Cykelvasan - Öppet spår eller CV90?

lindengbg

Aktiv medlem
God morgon och gott nytt år!

Nu har jag ej kollar tillgängligheten än på resp lopp/dag men, här kommer min fråga jag ej lyckas googla fram svar på:

Om jag skall cykla CV 2019, skall/borde jag köra öppet spår på Fredagen eller CV 90 på Lördagen?

Det blir mitt allra första MTB lopp och är ej ute efter att tävla mot någon annan än men mig själv.
Min fråga grundar sig snarare i att missar jag något kul om jag kör öppet spår? Dvs är det lika mycket happying i/runt/under/före/efter på Fredagen?

Tidsmässigt så är jag har ej några enorma krav på mig själv utan planen om jag ska köra CV är att segla in på sub 5h.

Kollar på på tidigare CV på tex SVT Play så ser det ut som ett riktigt kul event å utgår ifrån att det man ser där ej är ifrån öppet..

Cykel mm har jag så det är en icke-fråga :)

Senast ändrad:
Lördagen tycker jag är roligare med större inramning, fasta starttider etc. mer uppstyrt.
Händer fler grejer. Om man nu gillar det.

Håller med Dave1979, en stor grej med CV för mig är allt runt tävlingen med folk längs banan som hejar på. Nu har jag bara kört på lördagen så jag vet inte hur öppet spår är, men för mig är det lördagen som gäller.

Tack för svaren!

Folkfest å händelser runtomkring vill jag ha!

Precis betalt för startplats till Cykelvasan 90 - Motionär. :-) Dvs Lördagen.

Att köra öppet spår känns lite som att cykla en niomilarunda själv. Det behöver jag inte betala så hiskeliga pengar för att göra.

Klart du ska köra CV90. ;-)

Bilagor

• Stridsfordon_90_Revinge_2012-2.jpg
    Stridsfordon_90_Revinge_2012-2.jpg
    16.4 KB · Besök: 140
Körde mitt första CV förra året och då öppet spår. Värdelöst väder då det hade regnat hela natten så det var lervälling ute i spåret. Sedan hade dom klockren väder dagen efter på huvudvasan, dom jävlarna : )

I år har jag anmält mig till huvudvasan och då kommer det väl att regna då istället med min vanliga otur : (

Ursäkta om jag kapar tråden, men det verkar ju redan spårat ur en del med stridsvagnar mm ;)

Jag är i samma sits som lindengbg, ska köra antingen Öppet Spår eller CV90 (får se vad polaren bestämmer)

Vart är bäst att fixa boende? Sälen eller Mora? För att få en så trevlig upplevelse så möjligt alltså, med tanke på transporter/bussresor osv.

Jag tycker Mora. Mest för att det är skönt att kunna slappa och ta en pilsner efter målgång och inte behöva åka tillbaka till Sälen. Går många bussar (och lastbilar för cyklarna) från Mora till starten i Sälen från tidig morgon.

Det ultimata är ju Sälen dag ett och Mora dag två, samt en chaufför som transporterar bil och resten medans man cyklar. Behöver inte bli så krångligt som det låter :)

Jag har alltid boende i Sälen, men då har jag också familj som följer och kör tillbaka. Hade jag tagit buss en väg hade jag försökt bo i Lindvallen, lätt att rulla ner till starten och det blir inte så okristligt tidigt. Lite skönt avslut med backen upp efter man hoppat av bussen, men det får man ta.

Om du startar senare, typ 10 eller så, skulle jag köra Mora så kan du som någon tidigare skrev, ta en öl efter målgång och må lite :)

manslennstrand sa:
Jag har alltid boende i Sälen, men då har jag också familj som följer och kör tillbaka. Hade jag tagit buss en väg hade jag försökt bo i Lindvallen, lätt att rulla ner till starten och det blir inte så okristligt tidigt. Lite skönt avslut med backen upp efter man hoppat av bussen, men det får man ta.

Om du startar senare, typ 10 eller så, skulle jag köra Mora så kan du som någon tidigare skrev, ta en öl efter målgång och må lite :)

Brukar ta bussen som går upp till lindvallen (slipper backen då).

Vi har även lämnat en bil i sälen dan innan så vi slipper ta bussen upp till Sälen.

1000 tack för alla tips. Kanske lika bra att börja kika efter boende redan nu. Å sen ska man väl försöka komma igång och träna lite också :D :D

1135 spänn. Kan verkligen hålla med om att det låter hiskeligt. Antar att det är fika längs med spåret som kostar, för det lär väl inte vara så mycket underhåll/ kostnad för att göra banan !?
Så det gäller att sopa i sig mååånga bullar...

(Får tillbaks startavgiften från arbetsgivaren åtminstone. Återkommer om det är "värt pengarna")

Jag har kört vanliga 90 motion två gånger och provade öppet spår förra året. Är inte så snabb och har startat långt bak i leden båda gångerna i 90 motion. Så när man börjar närma sig slutet är publiken borta och upplever att det va lika många som stod runt banan och kollade på öppet spår trotts dåligt väder.

Klart underhållande! Och bara lite avskräckande! Men att köra utan paus; Nä tack. tänker ta varje chans till paus som bjuds....

sub_sonic sa:
Klart underhållande! Och bara lite avskräckande! Men att köra utan paus; Nä tack. tänker ta varje chans till paus som bjuds....

Bra om det roade lite. Då det skrevs kändes det befogat med lite simplare approach. Det var väldigt mycket snabba tider och bra placeringar i forumet då.

Mora är ju helt klart bäst om man inte känner någon god samarit med stuga i närheten. Har aldrig utnyttjat bussarna (tack vare en tålmodig fru) men jag har hört att de fungerar bra. Dessutom, skönt att slippa jaga upp till Sälen igen efter målgång.

Vill du ha lite trevligt runt ikring så är ju Mora väldigt trevligt och mycket folk dagarna runt vasan.

Så, då har jag bokat buss ifrån Mora till Sälen. Ska bo hos några ingifta släktingar i närheten av Mora å kunde inte med å be dem köra ~18 mil t/r för å lämna av mig vid starten :-O

Start 12:30 å bussj*keln går i ottan.. zzz

Någon som har något praktisk erfarenhet om leveransen av cykeln?

Stod att cykeln hämtas upp av långtradare när man beställt buss och att cykeln packas med material som de tillhandahåller, i den mån de har... Tankar där eller bara hålla tummarna?

Min hoj har åkt lastbil tre ggr tror jag. Inte så mkt som en repa nån gång. Tror lastbilschaffiserna sett alla trådar om däcktryck på CV och tagit lärdom.

Jag köpte en billig rulle med bubbelplast på biltema till förra året som jag klädde in min cykel i när jag stod vid lastbilarna. Den lämnade jag sedan kvar vid bordet där det fanns lite annat packmaterial då jag tänkte att det alltid är någon annan som får användning för den.
Cykeln klarade sig utan några problem på lastbilen och var fint uppställd i ett ställ när bussen kom fram till starten.

Lastbilarna är numrerade. Se till att hålla koll på vilken lastbil din cykel stoppas in i. Annars kan det bli lite stressigt vid starten. Jag vet av egen erfarenhet...

Det finns plast vid lastbilarna så så länge du inte är väldigt rädd om cykeln så räcker det. Sen finns dem som plastar in allt från drivlina, dämpare till komplett cykel. Det förstnämnda kan jag förstå då man inte vill ha böjt växelöra t.ex

Ta med lite tejp är kanske ett bra tips.

Tillbaka
Topp