cykelvasan öppet spår 2019

En ht är att föredra, den där kommer att bli väldigt stum, men det är en bunt som brukar cykla på liknande så omöjligt är det inte. Optimalt är det inte, men har du större användning av den där i vardagen än en ht så kör på den... :)

Jag tycker att dom man cyklar om på CV med cross-liknande hojar ofta ser rejält slitna ut. Men det kanske är för att jag inte kommer ikapp alla dom snabba.

Självklart går det, men det kommer inte vara komfortabelt.

Jag tror att alla rykten om att CX är det snabbast på CV härstammar från tidigare år, när det var betydligt mer asfalt och grusväg.

Jag tycker att du ska köpa en cykel som gör dig glad när du cyklar på hemmaplan, då blir chansen större att du kör något lopp även säsongen efter :)

Cyklade öppet spår i år, lerbana och cx verkade helt värdelöst då jag cyklade förbi några sådana som verkade slita. Cyklade själv en Grand Canyon hardtail från Canyon, klockren cykel för ändamålet.

Okej känns som det blir lutar åt en ht. Finns det några bra alternativ till Cube Reaction och grand canyon? Vitus sentier brukar ju ofta rekommenderas men den kanske inte är optimal till cykelvasan? Är det fördelaktigt med en lite brantare gaffelvinkel när det inte är alltför teknisk stig?

dobby sa:
Okej känns som det blir lutar åt en ht. Finns det några bra alternativ till Cube Reaction och grand canyon? Vitus sentier brukar ju ofta rekommenderas men den kanske inte är optimal till cykelvasan? Är det fördelaktigt med en lite brantare gaffelvinkel när det inte är alltför teknisk stig?

Vad hade du tänkt cykla med din cykel innan och framförallt efter vasan? Eller lägger du ner då? Låt det styra, snarare än vad som är bäst för ett lopp.

Det är väl cyklisten som styr.

6677.gif

Vill alltså ha en så bra cykel som möjligt till just vasan för runt 10000. Jag cyklar rätt mycket och på varierande underlag så oavsett vilken cykeltyp det blir tror jag att den kommer att komma till användning även efteråt.

dobby sa:
Vill alltså ha en så bra cykel som möjligt till just vasan för runt 10000. Jag cyklar rätt mycket och på varierande underlag så oavsett vilken cykeltyp det blir tror jag att den kommer att komma till användning även efteråt.

Vad har du för cykel idag?

Vad väger den? Vad är det för komponenter? Frågan är om det är värt 10k för något som inte nödvändigtvis behöver vara sådär värst mycket mer lämpat just för ändamålet Cykelvasan.

Det är måhända ett småtrist svar, men en idé är att cykla Vasan på det du har och lägga pengarna (och ev. lite till) på någorlunda rejäl trail-HT i stället om du fastnar för stöket. Fastnar du för XC gör en utökad budget med några tusenlappar väldigt mycket vid dessa prisklasser. 15-20k och du lär "aldrig" behöva ny HT till ändamålet XC.

SGS sa:
Vad väger den? Vad är det för komponenter? Frågan är om det är värt 10k för något som inte nödvändigtvis behöver vara sådär värst mycket mer lämpat just för ändamålet Cykelvasan.

Det är måhända ett småtrist svar, men en idé är att cykla Vasan på det du har och lägga pengarna (och ev. lite till) på någorlunda rejäl trail-HT i stället om du fastnar för stöket. Fastnar du för XC gör en utökad budget med några tusenlappar väldigt mycket vid dessa prisklasser. 15-20k och du lär "aldrig" behöva ny HT till ändamålet XC.
Den väger 12,9 och det är altus komponenter. mtb-stigarna där jag bor är ganska lättåkta så det är mer åt xc hållet skulle jag tro

dobby sa:
SGS sa:

Den väger 12,9 och det är altus komponenter. mtb-stigarna där jag bor är ganska lättåkta så det är mer åt xc hållet skulle jag tro

OK. I detta fall skulle givetvis även en cykel för 10k vara ett lyft. Men faktum kvarstår att du lär komma runt på nuvarande. En lätt preppning med roligare däck, pedaler och ev. andra hjul (begagnat) och du har kapat något kg och dessutom fått ett något mer effektivt redskap till en ringa kostnad.

Medans du funderar på om långlopp och cykelträning är någonting för dig även fortsättningsvis, kan du spara lite till och nästa gång komma tillbaka till Vasan med en riktigt bra cykel i stället :)

Bara en idé sett utifrån en annan filosofi.

Tillbaka
Topp