Cykelvagn till bebis. Alla tips mottages gladeligen!

HEJ!

Är en cykel- och löparentusiast som till sommaren kommer att få mitt första barn, om allting går väl. Jag söker tips och idéer på bra vagnar som går att sätta på landsvägscykeln men som även går bra vid löpning när man fått nog av trainern.

Undrar således om det är något speciellt att tänka på när man köper en sådan vagn. Några tips på specifika modeller?

Ja allting är välkommet!

Tack på förhand!

Plush

Moderator
Forumvärd
Thule chariot... Eller någon annan vagn Thule..
Finns även löp-tillsats...

TL;DR: Köp en Thule. Iaf om du känner att du har råd. De håller hög kvalitet och har alla tillbehör du kan tänka dig. Innan du vet ordet av vill du köra skidor också.

Haha är det så?

bellasoda

Aktiv medlem
littlebitrusty sa:
HEJ!

Är en cykel- och löparentusiast som till sommaren kommer att få mitt första barn, om allting går väl. Jag söker tips och idéer på bra vagnar som går att sätta på landsvägscykeln men som även går bra vid löpning när man fått nog av trainern.

Undrar således om det är något speciellt att tänka på när man köper en sådan vagn. Några tips på specifika modeller?

Ja allting är välkommet!

Tack på förhand!
Köp en Thule, det blir nog bra. För landsvägscykling behöver man varken broms (används nog bara vid löpning), eller stötdämpning. Man kan alltså köpa Thules billigaste modell om man bara vill köra landsvägscykling.

Utöver det så är det bra att veta att Thule har en rekommenderad maxhastighet på 25km/h, vilket litegrann sabbar poängen med att ha cykelvagnen för träning med landsvägscykel. Utöver det så måste ungen kunna sitta på egen hand, vilket i praktiken innebär att man måste vänta tills ~8 månaders ålder innan man cyklar med ungen. För löpning kan man använda en bebisinsats och börja klart tidigare.

Jensen

Aktiv medlem
bellasoda sa:
littlebitrusty sa:
HEJ!

Ja allting är välkommet!

Tack på förhand!
Köp en Thule, det blir nog bra. För landsvägscykling behöver man varken broms (används nog bara vid löpning), eller stötdämpning. Man kan alltså köpa Thules billigaste modell om man bara vill köra landsvägscykling.

Utöver det så är det bra att veta att Thule har en rekommenderad maxhastighet på 25km/h, vilket litegrann sabbar poängen med att ha cykelvagnen för träning med landsvägscykel. Utöver det så måste ungen kunna sitta på egen hand, vilket i praktiken innebär att man måste vänta tills ~8 månaders ålder innan man cyklar med ungen. För löpning kan man använda en bebisinsats och börja klart tidigare.
Om man nu inte har deras infant sling https://www.thule.com/sv-se/se/stro...railers/thule-chariot-infant-sling-_-20201504

Sen kanske jag själv hade varit lite nojig i trafik med en så liten. Men det är jag det :-)

Akoa

Aktiv medlem
Fick du inte snabbt nog svar i den officiella tråden när du inte orkade läsa igenom 15 sidor samma frågor?

Lugna dig med vagn tills det är aktuellt. Det är lika lätt att köpa på sig onödiga grejer inför första barnet som att skapa onödiga trådar på happyride.

perzzon

Aktiv medlem
Jag skulle inte vara nämnvärt orolig för hög fart. Det som är jobbigt för barnet är kanter och ojämnheter.
De blir klart värre där bak än på cykeln.
Thule själva tycker man skall vänta tills 6 månader innan man gör något annat än går med den om jag kommer ihåg rätt.
Tror inte vi brydde oss nämnvärt om det och barnet tycks ha tagit det hela bra :)

Köp en Thule, jag skulle dock säga att ska du göra något i högre hastigheter än gångfart så vill du ha en dämpad vagn. Vi har använt vår otroligt mycket. Cykling, löpning, skidåkning, skridsko osv. Riktigt bra vagnar. Det går att hitta begagnade om man vill slippa betala för en ny.

bellasoda

Aktiv medlem
Jensen sa:
bellasoda sa:
littlebitrusty sa:
HEJ!

Ja allting är välkommet!

Tack på förhand!

Om man nu inte har deras infant sling https://www.thule.com/sv-se/se/stro...railers/thule-chariot-infant-sling-_-20201504

Sen kanske jag själv hade varit lite nojig i trafik med en så liten. Men det är jag det :-)
Infant sling är inte godkänd för cykling. Klickar man på din länk kan man läsa i manualen:

"Only use the infant sling for strolling." och "Do not use the Infant Sling for cycling (i.e.in a bicycle trailer)."

Sen är väl Thules instruktioner mer av typen riktlinjer än lag, men jag är väl inne på ditt spår och skulle inte utsätta mitt barn för såna risker jag heller.

jonte987

Aktiv medlem
Riktlinjer för spädbarn är det ganska vanligt att man tar rätt så seriöst....

Dr Gugge

Aktiv medlem
PatternsOn sa:
Någon som vet hur t ex Hamax Outback står sig mot Thule?

https://www.hamax.com/product/outback/
Vet inte hur den står sig mot Thule men jag har använt en Outback One i ca 1 år för löpning och cykling och tycker den funkar riktigt bra. Gott om plats bakom sätet för förvaring tex om man varit o handlat, även bra insektsnät och solskydd. Lätt att fälla ihop och tar liten plats dessutom.
Det som jag tycker är sådär är säkerhetsbältet, lite bökigt att justera.

Och jag skulle inte välja en vagn utan dämpning om den skall användas för cykling.

Sen angående riktlinjerna så är det ju just riktlinjer... allt hänger ju på barnets utvecklingsnivå.

//Kristoffer

Gurra

Aktiv medlem
Thule!
Fjädring!
De har bra andrahandsvärde.

Vi cyklade med bäbis och infantsling så fort de kunde hålla upp huvudet själva.
Men då bara i drygt gångfart och på cykelbanor. Man får ju ta det piano tills de kan ha hjälm, då är det bara att ösa.

Jensen

Aktiv medlem
bellasoda sa:
Jensen sa:
bellasoda sa:
littlebitrusty sa:
HEJ!

Ja allting är välkommet!

Tack på förhand!

Infant sling är inte godkänd för cykling. Klickar man på din länk kan man läsa i manualen:

"Only use the infant sling for strolling." och "Do not use the Infant Sling for cycling (i.e.in a bicycle trailer)."

Sen är väl Thules instruktioner mer av typen riktlinjer än lag, men jag är väl inne på ditt spår och skulle inte utsätta mitt barn för såna risker jag heller.
Aha inte godkänd för det. Hade jag missat. Samtidigt inte förvånad och som sagt, jag skulle vara för feg för att pröva :-)

Men vi är grymt nöjda med våran Thule chairot sport. Hög kvalitet och genomtänkt. Fjädringen skulle jag inte vilja vara utan. Ska jag klaga på något skulle det vara att jag gärna sett att man kunde tilta ryggstödet ännu mer.

erik h

Aktiv medlem
Thule Chariot ångrar man inte även om den kostar trippelt mot helt OK fulvagnar. Går att hitta bra deals på nätet, vi köpte en singel-Chariot från holland med skidpaket, cykelpaket och innerstadshjul för mindre än bara vagnen kostade i Sverige.

Men köp en dubbel på en gång - Thules dubbel funkar väl också att ha ett barn ensamt mitt i antar jag? Känns avlägset nu men om tre år har ni kanske behov av en till plats i kärran. Om inte egen nummer två så kanske nån annans barn också. När nummer två kom så blev det nergradering till Trollkärran för vår del, den har varit helt OK men bara en spillra av finishen hos en Thule, dessutom välte den i en sväng på ett sätt jag har svårt att se Chariot nånsin göra. Funkar fint att rulla runt i förorten med en massa bråte i dock (mycket bättre lastkapacitet) och parkerar med godare samvete utomhus i regn olåst.

Det där med vältandet får man nog tänka på oavsett kärra; se till att barn och last är centrerat och inte kan flytta sig mot utsidan samtidigt som du kör i en feldoserad sväng i nerförsbacke. Farten var låg, ändå hände det. Allt gick bra. Kärrans bur gjorde det den skulle. Hjälmen med.

perzzon

Aktiv medlem
Att köpa en två innan man har behov kan vara lite lurigt då de blir jobbigt breda för vissa dörröppning.

erik h

Aktiv medlem
Sant! Det kan vara väldigt olika mellan modeller. Har för mig att Trollkärran kom högt på listan för att den som dubbel var såpass lite extra på bredden jämfört med singelcharioten. Fast vi skaffade garage samtidigt så det var inte så noga längre... men det där är också en poäng med de billigare vagnarna. Man struntar i att ta in dem och böka.

Atlas

Aktiv medlem
Alla bör ha en Thule/Chariot. Det kommer efter första riktiga bebistiden är avklarad bli den enda vagnen som används.

Men cykla landsväg med lite nyfödd? Nja, det skulle inte jag göra. Charioten är ingen högfartsvagn även om den är stabil och lasten är dyrbar. Transportcykling på sin höjd. Löpning däremot.

ptrk

Medlem
Vi fick nummer två i höstas och har bara 19 månader mellan barnen. Har bara en Thule cx2 som dubbelvagn. Så här i efterhand hade vi nog gått raka vägen på en tvåsitsig om vi vetat vad vi nu vet. Skillnaden mot första barnet är iofs stor:
* Vi har flyttat ut i förorten - så vagnen åker in och ut från garaget genom stor garagedörr, dvs gör inget att den är bautasten
* Vi är väl lite kaxigare med nummer två än med ettan. Lillan har åkt hängmatta sen hon kom i stort sett.

Med allt det sagt visste jag iofs inte att man inte "får" cykla med hängmattan. Intressant...

velovin

Aktiv medlem
Vi har cyklat med vårt barn i Thule Cross-vagn sedan han var en dryg månad gammal, infant sling till en början. Det har funkat kalas, kan verkligen rekommendera det.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
+1 på allt.

Hade föredragit Thule Chariot före andra även om andra är lika bra pga andrahandsvärdet som är trevligt. Köper du en beg kommer du få igen pengarna mer eller mindre gissar jag på.

Jag har infant sling, nackstöd och en ligginsats (säljs inte längre men grymt bra!) över om nån behöver, borde lägga ut annons.

Fördel med singelvagnen är att den kommer igenom "alla" dörrar, det gör inte dubbelvagnen.

Vi kör alltid med löphjulet, sålde promenadhjulen med enkelvagnen när vi bytte till dubbel.

perzzon

Aktiv medlem
Kör bara med löphjul också.
Det enda som är jobbigt med det är att den tar en hiskelig plats när man åker kollektivt. Men en cykelvagn skall man ju cykla med så det stör inte så mycket.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nej det beror ju verkligen på hur man bor och använder vagnen. På bussen är det inte supersmidigt med löphjulet..

Vi har släpat med vår vagn på ett gäng resor också, har en väl insliten originalväska från Chariot för dubbelvagn som även funkar till enkelvagn om man vill.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Vi köpte beg Chariot CX1, alltså gamla generationen, när grabben kom. När sen dottern kom ett litet tag senare så sålde vi den och gick plusminus noll, och gick på en sport 2, alltså nya gen. Hade gjort samma sak, med beg 1:a-vagn, för unge nr 1 igen.

Generellt kan sägas att Sport har bättre säten (lutningsbara) men CX har bättre ”dörr”, det är helt enkelt enklare att öppna när man ska ta ut ungen.

Cykla med en nyfödd - det gör man väl bara inte? Risken är låg, men om vagnen välter finns det inte så mkt muskler som håller nacken.

desmo

Aktiv medlem
Som skrivits tidigare i tråden, att cykelträna med kärra är inget vidare. Möjligtvis om man enbart håller sig på bra landsvägar eller en gammal banvall. Men ska det stannas, köra över kanter etc så försvinner snart rytmen i cyklingen. Men till transport är de fantastiska!
Och som också skrivits tidigare, fjädring är bra att ha!

Vi hade CX1 tidigare (Chariot, trumbroms) tidigare. Jättebra vagn.
Nu har vi en Hamax Outback (tvåsitsig). Också jättebra.

Däremot tycker jag CX1an var tung att springa med. Outbacken har jag inte ens provat! Utan köpte istället en renodlad löpvagn för ett barn (Thule Glide). Klart bättre att springa med!

jomper sa:
Nej det beror ju verkligen på hur man bor och använder vagnen. På bussen är det inte supersmidigt med löphjulet..

Vi har släpat med vår vagn på ett gäng resor också, har en väl insliten originalväska från Chariot för dubbelvagn som även funkar till enkelvagn om man vill.
Jag har främst använt cityhjulen när jag åkt och handlat. Cyklar till ica med vagnen bakom och byter till cityhjul och går in på ica. Två kassar i korgen fram och två bakom vagnen, och uppför hem....

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Till handling har jag en annan vagn, en Thule Coaster med skiva i botten. Men konceptet är toppen.

Lejon

Aktiv medlem
perzzon sa:
Kör bara med löphjul också.
Det enda som är jobbigt med det är att den tar en hiskelig plats när man åker kollektivt. Men en cykelvagn skall man ju cykla med så det stör inte så mycket.
Använde löphjulet en hel del också, men förutom att vagnen blir otymplig skvätts den ner oerhört effektivt av framhjulet också. Lite irriterande. Men det går att lösa med en cykelskärm - rekommenderas.

Jensen

Aktiv medlem
Chairot sport har ju fäste bak på för löphjulet om man vill plocka av. Likaså följer små hjulen med, om det nu är tillbehör på billigare versionerna?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Luthman Photography sa:
jomper sa:
Till handling har jag en annan vagn, en Thule Coaster med skiva i botten. Men konceptet är toppen.
Men kan du barn i den. Jag har alltså vagnen när jag tar med barnet till affären. Vilket jag hade ofta när jag var föräldraledig.
Nej, då ryms ju inte en storhandling :-) ungarna tycker iofs att den är rolig att åka i men de får inte när den hänger bakom cykeln.

Jensen, det var iaf likadant på tidigare generation, cx och cougar.

Hep

Aktiv medlem
desmo sa:
Som skrivits tidigare i tråden, att cykelträna med kärra är inget vidare.
Nja. Jag förstår vad du menar, men det finns olika typer av träning och ju mer tid som går åt till barnen, desto mer intressant blir de ”gratisträningarna” man kan klämma in. Mina två grabbar älskar att åka vagn och med 35 kg kött i thulen tycker i alla fall jag att det kan bli helt ok träning även med en timmes förlängd dagishämtning i rimlig fart på på vanliga cykelvägar. Det finns några bra ”mikro-KOMs” på vägen som man kan ta ett par gånger om man är på det humöret.

Mikael74

Medlem
Inställer, haft en Thule Chariot till sonen sen han var 3 månader med cykel/löpsats. Använd dagligen i ur och skur tills han växte ur den. Behöver du en infant sling har jag en (sålde vagnen men de köparen behövde den inte) du kan få köpa billigt..ligger bara här.

perzzon

Aktiv medlem
Det är lite som att köra med bromsskärm. Fostrade.
Tror thule själva säger max 25kmh men det har jag aldrig oroat mig för nämnvärt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Chariot-vagnarna har historiskt haft bra andrahandsvärde, värt att ta med i kalkylen om man väljer att köpa en billigare vagn.

MathiasJ

Aktiv medlem
Haft en croozer med plats för 2 barn både för cykling och löpning finns en skild del att köpa till för små barn. Våra har varit med från nyfödda och mot 6 år sitter de forfarande i den rymms bra en 2 och 6 åring har även en som är 5 år och det blir trångt om både 5 och 6 åringen sitter ilag men smidigt när det är bråttom och de inte hinner cykla själv. Kör mycket med 2 i vagn och en bak på cykel och det ger bra träning. Finns även mindre med 1 plats bara.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer