Cykeltrainer till 24" barnracer

ErOx

Medlem
Hej,
Jag söker tips på en trainer som passar en cykel med 24" hjul.
Det är min dotter som är nyfiken och vill prova så jag är inte ute efter en värstingmodell med extra allt, men heller inte en för dålig som gör att hon inte tycker det är roligt.

Finns det någon vettig trainer för barn och som inte sticker för högt i pris (säg max 1500-2000sek)?

Begagnat funkar givetvis, så om det är någon i Gbg -området som säljer så är jag spekulant.

Tack på förhand
//Christian

Mina barn har haft en tendens att växa. De har i och för sig aldrig haft en tanke på att prova trainern.
Eftersom cykeln är fastskruvad på trainern så tänker jag att det inte är så viktigt om cykeln är lite för stor - bara ni kan få till rätt sadelhöjd och någorlunda position på styret. Alla trainers funkar väl med 26" hjul/cyklar?

Eller så köper du en Neo bike eller Wahoo Kickr Bike - så kan både du och dottern(?) använda den. Möjligen får hon se till till att växa till sig lite innan.

Mina barn har haft en tendens att växa. De har i och för sig aldrig haft en tanke på att prova trainern.
Eftersom cykeln är fastskruvad på trainern så tänker jag att det inte är så viktigt om cykeln är lite för stor - bara ni kan få till rätt sadelhöjd och någorlunda position på styret. Alla trainers funkar väl med 26" hjul/cyklar?

Eller så köper du en Neo bike eller Wahoo Kickr Bike - så kan både du och dottern(?) använda den. Möjligen får hon se till till att växa till sig lite innan.

Tackar för tipsen men Neo Bike och Wahoo Kickr Bike är lite över den tilltänkta budgeten.

Jag hade tänkt mig tex en Novo Mag Force som ska passa cyklar 24"-29" så kan man ha samma även för framtida större cyklar.
Dock kan jag ingenting om den så jag vet inte om den är bra eller inte.

Är det mtb som ska cyklas? MTB däck är inte roligt på en on-wheel trainer och jag tror inte det finns 24'' trainer däck. Inte som jag kan hitta i alla fall. Då får man försöka få på ett LVG däck....

Dottern kör med ett 26'' hjul med trainer däck på sin 24''. Det fungera ok.
Jag hade inte under några omständigheter köpt en trainer som inte funkar med Zwift. Inte till ett barn och inte överhuvudtaget 2021.

kick-snap fungerar hjälpligt med Zwift och barn men erg WO fungerar dåligt på på låga watt och ojämn kadens med 32 fram och 34 bak. Den hinner inte med och det blir eftersläppning.

EDIT. Bättre trainer eller lägra utväxling löser problemet

Är det mtb som ska cyklas? MTB däck är inte roligt på en on-wheel trainer och jag tror inte det finns 24'' trainer däck. Inte som jag kan hitta i alla fall. Då får man försöka få på ett LVG däck....

Dottern kör med ett 26'' hjul med trainer däck på sin 24''. Det fungera ok.
Jag hade inte under några omständigheter köpt en trainer som inte funkar med Zwift. Inte till ett barn och inte överhuvudtaget 2021.

kick-snap fungerar hjälpligt med Zwift och barn men erg WO fungerar dåligt på på låga watt och ojämn kadens med 32 fram och 34 bak. Den hinner inte med och det blir eftersläppning.

EDIT. Bättre trainer eller lägra utväxling löser problemet
Det är en racer som ska cyklas. Så det kommer vara/är på LVG däck.
Tror dock inte jag får in ett 26" hjul i ramen annars var det en bra ide.

Visst hade det varit kul med Zwift, men att betala för det (dottern är sju år) och det sen visar sig att att hon tappar intresset efter tre veckor så känns pengarna lite bortkastade.
Så därav en tanke på en billig trainer och skulle hon verkligen tycka om det så får jag köpa en bättre då.

Hade biltemas klarat 24" hjul så hade det blivit en sådan som ett första "test". :)

Men lyckas man hitta en begagnad trainer modell bättre för runt 2000:- så är det självklart att föredra.

Om du själv har Zwift så får dottern zwifta gratis upp till 16 års ålder. Båda mina barn har egna konton kopplade till mitt vuxenkonto utan att det kostar ett öre extra.

Vad gäller trainer så skulle jag nog kolla efter en begagnad Elite Muin B+. Tycker att de brukar dyka upp begagnat ganska ofta för ett par tusen då de inte riktigt erbjuder vad en ”riktig” smart trainer gör. Men den är garanterat tillräckligt smart för ett barn. Iom att den är direktdriven så är hjulstorleken inget problem.

Senast ändrad:
Man behöver inte betala för zwift för att barnen ska ha gratis upp till 16. Oklart man måste ha zwift alls. Jag har gratis zwift med 25km i månaded och barnen har varsit gratis konto.

Ja, 26'' passar kanske dåligt på 24'' lvg. På mtb går det bra i alla fall på xc 240.

En beggad dum trainer borde du få för max 300. Jag har kört en till tippen. Borde gå att bygga om till 24 om man orkar. På min gamla var det vändbara plåtar mellan 26 och 28''. Bara att såga till nya antar jag....

20201216_191404.jpg

Senast ändrad:
Då jag (uppenbarligen) inte kan något om trainers, fungerar dessa tre med 24" hjul?
Isf så tycker jag att en Tacx Smart Flow Trainer verkar vara en hyffsad medelväg att gå, har jag tolkat/tänkt rätt då? :)

Då jag (uppenbarligen) inte kan något om trainers, fungerar dessa tre med 24" hjul?
Isf så tycker jag att en Tacx Smart Flow Trainer verkar vara en hyffsad medelväg att gå, har jag tolkat/tänkt rätt då? :)
Jag vet inte, om det inte står uttryckligen i spec så kanske nån kan erbjuda sig att testa.

Verkar dåligt med spec på detta. Kickr snap funkar inte enligt tillverkaren

Det blir nog att testa eller fixa

Kickr Core är officellt supported men då är det i en helt annan prisklass

Baserat på mig själv och mina barn så är risken att det är pengar i sjön att köpa en osmart trainer och köra utan trainerdäck. Ljudnivå + tråkigt != regelbunden användning.

Jag vet inte var gränsen går men betydligt närmare kickr snap än enklaste klassik Tacx (som är de två jag testat själv). Den ena gick som sagt till tippen

Tillbaka
Topp