Cykelvagn - Chariot vs Nordic Cab

rjakobsson

Ny medlem
Hej,
vi är en relativt ny familj och vi planerar att bila mindre och cykla mer.
Vårt barn är 10 månader gammalt, och idag åker hon i barnsits.
Dock upplever vi att den inte är speciellt bra:
* det guppar mycket
* cykelhjälmen får inte plats
* inget väderskydd
* osäker "baktung" känsla
* svårt att få med barnvagn på cykeln, om hon vill sova när vi kommit fram

Detta har lett oss till att vilja ha en cykelvagn, och främst står valet mellan två modeller:
* Chariot Corsaire XL
* Nordic Cab

Ni som äger dessa - hur funkar de för er?
Sover barnen bra i Chariot, trots att man inte kan fälla ner ryggstödet?
Nordic Cab - hur fungerar den nya fjädringen om man jämför med en Chariot? Där vi bor är det mycket kullersten.
Hur funkar vagnarna på vintern? Kör ni med dubbdäck?

Vi har ingen möjlighet att testa dessa modeller då vi bor på Gotland, och det inte finns någon återförsäljare här.

Tack på förhand.

Senast ändrad:

alidhojd

Medlem
vi har två barn och började med en cougar sedan vidare på en 2:a och nu tillbaka på en cougar 1:a! Vi är helnöjda både som sovvagn, cykelvagn och till löpträning! vi brukar ställa en "barn" hink under springhjulet när dottern ska sova så lutar den lite mer bakåt.
Vi köpte den med tre kit, cykel, stroller och löpning. det som använts absolut mest är löp-kittet, det är grymt trevligt när man promenerar men samtidigt så är cykel och stroller väldigt smidigt när man cyklar ner på stan tex.
Med cougar 1:an kan man få med sig ca 1 1/2-2 ica kassar(och ett barn) om man packar smart.

Många av våra kompisar har köpt chariot efter att ha provat våran och tycker lika mycket om den som oss.

kolla in chariot cougar 1!

ratatosk

Aktiv medlem
Till en sån liten har man väl hängmattan som blir mer liggande?
Vi ha corsaire xl till 2 barn på 4 o 5 år, är otroligt nöjda. Smidigare att hantera o lyfta än dubbelvagnen, får med massor av packning o barnen sitter skyddade för vädret. De somnar ganska ofta.
På festival tog vi dock dubbelvagnen, mitt i sommaren det inte så viktigt med väderskydd men bra att kunna fälla vagnen.

Tror att hängmattan är för liten när man är 10 mån.
Jag har också en Chariot Couager 1 med stroller/cykel/löp till våran snart 11-månaders. Den uppfyller alla mina önskemål. Nästan.
Köpte en ny cykel i frun. En "damcykel" och chariotfästet får inte plats på den 3växlade nexus-axeln. Vet ej om det finns nån lösning på det problemet.

Gaston Garcon

Ny medlem
Hängmattan är för liten när barnet är 10månader, vi åkte på den niten.
Annars är Courier en bra vagn, vi använde den nästan dagligen med 2 barn.

Vi la in en filt, med lite med stoppning vid svanken, så kunde barnen sova utan problem.
Annan fördel var att den vägde hälften så mkt som en vanlig dubbelvagn och var lättare att få in i bilen när man skulle längre sträckor.

Bra andrahandsvärde med.

Amoureuse

Medlem
Finns Nordic cab som singelvagn?

Chariot Cougar 1 är kanon iaf. Det enda som jag saknar från de mer avancerade modellerna är att bromsen är under packningspåsen och kan ibland vara lite knepig att komma åt.

Den är kanon som barnvagn, som storhandlingsvagn, som cykelvagn. Det är den mest välbalanserade och lättrullande vagn jag någonsin ägt (och jag har ägt 5... på ett barn...) Barnet sover bra. Det kanske inte ser så bekvämt ut i början (runt året) men i gengäld så funkar det lika bra för en 4-åring.

Kan inte minnas några problem med att rulla den i Visby heller.

Den är dyr men prisvärd.

ratatosk

Aktiv medlem
Johan_Olsson skrev:
-------------------------------------------------------

> Köpte en ny cykel i frun. En "damcykel" och
> chariotfästet får inte plats på den 3växlade
> nexus-axeln. Vet ej om det finns nån lösning på
> det problemet.

Jag löste det problemet. Men nästa problem var att med en asatung damhärk med 3-växlad nexus får man vara bra stark för att orka dra kärran nån längre sträcka. (Tuva kanske kan?)
Det blev att skaffa en lättare kedjeväxlad citybikeaktig sak.

svpe

Aktiv medlem
Har en Corseair XL som vi använder dagligen året runt. Mycket nöjda.
Dubbdäck på kärran behövs aldrig men dubbdäck på cykeln är lämpligt.
Tänker du springa med vagnen eller ha en enkelvagn välj en Chariot Cougar 1 eller 2 istället. På Corseair XL slår man fötterna i vagnen om man försöker springa.
Viktigaste skillnaden mellan Chariot och Nordiccab är att Chariot har fjädring på sina modeller vilket jag inteskulle vilja vara utan om man cyklar mycket. Nog skakigt ändå på våra cykelbanor. Tror Chariot trots sitt höga pris är bättre köp än Noriccab pga andrahandsvärdet.
Brukar ha nackkudde eller filt vid huvudet när de somnar för annars hänger de lätt med huvudet.

rjakobsson

Ny medlem
Wow, stort tack för alla svar.
Verkar som att ni alla har riktigt goda erfarenheter av Chariot, kul att höra!
Ingen som har erfarenhet av Nordic Cab, de har skaffat en slags fjädringssystem nu?

looström

Ny medlem
För att ytterligare lägga till en variant på Chariot, så har vi en Chariot Captian 2. Det är deras största modell med högre inre höjd, och ett "enormt" packutrymme samt botten är gjord i hårt och tjockt plast. Den kan dock inte användas med skidor. Vi är mycket nöjda!

Franz

Medlem
Vi hade en Corseair XL i några år, sålde den i våras trots protester från barnen som gillat den mycket!

Det enda som jag inte var nöjd med var möjligheten att ändra lutningen på ryggstödet. Detta har även påverkan på hur barnet sitter om de har hjälm och somnar, ibland så såg det allt annat än bekvämt ut för barnen men de sussade bara vidare. Det finns liksom inte plats för bakhuvudet om de har hjälm.

Ang att löpa med Corseair XL så hade jag mina farhågor men jag tyckte faktiskt att det gick utan problem. Kanske berodde det på att jag har väldigt långa armar och inte behövde ha vagnen så nära mig.

Vi använde dock inte vagnen riktigt så mycket som jag tänkt men sånt är livet.

När det var dags att sälja så såg vagnen fortfarande ny ut och jag hade en köpare 30 min efter att annonsen publicerats!

Lycka till!

Mr. Scott

Medlem
Jag har kört två kullar i Chariots vagn. Jag har glömt vad den heter faktiskt men på länken nedan ser du hur vår då 5-månaders ligger i hängmattan.

http://andersgustafsson.wordpress.com/2012/07/

Andrahandsvärdet är kanon så den faktiska kostnaden är nog inte så stor för en Chariot.

Om du kollar länken så ser du också det som flera påtalat, barnen sitter väldigt upprätt.

Morfum

Ny medlem
Har en Chariot som jag har grabben i, sjukt nöjd. Dock går den mest på vintern och till cykling på vår/sommar/höst. Köpte den beggad för 4k med stroller,cykel,joggnings-set. Skulle jag behålla en av dom 3 vagnar vi har (?) så skulle det vara den. Tar dock bort nackkudden/stödet när vi cyklar då det verkade som den tryckte fram hjälm, skalle. Kör både lvg och lätt-xc/cx med den och grabben älskar den :)

PerryE

Aktiv medlem
Vi sålde ju vår Corsaire XL i våras eller när det nu var. Som sagt - riktigt dyr att köpa men andrahandsvärdet är bra så den faktiska kostnaden är hanterbar. De som köpte den lär nog kunna sälja vidare den i sin tur för hyfsat pris

Angående hjälm och upprätt sittställning - barnen hade aldrig hjälm men det är något som varje familj får bestämma själv. För egen del tycker jag det inte behövs med en Chariot. Nu när barnen cyklar själva är det 100% hjälmkrav såklart

Bilagor

• DSC00060 - Copy.JPG
    DSC00060 - Copy.JPG
    122.2 KB · Besök: 326

anco

Medlem
Jag cyklar dagligen med en chariot cougar 2. I den har jag 2 barn 3 och 5år gamla. Den är inte jätterymlig men jag har kort bit till dagis. Tyvärr lite för lång och traffikerad för att min 5åring ska kunna cykla själv. Förutom begränsat med utrymme är jag väldigt nöjd med vagnen.

+Bra komfort över gupp och kanter tack vare fjädringen
+Lätt att fälla ihop (frugan tar den i bilen ena vägen)
+Kvalité i detaljerna

-Inte så rymlig (tror att det finns större modeller)

Kommer att köra den hela vintern och återkommer till våren när jag har hådrtestat den i stockholmsslasken.

/Anders

Appel

Aktiv medlem
Jag har en Nordic cab. Vi har inte använt den så mycket som vi tänkt från början. Men jag har saknat fjädring på den då jag använt den som cykelkärra. En Chariot är något dyrare men jag skulle nog köpt en sån om jag visste vad jag vet idag.
Faktum är att vi nu använder nordic caben oftare som "fjällpulka" än som cykel kärra.

Anledningen till att vi inte använt den så mycket är att vardagslogisktiken måste vara så "snärtig" som möjligt. Om vi haft ett garage där cykel och kärra kunde stå färdiga skulle det varit lättare. Nu är det lite meck varje gång den ska användas...

Arsozath

Aktiv medlem
Har också en Chariot Cougar 2. Håller med om att hängmattan fungerar fram till de är cirka 10 månader. Använder nästan uteslutande bara cykelvarianten även om vi har joggern också. Dottern (2an på väg) älskar att åka i vagnen (fyller 1 år idag) och har gjort så sen hon var pytteliten. Riktigt skönt att kunna kombinera träning och barnpassning så sambon får lite extra tid.

Skulle inte byta bort en fjädrad vagn mot ofjädrar. Det känns riktigt skönt att veta att hon sitter mjukt och fint och det är en fröjd att höra hur fjädringen jobbar (jodå, den hörs ibland). Ganska smart konstruktion också så det går lätt att ställa om efter vikt.

jaras

Medlem
Vi kör Nordic cab och lastmöjloghetrn är riktigt bra i den. Supersmidigt när man självskannar och har barn med sig. Bara svänga in i mataffären och fylla vagnen medans barnen sitter kvar. Vi har trampat runt på Utö bl.a. Och visst skumpar det men vagnen har en inbyggd kudde som sitter under barnens rumpor, det tar upp det mesta av det obekväma. Kör man ner i en grop så blir det gnäll från vagnen så det vill man undvika. Jag tycker inte att prisskillnaden känns motiverad. Tex så glappar hjulen i snabbkopplingen och jag har kännt på flera chariot som glappar betydligt mer. Det ger ett onödigt skrammel när man cyklar tyckar jag. Lösningen med Nordic Cajs framhjul tycker jag finger riktigt bra när man ställer om mellan cykel och gåläge. Tar bara någon sekund att skifta emellan.

svpe

Aktiv medlem
rjakobsson skrev:
> Tack för alla svar!
>
> Är det inte lag på att ha hjälm även i
> cykelvagn?

Det är lag på att ha hjälm även i cykelvagn men man väljer själv om man ska följa lagen eller inte. Vi har valt att inte använda hjälm på våra barn heller i Charioten.

earnstrom

Aktiv medlem
rjakobsson skrev:
> Tack för alla svar!
>
> Är det inte lag på att ha hjälm även i
> cykelvagn?

Nej, inte uppenbart iaf. Lagen säger:
"Den som är under femton år och färdas med en tvåhjulig cykel skall använda cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd." (från Kap 6:4a: https://lagen.nu/1998:1276#K6)
Detta tolkar jag som att cykelvagn inte kräver hjälm, men däremot barnsadel på cykel. Sen kommer NTF och tolkar lagen på ett annat sätt (som inte görs av tex. Transportstyrelsen):
http://www.ntf.se/konsument/fraga1794.asp?katid=27

mzi

Aktiv medlem
Fast i svensk rätt gäller inte bara lagtexten utan även lagstiftarens uppsåt med lagen. Den hittar du i förarbeterna och det kan vara de som NTF lutar sig mot.

earnstrom

Aktiv medlem
mzi skrev:
> Fast i svensk rätt gäller inte bara lagtexten
> utan även lagstiftarens uppsåt med lagen. Den
> hittar du i förarbeterna och det kan vara de som
> NTF lutar sig mot.

Mjo, men då vore det trevligt att hitta en notering ngn annanstans än hos NTF som inte är helt opartiska i hjälmfrågan.

PerryE

Aktiv medlem
Men i praktiken tycker jag att man använder sitt eget omdöme. I en biltemavagn skulle barnen nog haft hjälm men i Cariotvagnen tyckte jag inte det behövdes. Tycker Cariots konstruktion är förtroendeingivande och deras säkerhetsbälten kanon. Varje familj fattar sina egna beslut och allt handlar om vilken riskbedömning man gör. Svårt att tänka mig att polisen skulle ha synpunkter - inte de jag träffade på med mina barn i alla fall.

Atlas

Aktiv medlem
Akta för bredden på vagnen bara. Allt handikappanpassat är för 80cm, det gör att accessen är helt OK. Några centimeter till så får du mycket oftare problem.

earnstrom

Aktiv medlem
mzi skrev:
> Håll till godo!
> http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utrednin
> gar/Statens-offentliga-utredningar/sou-2003-127-d4
> _GRB3127d4/?html=true

Jag kan ha missat ngt, men inte heller den texten säger ngt mer än:
"Regeringen föreslås införa i trafikförordningen (1998:1276) en
bestämmelse om att den som färdas med cykel skall använda
skyddshjälm eller annat lämpligt huvudskydd."

Min Chariot är ingen cykel, men om den är det så är den ju också en hyfsat krocksäker bur.

mzi

Aktiv medlem
Jag ska inte säga att jag läste hela, eller ens små delar. Men en snabb sökning ger att ordet cykelhjälm nämns 46 gånger, så det där kan inte varit hela texten.

earnstrom

Aktiv medlem
Ja, jag såg massa referenser till cykelhjälm, men inte ngn till vagn eller kärra. Texten pratar bara om hjälm på cykel.

mzi

Aktiv medlem
Jag tänker inte läsa texten eftersom jag inte planerar att åka kärra, och lagen inte heller verkar ha någon påföljd. Men om jag hade läst texten så hade jag ansträngt mig en gnutta att förstå den och vad de argumenterar för. För det är det som rätten kommer göra om det kommer till prövning. (Vilket det skulle kunna göra vid t ex vållande till annans död eller något liknande.)

Ophiophagus

Medlem
Hej
Vi har en Chariot CX1 och är supernöjda med den. Hängmattan användes de första månaderna men nu är hen 7 månader och sitter bra utan. Vi cyklar och springer på allt från asfalterade vägar till lite ojämnare stigar och allt pip upphör så fort vagnen börjar rulla. Frövrigt verkar John Blund bo i kärran som någon slags fripassagerare;)

Vi köpte begagnat men vagnen är i alla funktioner som ny trots flitig användning.

Har ni pengarna så är det inget att oroa sig över. Ni kommer bli nöjda.

Med vänlig hälsning, Rickard

Mathis73

Ny medlem
Har en Chariot Corsaire XL och kan bara instämma med resten här att det är fantastiska vagnar, önskar vi köpt den tidigare. 2 barn som gärna sitter upp till en timme i den utan att gnälla. Mycket bra för att storhandla med även med ett barn i, perfekt då vi inte har bil längre. Dyr men väldigt välbyggd och som flera sagt så är andrahandsvärdet högt.

Arsozath

Aktiv medlem
Om vagnen välter, är det troligt att ungarna slår i huvudet? Jag skulle inte tro det, då ungen sitter fast med 5-punktsbälte. Dessutom ökar risken för whiplashskador när huvudet väger mer om nu olyckan är framme.

Kupa

Aktiv medlem
Det gör den visst det, om man kör över något tillräckligt stort med ena hjulet. Till exempel en rot på stigen som inleder vår sträcka till dagis, eller en fet isklump på vintern. Det är ju svårt att se exakt vad som händer med barnets huvud i det ögonblicket eftersom man själv har blicken framåt men ovannämnda episoder har jag lyckats med med vår CX1, utan hjälm. Grabben var nog på väg att fylla fyra då, förra vintern och han klagade inte ett dugg vid något av tillbuden. Inga bestående men heller såvitt vi kunnat se.

Octagon

Aktiv medlem
Trevligt att tråden urartar till tjafs om hjälm...

Tänkte bara tillägga att det finns (fanns?) nån slags insats som är för dom barn som vuxit ur hängmattan, något slags sidostöd à la sportstol. Tror den är för barn över 6 månader. Men jag tror nog att en 10-månaders klarar sig helt utan.
Löphjulet gör även att en Chariot blir väldigt terränggående, perfekt för bouldering eller andra utflykter.
Har man redan en liten smidig vagn till bilutflykter och har plats i hallen kan man satsa på cougar 2, den tar enorma mänger packning och matkassar, men den tar också mer plats, så ska man ha den på latte-haket eller i liten bil/lägenhet är den klumpig. Men ack så skön att lasta i utflyktsmat, klätterskor, leksaker, filt, extrakläder, barn, nallar och bara slänga upp en crashpad på ryggen och dra ut.

peken

Medlem
Vi har en Chariot CX 2 och är hur nöjda som helst. Våra barn är 2 och 4 nu och vi har haft den i ett år. Visst det är en dyr vagn men andrahandsvärdet är bra och barnen älskar den (vi hade en billig skitvagn utan fjädring och komfort innan). I den gamla vagnen gled barnen in mot mitten och det blev onödigt trångt pga det. Enda gången de gnäller i vagnen nu är när de bråkar med varann som syskon gör. Men det är samma bråk som förekommer i bilen, så det beror inte på vagnen ;)

svpe

Aktiv medlem
Johan_Olsson skrev:
> Den välter inte.

Jag har vält med kärran två gånger, första gången provocerade jag utan barn i för att se när den skulle välta. Krävdes en trottoarkant och hög fart.
Andra gången med ett barn i och skarp sväng på jämn väg i ca.30km/h. Vagnen lade sig på sidan och både barnet och jag blev rädd men ingen skadade sig. Sedan dess tar jag det lite lugnare.

mattel

Aktiv medlem
svpe skrev:
> Andra gången med ett barn i och skarp sväng på
> jämn väg i ca.30km/h. Vagnen lade sig på sidan
> och både barnet och jag blev rädd men ingen
> skadade sig. Sedan dess tar jag det lite lugnare.

det här är fan bland det dummaste jag har läst på happy.

svpe

Aktiv medlem
mattel skrev:
> svpe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Andra gången med ett barn i och skarp sväng
> på
> > jämn väg i ca.30km/h. Vagnen lade sig på
> sidan
> > och både barnet och jag blev rädd men ingen
> > skadade sig. Sedan dess tar jag det lite
> lugnare.
>
> det här är fan bland det dummaste jag har läst
> på happy.

Det var dumt att köra så fort där och då men jag kör samma väg varje dag och det har aldrig funnits några tendenser att vagnen skulle välta.
Jag vill bara att ingen ska tro att den inte går att välta med.

PerryE

Aktiv medlem
Har man en Corsaire XL, Cougar 2 eller CX2 skall det mycket till om vagnen skall välta. Vad som hände en gång var att jag för en gångs skull inte flyttade säkerhetsbältet till mitten (tar några sekunder...) när jag skulle ut med ena dottern. Då satt hon alltså på ena sidan och när jag tog en kurva i något för hög fart kändes något konstigt och när jag tittade bakåt såg jag att vagnen höll på att välta. Lyckligtvis fanns det utrymme för att parera detta och inget hände. Blev lite uppskrämd men dottern var OK. Detta berodde alltså på att jag klantade mig och inte flyttade över bältet till mitten - om hon suttit själv i mitten eller om bägge barnen suttit i vagnen skall det alltså mycket till om den skall välta.

Alltså - viktigt att man flyttar bältet om man bara skall ha ett barn i vagnen. Tar ju bara några sekunder så det finns ingen ursäkt att inte göra det. Fjädringen och kvaliteten är kanon - i skitväder ville barnen hellre åka med mig i cykelvagnen än med sin mamma i bilen (yngsta dottern blir mycket lätt åksjuk i bil) - det säger väl en hel del.

"Chariot - när barnen själv får välja ;)"

svpe

Aktiv medlem
PerryE skrev:
> Har man en Corsaire XL, Cougar 2 eller CX2 skall
> det mycket till om vagnen skall välta. Vad som
> hände en gång var att jag för en gångs skull
> inte flyttade säkerhetsbältet till mitten (tar
> några sekunder...) när jag skulle ut med ena
> dottern. Då satt hon alltså på ena sidan och
> när jag tog en kurva i något för hög fart
> kändes något konstigt och när jag tittade
> bakåt såg jag att vagnen höll på att välta.
> Lyckligtvis fanns det utrymme för att parera
> detta och inget hände. Blev lite uppskrämd men
> dottern var OK. Detta berodde alltså på att jag
> klantade mig och inte flyttade över bältet till
> mitten - om hon suttit själv i mitten eller om
> bägge barnen suttit i vagnen skall det alltså
> mycket till om den skall välta.
>
> Alltså - viktigt att man flyttar bältet om man
> bara skall ha ett barn i vagnen. Tar ju bara
> några sekunder så det finns ingen ursäkt att
> inte göra det. Fjädringen och kvaliteten är
> kanon - i skitväder ville barnen hellre åka med
> mig i cykelvagnen än med sin mamma i bilen
> (yngsta dottern blir mycket lätt åksjuk i bil) -
> det säger väl en hel del.
>
> "Chariot - när barnen själv får välja ;)"

Bra skrivet!
När kärran välte för mig fanns endast ett barn i kärran och det satt inte i mitten vilket säkert bidrog till att kärran välte denna gång. Hade barnet suttit i mitten eller på andra sidan hade det troligen inte hänt.

PerryE

Aktiv medlem
Chariotvagnarna för två barn är ju 80 cm breda eller något sådant och tyngdpunktern är låg - om de är hyfsat balanserade tycker i alla fall jag att de är superstabila. Körde nästan två år och 4-5 dagar/veckan och enda incidenten var den jag beskrev ovan. Tilläggas bör att jag använde cykelvagnen som ett sätt att få lite "kvalitet" på cyklingen genom att köra så fort jag orkade - ungarna älskade att hetsa mig när jag körde om andra cyklister genom att skrika "fortare pappa". Dvs jag har kört en hel del i +30km/t men självklart inte i 90-graderskurvor. Strösta risken som jag ser är ju att man skall bli påkörd av bil och det kan man ju till stor del påverka genom hur man kör och var

svpe

Aktiv medlem
PerryE skrev:
> Chariotvagnarna för två barn är ju 80 cm breda
> eller något sådant och tyngdpunktern är låg -
> om de är hyfsat balanserade tycker i alla fall
> jag att de är superstabila. Körde nästan två
> år och 4-5 dagar/veckan och enda incidenten var
> den jag beskrev ovan. Tilläggas bör att jag
> använde cykelvagnen som ett sätt att få lite
> "kvalitet" på cyklingen genom att köra så fort
> jag orkade - ungarna älskade att hetsa mig när
> jag körde om andra cyklister genom att skrika
> "fortare pappa". Dvs jag har kört en hel del i
> +30km/t men självklart inte i 90-graderskurvor.
> Strösta risken som jag ser är ju att man skall
> bli påkörd av bil och det kan man ju till stor
> del påverka genom hur man kör och var

Känner igen det där:
- Fortare pappa, fortare!

Topp