Cykelvagn - Chariot vs Nordic Cab

Jag har tittat på de flesta vagnar och Chariot känns som den överlägset mest välgjorda. Det finns massa små genomtänkta detaljer. Nordic Cab verkar OK men tycker inte den har samma finess i konstruktionen.

Nu blev det iofs en Croozer i vårt hushåll, köpte den mest för att pröva konceptet cykelvagn istället för en syskonvagn och efter att ha använt den ett tag kändes merkostnaden för en Chariot inte motiverad.

Jag vill egentligen ha Cougar, men den lastar för lite och är för trång för barnen, Corsaire XL är den jag hade valt om jag haft blankt papper idag. Som alla skriver, andrahandsvärdet är bra nog så kan man ligga ute med pengarna är det ett givet köp.

Babyjoggers POD skulle funka fint annars om man har lite mindre barn och behöver använda den mycket som vanlig vagn och fälla ihop i bilen etc.

Jag tycker att det är fel fokus i hjämdebatten i det här fallet. Frågan är väl inte om vagnen välter eller inte (för vi cyklar ju alla säkert och bra), frågan är väl om hjälmen hjälper när en bil rammar in den. Blir det mosad skalle på bebis oavsett kanske?

Om en bil rammar en cykelkärra så att hjälmen räddar barnets huvud så finns det ändå väldigt lite kvar av kroppen är min okvalificierade gissning. Med kärra så cyklar jag så mkt jag kan där bilar inte bör ramma mig.

Och även vi har vält med en Chariot, Cougar 1a. Det var frun som körde, så jag vet inte exakt hur det gick till, men barnet satt glatt i sitt 5-punktsbälte och brydde sig inte nämnvärt.

Nu ska vi ha nr 2 och kommer sannolikt byta upp oss till en Cx2 för den bättre bromsens skull (springer en hel del med den). När man väl tagit sig in i Chariot-världen så glömmer man bort vad vanliga vagnar kan kosta.

earnstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> Om en bil rammar en cykelkärra så att hjälmen
> räddar barnets huvud så finns det ändå
> väldigt lite kvar av kroppen är min
> okvalificierade gissning. Med kärra så cyklar
> jag så mkt jag kan där bilar inte bör ramma
> mig.

+1 på den tankegången.

Orelaterat till hjälmdebatten: vi har haft stor glädje av vår vagn men ibland har det faktiskt stört mig att den är så fin och bra och dyr, nämligen i de fall man skulle vilja lämna den, t.ex. på dagis. Jag har ofta barnet på morgonen och sedan cyklat vidare till jobbet, där jag varit tvungen att bära upp den på kontoret då det saknas annan lämplig plats att förvara den. Smal gammal entrédörr innebär att jag måste ta av åtminstone ena hjulet. I-landsproblem, visst, men i de här situationerna hade det känts bättre med nån snikvagn från Biltema som man i större grad vågar lämna hyfsat obevakad utomhus (om än låst).

Det positiva är dock att med kärra bakom så visar bilisterna väldigt mkt mer hänsyn och tar det lite lugnare i korsningar och så än om man kör själv.

Till ursprungsfrågan: Har man inte tokont om pengar så tror jag en Chariot alltid är det bättre valet. Om man lyckas slita ut dem så är timkostnaden väldigt låg, om inte så får man tillbaka väldigt mkt på beg-marknaden, iaf i de större städerna.

Jag tycker också man skall räkna på vad timkostnaden blir. Om man använt en Chariot intensivt ett par år har man antagligen haft väldigt stor nytta av den och barnen har förhoppningsvis uppskattat fjädringen + ANNAT. På samma sätt resonerar jag när det gäller andra friluftsprylar typ sovsäckar, tält med mera. Näst intill ointressant vad det kostar om det är något som kommer att användas mycket. Så länge man inte har massvis med olika specialintressen fungerar ju det.

PerryE skrev:
> Jag tycker också man skall räkna på vad
> timkostnaden blir....
> Näst intill ointressant vad det kostar om
> det är något som kommer att användas mycket.

+ 1

Dessutom kan man även räkna på "alternativkostnaden", eller pay-back time.

T ex när vi 1981 köpte ett finare tält räknade jag (mest på skoj men ändå), hur många nätter på hotell el motsv som skulle motsvara inköpspriset.
Kunde lätt räkna hem tältkostnaden på bara ett par övernattningar, max en vecka.
Och det fungerar fortfarande utmärkt, och många "gratisnätter" har det blivit sen dess.
Så kvalitet lönar sig i längden +ROLIGARE

För att återknyta till cykelkärror, 1994 (vääldigt tidigt på svenska marknaden),
köpte vi en Burley D'Lite (dåtidens normbildare a la Chariot).
Pris 4000kr, såldes 10 år och 5 barn senare för 2.500 kr.

Amoureuse skrev:
> Jag tycker att det är fel fokus i hjämdebatten i
> det här fallet. Frågan är väl inte om vagnen
> välter eller inte (för vi cyklar ju alla säkert
> och bra), frågan är väl om hjälmen hjälper
> när en bil rammar in den. Blir det mosad skalle
> på bebis oavsett kanske?

Fel fokus eller inte, men eftersom det diskuteras så kan det vara bra att veta att böterna för att inte ha hjälm på ungarna i cykelvagnen ligger på 1500kr, oavsett hur en bil påverkar vagnen vid en krasch.

Har för övrigt en Croozer 2for1 och är oerhört nöjd med den! Prisvärd och grymt smidig!
Den har överlevt 2 säsonger och ser kanske inte ny ut, men inte långt ifrån. Oerhört bra lastutrymme och välbalanserad när man cyklar.

Är vanligtvis typen som mest hörs då jag är sur men....

Vi köpte en Nordic Cab efter att ha jämfört, velat, funderat m.m i flera månader! Vi (inlusive dottern) älskar den!

Vi köpte med fjädring vilken vi monterade på direkt... Först trodde vi inte den gjorde ett jota men efter att vi fått problem med mystiskt knakande så tog vi bort den och då märktes det att den gjorde nytta!

Vi trodde knakandet kom från fjädringen varför vi hörde av oss till kundtjänst! De skickade en ny uppsättning på studs! Knakandet fortsatte så vi filmade och skickade i till kundtjänst! De sa direkt att det måste vara ett hjullager och skickade ett nytt hjul samma dag

Vi är mycket nöjda!

Tillbaka
Topp