Cykelväg Linköping - Jönköping?

Parlun

Medlem
Kära Happy,
Jag hade tänkt spendera lördagen i cykelsadeln, och förena nytta med nöje i en tripp till Jönköping.
Google-maps tycks ge en väg på mycket landsväg och mig veterligen någorlunda vältrafikerad väg. Jag önskar gärna en (asfalts-) väg där jag inte ständigt blir utsatt för påkörningsgförsök, utan kan njuta av cykel, väg och omgivning.

Så, kära Happy, har ni något förslag till rutt?

Gamla E4 har låg trafik (4000 f/d Linköping-Mjölby, 1500 f/d Mjölby-Gränna och 2000 f/d Gränna-Jönköping) och är bitvis väääldigt bred. Hastighetsgräns 80 på större delen av sträckan, 90 där det är som bredast och minst trafikerat, 50 i tätorterna. (Vilket förvisso inte hindrar att 1 bilist försöker köra ihjäl dig.)

bellasoda sa:
Kul! Jag gick i samma tankar som dig för ett år sedan, fast andra hållet.

Du kan kolla på min Strava-länk:
https://www.strava.com/activities/552575625/shareable_images/map_based?hl=en-US&v=1461263350

Den enda sträckan där jag upplevde det som trafikerat var sträckan Mantorp - Vikingstad.

Den sträckan känns rent livsfarlig men går att undvika. Före sjögesta följ cykelvägen under järnvägen, söder om sjögests och åk vidare förbi lunnevads folkhögskola och sedan in till Mantorp. Mindre väg och mindre trafik. Har dock aldrig cyklat sträckan bara åkt bil.

Jag cyklar ofta mellan Mantorp och Linköping. Den (enligt mig) KLART bästa vägen från Linköping är en kombo av bellasodas och Majkels förslag, dvs cykelbanan utmed "gamlagamla riksettan" från Malmslätt till Vikingstad, cykelbanan utmed gamla riksettan till Sjögestad och sedan vidare förbi Lunnevads folkhögskola enligt Majkels förslag. :)

Att cykla PÅ gamla riksettan någon längre bit är något jag undviker som pesten. Livsfarligt, enligt mig.

Stämmer dock inte helt, tex Tjurstorpsvägens grus är markerat som belagd väg. Men i stora hela är den rätt.

Underbart happy, flera alternativ på under 24 h :)
Jag ska utforska och hoppas på strålande cykelväder.
Tack alla för allt ni bidragit med!

NLC sa:
Man blir ju onekligen lite sugen på en tur...

+1 :)

Den sista där över Tranås skulle jag undvika (främst eftersom jag cyklar där nästan dagligen), iaf om tanken är att cykla när folk jobbar. Trafiken där kan vara lite ansträngande. Främst då mellan säby och Gripenberg, men även till Linderås. Sträckan Linderås-Hullaryd är belagt med riktigt grov asfalt som inte är så trevlig att cykla på. I övrigt är den rundan najs.

"Den sista där över Tranås skulle jag undvika (främst eftersom jag cyklar där nästan dagligen), iaf om tanken är att cykla när folk jobbar. Trafiken där kan vara lite ansträngande." Instämmer i det. Jag tycker att väg 32 är vidrig pga trafiken. När två breda bilar möts är det inte kul att vara cyklist. Annars finns många fina bitar på den sträckningen.

Om vi nu är inne på kanske lite längre än kortast möjliga väg hur är det väster om Vättern mellan Askersund och Jönköping? Några tider den bör undvikas (förutom helgen innan midsommar då)?

Om den biten är ok skulle mitt förslag vara norr om Roxen (inte i mörker) , norr om Göta Kanal till Borensberg, Tjällmo, Godegård, Zinkgruvan, Askersund. Finns kortare väg från Roxen till Tjällmo men den vet jag inget om.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp