Cykeltur Göteborg - Sundsvall

Traja

Medlem
Tänkte cykla hem och hälsa på under semestern.
Försökt googla ev cykelanpassade vägar uppåt men hittar fean inget som är till någon hjälp.. Och Lätt info om Sverige leden verkar också vara svårt om man inte vill cykla till bokhandeln.
Någon som har lite sköna vägval att tipsa om? Kommer att "travel light" me landsvägscykeln så vill helst undvika kostigar och grus. Hade tänkt att det ska vara en skön tripp med fågelkvitter stålande sol, medvind och ingen stress.. Men känner mig själv att det kommer jagas tid ifrån det första pissepausen så inga omvägar behövs :-)
Tack på förhand!

Pata

Sveriges vägar på karta visar slityta, trafikmängd, mitträcken och annat bös som är bra att veta när man rekar nya vägar.

Annars är Göteborg för långt västerut och Sundsvall för långt norr ut för att jag ska ha några direkta tips (mer än att undvika 2+1-vägar som pesten och inte vara så rädd för grus)

Traja skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte cykla hem och hälsa på under semestern.
>
> Försökt googla ev cykelanpassade vägar uppåt
> men hittar fean inget som är till någon hjälp..
> Och Lätt info om Sverige leden verkar också vara
> svårt om man inte vill cykla till bokhandeln.
> Någon som har lite sköna vägval att tipsa om?
> Kommer att "travel light" me landsvägscykeln så
> vill helst undvika kostigar och grus. Hade tänkt
> att det ska vara en skön tripp med fågelkvitter
> stålande sol, medvind och ingen stress.. Men
> känner mig själv att det kommer jagas tid ifrån
> det första pissepausen så inga omvägar behövs
> :-)
> Tack på förhand!
>
> Pata

Isf ska du nog verkligen in följa Sverige leden. Det är nog bara att leta reda på en vanlig karta o planera lite. Lite grus tål racern även om hastigheten blir lidande. Det svåra tycker jag är att veta vad som är 2+1 väg, det tycker jag är värre att cykla på än grusväg.

Varför inte cykla så här fram till Örebro:
https://maps.google.com/maps?saddr=...sp=12&sz=9&via=1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12&z=9

Jag har bara dragit o gissat i google-maps. Jag tycker att det är ett rätt bra sätt att göra sin rutt på.

Tackar för tips och råd!
Blir att lägga lite tid med kartor för att välja vilken väg och riktning. Om man ska satsa på att köra via Örebro och sedan sikta mot Gävle och kusten eller om man ska välja att hålla sig mer inåt landet och sikta på Borlänge och gå mer rätt på..

Några tips på bra att ha i ryggan? Räknar på 3 dagar i sadeln..
Slang
Pump
Däck
Verktyg
1 ombyte
Talk/barnpuder

Kanske ett reselakan om du vill kunna bo på camping. Tandborste, solkräm, flipflops om du inte vill gå i cykelskorna, telefonladdare, kamera, godis. Rekommenderar styrväska eller större väska på sadelstolpen.

Personligen skulle jag inte fundera jättemkt på exakt vägval innan utan lägga till lite tid på resan o göra vägvalet i detalj efter hand. Drar ner snitttempot rätt mkt m är ett trevligt sätt att ta sig fram på. Så gjorde jag för ett par veckor sen när jag cyklade Gamleby-Göteborg.

God tur!

Tillbaka
Topp