Cykeltransportväska

Cykeltransportväska
Åtminstone om det handlar om flygande kan typ av cykel, eller i alla fall vikt, vara en intressant parameter. Tung cykel och hårdskalsväska kan innebära oönskat lättande av plånbok.

En annan aspekt är om det är en engångsgrej eller ett återkommande behov. Är det en engångsgrej skulle nog jag fundera på cykelkartong eller om du kan låna/hyra en väska. Med detta inte sagt att kartong skulle vara fel även vid återkommande resor. Finns personer på detta forum som reser rätt mkt med cykel och kör kartong har jag sett.

Cykeltransportväska
Jag kör evocs cykelväska (2020 evoc bike travel bag pro) och den funkar kalasbra. När man har en modern lång endurohoj med biffiga sulor på så är det viktigt att inte köpa någon äldre beggad väska som är gjord för smala däck och korta ramar. Min klarar pumpade 2.6" men det är precis. Jag köpte varianten med ett extra hjul fram och en aluminiumskena att montera fast cykeln på. Båda underlättar resande och byggande av cykel en hel del.

Cykeltransportväska
Jag kör evocs cykelväska (2020 evoc bike travel bag pro) och den funkar kalasbra. När man har en modern lång endurohoj med biffiga sulor på så är det viktigt att inte köpa någon äldre beggad väska som är gjord för smala däck och korta ramar. Min klarar pumpade 2.6" men det är precis. Jag köpte varianten med ett extra hjul fram och en aluminiumskena att montera fast cykeln på. Båda underlättar resande och byggande av cykel en hel del.
Typ denna: https://www.evocsports.com/ROAD-BIKE-BAG-PRO/100409100

Cykeltransportväska
Så lätt och samtidigt säker som möjligt om man samtidigt har med resväska mm
Jag har bla en typ B&W bikebox( finns i en uppsjö namn) som duger men är rapplig, ryms ca 5kg cykelkläder i utan övervikt.
Billig, framförallt beg. Lätt, men håller inte för evigt om man reser mkt.

Cykeltransportväska
Jag har av samma förekommen anledning som @easec , tror jag :-) behov av en väska, Sverigetempot.

Där har man ju även behov av att skicka väskan från start till mål (med typ posten), vilket i just detta fall kanske skulle tala för en kartong.

Om jag ska köpa en väska är det nog lika bra att köpa en som rymmer en modern MTB, även om jag hittils bara haft use case för lvg...

Den jag har fastnat för är Thule Round Trip MTB ()finns även för lvg). Det som talar för den är att den tar liten plats ihop-packad.

Någon som har erfarenhet av den, och att packa lvg i en MTB-väska? Det borde väl inte vara några problem även om väskan blit lite för stor?

Cykeltransportväska
Jag har av samma förekommen anledning som @easec , tror jag :-) behov av en väska, Sverigetempot.

Där har man ju även behov av att skicka väskan från start till mål (med typ posten), vilket i just detta fall kanske skulle tala för en kartong.

Om jag ska köpa en väska är det nog lika bra att köpa en som rymmer en modern MTB, även om jag hittils bara haft use case för lvg...

Den jag har fastnat för är Thule Round Trip MTB ()finns även för lvg). Det som talar för den är att den tar liten plats ihop-packad.

Någon som har erfarenhet av den, och att packa lvg i en MTB-väska? Det borde väl inte vara några problem även om väskan blit lite för stor?

EVOC tar ungefär samma plats hopfälld. Om du ska hyra ut väskan när du inte nyttjar den så har EVOC ett starkare varumärke. I övrigt tror jag Thuleväskan är ungefär lika bra :)

Cykeltransportväska
Min erfarenhet är att man ska köpa något beprövat. Att min evoc har tre hjul är ju jäkligt skönt när man ska korsa flygplatser eller vägen till sitt boende med all packning. Att lägga väskan på tvären på en bagagevagn är ju superdrygt och betyder att man får krångla så fort det blir hissar, rulltrappor, gångband eller snurrdörrar. Ska man fälla ihop den så går det ju men man får demontera lite rör innan.

Cykeltransportväska
Jag har rest minst ett tiotal resor med Wiggles billiga utgåva av Scicons mjuka väska. Den har ett ställ att spänna fast cykeln i, hjulen i väskor på sidorna och inte minst 4 hjul att rulla paketet på till och från på flygplatsen. Finns inte längre att köpa men det gör Scicon.
Så här långt alldeles problemfritt frånsett att väskan möglade ett år då den förvarades utomhus i en plastsäck. Gick att tvätta ren.

Cykeltransportväska
Sitter med samma fundering men här är behovet att man ska kunna frakta MTB (XC så inte de allra största) samt landsväg, cx och gravel.
Kikat runt en del och lutar mot Evoc bike bag pro. Stället verkar underlätta en hel del och så verkar det vara hyfsat lätt och tåligt.
Man verkar alltid få kompromissa. Det finns ingen väska som är bäst på allt.
Dyrt är det i alla fall.

Cykeltransportväska

Va, cyklar ni inte till start??? ?

Cykeltransportväska
Har kört ett gäng år nu med en Thule Round Trip, själv för landsvägshojen men lånat ut den för mtb så funkat där med.

Semihård och verkar tåla transporter rätt bra om man packar rätt, väskan är dessutom rätt lätt och går sen att fälla ihop så den tar lite plats vid förvaring.

Inbyggt mekställ är rätt fräckt.

Mycket nöjd med den.

Cykeltransportväska
Lånar tråden. Jag skall flyga, cykla en rundtur direkt från flygplatsen, sedan flyga hem.
Planen nu är cykel-kartong dit som jag kastar när jag startar men hem sedan?
CTC-påse? Har läst/sett att det (historiskt) har fungerat att pack cykeln i en genomskinlig, lite tjockare, plastsäck. Någon som vet om det fortfarande är ett alternativ? Jag tänkte att plastsäcken får jag plats med på cykeln under turen.
(Det kostar 250e att förvara en cykelväska på flygplatsen och något liknande att köpa en cykelväska.)
Jag har en stålcykel.

Cykeltransportväska
Lånar tråden. Jag skall flyga, cykla en rundtur direkt från flygplatsen, sedan flyga hem.
CTC-påse? Har läst/sett att det (historiskt) har fungerat att pack cykeln i en genomskinlig, lite tjockare, plastsäck. Någon som vet om det fortfarande är ett alternativ? Jag tänkte att plastsäcken får jag plats med på cykeln under turen.
(Det kostar 250e att förvara en cykelväska på flygplatsen och något liknande att köpa en cykelväska.)
Jag har en stålcykel.
Kolla om det finns en LBS i närheten av flygplatsen och kolla innan om du kan få en kartong där.

Cykeltransportväska
Jag kanske är lite lat men jag känner redan nu att avståndet att cykla med en kartong under armen från en LBS till en flygplats kommer att vara för meckigt...

Cykeltransportväska
Jag kanske är lite lat men jag känner redan nu att avståndet att cykla med en kartong under armen från en LBS till en flygplats kommer att vara för meckigt...
Jag skulle ta lådan vilken dag som helst. Min cykelväska brukar se ut som sju svåra år när jag är hemma igen. Vill inte ens tänka på hur en cykel utan skydd skulle se ut. Kan du inte kolla om det finns förvaring för din låda på flygplatsen? Alternativt buda ut en låda från lbs med en taxi?

Cykeltransportväska
Jag har en BikeBox Alan. Den är helt klockren. Kostar lite men man behöver inte vara orolig för cykeln. Kasta i en airtag så vet du var den är också. Jag har även lyckats få plats med en Stumpjumper 29" i den, men bara efter att ha tagit av däcken från fälgarna.

Cykeltransportväska
Ok, om det är för svårt att svänga förbi en LBS på väg till flygplatsen och för dyrt att lämna väskan på flygplatsen har jag två alternativ kvar:
*Linda in cykeln i gladpack alt en plastpåse och se fram emot att hämta ut en skadad cykel.
*Cykla hela vägen hem.

Cykeltransportväska
Ok, om det är för svårt att svänga förbi en LBS på väg till flygplatsen och för dyrt att lämna väskan på flygplatsen har jag två alternativ kvar:
*Linda in cykeln i gladpack alt en plastpåse och se fram emot att hämta ut en skadad cykel.
*Cykla hela vägen hem.
Ja precis, cykel i plastpåse! Tanken är att jag kan ha påsen ihopvikt på cykeln under turen, så att jag när jag efter 9 dygn kommer cyklandes tillbaka till flygplatsen iaf får med den på ett plan hem. (Jag kommer att bo i tält under turen).
Risken att cykeln blir skadad under transport finns alltid, oavsett väska/tp metod...
Jag ser inte fram emot att hämta ut en skadad cykel såklart. På ditresan kommer den vara väl inpackad i cykelkartong. Skulle cykeln skadas på vägen hem så är det inte lika farligt.

Cykeltransportväska
Jag har en stålcykel.
Har du funderat på att fixa lite kartong och några rullar gladpack när du kommer fram, och posta hem hojen med typ schenker eller dhl?

Cykeltransportväska
Men hur långt är flygplatsen från närmsta stad? Går det inte att avsluta turen där, ordna en kartong hos en lbs, packa ner cykeln där (du kan säkert låna ev verktyg som krävs, få mtrl att fylla upp eller stötdämpa med vid behov, osv), och sedan ta buss/tåg till flygplatsen?

Cykeltransportväska
Boka rum första och sista natten på ett billigt hotell och be att få lämna - en riktig - väskan under tiden du är borta.
Ett alternativ är Nannybag men det kostar ungefär lika mycket som ett billigt hotell.

Cykeltransportväska
Jag flyger till Paris, CdeG. Som sagt finns det förvaringsmöjligheter på flygplatsen att lagra en cykelväska där...
Vi funderar på att ta en taxi söderut, igenom Paris innan vi börjar cykla. Då är det ett alternativ att hitta en lämplig cykelaffär om vi kör motsv på vägen hem.
Men, jag undrar om någon likt "BikeTouringMike" på senare tid har fraktat hem sin cykel i den typ av plastpåse som CTC tidigare sålde? Den motsvarar närmast plastpåsarna man fraktar barnvagnar i vid flygtransport.
Flygbolaget vi flyger med godkänner. Jag tar min stålcykel och packar i kartong dit för att minska risken för att starta turen med trasig hoj.
Förhoppning med genomskinlig plastpåse är att baggagehanterarna ser att det är en cykel, lyfter i sadel/ram, och därmed behandlar den lite varsammare? ?

Cykeltransportväska
Senaste turen från Rom till Pisa 2022

Fixade cykelkartonger som cyklarna packades ner i på hemmaplan, vid incheckningen så var kvinnan vid incheckningen väldigt tydligen med att kartongen endast får innehålla cykel och ev skor + hjälm, redan där blev man lite orolig på att inte komma iväg.....men det gick bra.

På hemmaplan så ställde jag frågan till samtliga cykelbutiker i Pisa om dom kunde lägga undan 2 cykelkartonger till ett visst datum, vilket en butik svarade på, där efter så bokade vi hotell så nära som möjligt.

Vi fick med oss två lärdomar, i Italien går det inte att förboka en stor taxi som kan ta två cyklar.....men det löste sig dock. Tips ha en "handbagage" väska som du fyller så det ser ut som du reser lätt.
Vi valde på första resan en lätt minimal ryggsäck, typ https://www.outnorth.com/se/varumar...Vz1uRBR346AWhEAQYAiABEgLBnPD_BwE&gclsrc=aw.ds som även kan vara bra att ha när du handlar lite mat i butiken

Inför årets resa kommer vi starta och sluta runt Torremolinos och vårt mål är att vi får förvara cykelväskorna på hotellet under vår "loop" tills vi är tillbaka. Då har vi dock egna cykelväskor

Tillbaka
Topp