Cykelvård hemma: hjälp mig från zero to hero!

Hej

Jag är en Nyfrälst cykelentusiast som nu insett att vård av cykel hör lika mycket till cykel-världen som att klocka varvtider till och från kontoret.

Jag kommer i denna tråd att rådfråga er entusiaster som gillar att meka hemma om VAD jag behöver införskaffa mig för att kunna hålla min cykelvana igång dagligen, då det visat sig vara krångligare ån väntat att hålla cykeln på vägarna i fracht skick dagligen. Eller så är det knte det, om man vet några knep, och det är grunden till den här tråden!

Men först, kort om mig och mitt cykelliv:

Jag började cykla för över ett år sedan som pendlingsmedel till och från jobbet. Mitt förhållningssätt till cykel är att det är en billig hobby som inte kräver så mycket omtanke, en cykel rullar ju bara, så äre. Nu förstår jag att verkligheten är en annan.

Jag köpte mig förra våren en begagnat crescent världsmästarcykel med bockstyre för 600kr av en trevlig man. Ett kap enligt många. Denna cykel har gått varm och underhållet på den har varit undermåligt. Varför? Dels för att jag inte fattar hur man mekar cyklar, och dels för att jag inte hinner få in tiden att lära mig i ett ganska hektiskt liv.

Andrum och marginaler kom när jag i våras fick ta över en kompis cykel som han bad mig cyklar på ett tag. En SUPERFIN specilalized med Shimano Tiagra (?) växelsystem och klick-pedaler. Game changer. Nu var livet på topp, för att även om jag lyckades punka en cykel, så hade jag alltid en backup att cykla på när den andra var trasig. Problem: kan inte meka bra med cyklar, och cykelmek i stockholm är dyrt, tar tid, och är alltid så jävulskt bökigt att få tid till att hämta/lämna den. Och så är det ju snordyrt, såklart. Därtill har min flickvän en cykel som knappt rullar då den är i behov av service.

Jag är en man som gillar att reda sig själv. Jag kan meka mycket med bilen och gillar att lära mig, och nu är det dags att ta tag i mitt stora blinspot: cyelvård.

Så, vad vill jag?
Jag vill meka mina cyklar själv
  1. Skaffa mig god kunskap om cykelvård
  2. INTE lägga stora pengar på cykelvård
  3. Ha en basic men duglig arsenal av verktyg

Mina frågor:

1: hur långt kommer jag på att köpa in verktyg för cykelvård för 2000kr ca?

2: var finns en bra site att hitta exempelvis ett cykelhjul till min världsmästarcykel? Dvs bra ställe att handla gamla reservgrejer.

3: vilka verktyg behöver jag?

Jag har: Ekernippel, kedjebrytare, pump och bra verktygssats.

4: mina första to-dos är att byta bakhjul på min världsmästarcykel. Kullagret och hjulet verkar helt slut och ekrarna går av för ofta, jag vill köpa mig ett nytt. Växelsystemet är 10-växlat och på däcket står det: 28x 13/8 x 1 8/8 700x35c (eller 25c, svårt att se)

Vad fan betyder alla siffror?

5: vilken typ av cykelvård bör göras för jämnan? dvs hir och vad ska tvättas, smörjas, osv? Jag har ett förråd som ska inredas, och jag vill där ta lite höjd för att kunna meka med cykel. Obs: mycket litet utrymme.

Jag inser att detta är många frågor och att jag kan framstå som okunnig och handfallen. Men jag är seriös med att jag vill lära mig mer om detta och skjuter därför ut alla frågor jag har i ett svep. ALL hjälp är uppskattad och jag delar gärna med mig av processen från zero to hero i denna tråd!

Ha det fint!

Hej

Jag är en Nyfrälst cykelentusiast som nu insett att vård av cykel hör lika mycket till cykel-världen som att klocka varvtider till och från kontoret.

Jag kommer i denna tråd att rådfråga er entusiaster som gillar att meka hemma om VAD jag behöver införskaffa mig för att kunna hålla min cykelvana igång dagligen, då det visat sig vara krångligare ån väntat att hålla cykeln på vägarna i fracht skick dagligen. Eller så är det knte det, om man vet några knep, och det är grunden till den här tråden!

Men först, kort om mig och mitt cykelliv:

Jag började cykla för över ett år sedan som pendlingsmedel till och från jobbet. Mitt förhållningssätt till cykel är att det är en billig hobby som inte kräver så mycket omtanke, en cykel rullar ju bara, så äre. Nu förstår jag att verkligheten är en annan.

Jag köpte mig förra våren en begagnat crescent världsmästarcykel med bockstyre för 600kr av en trevlig man. Ett kap enligt många. Denna cykel har gått varm och underhållet på den har varit undermåligt. Varför? Dels för att jag inte fattar hur man mekar cyklar, och dels för att jag inte hinner få in tiden att lära mig i ett ganska hektiskt liv.

Andrum och marginaler kom när jag i våras fick ta över en kompis cykel som han bad mig cyklar på ett tag. En SUPERFIN specilalized med Shimano Tiagra (?) växelsystem och klick-pedaler. Game changer. Nu var livet på topp, för att även om jag lyckades punka en cykel, så hade jag alltid en backup att cykla på när den andra var trasig. Problem: kan inte meka bra med cyklar, och cykelmek i stockholm är dyrt, tar tid, och är alltid så jävulskt bökigt att få tid till att hämta/lämna den. Och så är det ju snordyrt, såklart. Därtill har min flickvän en cykel som knappt rullar då den är i behov av service.

Jag är en man som gillar att reda sig själv. Jag kan meka mycket med bilen och gillar att lära mig, och nu är det dags att ta tag i mitt stora blinspot: cyelvård.

Så, vad vill jag?
Jag vill meka mina cyklar själv
  1. Skaffa mig god kunskap om cykelvård
  2. INTE lägga stora pengar på cykelvård
  3. Ha en basic men duglig arsenal av verktyg

Mina frågor:

2: var finns en bra site att hitta exempelvis ett cykelhjul till min världsmästarcykel? Dvs bra ställe att handla gamla reservgrejer.

Jag har: Ekernippel, kedjebrytare, pump och bra verktygssats.

4: mina första to-dos är att byta bakhjul på min världsmästarcykel. Kullagret och hjulet verkar helt slut och ekrarna går av för ofta, jag vill köpa mig ett nytt. Växelsystemet är 10-växlat och på däcket står det: 28x 13/8 x 1 8/8 700x35c (eller 25c, svårt att se)

Vad fan betyder alla siffror?

5: vilken typ av cykelvård bör göras för jämnan? dvs hir och vad ska tvättas, smörjas, osv? Jag har ett förråd som ska inredas, och jag vill där ta lite höjd för att kunna meka med cykel. Obs: mycket litet utrymme.

Jag inser att detta är många frågor och att jag kan framstå som okunnig och handfallen. Men jag är seriös med att jag vill lära mig mer om detta och skjuter därför ut alla frågor jag har i ett svep. ALL hjälp är uppskattad och jag delar gärna med mig av processen från zero to hero i denna tråd!

Ha det fint!
Skaffa dig en bra cykelhandbok, finns nog andra här inne som vet vilka som är bäst, och ha den som kvällslektyr så kan du läsa dig till grunderna först.

Men du är inne på helt rätt spår, för att cykling skall vara roligt behöver sakerna vara i ordning och det är närmast ett krav att kunna serva själv för det behöver göras kontinuerligt och att lämna bort allt arbete blir alldeles för omständligt (och dyrt).

Instämmer med föregående svar. Din fråga är i princip "kan någon vara snäll och skriva en reparationshandbok för cyklar?". Det finns många här som besitter den kunskapen, men knappast tiden att skriva ner det.

Om du vill ha hjälp här får du nog stycka elefanten lite. Börja med att fråga om ett enskilt ingrepp.

Vad gäller verktyg kan det vara bra att köpa en liten cykelverktygssats, men ändå räkna med att du behöver komplettera med fler verktyg allt eftersom.

Instämmer med föregående svar. Din fråga är i princip "kan någon vara snäll och skriva en reparationshandbok för cyklar?". Det finns många här som besitter den kunskapen, men knappast tiden att skriva ner det.

Om du vill ha hjälp här får du nog stycka elefanten lite. Börja med att fråga om ett enskilt ingrepp.

Vad gäller verktyg kan det vara bra att köpa en liten cykelverktygssats, men ändå räkna med att du behöver komplettera med fler verktyg allt eftersom.
Och passar TS sig inte hamnar han i ”Visa din verktygsvägg”-tråden. ?

Park Tools är bästa cykelhandboken, tror dock inte den finns på svenska. Finns någon som heter "Cykelboken" har jag för mig, som räcker långt. "Tidens cykelbok" är också rätt bra. Biblioteken har vanligen ett litet sortiment.
Det som står på däcket berättar litet om hjulet, t ex att det är 28 tum eller 700 mm. 35 tror jag knappast det står på en Världsmästarcykel, utan 25 är mer troligt, (24 är vanligt annars). Kanske det säljs begagnade hjul någonstans till din cykel, men det var längesedan det var aktuellt.
Vet inte vilka verktyg du har. För egen del är det sällan jag använder annat än en sats insex-nycklar, stjärnmejsel, liten tång och en 10:a-nyckel. En extra slang och ett extra däck, smörjolja och fett är också bra att ha.
Tycker inte riktigt du ska lösa alla problem på en gång. Bästa vården sker efter varje tur. Det räcker långt bara att torka av kedjan med en trasa och sedan ha på l i t e t ny olja.

+1 på park tools, men då deras youtube i väntan på Boken. Mycket bra finns att hämta där.

Likaså RJ the bike guy, som skruvar med allt (cykelrelaterat) mellan himmel och jord.

Lycka till!

Behövs ingen bok. 2000 räcker långt om man har vanliga verktyg. Typ en ordentlig sats från biltema samt insex och blocknycklar.

Med 2 000 kr i budget kan man nog klämma in ett mekställ också, Lidls har ju fått bra betyg här på happy. Spontant känns det som att Youtube är bättre än böcker, oftast enklare att se en film. Och billigare.

Det är rätt tillfredsställande att kunna göra en del underhåll själv, bara att börja med de enklare delarna typ smörja kedjan, för att sen lära sig mer när man stöter på något som behöver åtgärdas.

Finns massor av råd på youtube, därför du instruktioner på typ allt och lite till.
Siffrorna på däcken:
28x 13/8 x 1 8/8: ett äldre sätt att ange däck/hjul storlek: 28" är, tror jag iaf, däckets ytterdiameter, de andra siffrorna är däckets höjd och bredd i tum.
700x35c: nyare sätt att ange däckstorlek, 700 är, nog, återigen tänkt att vara däckets ytterdiameter men används för att beteckna 28" hjul vilka egentligen har en sätesdiameter på 622mm (kallas ERTO och är samma på 28" som på 29". 27,5" har 584 och 26" 559) 35 är däcksdiametern i mm.

/T

Tumstorleken är ett mått utifrån Alexander den stores fötter. Glöm det. 700Xnånting är ett nästan lika gammalt franskt måttsystem. Glöm det också.
Sedan några decennier använder vi i den civiliserade världen ETRTO som måttsystem för däck där millimeter är basen. 622 är som nämnds ovan fälgens innerdiameter, den andra siffran- som skrivas först - anger däckbredden. Ett bredare däck är även högre - att ha i minnet om du tänker få plats med ett fetare däck.
Anskaffa verktyg i den takt de behövs, satser brukar innehålla grejor du aldrig kommer att använda. Och Park Tools är inte nödvändigtvis bäst, bara dyrast. Diverse näthandlare säljer bra specialverktyg. Unior brukar vara prisvärda.

Började själv meka på riktigt för en handfull år sedan och det blir bara mer och mer och mer:D
Youtube var såklart grymt för att lära mig om det problem/projekt jag stod inför. Rekar "Cykloteket MekTips", en serie som finns på youtube som hjälpt mig mycket.
Köpte även den här verktygssatsen när jag började och även om det inte är några fingrejer så änvänder jag fortfarande flera delar i den ofta. Mekställ är också ett måste om du ska börja meka mer än bara byta däck och laga punktering. Jag köpte ett ParkTool för typ 3-4k och det är nog ett av mina bästa köp någonsin.

Förbered dig dock på att du alltid kommer att behöva nya verktyg och tillbehör även om det går att fixa en hel del med D.I.Y-lösningar så tar det fan aldrig slut:D

Lycka till!

Ett problem för dig är att den nya och den gamla cykeln antagligen har helt olika behov av verktyg. Den nya kommer du väldigt långt med insexnycklar, kassettverktyg, kedjepiska och kedjebrytare gissar jag på. Dessutom enklare att få tag på delar.

Den gamla har antagligen frikrans och kanske ovanligare dimensioner för fälg och däck. Men jag förstår tanken med att ha två cyklar igång.

Sedan några decennier använder vi i den civiliserade världen ETRTO som måttsystem för däck där millimeter är basen. 622 är som nämnds ovan fälgens innerdiameter, den andra siffran- som skrivas först - anger däckbredden. Ett bredare däck är även högre - att ha i minnet om du tänker få plats med ett fetare däck.
Och på fälgstorlekar så skrivs istället diametern först och innerbredden av fälgen efter den. Det finns även tabeller för vilka däckbredder som rekommenderas för en viss fälgbredd.
700x35c: nyare sätt att ange däckstorlek, 700 är, nog, återigen tänkt att vara däckets ytterdiameter men används för att beteckna 28" hjul vilka egentligen har en sätesdiameter på 622mm (kallas ERTO och är samma på 28" som på 29". 27,5" har 584 och 26" 559) 35 är däcksdiametern i mm.
700C (ISO 622 mm) är det som är diametern på däck med 700x35C. Där kanske 700 mm är en tänkt ytterdiameter om man använder ett däck av en viss bredd (som jag inte känner till). "700" var en annan fälgstorlek (ISO 647 mm), som väl var avsedd för betydligt smalare däck på bl.a. gamla bancyklar. Och "700A", "700B" var två andra storlekar:

Med 2 000 kr i budget kan man nog klämma in ett mekställ också, Lidls har ju fått bra betyg här på happy. Spontant känns det som att Youtube är bättre än böcker, oftast enklare att se en film. Och billigare.
Jag har Biltemas och kan säga att jag är ganska nöjd. Vet inte riktigt vad det kostar i nuläget dock.

När det gäller verktyg så är det mestadels insexnyckalrna som används och där har jag biltema. Annars är det ju ganska mycket generella verktyg som skiftnycklar, spärrnyckel och tänger/avbitare. Det krävs ju dock några specialverktyg för kassett, vevlager, centerlock-skivor osv. Mestadels av de jag har är biltema och jag har inga klagomål direkt. Jag har dock ett Park Tool vektyg för vevlager/bromsskivor och det är nog nästan det bästa verktyg jag har så ibland är det värt det att betala lite mer. Specialverktyg är sånt jag har köpt när jag har behövt det dock.

5. För jämnan bör du fokusera på att kedja, kassett och vevklingorna rengörs och smörjs in, lagom ofta. För rengöring kommer man långt med diskmedel, varmt vatten, tvättsvamp och speciell borste för kassetten.

Som nämnts, så finns det väldigt mycket kunskap att inhämta från youtube. Man får ändå räkna med att det blir en del trial and error, på i stort sett alla områden, och att man utformar efterhand vad som funkar för en själv, hur man bor och så. Så som jag gjorde grejer för t.ex. 2 år sedan är inte precis samma som jag gör det idag. Man upptäcker hela tiden nästan, små grejer som gör det lättare, smartare, billigare, mer effektivt, och så vidare.

Skaffa en extra kedjelänk till din kedja, och ha med. Det är bra om kedjan pajar och du vill kunna trampa(istället för att gå, eller parkera cykeln) vidare. Ett multiverktyg som gör att du kan fästa på den. Det är surt om man är kilometer eller mil, från dit man ska och man ska leda cykeln eller parkera den. Dock väldigt sällan, enligt min erfarenhet, som en kedja bara går av.

Jag tycker videoklipp är bra, särskilt de från ParkTool, men anledningen till att jag rekommenderade en cykelhandbok är för att man lär sig grunderna bättre genom att läsa en pedagogiskt och bra skriven bok. Klippen fungerar sen för fortsättningen med mera speciella saker och för att det är enkelt och slappt båda att hitta och titta på.

Jag tycker videoklipp är bra, särskilt de från ParkTool, men anledningen till att jag rekommenderade en cykelhandbok är för att man lär sig grunderna bättre genom att läsa en pedagogiskt och bra skriven bok. Klippen fungerar sen för fortsättningen med mera speciella saker och för att det är enkelt och slappt båda att hitta och titta på.
Håller med. Drar man ner ljudet till 0 blir de rent av uthärdliga.

Många har ju skrivit om ditt bakhjul och dess diameter. Det finns några till saker att tänka på. Hjul till modernare cyklar kan vara gjorda för att bromsas med skivbroms. Dessa hjul har sällan en fälg som är gjord för att klara av fälgbroms. Så köp ett hjul som inte är gjort för skivbroms. Kanske självklart, men säkrast att nämna i alla fall.
Och sen måste navet ha rätt bredd också. Inte supernoga med en stålram på en brukscykel har jag läst någonstans. Men mer än några millimeter ska man nog inte tvinga isär bakramen.
Sen måste hjulet antingen kunna ta emot din gamla frikrans eller erbjuda plats för en annan frikrans eller kassett som lirar med dina växlar. Där har jag tyvärr ingen aning om vad som passar ihop.
Du skriver att du har 10 växlar. Med tanke på cykelns ålder är det förstås 2x5. Kanske finns möjlighet att uppgradera till fler växlar bak om du ändå ska byta hjul.

Och slutligen. Det kanske inte är nödvändigt att byta hjulet. Om lagerbanorna är schysta går det antagligen att byta kulor i lagren och ekra om hela hjulet (om fälgen är i bra skick). Men om tid är en faktor, kanske det inte är något att ge sig in på. Har aldrig ekrat ett hjul själv men har förstått att det krävs både att man är påläst om ekerlängder, nipplar och ekerspänning, samt att man har en hel del tid och tålamod första gångerna man gör det.

Senast ändrad:
Apropos det där med bakhjulets ekrar. Det är ingen enkel konst, och ska det göras väl ska man ha en rigg att ställa hjulet i, och själv kunna avgöra när det är bra. Det är inget skamligt i att fråga en verkstad om de tror sig kunna fixa ekrarna. ...Förmodligen är hjulet snett och vint och slut, men...

Senast ändrad:

Jag rätar mig ödmjukt i ledet och ställer här den första enskilda frågan: har du tips på en bra cykelverktygssats för en rimlig peng?

Och passar TS sig inte hamnar han i ”Visa din verktygsvägg”-tråden. ?
Fan jag har ju inte ens
Många har ju skrivit om ditt bakhjul och dess diameter. Det finns några till saker att tänka på. Hjul till modernare cyklar kan vara gjorda för att bromsas med skivbroms. Dessa hjul har sällan en fälg som är gjord för att klara av fälgbroms. Så köp ett hjul som inte är gjort för skivbroms. Kanske självklart, men säkrast att nämna i alla fall.
Och sen måste navet ha rätt bredd också. Inte supernoga med en stålram på en brukscykel har jag läst någonstans. Men mer än några millimeter ska man nog inte tvinga isär bakramen.
Sen måste hjulet antingen kunna ta emot din gamla frikrans eller erbjuda plats för en annan frikrans eller kassett som lirar med dina växlar. Där har jag tyvärr ingen aning om vad som passar ihop.
Du skriver att du har 10 växlar. Med tanke på cykelns ålder är det förstås 2x5. Kanske finns möjlighet att uppgradera till fler växlar bak om du ändå ska byta hjul.

Och slutligen. Det kanske inte är nödvändigt att byta hjulet. Om lagerbanorna är schysta går det antagligen att byta kulor i lagren och ekra om hela hjulet (om fälgen är i bra skick). Men om tid är en faktor, kanske det inte är något att ge sig in på. Har aldrig ekrat ett hjul själv men har förstått att det krävs både att man är påläst om ekerlängder, nipplar och ekerspänning, samt att man har en hel del tid och tålamod första gångerna man gör det.
jag börjar inse att den äldre hojen har en del speicalbehov baserat på svaren här.

Frikrans och gamla grejer, osv.
Kan man i teorin tänka att man skulle köpa komplett nytt hjul, kasett och växelsystem till hela hojen och renovera på det sättet? Och är det en riktigt dum idé? Skjut ner detta om det låter dumt, det är något jag funderat på bara. För hela växelsystemet är så slappt på världsmästarcykeln och funkar halvbra. Efter jag fixat hjulet så måste jag fixa växlarna på den på något sätt..

Känns som dålig ekonomi i det.
700 riksdaler kostar hjul + frikrans, det är väl inte så farligt. Frakt oräknad. Kedja har jag inte kollat, men strax över hundralappen skulle jag gissa.

När det kommer till verktyg gillar jag Adam Savages filosofi; köp det billigaste* du hittar, om du använder verktyget mer än en gång om året kan du fundera på att uppgradera. (* Inom vettiga gränser såklart, köp inte rent skräp)

Insexnycklar 2-8mm
Skruvmejsel, platt och Philips
Skiftnyckel duger till det mesta men kan vara för tjock att komma in mellan pedaler etc, så fasta nycklar kan vara en bra investering. 8-15mm bör räcka till det mesta.

Specialverktyg som är bra att börja med:
Kassettavdragare
Kedjepiska
Kedjebrytare
Vajertång (biltemas är bra)
Snabblåstång om man inte har starka nypor
Ekernyckel
Däckkrängare (jag gillar parktools blå)
Punkalagningssats
En vettig pump

Smörjfett
Kedjeolja (eller vax om man gillar greja med sånt).

Köp mer verktyg efter att behov uppstår. T.ex konnycklar för navservice etc.

Apropos det där med bakhjulets ekrar. Det är ingen enkel konst, och ska det göras väl ska man ha en rigg att ställa hjulet i, och själv kunna avgöra när det är bra. Det är inget skamligt i att fråga en verkstad om de tror sig kunna fixa ekrarna. ...Förmodligen är hjulet snett och vint och slut, men...
Jag byggde mitt första hjul med sheldon brown's guide med gaffeln och buntband som riktställ. Det hjulet blev rakt och runt och höll i många mil. Det mesta går att rikta upp så länge det inte är krashskadat. Man lär sig aldrig om man inte börjar. Ett ekerbyte är ett utmärkt projekt att lära sig med.

Känns som dålig ekonomi i det.
700 riksdaler kostar hjul + frikrans, det är väl inte så farligt. Frakt oräknad. Kedja har jag inte kollat, men strax över hundralappen skulle jag gissa.
Jag tar tacksamt emot ett tips på var jag kan köpa ett sånt här hjul. Försöker att förstå översättning o siffror nämnda ovan här men blir helt ärligt inte helt klok på det.

När det kommer till verktyg gillar jag Adam Savages filosofi; köp det billigaste* du hittar, om du använder verktyget mer än en gång om året kan du fundera på att uppgradera. (* Inom vettiga gränser såklart, köp inte rent skräp)

Insexnycklar 2-8mm
Skruvmejsel, platt och Philips
Skiftnyckel duger till det mesta men kan vara för tjock att komma in mellan pedaler etc, så fasta nycklar kan vara en bra investering. 8-15mm bör räcka till det mesta.

Specialverktyg som är bra att börja med:
Kassettavdragare
Kedjepiska
Kedjebrytare
Vajertång (biltemas är bra)
Snabblåstång om man inte har starka nypor
Ekernyckel
Däckkrängare (jag gillar parktools blå)
Punkalagningssats
En vettig pump

Smörjfett
Kedjeolja (eller vax om man gillar greja med sånt).

Köp mer verktyg efter att behov uppstår. T.ex konnycklar för navservice etc.
Har faktiskt köpt in allt nu utom:
Snabblåstång
Vajertång

Köpte det billigaste, riktigt bra tips!

Dagens äventyrande med att förstå bakhjulet på min Crescent.

Efter att dessa bultar (vad heter dom) ramlat ur hjulet när jag tog av balhjulet för att byta däck för ett tsg sedan så ramlade detta ut frpn vardera önde och kulorna frpn lagren började flyga. Kulorna ligger nu delvis i sina spår och delvis utplockade. Här ger jag mig till känna att jag inte riktigt förstår hur det ska monteras på igen. Hela bulten måste väl ha gått av, och egentligen ska den bestå av två delar, eller är jag helt blåst?

Köper man en ny bult och göngar på tillbehöret eller ska man försöka hitta något liknande och köp nytt? Och vad heter detta ens? ?

I övrigt har jag nu köpt in verktyg, beställt kedjetvätt med tillbehör samt sourcat ett beggad cykelmekställ. Sedan blir steg 1 en heltvätt av den nya cykeln, följt av att försöka få min crescent att rulla igen..

Har lagt eunt 1200kr på allt än så länge.

Bilagor

• IMG_7167.jpeg
    IMG_7167.jpeg
    750.9 KB · Besök: 102
  • IMG_7168.jpeg
    IMG_7168.jpeg
    715.1 KB · Besök: 118
  • IMG_7169.jpeg
    IMG_7169.jpeg
    715.3 KB · Besök: 119
Efter att dessa bultar (vad heter dom) ramlat ur hjulet när jag tog av balhjulet för att byta däck för ett tsg sedan så ramlade detta ut frpn vardera önde och kulorna frpn lagren började flyga. Kulorna ligger nu delvis i sina spår och delvis utplockade. Här ger jag mig till känna att jag inte riktigt förstår hur det ska monteras på igen. Hela bulten måste väl ha gått av, och egentligen ska den bestå av två delar, eller är jag helt blåst?

Köper man en ny bult och göngar på tillbehöret eller ska man försöka hitta något liknande och köp nytt? Och vad heter detta ens? ?
Jag tycker det ser ut som en (avbruten) bakaxel, en inte helt ovanlig händelse på (bak-)hjul med frikrans. Nya säljs av cykelhandlare, åtminstone de som fanns förra årtusendet.
Läs mer hos tex Sheldon

Snabblåstång kan du klara dig utan. En vettig polygrip och en smula teknik får isär även de mest kärvande lås
För att slippa ha polygrip med mig på cykeln har jag köpt ett par sådana här som jag har med på cyklarna med kedjelås
Topeak Power Lever X (Det finns en utan "X" men den skall inte funka lika bra!)
Det är en riktigt listig konstruktion som funkar både för att sätta ihop och ta isär kedjelås,
det finns även plats för ett xtra kedjelås inuti och änden av handtagen funkar som däckavtagare
Jag har ännu inte behövt använda ngn av de jag har, men min förhoppning är att de skall hjälpa mig när det behövs.

Har faktiskt köpt in allt nu utom:
Snabblåstång
Vajertång

Köpte det billigaste, riktigt bra tips!
Snabblåstång äger jag ingen. Vi hade inte ens en sån på vår cykelfabrik, men kan säkert vara ett bekvämt verktyg.

Något jag rekommenderar varmt är en kedjebrytare av hög kvalitet. De av sämre kvalitet håller i bästa fall en gång. En kedjebrytare från exempelvis ParkTool, behöver inte vara jättedyr, men då har du ett verktyg som fungerar i längden.

Köpte in ett dussin olika kedjebrytare från Aliexpress. Några var faktiskt mycket bra och väldigt billiga. Ibland blir man förvånad, men det gäller att hitta rätt i djungeln.

Skulle tyvärr säga: höj budgeten och satsa på bra grejer. Håll utkik begagnat om du inte har stress. Park tool är bra om du vill vara säker på att du får bra grejer, men finns många andra bra verktygsmärken. Tips är att kolla reviews. Ska du göra ett större inköp av nya delar/verktyg rekommenderar jag bike-discount.de . De har bra priser.
Finns många sådana här videor på youtube, sen står det också en del i Park Tools big blue book.
För båda dessa rekommenderar jag, som tidigare nämnt Park Tools "Big Blue Book of bicycle repair". Speciellt om du vill ha bra info, på samma ställe. Annars blir det en hel del letande online och frågande till folk som har koll. Vilket också funkar men tar längre tid :)

Kan tillägga att hur mycket verktyg du behöver beror helt på hur mycket du vill kunna göra, vill du kunna byta gaffel så behövs det verktyg till det, vill du kunna ta av en drös med olika vevlager så behövs det en drös med adaptrar, vill du dra åt skruvar med rätt momentum (dvs inte för hårt eller löst) så behövs det momentnycklar, vill du serva kullager behöver du kullagerfett och så vidare och så vidare.

För mig spårade det något och nu samlar jag på verktyg verkar det som. Men jag behöver också mer då jag gillar att meka och bygger cyklar från grunden/restaurerar gamla hojar.
sdfghjkl.jpg

Hej, jag var i samma situation som dig förca. 50 år sedan jag är nu 82 år. Hade 4 barn vars cyklar blev förstörda av klåfingrade barn. En ny cykel hoppade någon söner hjulen. Jag bestämde mig för att lära mig ekra hjul. Köpte Tidens cykelbok där det står att läsa om det mesta
, där beskrivs ekring av hjul mycket bra. Det är ju bra om du skaffar en hjulriktningsställning. Jag tillvekade en sådan ganska enkelt själv.Det kan också gå att använda en framgaffel från en cykel. Andra bra böcker är Nya cykelboken av Roland Sundqvist. Din CYKEL av Rob Van der Plas och CYKELBOKEN från Haynes. Mvh. Nils Brolin.

Kan tillägga att hur mycket verktyg du behöver beror helt på hur mycket du vill kunna göra, vill du kunna byta gaffel så behövs det verktyg till det, vill du kunna ta av en drös med olika vevlager så behövs det en drös med adaptrar, vill du dra åt skruvar med rätt momentum (dvs inte för hårt eller löst) så behövs det momentnycklar, vill du serva kullager behöver du kullagerfett och så vidare och så vidare.

För mig spårade det något och nu samlar jag på verktyg verkar det som. Men jag behöver också mer då jag gillar att meka och bygger cyklar från grunden/restaurerar gamla hojar.
Visa bilaga 676091
ser riktigt hemtrevligt ut, lägenhet förmodar jag?

Jag rätar mig ödmjukt i ledet och ställer här den första enskilda frågan: har du tips på en bra cykelverktygssats för en rimlig peng?
Såg att du redan börjat shoppa på dig saker, och att du ska renovera en äldre modell av en cykel. Då kanske man får gå på den inslagna vägen. Jag såg även att budget var 2000. Efter som cykel och verktyg båda två är prylsporter är det lätt att det spårar ur i sådana här trådar. Men om jag skulle tipsa någon annan som inte börjat köpa cykelverktyg för något nyare (nyare shiamano-standard) cyklar så gillade jag denna lådan: https://www.bikester.se/red-cycling-products-pro-toolcase-master-M415513.html#cgid=37070 kvaliten på verktygen var långt över förväntant och man fick en momentnyckel. Smidigt case med. Den bästa kedjebrytaren jag testat fanns även med och en hel del bra att ha saker.

För att hålla budget nere kan det vara bra att begagna såkallade cykelkök, om du bor nära ett sådant. En egen vajertång kan dock vara bra att ha med sig till sådana ställen då de är väldigt slitna.

Senast ändrad:

Det är rätt tillfredsställande att kunna göra en del underhåll själv, bara att börja med de enklare delarna typ smörja kedjan, för att sen lära sig mer när man stöter på något som behöver åtgärdas.

Sanningen är att användning av youtube inte är billigare, om man räknar på kostnaderna för datatekniken som krävs för att ta del av tjänsten.

Sen slipper du reklamavbrott och falla i scrollfällor om du undviker youtube, vilket är bra om du ska få saker gjort.

Så jag säger böcker om jag måste välja. ;)

Tillbaka
Topp