Cykelvänlig bil under 100k

Wahlman

Medlem
Behöver snart en andra bil och vad passar bättre än att fråga här om förslag på lämplig bil som sväljer två hardtails str M/L i kupén utan att för den skull vara en apful transportbil. Kort sagt, en snygg bil med hög inre lasthöjd

Menar du att cyklarna ska rymmas hela i bilen?

Annars vilken kombi som helst. Ford har väl tveksamt rykte men jag har kört i tio år med min Focus från 2001 och den har varit billig i drift och funkat.

Alhambra/ Galaxy/ Sharan - har min tredje sådan, diesel. Bränslesnål och rymmer lätt två cyklar, stående. En hoj och ändå fem sittplatser.

Yaris Verso. :)

Den har jag. Bort med hatthyllan, fäll ner ena sätet bak, rulla in cykeln utan dela den i mindre bitar, vinkla styret, stäng porten bak, klart! :)

Frid!

Så här ser en cykelvänlig bil ut:

Bilagor

• bil.jpg
    bil.jpg
    18 KB · Besök: 31
overkligheten skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför vinkla styret?...

Vrida om det passar dig bättre. Så att hjulet är 90 grader och ligger mot baksidan på passagerarsätet fram. Då får cykeln plats stående med endast ett baksäte nedstuvat under golvet. :)

Frid!

Önskemålet är en kombi eller helst SUV liknande bil som sväljer en medium hardtail med sadeln på maxhöjd utan framhjul. Infästning som på ett Thule-takräcke fast i bilen

Dacia Duster, då? Fortfarande under 100'.

Inte för att jag har en susning om märket i övrigt, men det kör omkring en del härikring så helt hopplösa är dom väl inte. Billiga är dom i alla fall.

Tjena!

Roomstern är grym på att ta cyklar. Två personer med cyklar hur smidigt som helst. Tre personer så måste man montera ner lite mer.

Roomstern kommer i en ny- och MYCKET snyggare - utgåve 2015.

Vill ha! Mercan jagbkör nu är ett skämt.

Senast ändrad:
El Stupido skrev:
> Så här ser en cykelvänlig bil ut:

Ffa om man bara cyklar LVG. Den där gör ingen större skada där den ligger.

Pfaff skrev:
> Roomstern kommer i en ny- och MYCKET snyggare -
> utgåve 2015.
>
> Vill ha! Mercan jagbkör nu är ett skämt.

Tjena!

Fast nya Roomstern är väl i princip en Touran med Skodaloggor? Vilket inte är bra, Touran är klart sämre inuti.

Pfaff skrev:
> Roomstern kommer i en ny- och MYCKET snyggare -
> utgåve 2015.
>
> Vill ha! Mercan jagbkör nu är ett skämt.

Kör du Mercedes och rekomenderar Dacia?
Det är stor humor eller dålig koll :)

AxelSthlm skrev:
> Pfaff skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Roomstern kommer i en ny- och MYCKET snyggare -
> > utgåve 2015.
> >
> > Vill ha! Mercan jagbkör nu är ett skämt.
>
> Kör du Mercedes och rekomenderar Dacia?
> Det är stor humor eller dålig koll :)

Fast roomster är väl Skoda, dvs VAG och Dacia är väl Renault?

perzzon skrev:
> AxelSthlm skrev:
> -----
> > Pfaff skrev:
> >
>
> > -----
> > > Roomstern kommer i en ny- och MYCKET snyggare
> -
> > > utgåve 2015.
> > >
> > > Vill ha! Mercan jagbkör nu är ett skämt.
> >
> > Kör du Mercedes och rekomenderar Dacia?
> > Det är stor humor eller dålig koll :)
>
>
> Fast roomster är väl Skoda, dvs VAG och Dacia
> är väl Renault?

Budget-VAG ligger väl ändå ett snäpp över Renault så budget-Renault känns inget vidare.

Jag förstår personligen inte varför man köper en billig ny bil istället för en begagnad för samma pengar. Den senare kan ju ha kostat det dubbla ny utan att vara särskilt gammal och det märks mer än ålder tycker jag.

Vi har diskuterat ny bil hemma pga inköp av annat som kommer att kräva utrymme i bilen. Mitt krav på att cyklarna ska få plats i bilen har därför delvis fått stryka på foten. Funderar lite på en Toyota Rav4, är det någon som har erfarenhet av dem?

Jag gillar Toyota då jag haft två toyotor som rullat problemfritt, men kan tänka mig något annat som håller lika bra.

perzzon skrev:
> Servicekostnader, garanti, skatt, förbrukning
> brukar vara populära orsaker.
>
> Men principiellt håller jag med dig.

Kapitalkostnaden äter upp eventuella besparingar på andra områden ganska fort.

perzzon skrev:
> AxelSthlm skrev:
> -----
> > Pfaff skrev:
> >
>
> > -----
> > > Roomstern kommer i en ny- och MYCKET snyggare
> -
> > > utgåve 2015.
> > >
> > > Vill ha! Mercan jagbkör nu är ett skämt.
> >
> > Kör du Mercedes och rekomenderar Dacia?
> > Det är stor humor eller dålig koll :)
>
>
> Fast roomster är väl Skoda, dvs VAG och Dacia
> är väl Renault?

Korrekt, men ovanför hänvisar han till en Dacia Logan som i basmodellen, vad jag läst, inte ens har armstöd i dörrarna. I bilannonser kan man i allmänhet förvånas över vad som definieras som extrautrustning, typ lampor i sminkspegeln på en ny Audi......Men på en Dacia får man fan vad glad om ratt ingår.

Mycket intressant diskussion det här. Jag är inne på min andra (tredje kanske) cykeltransportbil.

Jag hade redan innan jag började cykla en VW Lupo 3L och den har transporterat en massa cykelar med Thules hållare för bakluckan. Hur bra som helst men med motvind och tre cyklar där bak är toppfarten kring 110km/h så det går inte snabbt. I gengäld så blir man inte av med körkortet.

Sen så hade vi en BMW 320D kombi ('09) och den är ju inte så stor men vi fick in fyra cyklar ståendes upp i den. Vi tog då av av sadlar, framhjul och släppte ut luften ur bakhjulet. När vi transporterade endast två cyklar så la vi dem ovanpå varandra istället. Inte helt bra. BMW:n var dock skitkul att köra, men för liten egentligen för att transportera cyklar inne i bilen.

Nu har vi en Ford Mondeo kombi som vi köpte ny för 180kkr. Lilla dieselmotorn och förbrukningen ligger kring 0.55l/mil. Den är riktigt stor där bak. Tjejens cykel går in ståendes med bara framhjulet avtaget, på min får jag sänka sadeln också. Vi har haft fyra cyklar ståendes i den utan problem. Gott om plats för övrig packning.

Även jag har tittat på lite mer seriösa transportbilar typ VW Caddy Max, VW Caravelle, Nissan NV200. Att få in cyklar ståendes utan att skruva något alls är mycket lockande, så även möjligheten att stå upp och byta om där bak (om det är kallt ute). Så jäkligt praktiska bilar men när man går från att köra bil till att köra (mindre) skåpbil så tappar man en del: All körglädje försvinner. Glöm omkörningar på landsväg. Sen så har ju en hög och bred bil automatiskt högre bränsleförbrukning också.

Så för tillfället är vi nöjda med kompromissen som Ford Mondeon innebär: Visst, vi måste skruva lite för att få in cyklarna, men vi har åtminstone fortfarande en personbil. Och vi har alltid möjligheten att hänga på ett cykelställ på dragkroken eller på taket.

Ändamålsenlig, funktionell bruksbil och utseende går sällan hand i hand. En bil för skrymmande hobbyn har proportioner som inte passar för skrytglidning mellan långkoken till sommarfesten.

När man växt ifrån utseendesfixeringen så är en lätt lastbil av typen Berlingo-Caddy-Kangoo det bästa man kan ha för cykling, dykning, modellflyg, hundar osv.

Lätta lastbilar har många fördelar. Man behöver inte slita skägget av sig och tappa tjock-glasögonen för smårepor och skavanker. Den får stå ifred. Ingen intresserar sig för en tom hantverkarbil.

calleking skrev:
> Finns det någon bil som har bättre komfort av
> typen Berlingo-Caddy-Kangoo? Upplever att dom inte
> riktigt levererar på just den biten.

Det är min upplevelse också. Större skåpbilar (vissa åtminstone, Trafic minns jag som fantastiskt obekväm) som Transporter, Crafter, Sprinter med flera levererar ju riktigt bra komfort på långa resor.

smogz skrev:
> Vad är snygg?
>
> http://www.blocket.se/ostergotland/Mercedes_Geland
> ewagen_350TD_57757779.htm?ca=4&w=3
>
> Om man är lite flexibel på 100000-kravet

Man kan hitta tyska och holländska 'eländewagons och folkabussar från 70, 80 och 90-talet som stått inomhus och är körda 1000 - 5000 mil. Det är gamla brandbilar för persontransport som servats varje år och finkörts någon gång i månaden runt staden. I princip som nya. Dessa brukar ha en prislapp på 5'-15'€.

Och så har vi denna privatimporterade +30000-milare i Mjölby :-D *lmao*

Luthman Photography skrev:
Funderar lite på en Toyota Rav4, är det någon som har
> erfarenhet av dem?

En sån har vi, inte särskilt stor alls inuti tycker jag.
Men vår är en äldre modellserie (2002), de nya ser lite biffigare ut i all fall).
Men känns som en kompromiss, med dess ev nackdelar, får t ex bara dra 1500kg (tror jag).

> Jag gillar Toyota då jag haft två toyotor som
> rullat problemfritt, men kan tänka mig något
> annat som håller lika bra.

Håller helt med, vi har f n 3st Toyota, och det är väl ett 10-tal sammanlagt genom åren.

dans skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> Funderar lite på en Toyota Rav4, är det någon
> som har
> > erfarenhet av dem?
>
> En sån har vi, inte särskilt stor alls inuti
> tycker jag.
> Men vår är en äldre modellserie (2002), de nya
> ser lite biffigare ut i all fall).
> Men känns som en kompromiss, med dess ev
> nackdelar, får t ex bara dra 1500kg (tror jag).
>
> > Jag gillar Toyota då jag haft två toyotor som
> > rullat problemfritt, men kan tänka mig något
> > annat som håller lika bra.
>
> Håller helt med, vi har f n 3st Toyota, och det
> är väl ett 10-tal sammanlagt genom åren.

Dragvikt är inte så jätteviktigt för vår del. Det enda vi har på kroken är cyklar. Den ska ha blivit lite större för några år sedan, länge, bredare och högre kaross om jag inte är felinformerad. Men den verkar ju inte vara så sjukt poppis därav min fråga och viss skeptiscism.

lundatok skrev:
> Då är det väl en Land Cruiser du ska ha?

Ja en sån har vi också, hyfsat rymligt lastutrymme, och här ryms ännu fler cyklar.

Det bästa är dock att vid totalhaveri el annat strul i skogen är det bara att ta bilen ut och hämta upp hela konkarongen ;-)

cyklaribilenLC105.jpg

Tillbaka
Topp