Cykelväg Stockholm - Åkersberga?

kitzblitz

Aktiv medlem
"Måste" till min svager nu i helgen och för att det bli lite roligare tänkte jag cykla. Jag bruker cykla söder om stan och kan den delen, men skall nu till Åkersberga. Går det bra att cykla ut ditt med racer? Det känns som väldigt många motorvägar, men det kanske finns cykelbara vägar också? Jag cyklar från Skogås, ifall det är av betydelse.

Hoppas ni kan hjälpa!

cykelspåret längs ostkusten går ut via arninge och sedan förbi åkersberga. Kan du cykla grusväg finns det några genvägar men det går nog fortare att hålla sig på de asfalterade vägarna.

Det svåra är att ta sig rakaste vägen från danderyds kyrka och ut till arninge. Jag hittar hyffast den vägen men det är för att jag varit vilse där många gånger. Det är lätt att villa bort sig i villakvarteren. Det går att cykla längs järnvägen men underlaget är lite varierande.

Denna väg har jag kört. Efter Arninge föredrar jag vägen mot Vaxholm och sedan Svinningevägen.

Bilagor

• danderyd.gif
    danderyd.gif
    77.4 KB · Besök: 479
  • täby.gif
    täby.gif
    56.7 KB · Besök: 334
Jag förutsätter att ni tänker ta vägen över Kulla vägskäl och seddan Svinningevägen ut. Det finns ett alternativ som jag använder när jag skall in till stan. Cykla Enebybergsvägen genom Danderyd och vik sedan ut till Arningeleden norrut och tag sedan vägen norr om Ullnasjön bort till Rosenkälla där man ansluter 276:an till Åkersberga och vips så rullar man utför Stavabacken med Golfbanan till höger.... ;) Svinningevägen är väl roligare men har nästan ingen vägren jag har nästan blivit ihjälkörd där, 276 är lika charmlös som en motorväg men har bred vägren där man får vara i fred....

Jag har också ofta cyklat den väg som jnilsson beskriver och den funkar bra.

Vill bara tillägga, att vid Hägernäs är det grusväg c:a 75 m vid kolonilotterna innan det blir asfalt igen och cykelbana. (Kan vara bra att veta om man är grusfobiker ;-))

Uppe vid Arningerondellen brukar jag nu för tiden ta rakt fram och ta vägen via Ryd. Då kommer man ut på 274:an längre fram och har bara c:a 500 m på denna väg fram till Svinningeavfarten. Tycker att vägen över Ryd är mer omväxlande och trevligare.

Kan också komplettera med att säga att vaxholmsvägen (274:an) har en enormt bred och fin vägren att åka på, och man märker aldrig av trafiken nämnvärt, trots att den kan vara både tät och snabb.

Försöker skaka liv i denna 15 år gamla tråd. Tänkte börja cykelpendla Åkersberga - Solna Strand så jag tar tacksamt emot tips på alla delar av den sträckan, åka över Täby eller Näsbypark/Djursholm t ex?

Kommunernas webstöd för en ny cykelpendlare är ynkligt så jag sätter min tillit till entusiasterna här istället. (Cykelkartan för Österåker visar Åkersberga t ex, kommunen är ju lite större än så..)

Mellan Åkersberga och Arninge tar du cykelvägen (numera) som går längs Roslagsbanan mellan Rydbo och Täljö. Den är helt ok numera. Denna sträcka missar Google maps helt. Resterande del av sträckan tycker jag google maps ger rätt förslag på väg (om du väljer cykel som fordon).

Mellan Åkersberga och Arninge tar du cykelvägen (numera) som går längs Roslagsbanan mellan Rydbo och Täljö. Den är helt ok numera. Denna sträcka missar Google maps helt. Resterande del av sträckan tycker jag google maps ger rätt förslag på väg (om du väljer cykel som fordon).
Ah, du anar att jag kände mig trollad av Google, helt rätt. :) Söker jag fram resten på Google typ Rydbo - "jobbet" så får jag runda Rönningesjön och åka Ensta/Enebyberg innan jag åker in i Djursholm eller så åker man över Arninge via Näsby Park till Djursholm. Resten lika. Något att tänka på mellan dessa två? De tar båda 1.33 enligt Google. Men det är 37 km så jag vill inte vingla runt och leta för mycket..

Edit: skrev Täljö - jobbet först men det blir fel.

Senast ändrad:
Arninge - Täby C - Roslags Näsby - Enebyberg - Mörby C - Bergshamra - Norrtull (via Roslagstull eller E4) sen Vanadisplan - Fridhemsplan - Alvik - Solna Strand
Eller E4 - Råsundavägen - Solna C - Solna Strand (var det nu ligger)
Mvh
En som ej googlar.
(Långt verkar det iaf, 3 mil minst va?

Tillägg: det är trevligare att (norrifrån) ta första avfarten efter att du åkt under E18 så du åker förbi tennishalllen, bilhandlarna och Djursjukhuset sen precis öster om Danderyds kyrka. Antingen fortsätter du sen upp mot Sats och Mörbyhöjden eller så tar du före Sats av under E18 igen till Mörby C och Danderyds sjukhus och vidare mot Bergshamra.

Förtydligande: en karta är enklare än skrift. Så här skulle jag cykla ungefär (med reservation för sista biten genom Solna som väl för bero på exakt destination.)

Bilagor

• 5D080C93-FBB9-46CE-A2E9-CDAE08C0FC0B.png
    5D080C93-FBB9-46CE-A2E9-CDAE08C0FC0B.png
    216 KB · Besök: 214
Tillägg: det är trevligare att (norrifrån) ta första avfarten efter att du åkt under E18 så du åker förbi tennishalllen, bilhandlarna och Djursjukhuset sen precis öster om Danderyds kyrka. Antingen fortsätter du sen upp mot Sats och Mörbyhöjden eller så tar du före Sats av under E18 igen till Mörby C och Danderyds sjukhus och vidare mot Bergshamra.
Efter att ha kört under E18 fortsätter jag hellre rakt fram längs järnvägen till Djusrholms Ösby, därefter Vendevägen till Danderyds sjukhus. Vill helst slippa Mörbyhöjden/Mörby centrum.
1647432953144.png

Efter att ha kört under E18 fortsätter jag hellre rakt fram längs järnvägen till Djusrholms Ösby, därefter Vendevägen till Danderyds sjukhus. Vill helst slippa Mörbyhöjden/Mörby centrum.
Visa bilaga 544533
Min upplevelse är att man då lätt nästan blir påcyklad av män på Nishiki-hybrider på de smala passagerna längs järnvägen. Men båda vägarna funkar med lite olika för- och nackdelar.

Om du har ett Strava abonnemang kan du använda deras route builder och dess heatmap för att se de mest använda vägarna. Har markerat de vanligaste vägarna med gult samt cykelvägar med rött.
Under lågtrafik är troligtvis vägen genom Näsbypark snabbast, men under rusningstid kanske vägen förbi TC känns något säkrare. GC mellan Arninge och Hägernäs har många möten med bilar och gående.
Den nord västra vägen är längst och har bra cykelväg mer eller mindre hela vägen.
Den östra vägen går på små GC som ibland är livligt trafikerade av gående mm.
cykelvägtäby - kopia.jpg

Tack Ejma (och alla andra), jag tänkte inte ens på Strava. Jag lånade en rutt där och flyttade bara slutet lite för att passa mig. Den är sparad och ska testas! Tack för tipset om Heatmap också, där hittade jag mina simturer, cykelturer, paddling och löpning - fantastiskt ju!

Sent nu kanske, men imorse/natt cyklade jag sträckan och måste varna för grusvägen mellan Täljö och Rydbo. Helst sönderkörd pga byggande och sjukt kladdig gegga.

Bilagor

• 80747ACC-B552-49E1-8F0A-DBAA7FD38082.jpeg
    80747ACC-B552-49E1-8F0A-DBAA7FD38082.jpeg
    633.1 KB · Besök: 103
Sent nu kanske, men imorse/natt cyklade jag sträckan och måste varna för grusvägen mellan Täljö och Rydbo. Helst sönderkörd pga byggande och sjukt kladdig gegga.
Håller med. Kom faktiskt av mig med cykelplanerna när jag åkte den vägen tur och retur häromdagen. Sjukt ovärdigt att kommunen inte erbjuder en vettig cykelväg in till människobyn. Ska testa åka över svinninge men min tur är lite för lång för mig redan innan den omvägen. Elcykel kanske :/

Håller med. Kom faktiskt av mig med cykelplanerna när jag åkte den vägen tur och retur häromdagen. Sjukt ovärdigt att kommunen inte erbjuder en vettig cykelväg in till människobyn. Ska testa åka över svinninge men min tur är lite för lång för mig redan innan den omvägen. Elcykel kanske :/
Förhoppningsvis blir den dock cykelbar när byggandet är klart och det torkar upp. Den brukar som sagt vara helt ok även med smala däck. Men nu var det ju helt bedrövligt onekligen.

Någon som har koll på om det fortfarande går att gena över åkern ost om E18 så man slipper cykla igenom Arninge? Det gick ju fint före man byggde om Roslagsbanan, har inte provat sen dess.

att missa sträckan längs havet genom stocksund och djursholm upp till lahäll är just en miss.

ta höger direkt efter fula betonggångbron norr om stocksundsbron, smyg nära öster om hpl djursholms ösby och välj sedan bland en rad trevliga alternativ. bästa varianterna kommer fram via marinan vid lahäll. några hundra meters finpackad skogspromenadväg på slutet fullt farbar även med räser. ta dock hänsyn till eventuella gående där.

snabbast till täby efter stocksundsbron är annars längs roslagsbanans västra sida, från danderyds sjh och uppåt.

Senast ändrad:
Om du tänker på grusvägen som gick paralellet med gamla spåret över åkern finns den inte kvar.
Testade för ett år sedan och fick cykla åker.. Så tyvärr är det nog genom Arninge som gäller numera
Tack för svar, jag såg det tyvärr försent och testade och det gick ju inget vidare hehe. Övervuxen stig som övergick i åker.

Tillbaka
Topp