Cykeltips till nybliven farsa?

• Trådstartare Trådstartare Bhw
  • Start datum Start datum

Bhw

Medlem
Hej forumet!

Har tidigare bara cyklat på racers och SS men har nu i och med föräldraskapet fått nya behov. Letar efter en pendlarcykel (herr) där man enkelt kan montera barnstol framöver och som kan cyklas året om. Känner att jag har dålig koll på den här kategorin, är det de klassiska märkena som Crescent, Skeppshult, Monark etc som gäller här, eller finns det andra alternativ som är att föredra? Kollade på Kona Dew DL som fyller många av behoven (skivbroms, låga växlar, komfort) men kan man montera barnstoll på denna utan meckande? Har även kommit till insikt i att saker som ramlås, stöd och pakethållare ändå är rätt praktiskt. Vill dock undvika fotbroms.

Tar tacksam emot tips på cyklar! Prislapp helst under 10k.

Senast ändrad:
IMG_2003.webp
Jag rekommenderar att du sätter barnsitsen bakom, på det vanliga sättet. Jag har en Kids Ride Shotgun på mtb:n (där barnet sitter mellan mig och styret). Det är verkligen superkul att skjutsa barnen på det viset när vi cyklar i skogen, men det är helt vansinnigt opraktiskt som ren transport. Om vi *inte* ska ut och åka i terrängen kör jag oftast barnsadel bakom som på bilden, på min fixie.

Cykelvagn är för övrigt sjukt bra. Jag har en Hamax Outback med plats för båda barnen. En av mina bättre cykelinvesteringar.

Jag har en gammal Kona Dew-variant som kids-hauler och den funkar riktigt bra som det. Den väger bly men på för det mesta ett bra sätt.

Det sämsta är kanske 650b-däcken och att man i princip inte kan svänga och trampa utan att slå i pedalerna. Extra läskigt med barn i barnstol. Inte helt 100% på att geometrin är den samma som min men just BB drop verkar vara 70mm på båda.

Hade jag hittat mitt cykelintresse när barnen var små, hade jag tveklöst köpt en Bullitt. Vilken fröjd det hade varit att hämta och lämna på förskolan tillsammans med allt det andra som skulle med.

Senast ändrad:
Hej min erfarenhet från när jag hade mindre barn är man vill ha ganska bra/stabil geometri.

Min devolution: Jag körde länge just en Kona Dew med en Hamax stol (Kiss så att man kunde tilta den bakåt när de sov) och sen en Outback när de blev två eller det var kallt ute. Därefter Trehjulig lådcykel och nu på slutet en Bakfiets Short (föö till salu på K&S...)

Jag köpte en Skeppshult Favorit 7vxl för några år sedan för vardagscyklingen. Riktigt stabil cykel som varit väldigt lättskött. När jag köpte den hade jag bara ett barn men idag har jag tre. Ibland hämtar jag samtliga med cykel. En fram, en bak och den tredje (största) med ryggsäckarna i vagnen. Går stabilt men kan ärligt säga att man funderat på en elcykel ibland i uppförsbackarna.

Bilagor

• IMG_7359.webp
    IMG_7359.webp
    811.3 KB · Besök: 46
Kona dew ser helt ok ut utefter din kravspecifikation.

Jag hade en liknande Pappacykel när jag var småbarnsfarsa. Körde ett tag med barnstol, sen cykelkärra. Funkade ok och jag dumpade stol/kärra i barnvagnsrummet på dagis. Mellan hämtning/lämning. Men en del strul ändå minns jag.

Hade jag varit småbarnscykelpappa idag hade jag helt klart investerat enligt tips ovan i en Bullit eller Omnium. Perfekt dagisräser och bilersättare!

Det är verkligen superkul att skjutsa barnen på det viset när vi cyklar i skogen, men det är helt vansinnigt opraktiskt som ren transport. Om vi *inte* ska ut och åka i terrängen kör jag oftast barnsadel bakom som på bilden, på min fixie.
Min upplevelse är att det fungerar kalas. Men det beror ju mycket på din sittställning.
På min omnium har jag ibland 8åringar mellan mig och styret. Fungerar kalas.
I somras körde jag mång mil på cykelsemester så med en 6åring.

Har kört massor med thulevagn och det är toppen, men hade jag fattat hur bra omniumen var hade jag haft det från början. Möjligen överväger väderskyddet i vagnen de två första åren.

Tillbaka
Topp