Cykelvagn

scottie

Ny medlem
Cykelvagn
Hej! Jag har cyklat runt min son i en stol som sitter direkt på ramen men nu väger han för mycket och jag måste byta till en sån där vagn.
Jag behöver en vagn som går att fästa i ramen UTAN en pakethållare.
Tips på bra vagnar i olika prisklasser! Har sett att det finns kombivagnar som går att använda som barnvagnar och cykelvagnar och allt möjligt, även om de är lite dyra, men jävlar vad coola!
TIPS! Och länkar, om du har någon.
Tack på förhand och god fortsättning!
Scott

Cykelvagn
Jag har en vagn som heter Wheels, den fäst vid navet på ett medföljande fäste. Jag brukar skjutsa mina barn till f-skolan i den (2 och 4 år). Går även att fälla ihop vid behov. Jula har en liknande men den är lite billig i sitt utförande (den jag köpte var trasig botten vid lev).

Cykelvagn
Haller med magnus. Ær riktigt nojd med var chariot cougar. Den ær helt fantastisk att anvænda som vanlig vagn ocksa. Den kostar visserligen en slant (men inte mer æn designerbarnvagnar utan de extra funktionerna) men andrahandsvardet ær riktigt hogt, typ 70-80 % av nypriset...

Cykelvagn
Hur mycket väger sonen?
Funkar inte Hamax till typ 25 kilo.

Läge för en sådan här......
fÃrdelsstyrelsen_.jpg ht=527

Cykelvagn
Zooltrix skrev:
-------------------------------------------------------
> Chariot regerar, bättre vagn hittar du inte!
>
> Skickar ett PM...

Vill också ha!

Följdfråga, är det värt/ går det att få tag på den billigare än i Svealand?

Verkar riktigt fina dom där, ska man köpa en för två kids då man ändå handlar?

/F

Cykelvagn
Franz skrev:
> Zooltrix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Chariot regerar, bättre vagn hittar du inte!
> >
> > Skickar ett PM...
>
> Vill också ha!
>
> Följdfråga, är det värt/ går det att få tag
> på den billigare än i Svealand?
>
> Verkar riktigt fina dom där, ska man köpa en
> för två kids då man ändå handlar?
>
> /F

Jag har bara en knatte så jag tog en Cougar 1. Om det skulle bli så att vi får en till så är det inga problem att sälja vagnen utan att förlora några större summor och sedan köpa en ny för två småttingar.

Cykelvagn
Nja, tanten får nog behålla sin cykellåda med barn...
Jag vill ha en Cougar, känns det som, men tänkte titta på Wheels och se hur den känns. Naturligtvis beroende på den stora prisskillnaden.
Är vagnarna så lättmonterade som det beskrivs?
Tack för hjälpen!

Cykelvagn
Har haft en Chariot Cheetah (budgetvarianten av cougar) ett bra tag nu och den funkar prima ännu.
Jag klistrar in Happyrecensionen från 2005:
Tyska webshopen nedan var hjälpsamma och snabba med frakten, och biligare såklart än Svenska Butiken.
//Håkan

"Nu har jag använt vår Cheetah i en månad ungefär.

http://www.chariotcarriers.com

Förutom det rent cykelrelaterade, har kärran varit väldigt praktisk som barnvagn för längre promenader.
Köpte till Jogging kittet med ett stort hjul fram och det är en ren fröjd att vara ute och promenera.
(finns sulky hjul som tillval oxå. två små ni vet) Om man bara skall gå runt i snabbköpet skall man nog välja bort jogging kittet(eller hela kärran, faktiskt. Kärran blir rätt lång och gör sig inte vid mjölkdisken.

På cykeln har jag använt deras snabbkoppling som man sätter på bakstaget på hojen. Passade utan vidare både vintercykeln (Nishiki hybrid) och Crossen. Fick med en navkoppling oxå om man alltid använder samma cykel eller har stöd på cyklarna. Stöden brukar sitta där du skall fästa kärrans koppling.
Otroligt lättrullad och följsam. Vi har den "lilla" versionen för ett barn och den gör jobbet helt perfekt. Rätt ombonad inuti med bälte för lillen, solskydd och tonade "sidorutor". Tål regn bra och öm det öser ner finns det ett extraskydd som täcker hela rasket som tillbehör.

Och passageraren älskar den! Alex är 1,5 år och när jag skall ut och cykla Happyrides, kommer han med sin hjälm och säger glatt: Sikla?!

Kärran är ju ganska dyr, men om man känner att man kommer att cykla mycket med barnen eller gillar långa promenader på helgen är den lätt värd sina pengar.

Jag köpte från Tyskland. Rätt mycket billigare än här, inbillar jag mig. frakten kostade 17 Ojrå.
http://www.bikeshop2000.de
Tänk på att priset som står vid kärran är utan något tillbehör överhuvudtaget. "

//Jubel

Cykelvagn
vi har en chariot CX 1 som regerar över allt annat. Om barnet är stort nog att sitta kvar på en cykelsadel är det dock läge att titta på en påhängscykel.

Cykelvagn
Kolla även in www.nordiccab.se

Där finns ett alternativ till Chariot som kostar mindre och som har vissa fördelar över chariot. Vissa nackdelar också förstås men om jag skulle köpa vagn idag skulle det bli en nordiccab. Nu har jag redan en chariot som jag är nöjd med så... :)

Cykelvagn
Lustigt, när man är inne i värsta surfperioden efter cykelvagnar så stöter man ihop med en mamma som går omkring i min lilla stad med en Cougar 1. Hennes farsa sålde tydligen såna och hon hade fått den i present men tyckte att den var kanon. Nått jag undrat över beträffande Chariotvagnarna är om det finns plats för bagage typ matkasse/ar? I hennes vagn fanns det inte plats för nått mer än pojken va jag såg, hon saknade också lastutrymme. Reflektioner på detta?

Cykelvagn
Lastutrymmet var anledningen till att vi köpte en vagn av modellen Corsaire XL från Chariots sortiment. Den har ett hyffsat lastutrymme där man får ner en hel del matvaror eller annan packning. Detta i kombination med självscanning i matbutiken är riktigt bra! Gjorde mitt liv bra mycket lättare när jag var pappaledig :-)

Vi har även använt vagnen då vi cykelsemestrat med barnen, och då kommer också bagageutrymmet väl till pass. Corsairen väger mer, men jag har för mig att det inte var mycket som skillde de olika modellerna åt i vikt.

Cykelvagn
Jag har Cougar 2 men ångrar lite att jag inte skaffade Corsaire XL med tanke på lastförmågan. Min Cougar 2 har ett bagagefack bak och ett litet nätfack bakom barnsätet samt en bagagehylla som är extrahylla. Antar att det var utseendet på Cougar som lockade lite extra, den ser lite sportigare ut.

Cykelvagn
Intressant! Jag har sedan två år spanat på Chariot Cougar för "när det är dags för barn", vilket det är nu (vecka 14!). Jag var helt inställd på en Cougar 1 pga smidighet på bussar mm, men det är dunderkört eftersom ultraljudet i fredags visade två små knattar där inne :-D Tvåbarnsfarsa innan 30, vem hade kunnat ana!?

Nåväl, nu råder kompakt sorg då jag läst att Cougar 2 är hela 83 cm bred, och efter att ha mätt dörrpassager och hiss inser jag att den sånär som på någon centimeter inte kommer fungera för oss, om man inte kan leva med att montera av ett hjul när man kommer hem (det verkar osmidigt!!!). Är det någon som har en Cougar 2 som kan mäta den exakta bredden och delge mig - SNÄLLA!?!?! Tycker ni inte den är makalöst opraktisk att använda som barnvagn??

Cykelvagn
Ska mäta! Jag fick yxa bort dörrkarmen i barnvagnsrummet (gammalt hyreshus utan hiss) för att komma in med vagnen. Hehe.
En sak med dessa cykelkärror/multivagnar är att de inte går att använda på samma sätt som en vanlig kombovagn. När barnet är litet vill man gärna (sambon säger MÅSTE) ha barnet i en hårdlift och så att barnet ser en när man drar vagnen för trygghetens skull. Eventuellt kan det gå att fixa i en sån "nordiccab" där man kan lyfta bort paneler och bakstycke men det blir inte riktigt som en vanlig barnvagn ändå. Vi har en cougar 2 plus en vanlig kombovagn så vi släpar inte runt på vår chariot i stan i onödan (bara om vi cyklat dit) iaf nu när vi bara har en onge. Men snart kommer nummer 2 så vi får se vad vi gör då...

Återkommer med mätresultat!

Grattis till de två underverken! :)

Cykelvagn
Det är ju VÄLDIGT enkelt att plocka bort hjulen/ett hjul (ett knapptryck) och lyfta in vagnen om det bara är ett par cm som fattas...

Men visst behövs/underlättar (finns något babyinlägg att köpa) en annan vagn de första månaderna (vi köpte ngt på blocket och sålde för samma pris) när de ändå bara ligger ned och sover. Vi har kört endast chariot from ca 6 månaders ålder, men då var vår grabb riktigt stadig för sin ålder...

Cykelvagn
Det finns ett trick om man har en chariot. Den är stabil på tre hjul, och att knäppa loss ett hjul går på en sekund utan att man ens behöver släppa handtaget. Genom att ta loss ett hjul kan man altså snabbt och smidigt passera en passage som är ~4cm smalare än vagnen.

EDIT: mytis hann före, så jag kompleterar med att säga att det där med att barnet skall ligga och se föräldern när man går funkar finfint med charioten också. Det blir lite längre till barnet bara och jag har extremt svårt att se att liggställningen i vagnen skulle kunna ge barnet några men.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelvagn
Jag förstår uppenbarligen inte ett ord tyska men vi kan väl konstatera att det finns ett par märken på marknaden. Vad fan är skit och vad fan är bra, liksom.
http://www.bikeshop2000.de/Kinderanhanger/kinderanhanger.html

Tycker att Croozer ser skön ut också.
http://croozer.info/croozer_kid.html?&L=7

Och frågor till er som har kopplat loss och använt som barnvagn vid tillfälle:
Plats i bagaget på en bil (Saab 9,5 kombi) utan problem? Tunnelbana? Bussar?

Var i Stockholm kan man se typ Cougar och Croozer?

Snart ska jag inte tjata mer. Lovar. Typ.

Gott nytt år!

Cykelvagn
Croozer verkar inte vara lika smidig som Chariot betrf. användarvänlighet vid skifte mellan cykel och barnvagns "mode" eller? Annars verkar den bra med extra lastutrymme.
När ska "Visa din cykelvagn" tråden startas...

Cykelvagn
Vi har en chariot cougar. Jag upplever den bra som cykelvagn, joggingvagn, skidpulka men mindre bra för "vanligt gående" jmft med mer normala barnvagnar eller kombivagnar. Barnet sitter ganska långt ned och "utom" synhåll vilket jag tycker är en nackdel vid just gående, dessutom är vagnen rätt stor och mkt bökigare att packa in i bilen än en kombivagn. Nu kan man med fördel placera en spegel vid fotändan och på så sätt få ögonkontakt (Det finns speciella okrossbara speglar i barnaffärer) men det funkar inte så bra när det regnar och man vill stänga till. Som cykelvagn är den däremot som sagt riktigt bra!
En riktigt sunkig grej på våran 2 år gamla chariot är kardborrefästena som skall "låsa" regn och vind-skyddet (taket). kardborre-smäcket är för klent och blåser lätt upp. Skulle inte vilja upptäcka det på fjället. Det skall tydligen vara på väg att ändras?

Cykelvagn
Någon som kör med en <http://www.nordiccab.se/default.aspx> Tycker dom verkar riktigt smarta med lite lastutrymme och väldigt lätt att skifta mellan cykel och barnvagn. Däremot verkar den i smalaste laget för två barn, åtminstone om dom är ett par år gamla.

pulksykkel_84089f.jpg

Vore som sagt kul om nån kunde berätta mer om hur denna funkar i vardagslivet.

Cykelvagn
Vi använder vår Cougar 1 för promenader varje dag. Bor man på slätten där det blåser iskalla vindar så är det gott att killen sitter skyddat när han sover. Stora hjul (använder jogginghjulet) gör att han sover gott även på grusvägar och stigar. Är vädret riktigt kasst så packar vi in den i bilen (V70) och förlägger promenaden i skogen. Vår Emmaljungavagn gjorde mig galen varje gång den skulle in i bilen, dels så väger skiten bly och dels har den dåliga kvaliteten gjort vagnen skev så den är svår att fälla. För att få Cougar vagnen i bilen så behöver man dock plocka av handtaget och jogginghjulet, då får den plats på tvären.

Cykelvagn
Har precis packat upp och monterat en Peppino kärra som jag beställt.
Kostade 1290:- så jag hade inga jätte höga förväntningar.
Det är ju ingen gedingen kvalitets känsla, men den ska nog kunna transportera barnen till dagis.
Den kommer att lämnas på dagis så det var därför jag inte vill ha en allt för dyr vagn i fall den blir stulen.
Så här ser den ut.
Återkommer med mer kommentarer och bilder när jag testat den. (Batteriet i kameran tog slut.)
Det finns ett last utrymme också.

PICT0027.JPG ht=544

PICT0028.JPG ht=544

Cykelvagn
Hej! Nu har jag varit och tittat på både Croozer 2 och Chariotvagnarna och jag måste säga att jag är grymt imponerad av båda.
Charioten är klart mer påkostad på flera olika sätt och känns som det enkla valet om man har för mycket pengar på banken men så är inte alltid fallet.
Croozervagnen tyckte jag nog var snyggare men Charioten är lite, lite smartare vad gäller nästan allt och den är även två kilo lättare.
Dessutom kan man koppla loss den från cykeln, som någon har skrivit tidigare, utan att behöva flytta exempelvis ett sovande barn. Croozervagnen måste nästan vältas...
Jag tror att jag kommer att ångra mig om jag inte köper Charioten men den är förbannat dyr. Så, ge mig ett par månader - jag återkommer i ämnet.
Gott!

Peppino? Var är den köpt?

Cykelvagn
scottie skrev:
>
> Peppino? Var är den köpt?

Den är köpt här:
http://www.blocket.se/vi/11640622.htm?ca=23_10_s

Som sagt, om du vill ha en påkostad vagn med kvalitetskänlsa, så ska du nog inte köpa denna.
Jag ska använda den till och från dagis, och ha vagnen fastlåst på dagiset under dagen.
Jag tror att den kommer att uppfylla mina krav, samt att den nog inte är så stöldbegärlig.

Cykelvagn
Vår Chariot är värd varenda krona såhär i efterhand. Vi använder den minst lika mycket som promenadvagn, såå mycket bättre till det än urban junglen vi skaffade först. Jag skulle säga att det är värt att spara in på andra saker för att kunna skaffa en, den är otroligt lättrullad så man blir absolut mer sugen på långpromenader med en. Väldigt bra skydd mot regn har den också, och är samtidigt välventilerad.

Cykelvagn
Här nu använt Peppinovagnen ett tag.

Den gör sitt jobb, till och från dagis.
Lastutrymmet där bak är bra, rymmer lätt en matkasse.

En plastring som hör till säkerhetsbältena har gått sönder, men det gick att ersätta med en nyckel ring.

En sak som är lite störande är fästet.
Tanken är att man inte ska behöva ha något fäste som sitter kvar på cykeln, utan att man bara klämmer den på ramen på vilken cykel som helst.
Det känns inte riktigt säkert, men det har fyllt sin funktion än så länge.
En nackdel är att på min MTB så kommer fästet så långt fram så att hälen slår i om jag har klickat i foten i pedalen.
På min "Svensson" cykel så fungerar det eftersom den har stor ram.
På min sambos cykel så kan jag inte sätta den där det är tänkt eftersom den kommer förlångt fram. (På MTB:n så kvittar det var jag sätter den, den slår i ändå)
Se bild.
PICT0030.JPG ht=544

Cykelvagn
Fortfarande nöjd med Peppinon? Funderar på att köpa en, alternativt någon annan i samma prisklass. Men det var lite lockande med stödhjulsfunktionen så man kan använda den som barnvagn också.

Men man bör alltså ha den kopplad till en cykel med lång/stor ram?!

Cykelvagn
Jag köpte en Chariot CX2 från Backcountry.com när jag var i Staterna i förra veckan, som jag fick skickad till hotellet och tog med mig hem på flyget. Jag har i princip bara hunnit packa upp den, men den verkar kanon och gick bara på $701 inklusive både cykelkit och joggingkit. Visst är det lite dyrare, men av recensionerna här att döma spelar de i olika ligor.

Calle

Cykelvagn
Jag köpte Coop forums variant för dryga tusenlappen för ett år sedan. Den är lite tung, men tar upp till 45 kilos last. Brukar ha den efter racern eller efter min MTB. För min del spelar tyngden ingen roll och det är rätt trevligt att kunna lasta mycket, speciellt när man ska på utflykt.
/Peter

Cykelvagn
Daddy D.Lux skrev:
> Jag köpte en Chariot CX2 från Backcountry.com
> när jag var i Staterna i förra veckan, som jag
> fick skickad till hotellet och tog med mig hem på
> flyget. Jag har i princip bara hunnit packa upp
> den, men den verkar kanon och gick bara på $701
> inklusive både cykelkit och joggingkit. Visst är
> det lite dyrare, men av recensionerna här att
> döma spelar de i olika ligor.
>
> Calle

Grattis till årets kap! Bästa vagnen på marknaden och till halva priset, hoppas att småttingarna uppskattar den lika mycket som du kommer att göra.

//Martin

Cykelvagn
limpan3 skrev:
> Fortfarande nöjd med Peppinon? Funderar på att
> köpa en, alternativt någon annan i samma
> prisklass. Men det var lite lockande med
> stödhjulsfunktionen så man kan använda den som
> barnvagn också.
>
> Men man bör alltså ha den kopplad till en cykel
> med lång/stor ram?!

Jag köpte också en Peppino och kan helt klart hålla med om att det är en enorm kvalitetsskillnad mellan Peppino och Chariot (även fast jag bara slängt ett öga på den senare nu på Vilmarksmässan).

Jag skulle se det så här:

För mina behov (5 min till/från dagis med hämtning/lämning av frugan) så är Peppinon mest prisvärd. Jag kan cykla med 6-åringen till hans dagis och sedan vidare till lillgrabbens dagis. Där lämnar jag vagnen och min buss/bilburna fru kan hämta barnen utan bök (dvs. inget bråk om att det skall bäras en 2-åring + barnsadel hem från dagis). Eller omvänt.

Har du andra behov, som: Längre turer. Skogsturer. cykla länge i mycket regn. Ofta köra med mycket packning. Många barnvagnspromenader. Då skall du nog ta en titt på en Chariot eller liknande istället och se om det inte är värt dryga 5 gånger pengarna för en sådan vagn ändå.

Har du lust att ta vägarna förbi Skälby, skicka ett PM så kan jag visa upp Peppinon för dig.

/P-M

Cykelvagn
Precis som PeterA, har jag kört ett tag nu med Coops variant "Cycletrack". Jag har inte så mycket att jämföra med men jag är nöjd hitills. Cykla till affären och ner till sjön två km bort är mysigt och problemfritt.

Cykelvagn
Hej

Är ny på sajten och vi undrar om det är smart att köpa Peppino. Vi skulle uppskata om någon kunde hjälpa oss. Vi vill inte ha en för dyr, men inte en för billig som är inte bra.

Cykelvagn
Jo.

Jag undrar om någon kan ta måtten på en cx2 och/eller cougar.

det är bredden jag vill ha, och bredden med hjulen avtagna.
Hur bred blir den?

Skall skaffa takbox och vill veta när vi byter från cx1 till cx2 att takboxen inte blir onyttjbar.

TACK

Tillbaka
Topp