cykelval vid zombieapokalyps

Hej!
Det är första gången jag skriver något här. Jag heter Herman och har skrivit en bok som heter Zombieöverlevnad - din guide till apokalypsen samt leder kurser i att överleva zombiekatastrofen på ABF i Stockholm. På vår senaste träff så började vi prata om vilken cykel som egentligen var bäst vid om/när zombierna kommer.

Vi pratade om dels gammal klassisk damcykel som har fördelen att den är stabil och lätt att laga, dels om MTB eftersom den funkar bättre att cykla genom tuff terräng. Vi landade väl i att vid första utbrottet är det lite hugget som stucket men i långa loppet är en cykel som är lätt att laga det bästa. Men vi är ju inga experter på det här med cyklar så jag tänkte att jag skulle kolla med folk som faktiskt kan mycket om cyklar och så fick jag tips om att det här är ett bra forum för cykelkunnigt folk. Vad tänker ni?

(Jag kanske ska lägga till att jag inte tror att zombier finns på riktigt, men att scenariot är spännande och att zombier kan användas som metafor för andra katastrofsituationer som faktiskt kan uppstå)

Tack på förhand
Herman
www.zombieoverlevnad.se

"ABFs verksamhet finansieras till största delen med bidrag från stat, landsting och kommun"

Kul att skatten går till vettiga saker.

Ja, men det kostar också pengar att gå kurserna (och vi diskuterar allt från sjukvård, psykologiska aspekter på katastrofen till hur vi ska bete oss vid större elavbrott och sånt som t ex civilförsvarsförbundet har utbildningar i). Jag tycker däremot inte att det har att göra med frågan jag ställde och hoppas att någon moderator raderar inlägg som handlar om eventuella skattefrågor. Här är ABF Stockholms syn på zombiekursen: http://abfstockholm.se/abfstockhol/aktuellt/

Alltså, jag har inga problem med att ni diskuterar potentiella katastrofscenarion med utgångspunkt i en zombieapokalyps, men jag har svårt att känna att det är väl använda skattepengar.

Överlevnadsteori överlag tror jag dock kan vara nyttigt. Och framförallt hur man klarar sig i naturen. Det borde ingå i grundskolan hur man gör upp eld, bygger vindskydd och navigerar i terräng. Men det känns som att detta är på en lite annan nivå.

zombieöverlevnad skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker däremot inte att det har att göra med
> frågan jag ställde och hoppas att någon
> moderator raderar inlägg som handlar om
> eventuella skattefrågor.
>
Hahaha! Ny på forumet?

zombieöverlevnad skrev:
> eventuella skattefrågor.

Happy fungerar inte riktigt så. Du sade cykel, men du sade också zombie och ABF. Räkna därför med att diskussionen lika gärna kan handla om punkt 2 eller 3.

H. skrev:
> zombieöverlevnad skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker däremot inte att det har att göra
> med
> > frågan jag ställde och hoppas att någon
> > moderator raderar inlägg som handlar om
> > eventuella skattefrågor.
>
> Happy fungerar inte riktigt så. Du sade cykel,
> men du sade också zombie och ABF. Räkna därför
> med att diskussionen lika gärna kan handla om
> punkt 2 eller 3.

Mer sannolikt punkt 4.

H. skrev:
> ...
>
> Happy fungerar inte riktigt så. Du sade cykel,
> men du sade också zombie och ABF. Räkna därför
> med att diskussionen lika gärna kan handla om
> punkt 2 eller 3.

Eller punkt 4.

För övrigt så håller jag på samma typ av cykel som funkar bäst till året runt pendling.
En lagom gammal MTB med stel framgaffel och där växlarna plockats bort.

//j

Förutom ambulanshelikopter åt mig måste detta vara det bästa skattepengar kan köpa! Dessutom har jag en förkärlek till obildade amerikaner som bor i husvagn och bunkrar vapen inför apokalypsen:

Jag tror på en sån cykel som långfärdscyklisterna har. Enkel, tålig, bär mycket last, lätt att laga, lite växlar.

Stellans cykel helt enkelt!

Hur fort springer en zombie? Prio 1 måste ju vara att man kan cykla ifrån dom, då duger kanske inte en gammal damcykel.

Jag röstar på hyfsat rejsig stålram (lätt att laga med svets). Växlar o annat av vanligaste modellen/standard så man kan sno delar från cykelvrak vid behov. Hjul med många ekrar av standardtyp som klarar att rulla vidare även om några ekrar knäcks, dessutom enkla att laga eller låna hjul från andra cyklar. Stora däck som inte punkar så lätt, lätt mönstrade så man kan köra grusväg eller enkel terräng om man är jagad. Fästen för granatkastare och maskingevär får ses som ett plus.

ÅÅÅåå jag vill osså vara en prepper! Ska köpa och gräva ner en alu..nej..titan...NEJ! Kolfiber container och bunkra med vapen och bullens. Sen kan ABF säga vad dom vill. Min container! :)

Jag röstar tveklöst på en Surly Big Dummy. Enbart standardkomponenter som man kan salvagea från de flesta moutainbikes. Stålram som man kan svetsa i. Man får plats med hyffsat breda däck. Och framför allt så har den en enorm lastkapacitet för hela ditt bohag + förnödenheter.

Nackdelen är dock att den är så synlig. Folk lägger lätt märke till den varför man nog snabbt skulle bli rånad på den...

Tillägg: Den har ingen fjädring eller sånt som behöver servas och om skivbromsarna går sönder så har gaffeln förberedda fästen för cantibromsar som man kan sno vid vilken cykelparkering som hellst (fotnot så ingen stämmer mig: se bara till att cykeln du snor bromsarna från är övergiven genom att lämna en lapp på den och vänta tre månader)

Bilagor

• fr_015.jpg
    fr_015.jpg
    111.3 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
Vilka typer av katastrofer menar du mest när du pratar om zombiekatastrofen?

Som du själv säjer i första inlägget så är det inte zombier som det handlar om utan något annat "problem" men vilka?

jofahjalm skrev:
> Förutom ambulanshelikopter åt mig måste detta
> vara det bästa skattepengar kan köpa! Dessutom
> har jag en förkärlek till obildade amerikaner
> som bor i husvagn och bunkrar vapen inför
> apokalypsen:
>
> ut+bicycle

Jäklar vilket dravel det fanns bland de klippen! I den första videon som kom upp så visar man stolt upp en "bra" bug out cykel. Den har en sadelstolpsmonterad pakethållare som han seriöst tror håller för 40kg! Han överväger också om man inte kan skjutsa en person på den...

InlineOla skrev:
> Hur fort springer en zombie?

Det beror på, i The Walking Dead (tv-serie) så hasar de fram men i World War Z (film) så är de toksnabba.

En fatbike skulle ha vissa fördelar. Man kan ju misstänka att zombisarna inte är så noga med snöröjning och sånt. Dessutom vill man nog gärna hålla sig så långt från bebyggelse och anlagda vägar som möjligt. Nackdelen är förstås bristen på reservdelar.

InlineOla skrev:
> Jag röstar på hyfsat rejsig stålram (lätt att
> laga med svets)...

Jaha, zombierna springer runt med en svets eller?

Btw. Tror inte att det är de som sprungit på (skattefinansierade) ABF-kurser om vad man gör vid en apokalyps som är dom man vill hålla handen vid en eventuell katastrof.

Aron skrev:
> En fatbike skulle ha vissa fördelar. Man kan ju
> misstänka att zombisarna inte är så noga med
> snöröjning och sånt.

Aaaaahahahaha, bäst på länge ?

Men för att återgå till ämnet (som jag också skrattar lite åt :D ) Så går jag emot stål, och röstar för en överbyggd kolfiberhoj. Behövs ingen el för att laga den. Lite prepreg kolfiber i fickan bara.

Fast personligen skulle jag bunkra bränsle och skaffa en bil istället.

Fredrik Z skrev:
>
> Men för att återgå till ämnet (som jag också
> skrattar lite åt :D ) Så går jag emot stål,
> och röstar för en överbyggd kolfiberhoj.
> Behövs ingen el för att laga den. Lite prepreg
> kolfiber i fickan bara.
>
> Fast personligen skulle jag bunkra bränsle och
> skaffa en bil istället.

Finns en biltillverkare som verkar ha räknat med den utmaningen:

Ja röstar för en Fatbike ja med, extrautrustad med en hagelspruta är klart! :) Men en fråga till TS är du/ni seriösa med att tro att världens befolkning kan bli mer sinneslö och bli zombies?

Har ni ngt genusperspektiv på era kurser? Är det exempelvis fler män än kvinnor som skulle klara en zombieattack och hur kan vi lösa det avgörande samhällsproblemet? Kan man kvotera bättre cyklar till kvinnor?

Senast ändrad:
Aron skrev:
> En fatbike skulle ha vissa fördelar. Man kan ju
> misstänka att zombisarna inte är så noga med
> snöröjning och sånt. Dessutom vill man nog
> gärna hålla sig så långt från bebyggelse och
> anlagda vägar som möjligt. Nackdelen är
> förstås bristen på reservdelar.

Säg inte det. Är det ingen som sett PEAB-personal åka runt på natten med plogen i snöfri asfalt?

Jag tror TS menar allvar och att sportson kan se fram emot en beställning på 23st fatbikes som skall märkas "kurslitteratur".

marr skrev:
> Viktigast måste ändå vara om det är 26er, 650b
> eller tweeentynaaajner som gäller?

29" helt klart. Att undfly zonbies habdlar om bra roll over och att bibehålla fart, inte "busig och lekfull geometri".

En Enduro 29" med gearbox och remdrift.

Viktigaste måste vara att ha en sån stenhård kropp och rumpa som Steve har. Så man kan mosa på ett år i streck utan längre pauser...
Tänker mig att man är mer oskyddad medan man står still.

Edit: en länk om ni vill diskutera andra övernaturliga väsen på ABF http://happymtb.org/forum/read.php/1/2582349

Senast ändrad:
Kung_Gustaf skrev:
> Vart tog trådskaparen vägen?

Han/hon/den/det fick så många bra cykelråd att det inte gick att välja, blev därför ikapphasad av zombie och uppäten. Eller vad nu zombier gör när de får tag på vanligt folk.

ThrashContinent skrev:
> Ja röstar för en Fatbike ja med, extrautrustad
> med en hagelspruta är klart! :) Men en fråga
> till TS är du/ni seriösa med att tro att
> världens befolkning kan bli mer sinneslö och bli
> zombies?

Vaddå blir? Är vi inte redan där?

zombies är mesiga.. de kan inte springa.. de kan inte prata.. de kan knappt göra något.
man kan ju trampa ifrån dem på en trehjuling om det skulle behövas.. men det behövs inte.. man kör över dem å drar cykelpumpen i skallen på dem bara.

VAMPYRER däremot... LIVSFARLIGA.. smarta.. snabba..dödliga... Det är därför jag aldrig e med på typ tisdagsrajd.. fan mörkt i skogen.. fullt m vampyrer... möjligen om man får ha uv lampor.. möjligen om jag har vigvatten i camelbaken.. möjligen om min sadelväska innehåller ett kors..

zombieöverlevnad skrev:
> Ja, men det kostar också pengar att gå kurserna
> (och vi diskuterar allt från sjukvård,
> psykologiska aspekter på katastrofen till hur vi
> ska bete oss vid större elavbrott och sånt som t
> ex civilförsvarsförbundet har utbildningar i).
> eventuella skattefrågor. Här är ABF Stockholms
> syn på zombiekursen:
> http://abfstockholm.se/abfstockhol/aktuellt/

Så att kursen heter något med zombies innebär alltså inte att den handlar om zombies? Om den handlar om "survivalist"-teman, borde det inte vara mer relevant att ställa sig frågor rörande detta i allmänhet istället för zombies i synnerhet?

Tillbaka
Topp