Cykelvasan 2017

Cykelvasan 2017
Många tankar om huruvida cykelvasan är ett lopp som kan kallas mtb-lopp eller inte då det inte är 2 meter drop var och varannan meter samt att man inte behöver crawla sig fram i lera halva sträckan...

Men till frågan, var det bara jag som upplevde årets upplaga stötig och att banan var i sämre skick än innan? Eller är det bristande coreträning som lett till manlig foglossning?

Cykelvasan 2017
holymaco sa:
Många tankar om huruvida cykelvasan är ett lopp som kan kallas mtb-lopp eller inte då det inte är 2 meter drop var och varannan meter samt att man inte behöver crawla sig fram i lera halva sträckan...

Men till frågan, var det bara jag som upplevde årets upplaga stötig och att banan var i sämre skick än innan? Eller är det bristande coreträning som lett till manlig foglossning?

Hade inga problem att köra cx. Tycker den var bättre i år, kanske för att jag startade längre fram.

Cykelvasan 2017
Mavve sa:
holymaco sa:

Hade inga problem att köra cx. Tycker den var bättre i år, kanske för att jag startade längre fram.
Vad fick du för tid?

Cykelvasan 2017
NickPick sa:
Mavve sa:
holymaco sa:

Vad fick du för tid?

Strax under 4 timmar...

Med tanke på förra svaret beror det nog på brist på grundläggande styrketräning.

Cykelvasan 2017
NickPick sa:
Mavve sa:
holymaco sa:

Vad fick du för tid?

3.06 körde jag på.

Cykelvasan 2017
Lite svårvärdert lösgrus på många partier första halvan tänkte jag på. Fanns ett smalt uppkört spår. Tog det lugnt som fan i kurvorna, litade inte ens på Rocket ron fram. Blev onödigt slit mellan två klungor pga det. Men hellre det än ev vurpa. Den där kontrollen med nästan 180 graders sväng (evertsberg?) var det lösgrus och en framför mig lade sig. Rundade med knapp styrfart. Det borde ju gå att förbättra på nåt sätt. Lösgrus är ju lite som is under tunt snötäcke.

Cykelvasan 2017
Andra vasan för mig, 15 min förbättring, körde in på 3.36, insåg sen också att jag avklarat 10% av årets träning (i kilometer) igår. Kass, dags att börja träna!

Tyckte årets tur var bra, inte mer stötig än förut, stora skillnaden för mig jämfört med förra året var att det var cyklister överallt.

Och att folk måste chilla lite, på ett 940km lopp är det onödigt att trycka sig förbi folk ganska aggressivt, speciellt på de olycksdrabbade sträckorna där tempot sänks en aning. Bättring på det! Alla vill hem till sin familj.

Cykelvasan 2017
Med tanke på alla diskussioner i den här tråden om seedning så fattar inte jag hur många lyckats hamna i sin startgrupp?

Jag startade i led 13 och åkte på 3.21 vilket gjorde att det var vänsterfilen som gällde hela loppet. Att man kör om är ju inte så konstigt om man är i lite bättre form än startgruppen visar. Men i tex Risbergsbacken stod det ju nästan still och det var svårt att ens ta sig förbi.

Är det så sjukt att vissa fuskar sig in i startgrupper alldeles för långt fram?

Cykelvasan 2017
Makalöst hur en del kör. I första kontrollen i mångsbodarna var hela gänget samlat som en enda lång mask. Trodde eliten skulle dra på. Där smalnar det av och vi var tvungen att bromsa in, nästan stanna. Då kommer några idioter och ska tränga sig in för att tjäna nån plats. Helt otroligt. Sen när vi kom ikapp dessa stackars kvinnor som åker mycket långsammare och hetsiga män med 70 km i kroppen ska köra om. Jag hade tur. Var nära flera vurpor. En flög över styre alldeles bredvid mig, inte mer än lite armbågsskrap. Som tur var gick det inte så fort i de vurpor jag såg.

Cykelvasan 2017
Vid 40km ungefär finns ett djupt krondike på yttern i vänstersväng längst ner i en svacka med lösgrus.

Jag kraschade där för tre år sen men hade tur och klarade mig undan med en vind pedal. I år när jag passerade låg det nån där som inte hade samma tur. Jag är nästan säker på att jag skrev till CV om att det borde varnas för den kurvan för det går fort och det blir halt om man kommer utanför spåret. Det var hur som omärkt i år.

Cykelvasan 2017
superhilton sa:
Med tanke på alla diskussioner i den här tråden om seedning så fattar inte jag hur många lyckats hamna i sin startgrupp?

Jag startade i led 13 och åkte på 3.21 vilket gjorde att det var vänsterfilen som gällde hela loppet. Att man kör om är ju inte så konstigt om man är i lite bättre form än startgruppen visar. Men i tex Risbergsbacken stod det ju nästan still och det var svårt att ens ta sig förbi.

Men då är det väl motionsled? Och där är det väl inte seedning? Hur många tävlingsled finns det?

Cykelvasan 2017
fphotography sa:
Vid 40km ungefär finns ett djupt krondike på yttern i vänstersväng längst ner i en svacka med lösgrus.

Jag kraschade där för tre år sen men hade tur och klarade mig undan med en vind pedal. I år när jag passerade låg det nån där som inte hade samma tur. Jag är nästan säker på att jag skrev till CV om att det borde varnas för den kurvan för det går fort och det blir halt om man kommer utanför spåret. Det var hur som omärkt i år.

Är det den kurvan som jag tänkter på och att det låg nån i diket med ett par stycken som stannat/Åkte i led 10) så är jag rätt säker på att det var märkt med en skylt med två pilar pekande nedåt http://www.vasaloppet.se/wp-content/uploads/sites/1/2015/04/Cykla_sakert_teckenguide.pdf

Cykelvasan 2017
Jag åkte startled 35 så svårt att säga. Vid 40km ganska exakt var det iaf. Tvivlar på att det var samma olycka iaf och jag såg inga varningsskyltar heller.

Cykelvasan 2017
Dr_Rydell sa:
superhilton sa:

Men då är det väl motionsled? Och där är det väl inte seedning? Hur många tävlingsled finns det?

Det seedas upp till åtminstone startled 40 av säkerhetsskäl. Funkade väl hyfsat även om man blev omkörd av en hel del och körde om en del som jag undrade hur de kunnat legat så långt fram i seedningen.

Cykelvasan 2017
Dr_Rydell sa:
superhilton sa:

Det är seedning även för motionsleden. Har åkt 5 lopp i PR och endast lyckats seeda mig till led 13 i ett av dem ändå fick jag ligga i vänderfil hela loppet.

Cykelvasan 2017
fphotography sa:

Låg en stackare i diket där i år och samma förra året. Då låg även en cykel med knäckt ram i vägkanten. Jag såg dock flera skyltar och varningar innan kurvan. Tror det mer handlar om hets och stress som gör att folk försöker ta platser i kurvo istället för i backen som kommer efter...

Cykelvasan 2017
holymaco sa:

+1, upplevde också som stötigare än tidigare, men roligare. Kanske är det de 2 senaste årens nya partier som gjort att det upplevs så?! Roligare hursomhelst men sämre om man jämför tider mellan åren.

Cykelvasan 2017
Den där Meridaslingan eller vad den hette var ny för mig (körde inte förra året) och den var ju riktigt fin! Nu låg jag mitt i en stor klunga så det gick inte att vålda sig igenom helt fritt men det gick fort ändå. :)
Överlag så tyckte jag att klungkörningen i led 19 och 18 flöt riktigt bra första halvan av loppet.
Gled in på 3.57 och var ganska nöjd med det.

Cykelvasan 2017
superhilton sa:
Dr_Rydell sa:
superhilton sa:

Det är seedning även för motionsleden. Har åkt 5 lopp i PR och endast lyckats seeda mig till led 13 i ett av dem ändå fick jag ligga i vänderfil hela loppet.

Jag tror - dock inte säker - att om någon som är seedad säljer sin startplats sent så ligger fållan kvar om inte den nya deltagaren seedar om sig. Dessutom finns det ju folk som aldrig ändrar namnet utan bara kör på någon annans startbevis.

Cykelvasan 2017
castrello sa:
fphotography sa:
Här en länk till den kurvan som jag tror det handlar om och det sitter inga varningsskyltar där.

Alltså pratar ni om högersvängen ca 10 s in i klippet?

Nej, det är en 90-graders (-ish) vänstersväng efter en kortare nedförsbacke.

Jag minns också den knäckta Trek-en som låg där förra året tillsammans med hårt arbetande sjukvårdare, och i år var det pådrag där med. Med tanke på att de sätter upp varningsskyltar för ganska lätta nedförsbackar, är det konstigt att denna kurva inte har varnats för.

Upplevde också banan som stötigare i år, jag och många andra. Körde in på 3.42, nio minuter snabbare än förra året. Nästa år siktar vi mot under 3.35.

Seedningen blir jag inte klok på. Är märkligt hur uppenbart otränade cyklister med cirka 65 kilos övervikt som rullar runt på ett 5-timmarstempo kan få starta i led 8-12.

Cykelvasan 2017
gerrardsdobbar sa:
castrello sa:
fphotography sa:
Här en länk till den kurvan som jag tror det handlar om och det sitter inga varningsskyltar där.

Jag minns också den knäckta Trek-en som låg där förra året tillsammans med hårt arbetande sjukvårdare, och i år var det pådrag där med. Med tanke på att de sätter upp varningsskyltar för ganska lätta nedförsbackar, är det konstigt att denna kurva inte har varnats för.

Upplevde också banan som stötigare i år, jag och många andra. Körde in på 3.42, nio minuter snabbare än förra året. Nästa år siktar vi mot under 3.35.

Seedningen blir jag inte klok på. Är märkligt hur uppenbart otränade cyklister med cirka 65 kilos övervikt som rullar runt på ett 5-timmarstempo kan få starta i led 8-12.

Låter likt https://www.instagram.com/p/BXvZZCqAS_l/ ?

Cykelvasan 2017
NLC sa:
gerrardsdobbar sa:
castrello sa:
fphotography sa:

Det låter som det kan vara den.

När jag kom förbi var det två personer på plats (sjukpersonal, inga cyklister), men det verkade vara ganska lugnt på platsen. Ingen HLR som pågick. Jag fick sedan höra från andra att de hade mött läkare på väg med skynken till platsen för att hålla upp.

Kurvan i fråga är den enda som verkligen behöver skyltas upp. På riktigt.

Cykelvasan 2017
Jupp, det är den. När jag passerade låg en man i diket med ett par personer runt om. Tydligen var en av dem Emma..
Den är sliddrigt farlig trots skyltarna, jag kom också väldigt långt ut i den svängen...

Cykelvasan 2017
Annars tyckte jag banan var rätt okej i år. Lite stötig som andra redan påpekat håller jag med om också. Och dammig..
Jag tyckte hetsen från led 11 var rätt okej i år, det har varit värre.

Cykelvasan 2017
Är det kurvan vid 1.25.55 in i filmen som är olycksdrabbad?
Vid 40km eller när det är 40km kvar?

Finns väl luriga kurvor på alla mtb-lopp. Det är alltid farten som är för hög eller att man missbedömmer kurvan om man kraschar på sådana ställen.

Tycker banan var bra uppmärkt. Är lätt att missa skyltningen i stridens hetta.

Tråkigt för de som drabbas dock!

Cykelvasan 2017
Nä den vid 1.25.17 typ. Ser inte mycket ut för världen men på filmen går det dryga 30 och strax innan det runt 40. Kommer man utanför spår blir det halt som f-n och det understyr ner i ett krondike som inte syns på filmen.

Det varnas för högersvängen som kommer efter backen som avslutar vänstersvängen.

/F

Cykelvasan 2017
fphotography sa:
Nä den vid 1.25.17 typ. Ser inte mycket ut för världen men på filmen går det dryga 30 och strax innan det runt 40. Kommer man utanför spår blir det halt som f-n och det understyr ner i ett krondike som inte syns på filmen.

Det varnas för högersvängen som kommer efter backen som avslutar vänstersvängen.

/F

1.26.00 (exakt) är kurvan som åsyftas. Två skyltar med pil nedåt, och en skylt med pil vänster innan svängen. Men precis som du skriver, rullgrus och lätt att glida ut i dödskrondiket.

Cykelvasan 2017
gerrardsdobbar sa:
castrello sa:
fphotography sa:

Noterade idag en ung gubbe (sub 40) som kört över 4 timmar förra året och som placerades i startgrupp 6, dvs en grupp som bara går att seeda sig till genom Vasaloppets egna lopp, inga externa. Och det var inte heller så att gubben var mycket bättre i år, strax under 4 timmar tog det för honom att ta sig i mål i lördags. Alltså, hur tusan går detta till? Jag själv som körde en bra bit under 3.30 förra året placerade CV i startled 9 så jag var tvungen att använda seedningslopp för att åtminstone hamna i 8. Suck.....

Cykelvasan 2017
Inte helt hundra men tror att man kan leva i två år på gamla meriter så i teorin kan han alltså ha kvalificerat sig för led 6 via CV15.
Sen så vet jag några som kunde seeda upp sig on the fly utan meriter i samband med nummerlappsutdelningen. Dom bara sa att jag är lika snabb som Pelle typ. Dock till led 20ish så jag vet inte om det vore möjligt även till snabbare led.

Cykelvasan 2017
Jag startade i led 11 och körde om extremt långsamma från startgrupp 8 som såg ut att ha cirka 30-40 kilos övervikt. De har knappast kört runt 3.20 året innan och sen gått upp 30kg i vikt. Mest troligt har de startat i någon annans namn.

Cykelvasan 2017
Håller med om konstiga seedningsregler. Jag seedade mig via långloppscupen. Om jag hade cyklat 1 minut snabbare i Engelbrektsturen och startat i tvävlingsklass i CV så hade jag fått startgrupp 3. Nu cyklar jag i motion och fick startgrupp 8. Fick ligga och köra om hela tiden.

Cykelvasan 2017
gerrardsdobbar sa:
fphotography sa:

/F

1.26.00 (exakt) är kurvan som åsyftas. Två skyltar med pil nedåt, och en skylt med pil vänster innan svängen. Men precis som du skriver, rullgrus och lätt att glida ut i dödskrondiket.

Nej det är kurvan som kommer strax efter klippet startar som jag såg folk ligga i och den är omskyltad.

Den ni pratar om har det säkert hänt en del i också eftersom folk gärna dyker på vänstern och sen inte klarar att hålla spår. Men den är iaf skyltad. Om det är krondike för eller inte vet jag inte för där har jag inte varit av :0)

Cykelvasan 2017
NLC sa:
gerrardsdobbar sa:
castrello sa:
fphotography sa:

Det är ju bra att folk är så resultatfixerade att de inte stannar när nån håller på och dör...

Cykelvasan 2017
Hur är terrängen på Cykelvasan? Jag hör ofta att det "bara är grusvägar" och det får mig som grusnörd med min äventyrscross att bli sugen på att köra loppet. 90 km grus är ju en jävla dröm.

Cykelvasan 2017
CW sa:
Hur är terrängen på Cykelvasan? Jag hör ofta att det "bara är grusvägar" och det får mig som grusnörd med min äventyrscross att bli sugen på att köra loppet. 90 km grus är ju en jävla dröm.

Kolla denna rullen:
I SVTs reportage kan man se Kristian Grahn (från the Hives) delta på en Open U.P. med 27,5" hjul. I en scen har han stannat för att släppa ut luft i däcken då han tycker det är för stötigt. En gravel-bike med en Lauf Grit gaffel är nog kanon!

Tillbaka
Topp