Cykelvasan - Backar - Singelklinga ?

nyrakad

Ny medlem
Idag sitter det ett Shimano XT vevparti 2 delat på cykeln och jag använder bara lilla klingan i branta uppförsbackar. Den stora klingan är dessutom för liten med sina 38 tänder vid plant eller utför.

Vad jag förstår så är backarna i CV inte sååå jobbigt branta så nu undrar jag om det är smart att slänga på säg 40 tänders klinga och köra singel?

Backar i CV är väl en lång flack i starten och någon annan innan Orsa?

Du ger lite knapphändigt med information för att besvara frågan:
Har du 11-36-kassett?
Hur snabbt ämnar du att ta dig runt (dvs, hur stark är du?)?

Men, generellt sett så kommer 38-klicka räcka fram. Med 11 bak och 38 fram så toppar du kring 50km/h innan du "varvar ur".

Den första backen är inte brant men hyfsat lång, så du kommer nog vara nere på de låga växlarna om du bara har en klinga fram o ska ha bra kadens uppför.

Det hänger så klart på ens egen fysik och vilken kadens man trivs på, själv kommer jag köra 42T fram och 10-42t bak på Grenserittet i morgon och även på Cykelvasan.

Tack http://hellore.se/experimentalprototype/ för hjälp med lösningen att montera 130BCD klinga på mitt 104BCD vevparti.

42t.jpg

//Markus Porath

Hur fort har du tänkt köra? (körtid).

Är det 29tummare och hur stora däck?

Jag kör 29a med 2,1däck o klarar mig på en 36a, men då är jag ju inte
så snabb heller...

Singelklinga är fullt tillräckligt även upp till Oxberg (Orsa är lite för långt bort för att du ska passera det på CV) ;)

Är CV utför eller trampar Sveriges samlade elitmotionärer verkligen ur en 36x11 eller 38x11 (jag kör 32x10 på min Anthem och har aldrig någonsin trampat ur den växeln. Aldrig cyklat CV dock.

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Är CV utför

Ja, ganska mycket dessutom.
Men det var nog inte så du menade.
Visst finns det många ordentligt snabbåkta partier, elitmotion cyklar väl på ca 3 tim, på nio mil är ju det ett skapligt tempo, på ett "mtb lopp"

42Hz skrev:
> Är det bara 29" det pratas om?!

Finns det något annat?

Bengt-re skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det bara 29" det pratas om?!
>
>
> Finns det något annat?

Har du knäskydd på cv?

castrello skrev:
> Är CV utför eller trampar Sveriges samlade
> elitmotionärer verkligen ur en 36x11 eller 38x11
> (jag kör 32x10 på min Anthem och har aldrig
> någonsin trampat ur den växeln. Aldrig cyklat CV
> dock.

Hittills har det varit några utförslöpor där man kan trampa på i 50+. Handlar inte så mycket om att vara elitmotionär, utan mer om långa nedförsbackar och att tillföra det där lilla extra som gör att man inte bara rullar i 45 ;-)

Av det längst ner i första i lägget verkar frågeställaren köra 27,5?
Har kört två långlopp med 36-klinga och 11-36 bak. Det ena väldigt snabbt med snitt på nästan 30 men upplevde inte behov av tyngre växlar.

Tack för all information. Jag kör på 38-26 i vevpartiet, orkar dels inte byta och tror inte att jag som amatör tjänar så mycket mer tid på byte. På tal om tid.. har precis servat vevpartiet och började kl 23:08 igår.

Nästa år sitter jag på en 29:a om jag kör CV igen.

Tack.

Jag trampar ur min ovala 34 (32-36) med 10 i bak och 27,5" vid ungefär 54-55km/h och är lite osäker.
Kollade tidigare år och konstaterade att även om det går snabbare än så bitvis så är det ganska korta tider i det stora hela.
Däremot det här med oval klinga. Alltså i terräng och branta uppförsbackar så är det ju det bästa som har hänt sedan färdigskivat bröd. Men jag har inte vant mig vid känslan på platt mark. Det känns som att den goa känslan bara uppstår vid låg kadens och högt motstånd.

Å andra sidan så lär väl en rund klinga (har en 38) kännas skitskum nu?

Gaah vad ska jag göra? Ringa Poolia? Ringa Batman? Ringa Ren i Notre Damme? Ack dessa I-landsproblem :/

På min Camber expert carbon evo sitter 32t fram med 10-42 kassett.
Inte optimalt gissar jag?
Förra året rullade jag in på under 4h men på en scott spark.
Bör jag byta klinga tycker ni?

TM skrev:
> Jag hade satt på något större. 34 i alla fall.

Ut och handla alltså.

Tänkte uppdatera hojen med XT 1x11. men vad bör man ha för klinga fram till framförallt cykelvasan? bak blir det 11-42. Cykeln är en scott scale 29 med 2,2 hjul 29'' tänkte försöka köra på ca 3:30 så bör man köra på en 36T eller kanske 38T??

Jag som nybörjare körde Cykelvasan på 03:44:46 med dålig startgrupp (44 tror jag det var)och då på en originalkittat Scott Scale 930.

Det pratas mkt om att trampa ur längre upp i tråden. Men det handlar väl om att det är stora hopp mellan växlarna när man ligger och gnager så långt ut på kassetten? Dessutom så kanske kedjelinjen blir sned när man ligger ute i marginalen med kedjan. Eller?

Oggler sa:
Det pratas mkt om att trampa ur längre upp i tråden. Men det handlar väl om att det är stora hopp mellan växlarna när man ligger och gnager så långt ut på kassetten?

+1 Precis så är det ju. Verkar finnas många teoretiker som bara sitter och googlar utväxlingsratios här.

Jag körde 2014 med 2-delat 36/22 och tyckte jag trampade ur ordentligt, så jag bytte till 40/28 till 2015. Har 10-delat 11-36. Kändes som 40 passade bättre än 36 över hela registret. Har inte haft behov av att gå ner på lilla klingan någon av gångerna men har inte orkat meka till 1x10 då jag vill ha 2-delat hemma :-)

Känns mer optimalt att optimera utväxlingen efter vanligaste behovet än de ytterst få ytterligheter som CV erbjuder. Och därför är inte utväxlingen särskilt avgörande på CV.

Tillbaka
Topp