Cykelvagn till bebis. Alla tips mottages gladeligen!

thomaslundstrom

Aktiv medlem
jomper sa:
Chariot-vagnarna har historiskt haft bra andrahandsvärde, värt att ta med i kalkylen om man väljer att köpa en billigare vagn.
Bästa tipset vad gäller chariot-vagnar är f.ö. att köpa en fräsch sådan beg. Säljer man den sen beg efter man har använt den tappar man inte många hundralappar. De håller värdet bra som fasen, som sagt. Jag gjorde så när första barnet skulle sitta i en singelvagn. När så tvåan kom föll jag dock till föga och köpte en Sport ny från Thule.

Berk

Aktiv medlem
perzzon sa:
Det är lite som att köra med bromsskärm. Fostrade.
Tror thule själva säger max 25kmh men det har jag aldrig oroat mig för nämnvärt.
Har aldrig läst det. Har, utan problem, alltid kört över 25 km/h med var Chariot, förutom i stan.

sanfar

Aktiv medlem
Vi körde med en Thule/Chariot cx2 tills kidsen blev förstora (4 och 6år, då). Sålde den och köpte en beg billig lådcykel för pengarna (kanske la till lite, minns inte riktigt). Thulen användes till att frakta allt möjligt och vi behöll den längre än barnen egentligen trivdes med att sitta i den. Nu fraktas allt möjligt i lådcykeln istället och kidsen åker gärna där då och då.

Finns den kvar?

Mikael74 sa:
Inställer, haft en Thule Chariot till sonen sen han var 3 månader med cykel/löpsats. Använd dagligen i ur och skur tills han växte ur den. Behöver du en infant sling har jag en (sålde vagnen men de köparen behövde den inte) du kan få köpa billigt..ligger bara här.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har en infant sling att sälja annars.. inkl det som behövs för att montera i enkel och dubbel vagn.

perzzon

Aktiv medlem
Jag har förövrigt öglorna för singelvagn om någon behöver, skänkes mot upphämtade I gbg. Fick en sling utan dem och beställde dem separat. Men sen läste jag monteringen på annat sätt innan de kom och de blev liggande.

perzzon

Aktiv medlem
Japp. Vi har varit skitnöjda med en sån I två och ett halvt år. Nu bytt till dubbelvagn. Men då blev det en cross pga anledning.

Berk

Aktiv medlem
perzzon sa:
Från cross 1 manualen
Men som sagt väldigt få verkar bry sig.
Det som är viktigt på riktigt är ju att kunna stanna och inte dra ett av hjulen i nån kant i hög fart, för då finns vältrisk.
Ah, dom har blivit dyrare, tyngre och har begränsad hastighet jämfört med gamla Chariot vagnar!

Berk

Aktiv medlem
littlebitrusty sa:
Vad är det som du gillar med den?

Okej för landsvägscykling med måttliga hastigheter?

Vad skiljer denna mot CX1?
Allt funkar perfekt, fäller enkelt ihop, bra koppling, kör bra i hög hastighet, bra fjädring, relativt lätt. Och också bra dom joggare och pulka.

Har inte provat CX1, men den är dyrare och tyngre och jag ser ingen fördelar.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Berk sa:
littlebitrusty sa:

Allt funkar perfekt, fäller enkelt ihop, bra koppling, kör bra i hög hastighet, bra fjädring, relativt lätt. Och också bra dom joggare och pulka.

CX1 har handbroms, vilket är bra om man springer där det är backigt. Som cykelvagn funkar de likadant. (Eller var det så att CX1/2 hade bättre sittkuddar? Jag kommer inte ihåg sen jag kollade marknaden. Skillnaderna borde vara lättgooglade; vagnen finns i tre olika modeller enligt ”bra-bättre-bäst-modellen”, så det är några få saker som skiljer i varje hopp.)

Berk

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Berk sa:
littlebitrusty sa:

CX1 har handbroms, vilket är bra om man springer där det är backigt. Som cykelvagn funkar de likadant. (Eller var det så att CX1/2 hade bättre sittkuddar? Jag kommer inte ihåg sen jag kollade marknaden. Skillnaderna borde vara lättgooglade; vagnen finns i tre olika modeller enligt ”bra-bättre-bäst-modellen”, så det är några få saker som skiljer i varje hopp.)
Glömde handbroms, men vi hade ingen behov av den.
Tyvärr funkar bra-bättre-bäst modellen inte så bra, för att vagnarna blir tyngre och vikter är en viktigt faktor. Eller kanske funkar den bra för att den billagare var bättre för oss. Cheetah var ännu billigare och lättare än Cougar, men jag är nöjd att vi köpte Cougarn, för att cykelbanor inte är perfekta i Sverige och barnen skulle skaka mycket utan fjädring i hög hastighet.

Scsi

Ny medlem
Jag skulle också köpa en för ett år sedan. Det lutade åt thule men insåg snabbt att man betalar för mycket men får lite.

Vi köpte en hamax outback 2 och det är lätt värt pengarna. Väldigt bra kvalitet och mycket vagn för billigare peng.

Thule kändes billig i materialet. kändes som dålig komfort för barnet och små detaljer som bra vadderade remmar runt barnet är tydligen inte standard i thule vagnen vi kollade på, utan en lite mer tunnare modell.

Outbacken är rymlig, mycket förvaring och ligger väldigt stadigt på vägen. (Kan inte yttra mig om thule då jag inte provat och cykla med den) Outbacken har som thule också har en justerbar fjädring om man nu så önskar och ställa in den vilket jag kan tycka är lite meningslöst, fjädringen borde vara i dämpande läge konstant. Köra med stela fjädringar känns inte som det är aktuellt om man nu inte är på en formel 1 bana och cyklar.

Har cyklat ca 75 mil med vår vagn och är som sagt väldigt nöjd.

Vilken typ av cycling?

Scsi sa:
Jag skulle också köpa en för ett år sedan. Det lutade åt thule men insåg snabbt att man betalar för mycket men får lite.

Vi köpte en hamax outback 2 och det är lätt värt pengarna. Väldigt bra kvalitet och mycket vagn för billigare peng.

Thule kändes billig i materialet. kändes som dålig komfort för barnet och små detaljer som bra vadderade remmar runt barnet är tydligen inte standard i thule vagnen vi kollade på, utan en lite mer tunnare modell.

Outbacken är rymlig, mycket förvaring och ligger väldigt stadigt på vägen. (Kan inte yttra mig om thule då jag inte provat och cykla med den) Outbacken har som thule också har en justerbar fjädring om man nu så önskar och ställa in den vilket jag kan tycka är lite meningslöst, fjädringen borde vara i dämpande läge konstant. Köra med stela fjädringar känns inte som det är aktuellt om man nu inte är på en formel 1 bana och cyklar.

perzzon

Aktiv medlem
littlebitrusty sa:
Vad tyckte du om Cougarn?

perzzon sa:
littlebitrusty sa:
Tidigare chariot cougar, nu cross 2
Jag var jättenöjd med det mesta. Hade bara löphjul och cykelkit. Det räckte till allt utom att åka spårvagn. Har strollerhjulen på nya vagnen men inget jag egentligen behöver. Har man en sån här vagn åker man inte så mycket kollektivt tänker jag.
Den nya cross är bättre på vissa saker och sämre på vissa. Regnskyddet tycker jag Exvis är sämre i cross. Krångligt att få på.

perzzon

Aktiv medlem
Berk sa:
perzzon sa:
Från cross 1 manualen
Men som sagt väldigt få verkar bry sig.
Det som är viktigt på riktigt är ju att kunna stanna och inte dra ett av hjulen i nån kant i hög fart, för då finns vältrisk.
Ah, dom har blivit dyrare, tyngre och har begränsad hastighet jämfört med gamla Chariot vagnar!
Tror iofs charioten hade samma hastighetsbegränsning. Men ja. Det är inte bara förbättringar.

bellasoda

Aktiv medlem
littlebitrusty sa:
Någon med cougar som saknat handbroms?
Vad ska du göra med vagnen? Klart man kan sakna broms i branta nedförsbackar. Om man t ex bor bredvid ett löpspår med branta backar så är det säkert super. Bakom en cykel så har man ingen användning av bromsen.

Huvudsakliga användningsområdet är cykling men även löpning kommer att förekomma. Kanske inte så mycket i terräng och kuperade omgivningar men ibland!

perzzon

Aktiv medlem
littlebitrusty sa:
Någon med cougar som saknat handbroms?
Jag har sprungit backintervaller utan att sakna det. Men jag tror jag kommer sakna det mer nu med två barn i vagnen. Har inte prövat med båda barnen i än.

bellasoda

Aktiv medlem
littlebitrusty sa:
Huvudsakliga användningsområdet är cykling men även löpning kommer att förekomma. Kanske inte så mycket i terräng och kuperade omgivningar men ibland!
Det låter som en onödigt dyr extrafunktion då, som bara adderar vikt. Man tappar ju inte vagnen i branta backar, men det blir kanske roligare med broms om man ofta går/springer i backar.

perzzon

Aktiv medlem
Ffa hjälper inte bromsen dig att tappa den mindre. Och har du tappat den gör bromsen ingen nytta. Finns fångstrem som jag brukar ha runt handleden i backar.

perzzon

Aktiv medlem
littlebitrusty sa:
Sant!

Är 3300 för en begagnad Cougar 1 med allt man behöver inkluderat?
Beror lite på vad "allt" är tror jag. Vi sålde vår för 2800tror jag. Med löphjul, baklampor och inte så mycket annat.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Nu bor jag i platta Malmö, men när jag springer känner jag ändå att jag hellre bromsar med handbromsen än att stanna den på annat sätt. Det jag dock främst använder bromsen till är att ta ner vagnen för källartrappen. Det är klart enklare att sega sig ner till nästa trappsteg när man har en broms, än att försöka hålla emot. Skulle jag springa på en kuperad slinga skulle jag helt klart hellre ha broms än inte.

Jag skiter helt och hållet i (jag gissar här) 500-1000g extra vikt på vagnen. När jag cyklar är det inte vikten utan vindfånget som spelar roll, och med två barn på sammanlagt 25 kg + packning + vagnvikt är bromsens lilla extravikt peanuts i sammanhanget. Det som spelar roll i mina ögon är snarare prisskillnaden.

Tänk på (om man vill ha en CX1/2 med broms) att den modellen finns både med trum- och med skivbroms. Jag hade trumma på vår gamla CX1 och bromsen funkar helt klart, men ändå helt klart sämre än skivorna på den Sport 2 jag har nu.

perzzon

Aktiv medlem
Det finns nån ubroms att sätta mellan löparmarna. Den känns meckig. Annars kanske det går att eftermontera en cx broms men det är väl knappast värt jobbet. Bättre att köpa en cx från början alldeles säkert.

Scsi

Ny medlem
littlebitrusty sa:
Vilken typ av cycling?

Scsi sa:

All form av terräng. Landsväg, grus, och Stigar (när jag kör stigar så givetvis med en mycket låg hastighet för att sonen inte ska flyga runt som ett popcorn i vagnen.)

Tusen tack för kloka tankar och idéer! Efter några om och men blev det en Cougar 1 som ska göra jobbet :) Lyclades även få med mig en trasig broms som ska fixas och testas :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer