamont Vitess 6 https://www.cykloteket.se/artikel/bergamont-vitess-6/

Någon som har lite tips på vad man bör fokusera på för att uppfylla dessa önskemål?

+1 på singlespeed, och köp ett extra framhjul som du klär med dubbdäck, så byter du på några sekunder vid behov.

Undvik dämpad framgaffel, dvs scotten går bort iaf.

Senast ändrad:
zinkpasta sa:
+1 på singlespeed, och köp ett extra framhjul som du klär med dubbdäck, så byter du på några sekunder vid behov.

Undvik dämpad framgaffel, dvs scotten går bort iaf.

Det beror väl delvis på om hen tänker cykla i lycra? ?

Håller med om 1-växlat, givet att det inte är några direkta backar. Utväxlingen bör ligga på över 2.6, gärna upp mot 3 (räknat på 28") så byte av bakdrev kan behövas, annars blir det så vevigt när man ska ha lite fart.

Jag tycker det verkar som att TS faktiskt vill ha en intressantare cykel än en singlespeed yosemity.

Hen kanske inte har någon annan cykel, och vill kanske kunna använda den för en längre tur någon helg eller så.

Själv hade jag tagit något begagnat för detta såklart (pga hållbarhet och stöldrisk)

https://happyride.se/annonser/?sear...pe=&category2=1&county2=&type2=&price=5&year=

Kanske den kona rove om pris, storlek och plats känns rätt.
Eller så vill hen ha rakt styre? Kör på det då! Jag ser en ATR (vafasen det nu är) i träffarna. Den ser intressant ut.
Men TS får ju lämpligen söka på cyklar i sin närhet.

Du behöver inte skaffa en skitcykel bara för att den är enväxlad. Starvalley skriver ju uttryckligen att han vill cykla 4 km till jobbet i stan och långt, där långt är specificerat som 2 mil. Det är ju inga problem med enpetare.

CEHG sa:
Håller med om 1-växlat, givet att det inte är några direkta backar. Utväxlingen bör ligga på över 2.6, gärna upp mot 3 (räknat på 28") så byte av bakdrev kan behövas, annars blir det så vevigt när man ska ha lite fart.

Jag kör med 2,29 i utväxling. Gillar att veva.

pirx sa:

Nu skojar du troligtvis, men om man klär sig i lycra för att cykla 4km så lider man troligtvis av lycrafili, och bör söka hjälp. Oavsett sjukdom eller ej tycker jag man bör undvika dämpad framgaffel på en stadspendelhoj där man önskar minimera underhåll.

zinkpasta sa:
pirx sa:

Nu skojar du troligtvis, men om man klär sig i lycra för att cykla 4km så lider man troligtvis av lycrafili, och bör söka hjälp. Oavsett sjukdom eller ej tycker jag man bör undvika dämpad framgaffel på en stadspendelhoj där man önskar minimera underhåll.
Ja och ja?

Jag är för dåligt påläst för att kunna ge några råd angående de cykel-modeller TS frågar om, men jag har desto större erfarenhet av att cykelpendla i ur och skur.

Enväxlad kräver mindre underhåll. Det är ju främst kedjan som tar stryk. Själv är jag måttligt intresserad av att rengöra kedjan så mycket när det är kallt utan brukar bara smörja lite och torka av det värsta med en trasa men när förhållandena är riktigt grisiga så blir kedjan torr och tillför man olja så blir det en brun äcklig sörja på kedjan som har en förmåga att ändå gå torr. Nåväl, det finns cyklar med kedjeskydd som nästan kapslar in kedjan. De kan ju minimera kedja-underhållet. Det finns även cyklar med remdrift, vet dock inte hur bra det funkar i längden. Nackdelen med enväxlad tycker jag är att det inte inbjuder till längre rundor och om man har backar eller mycket blåst på pendlingsvägen så kan det ju bli lite jobbigt (min åsikt). Själv bor jag i Malmö = blåsigt som f-n.
Flerväxlad gör cykligen roligare (min åsikt). Navväxlat hade jag inte valt. Det väger en del och jag tycker att man tappar effekt. Pendlade med Nexus 7 tidigare men upplevde ett jättelyft när jag gick över till utanpåliggande växlar. Egentligen tycker jag inte underhållet behöver bli så mycket större men pendlar man i snö och minusgrader kan man få problem med att växelwiren fryser fast eller att bakväxeln fryser fast, så att den reduceras till enväxlad :-)
Själv pendlar jag för tillfället dagligen 2x11 km på en 3x8 växlad city-bike med fälgbromsar (Wilier Cittadella). Ingen optimal pendlare men helt ok. Kränker en hel del elcykelpendlare på min väg till jobbet. Nästa pendlar-cykel blir nog något liknande fast med skivbromsar.
Lycka till!

starvalley sa:

Jag hade gått på den där, skönt med bock på både långa och korta turer. Inte lika lite underhåll som en enväxlad cykel men i mitt tycke är det ganska bekvämt att kunna reglera motståndet vid olika väderförhållanden, lutningar osv. På med skärmar bara.

zinkpasta sa:
om man klär sig i lycra för att cykla 4km så lider man troligtvis av lycrafili, och bör söka hjälp.

Haha! Det är ganska skönt med bibs och blöja en varm sommardag, så ibland drabbas jag nog av den åkomman. Botemedlet är en lång omväg?

Det svåra kan vara att hitta en vettig "en-petare" för kortpendling året runt. De flesta på svenska marknaden är stora och tunga och inte speciellt roliga att cykla på. Jag fattar inte varför man tillverkar dessa cyklar till att vara så klumpiga. Rena rama stridsvagnarna.

Eller så handlar ju enväxlade cyklar om ett slags modifierade velodromcyklar, "fixies", med kombinerat frihjuls-/fix-nav, bromsar, men utan skärmar och kedjeskydd osv. Jag har en av de förstnämnda på stationen där jag jobbar och en av de senare mellan hemmet och stationen i hemstaden. Kör fixed nu eftersom det ännu mera underhållsfritt (sedan frihjulet frös).

CEHG sa:
Det svåra kan vara att hitta en vettig "en-petare" för kortpendling året runt. De flesta på svenska marknaden är stora och tunga och inte speciellt roliga att cykla på. Jag fattar inte varför man tillverkar dessa cyklar till att vara så klumpiga. Rena rama stridsvagnarna.

Eller så handlar ju enväxlade cyklar om ett slags modifierade velodromcyklar, "fixies", med kombinerat frihjuls-/fix-nav, bromsar, men utan skärmar och kedjeskydd osv. Jag har en av de förstnämnda på stationen där jag jobbar och en av de senare mellan hemmet och stationen i hemstaden. Kör fixed nu eftersom det ännu mera underhållsfritt (sedan frihjulet frös).

Välkommen till den globaliserade världen där man kan köpa vad som helst på internet och få det skickat hem till dörren. Det finns massor av praktiska alternativ som tar bromsar, skärmar, stora däck. Du kan köpa en Brombtrack Arise som även har kedjeskydd/bash driekt från hyllan. Det finns ett helt gäng schyssta praktiska cyklar från t.ex. Surly, Bombtrack, Brother Cycles, Charge osv.

torsten-var-namnet sa:
Haha! Det är ganska skönt med bibs och blöja en varm sommardag, så ibland drabbas jag nog av den åkomman. Botemedlet är en lång omväg?

Får erkänna att jag också är i det träsket, även om min närmsta väg råkar vara 6km istf 4. Det är rätt skönt att ha dedikerade pendelkläder iaf, som det inte gör så mycket om de får lite olja, saltslask eller annat bös på sig.

Men ja, en lång omväg då och då anbefalles!

starvalley sa:
Hej
Jag har tänkt börja cykelpendla till jobbet som ligger (endast) 4km bort i urban miljö.
Tror därför inte att jag behöver någon särskilt påkostad eller avancerad cykel. Fokus ska ligga på att klara av distansen året runt, även vid snö (vid byte av däck), gärna med så lite underhåll som möjligt. Sen ser jag helst att den ska duga för sporadiska längre utflykter på nån mil eller två, dock mest på asfalt och grus.

Vad ska man satsa på om man har en budget på ca 5-8k? Har kikat på några hybrid och cyklocross-alternativ i det intervallet:
-Merida Crossway Urban 100 https://bikeshop.se/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=217548
-Merida Silex 200 https://www.cykloteket.se/artikel/merida-silex-200-matt-silver-vit/
-Scott Aspect 910 https://www.cykloteket.se/artikel/scott-aspect-910/?120518001003

Någon som har lite tips på vad man bör fokusera på för att uppfylla dessa önskemål?

Grattis cykelpendling är livskvalitet! Att återigen kunna cykelpendla var ett rejält lyft i mitt liv. Jag flyttade och bytte bilpendlande till cykelpendlande för 7 år sedan. Dessförinnan var det under min studenttid. Cykelpendlingen var i urban miljö och 4,5 km så jag valde hederlig herrcykel med navväxel bak 3 växlad och platt pedaler. Jag var van cyklist innan så jag valde gubbcykel pga uppprätt ställning ger en suverän balans under vintercykling. (När slasken fryser till vintertid så blir det kvar längsgående spår efter gamla cykelspår vilka är lätta att trilla i) Jag valde även navväxel då jag har haft erfarenhet att utanpåliggande växel är känslig för närkontakt med andra cyklar och asfalt vilket lätt händer när man lämnar cykeln vid cykelparkeringar. Valde även platt-pedaler då cykelskor är opraktiska på jobbet. När jag väl började med min nyköpta cykel (körde lite innan med med en gammal men det är en annan historia) så dröjde det inte länge innan knäna blev dåliga. Jag körde initialt på en treväxlad shimano (om jag minns rätt). Jag var erfaren cyklist innan och snittade bra mer än tusen mil årligen innan dess men var ovan vid platt pedaler men tack vare plattpedalernas oförmåga att ge ett bra rundtramp samt att snö och slask är svårtrampat så sa knäna ifrån. Initialt så så drevade jag ner bak men på lite längre sikt blev det byte till 7 växlat nexium.
Jag tourar en hel del vintertid och har därför mycket erfarenhet av vintercykling landsväg vintertid. Då det är ovanligt att jag möter någon annan tourare vintertid och tourar kring stockholm så tror jag att vi är få i Sverige som har dylik erfarenhet. När jag tourar kör jag Alfine och remdrift då utanpåliggande växlar och nysnö ställer till bus (det blir till is och gör det svårt att växla). Remdrift är enligt min erfarenhet mindre känslig för snö med navväxel jämfört med kedla. Har du pendelavtsånd på 4 km så lär det inte vara något större problem då det är lätt att få på en hoppad kedja alt spänna kedjan så den inte hoppar. Jag insåg snabbt att jag när jag jobbpendlar ville handla på vägen och insåg då att en korg framför var rackans mycket bättre än en på pakethållaren. Detta då jag inte har ögon i nacken och det man köper sällan passar ens pakethållare och därmed lätt lossar.
Summa summarum:
Rådet är Klassisk gubbcykel, navväxlad och med pakethållaren fram (budcykelstuket).

1:an och 4:an ser bäst ut av dina alternativ. Men jag skulle leta lite till och gärna byta rakt styre mot gubbastyre och hitta någon med korg framför styret och navväxel.

Bor cirka 4 km från jobbet, tar mig dock dit med tunnelbana 99% av gångerna. När jag väl cyklar blir det på enväxlad gammal hoj värd några hundringar. Den rullar och har stänkskärmar, således kommer jag fram till jobbet ren och torr utan att vara för svettig. Den står ute året om och jag gör inget för dess underhåll men den överlever på nåt vis.

Ledorden åtminstone för mig: Jobb är nog med ångest. Gör det inte svårare än vad det är genom att lägga till slaskcyklande i novembermörkret med tillhörande skitiga kläder, ombyte, strul osv. Håll det enkelt, köp nån okej damcykel och rulla fram i lugn och ro.

Om man har längre avstånd kan jag förstå att pendlingen kan bli mer givande, men för så här korta avstånd är ovanstående mina tankar.

Vill du lyxa så kör på någon av de som jofahjälm nämner, eller kanske min favvo Genesis Day One. Se bara till att du köper en hoj med skivbromsar och möjlighet att få på riktiga stänkskärmar. Dina kläder kommer att tacka dig.

det har antytts här i tråden, men enväxlad kräver friska knän. och starka lår.

redan tvåväxlad är mycket skonsammare. underhållet nära noll. duomatic eller schlumpf.

novembersmutsen ser jag som en ickefråga. det finns skärmar och stänkskydd, vilka dessutom minskar underhållsbehovet på drivlinan drastiskt.

och för cyklisten en (medhavd) regntät överdragsjacka och rainlegs (mot regn eller kyla). kör alltid vanliga civila kläder under. helt misärfritt.

ett mer svårlöst problem är sommarsvetten. ryggsäck som är bra under resten av året kan då helst fraktas på cykeln, så blir det luftigare. ombyte eller dusch på jobbet kan vissa varma dagar ändå behövas.

För året-runt pendling vill jag varmt rekommendera något med navväxel och rem istf kedja för enkelt och problemfritt underhåll. Och med skärmar!
Tex https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-hyde-pro-black-n-blue-901426
Du lär dock få höja din budget till kring 10’
Funkar även utmärkt för kortare turer på landsväg och grus.
En del men inte alla har haft problem med ”överkuggning” på Shimanos Alfine8, det gäller nog att reklamera omedelbart.

Vad gäller nackdelen med plattpedaler har jag straps. Cyklar med allt från breda fin-brogues till sneakers i dem.

Stort tack för alla bra tankar och tips!
Efter att ha surfat runt lite mer har jag blivit sugen på att höja budgeten och investera i rem-drift.
Pfaff sa:
För året-runt pendling vill jag varmt rekommendera något med navväxel och rem istf kedja för enkelt och problemfritt underhåll. Och med skärmar!
Tex https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-hyde-pro-black-n-blue-901426
Du lär dock få höja din budget till kring 10’
Är det cube som gäller om man vill ha mest för pengarna? Hyde Pro verkar riktigt fin i alla fall.
Verkar som att man ska beställa från utlandet om man vill klara sig undan med <11k. Bike-discount verkar ha bra priser, finns det några fler tips på konkurrenter med bra rykte om man vill kolla runt lite mer?

Vad ska man olja kedjan med på en 8 delad vinterpendlare?
Frågar för en som aldrig tvättar cykel eller kedja eller öht smörjer. Finns det nåt mirakelmedel som smörjer, inte kladdar ner allt och ändå håller rosten lite borta?

En begagnad skivbromscross med aluminiumram och 10-delat bör vara rätt billigt numera.

Konvertera till 1x10 med NW-klinga och clutchbakväxel. Häng på heltäckande skärmar typ SKS Bluemels Longboard 45 om det finns bossar eller SKS Speedrocker och det saknas fästen. Då har du kanske lite överspecat för 2x4 km per dag, men alldeles utmärkt för helgrundorna på 10-20 km.

För vinterföre ett par dubbdäck typ Continental Contact Spike 240 37mm och barmarksföre något graveldäck eller varför inte Vittoria Voyager Hyper om du hittar ett par.

just vid pendling är min erfarenhet att man mer än annars ligger på de högsta växlarna. korta sträckor gör att man sas orkar, och det är en hel del utför där man ligger och trampar i situationer där man i en klubbrunda bara skulle rulla med i klungan.

det kan det bli mycket körning på små bakdrev i smutsig miljö, drivlinan slits snabbt ut. så har man den typen av åkning är det bättre med en stor framklinga. gör tvådelat attraktivt,

kassetter för enkeldelat är dessutom gärna dyra, och kommer av skälet jag angav att behöva bytas med tätare intervall.

Jag skulle inte lägga några större pengar på en sån cykel (om den bara ska användas till kort pendling). Så billig och så lite stöldbegärlig som möjligt, utan att vara dysfunktionell. Skärmar är bra. En bra sittställning. Några fungerande växlar en bonus blåsiga dagar. Sen är det bara att nöta (kanske smörja kedjan då och då).

Hej

Nu vet jag inte hur erfaren du är men..
Jag är absolut inte den "nördigaste" än här på forumet men jag har pendlat med en gammal finsk cykel som jag köpte från en student för 200kr och lite kaffe. 7 växlar, inga dubbdäck och i princip inga bromsar. Har testat några moderna cyklar av kollegor i varierande prisklasser.
Jag har tur att Umeå kommun är duktiga att röja snö snabbt från cykel- och bilvägar så det är aldrig mer än någon cm på backen.
Pendlat sedan November i Umeå med ca 1,3 mil tur och retur till jobbet i princip varje dag.

• Enligt min erfarenhet så underlättar en modern cykel men din personliga utrustning och planering gör den största skillnaden när det är så pass korta avstånd och bara från A till B cykling.
  • Använd helst hydrauliska bromsar då dessa verkar fungera i ur och skur under vinter halvåret.
  • När du cyklar på vintern/mycket grus så ta ut svängarna när du ska svänga, cykla i raka linjer, plinga på fotgängare som går på fel sida och skaffa en bra lampa samt reflexer!
  • Smidig pakethållare med en bra väska och en liten verktygsväska för cykeln med några punkteringslappar och en liten pump. (Jag använder: Väska )
  • Se till att du har något ombyte liggande på jobbet. Planera.
  • Var duktig att tvätta cykeln när du har möjlighet. Låt i alla fall inte saltet ligga på cykeln onödigt länge.
  • Smörj kedjan med WD-40 Kedjeolja Fuktig eller liknande på vintern. Jag tycker detta gör skillnad.
  • Ett lås som kan sitta på ramen när du cyklar. En blöt och klumpig kedja eller bygellås som ska ligga i en väska var inte så roligt tyckte jag. (Anpassa självklart låset beroende på kostnaden för cykeln!) Jag använder denna: Lås.
  • En bra sadel, helst gel.
  • Skärmar för annars blir du blöt. Riktigt blöt.
  • Bra handtag, framförallt om du inte har någon dämpning i cykeln. Det tycker jag underlättade för handlederna rejält. Jag köpte till: Billiga handtag och det finns betydligt bättre!
Sedan kan man utöka listan med hur mycket som helst. Man kan optimera, ändra växlar, lägga flera tusen men jag tycker ovan är/var det viktigaste för min pendling och då har jag en gammal sketen cykel en stund till.

Lycka till!

Senast ändrad:
Med tanke på pendlingssträcka och användningsområde - Köp vilken standardcykel som helst, ny eller begagnad, alternativt promenera.

Jag cyklar en liknande sträcka till och från jobbet varje dag med hämtning /lämning av barn på vägen och då är man (jag) konstant sen till det man ska så för min del finns ingen tid att hålla på med batteribelysning som ska av/på mm.
Fast belysning med navdynamo och skärmar ska för mig vara standardutrustning på en sån typ av cykel.
En kollega köpte precis en Ortler Chur Lite från Bikster som ser lagom tråkig ut, sitter t o m en pump på pakethållaren.

Tillbaka
Topp