Cykelvasan däckval

Cykelvasan däckval
Jag ska tyvärr inte köra men race kung 2,2 med 2,5kc tryck. Blir bra på snabba grusvägar.

Självklart skulle jag köra på helstel cykel.

Cykelvasan däckval
Körde Mörksuggejakten idag med Furious Fred 2.4 med 1.5 bars tryck - funkar nästan prefekt i den lösa sanden eftersom jag vurpade en gång då framhjulet försvann. Vet inte vilket underlag det är på Cykelvasan, men tror att Furious Fred i någon mindre bred (2.0 eller 2.25) blir toppen.

Cykelvasan däckval
Körde banan för några veckor sedan och det är nog 80% grusväg och asfalt, resten är skidspår och väldigt fin stig, lite mjukt där det är bark i skidspåren och finns några stigpartier med sand.

Tror det var 5 till 10 meter blöt åkning.

Var några partier vi missade men dom ändrar nog inte på helheten så mycket.

Cykelvasan däckval
Gurra skrev:
-------------------------------------------------------
> Vaffan, CX är väl melodin på cykelvasan..

Jo men reglerna säger att du inte får ha bock iaf

Cykelvasan däckval
Conti Race King säljs i paket lite varstans numera. Två däck, 2.2", slang och vattenflaska för 500 pix.

Körde idag på suggan och de kändes okej, dock fick jag en punktering så det var jag ju inte så impad av...

/Fredrik

Cykelvasan däckval
Rock skrev:
> Gurra skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vaffan, CX är väl melodin på cykelvasan..
>
> Jo men reglerna säger att du inte får ha bock
> iaf

Ah, se där får man för att man inte är påläst. Det var väl någon av arangörerna som körde CX på HHXC förra året?

Cykelvasan däckval
fphotography: Om de kosta 500:- så lär det väl inte vara Black Chili-gummi? För att minska risken för punka så vore kanske Protection varaianten vara en idé. men då blir det ohämmat dyrt om man ska köpa i Sverige. jag köpte ett par Speed King för ungefär samma pris som du sa i Sverige och de var helt odugliga vid minsta tendens till väta. Men som det ser ut nu så lär väl vilket gummi som helst funka:)

Senast redigerad av en moderator:
Cykelvasan däckval
conti har tagit fram ett förmånligt paketpris då race king är årets vasadäck från conti o ja tror det va black chili om ja inte minns helt galet men törs inte svära på det...

Cykelvasan däckval
Såg på cyclecomponents att paketet för 499:- verkar vara "vanligt" gummi men för 778:- finns/fanns det ett paket med supersonic(black chili osv) däcken, viklket också är ett bra pris.

Cykelvasan däckval
Det är väl bara supersonic som har black chili? och de är väldigt punkteringsbenägna sägs det. På kartongen så skriver Conti själva att Supersonic inte lever upp till de prestanda som man i övrigt är van vid med Contis däck med avseende på punktering och hållbarhet.

http://www.conti-online.com/generat...es/mtb/cc_marathon/Race King/raceking_en.html

Supersonic hitta jag för övrigt för ca 350:- i butik så har man redan slang så blir det inte så mycket dyrare direkt.

/Fredrik

Cykelvasan däckval
Jo det är konstigt att Race King inte finns med både protetcion och black chili som t.ex. Mountain King. 350:- i butik i Sverige måste ju anses vara billigt. vilken?

Cykelvasan däckval
Bra punkteringssäkra däck finns inte, man får välja rull eller punkasäkert.
Annars kunde man ta bort servicebilarna på Touren, alla skulle köra på punkteringssäkert---förståss!

Cykelvasan däckval
ambientzz skrev:
> Jo det är konstigt att Race King inte finns med
> både protetcion och black chili som t.ex.
> Mountain King. 350:- i butik i Sverige måste ju
> anses vara billigt. vilken?

Hur mycket mer "punkteringssäkra" är Race King ProTection jämfört med dom vanliga Race King

Mina lvg-däck, Conti Grand Prix 4 Season, har ingen black chili blandning och är väldigt punkteringssäkra.

Cykelvasan däckval
Jag har kört med Twister SS i flera år, utan speciellt många punkteringar.
Jag har även kört med Explorer SS utan någon som helst punktering i flera år.
Raceking SS har jag provat ca 50 mil utan att få punktering.

Cykelvasan däckval
Mina race king 2,2:or sitter alltid på men funderar på om jag skall dra på ett par (några år) gamla Fast Fred 2,0:or (Fast, inte Furious Fred altså) och pumpa dessa hårt.

Börjar bli lite fundersam eftersom jag ska köra helstelt och luftkammaren i ett par RK kanske vore skönt att ha då?

någon kommentar från någon som kört?

/T

Cykelvasan däckval
superbrat skrev:
> Mina race king 2,2:or sitter alltid på men
> funderar på om jag skall dra på ett par (några
> år) gamla Fast Fred 2,0:or (Fast, inte Furious
> Fred altså) och pumpa dessa hårt.
>
> Börjar bli lite fundersam eftersom jag ska köra
> helstelt och luftkammaren i ett par RK kanske vore
> skönt att ha då?
>
> någon kommentar från någon som kört?
>
> /T

Helstelt är grejen. HEJA HEJA!!

Cykelvasan däckval
Gurra skrev:
> Rock skrev:
> > Gurra skrev:
> > > Vaffan, CX är väl melodin på cykelvasan..
> >
> > Jo men reglerna säger att du inte får ha bock
> > iaf
>
> Ah, se där får man för att man inte är
> påläst. Det var väl någon av arangörerna som
> körde CX på HHXC förra året?

Det gäller bara i tävlingsklassen, motionsklassen får du köra av du vill vad jag förstår. För mig blir det CX med bock.

Cykelvasan däckval
Banan är ju rätt mycket jobbigare i år som det låter. Herr Westergren ska köra MTB efter ha provat banan på CX. Han är ju rätt bra på CX, så jag vågar inte chansa.

Cykelvasan däckval
Geax Saguaro 2,0. Rullar betydligt lättare än polarens Conti. Och det funkar bra i skogen så länge det inte är allt för lerigt. Blir kanon på Vasan.

Cykelvasan däckval
Det är flera som rekommenderar Furious Fred och gärna med ganska lågt tryck. Skal våra erfarenheter vara värdefulla för andra är det emellertid viktig i däckdiskussionerna att ni också uppger er vikt!

Jag väger ca 90 kg. Jag har kört mycket detta lättrullande däck (och föregångaren Fast Fred). Jag har goda erfarenheter på ganska många typer underlag, men i bland är det för dåligt. Jag har gått över till UST-versionen för att undgå punkteringar, men UST-versionen finns tyvärr bar i 2", men i bland kör jag med 2.25-versionen om det är mycket grusvägar och lite stig och sten. Under en motsvarande diskussion före Ränneslätturen här på forumet var det också flera som rekommenderade FF. Jag hade aldrig kört Ränneslätturen förut och följde rådet om FF (26 x 2 UST, 2 bar bak 1.8 bar fram). Jag tyckte att det var altför klent och smalt i den lösa sanden och på stigarna i skogen. Här skulle jag hellre ha haft Racing Ralph 2.25 eller liknande. FF 2.25" hade säkert också varit bättre, men det tycker jag inte är tillräckligt punkteringssäkert, vilket kan ha med min vikt att göra. FF 26x2.25 finns emellertid i Raceguard-version som skall vara starkare. Finns det någon här som har testat detta och som har erfarenhet med punkteringssäkerheten? Eventuellt Raceguard + gegga?

Tillbaka
Topp