Det är flera som rekommenderar Furious Fred och gärna med ganska lågt tryck. Skal våra erfarenheter vara värdefulla för andra är det emellertid viktig i däckdiskussionerna att ni också uppger er vikt!
Jag väger ca 90 kg. Jag har kört mycket detta lättrullande däck (och föregångaren Fast Fred). Jag har goda erfarenheter på ganska många typer underlag, men i bland är det för dåligt. Jag har gått över till UST-versionen för att undgå punkteringar, men UST-versionen finns tyvärr bar i 2", men i bland kör jag med 2.25-versionen om det är mycket grusvägar och lite stig och sten. Under en motsvarande diskussion före Ränneslätturen här på forumet var det också flera som rekommenderade FF. Jag hade aldrig kört Ränneslätturen förut och följde rådet om FF (26 x 2 UST, 2 bar bak 1.8 bar fram). Jag tyckte att det var altför klent och smalt i den lösa sanden och på stigarna i skogen. Här skulle jag hellre ha haft Racing Ralph 2.25 eller liknande. FF 2.25" hade säkert också varit bättre, men det tycker jag inte är tillräckligt punkteringssäkert, vilket kan ha med min vikt att göra. FF 26x2.25 finns emellertid i Raceguard-version som skall vara starkare. Finns det någon här som har testat detta och som har erfarenhet med punkteringssäkerheten? Eventuellt Raceguard + gegga?