Cykelväg Uddevalla-Kungshamn

tovelarsson

Ny medlem
Hej! Ska cykla sträckan Uddevalla-Kungshamn och är lite fundersam på hur jag ska cykla. Har kollat lite på Strava men är det någon som är van med vägarna och har tips?

Från centrum:
Börja med att cykla västerut genom hamnområdet. Det är lite knixigt, men rätt svårt att cykla vilse om du följer cykelbanan. Du kommer "ut" strax norr om tunnlarna, åker under leden genom en tunnel och byter då till andra sidan vägen (öster om 44:an). Efter tunneln svänger du vänster/väster. Sen går cykelbanan parallellt med 44:an upp till IKEA på Torp, och sen fortsätter du bara förbi IKEA uppåt i backen in på parallellvägen till E6:an. Genom Hogstorp, genom Munkedal och genom Håby. Efter Håby kommer Gläborgsmotet, och där kör du ner på väg 162. I Hallinden svänger du höger in på väg 171, och den följer du till vänster efter Stranderängs bro. Sen håller du dig på 171:an tills du är framme i Kungshamn.

162:an och 171:an är vältrafikerade och ganska smala, så där får du vara mer uppmärksam. Men mellan Uddevalla centrum och Gläborg är det nästan enbart cykelbana om du vill.

Geologens väg är fin med partier längs Åbyfjorden som är mycket mysiga. Som Geo säger så kan vägarna vara väldigt trafikerade under sommaren och kanske inte så himla säkra mellan Gläborg och Askum. En alternativ rutt kan vara att istället för att vika av vid Gläborg så fortsätter du och kör enligt följande: Dingle->Bärfendal->Bovallstrand->Hunnebostrand->Kungshamn. Alltså väg 174 med start från naturbruksgymnasiet i Dingle. Kustvägen in mot Bovall är finfin!

Vägen mellan 174 och 171 åkte jag med bil för många år sedan och då var det en fin liten slingrig backig asfaltsväg har jag för mig.
Hur är den nu?
Skulle kunna tro att den är rätt öde från trafik än idag.

emmer sa:
Vägen mellan 174 och 171 åkte jag med bil för många år sedan och då var det en fin liten slingrig backig asfaltsväg har jag för mig.
Hur är den nu?
Skulle kunna tro att den är rätt öde från trafik än idag.

Den är också nyss belagd med oljegrus och lösgrus stora sträckor. Dessutom är den längre och lägger till åtskilliga höjdmeter utan att ta bort mer än en liten del av 171.

Kandidaten sa:
Geologens väg är fin med partier längs Åbyfjorden som är mycket mysiga. Som Geo säger så kan vägarna vara väldigt trafikerade under sommaren och kanske inte så himla säkra mellan Gläborg och Askum. En alternativ rutt kan vara att istället för att vika av vid Gläborg så fortsätter du och kör enligt följande: Dingle->Bärfendal->Bovallstrand->Hunnebostrand->Kungshamn. Alltså väg 174 med start från naturbruksgymnasiet i Dingle. Kustvägen in mot Bovall är finfin!

Betydligt längre, och de vägarna är inte bättre ur trafiksynpunkt, och ännu smalare...

Cyklar dagligen på Sotenäset sommartid. Vägen Gläborg -Hallinden-Askum är riktigt otrevlig ur trafiksynpunkt, stor skillnad mot Dingle - Bovallstrand - Hunnebo. Sista biten från Hunnebo ökar trafiken, men så här åts mycket mindre. Undvik fredag och söndag eftermiddag - kväll då det är mycket helgtrafik till Kungshamn - Smögen.

Tillbaka
Topp