cykelvasan

cykelvasan
SVT sände ju förra året vill jag minnas :)

Sökte lite....

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/dalarna/svt-storsatsar-pa-cykelvasan

"SVT storsatsar på Cykelvasan

På fredag kväll direktsänds ett program på SVT Play inför lördagens 94 kilometer långa Cykelvasa från Sälen till Mora. Och ett halvtimmes sammandrag från den tävlingen blir det i SVT1 under söndagskvällen. 12.000 cyklister är anmälda till Cykelvasans långa lopp."

Storsatsar? Pfft... vilket skämt.

cykelvasan
Cykla idag öppet spår allt gick bra tom 45km sen kom 3 punkteringar och allt förstördes, gick nog ca 1,5mil men kom fram tillslut, fler som haft liknande problem nu med nya sträckningen eller har jag bara haft maximal otur?

cykelvasan
Werf skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykla idag öppet spår allt gick bra tom 45km sen
> kom 3 punkteringar och allt förstördes, gick nog
> ca 1,5mil men kom fram tillslut, fler som haft
> liknande problem nu med nya sträckningen eller
> har jag bara haft maximal otur?

Tråkigt. Fick du glas eller nåt i däcket eller genomslagspunka?

cykelvasan
Svårt o säga kände inget genomslag och såg iofsg hål i bakdäcket så det fick ja byta ut men det är stenigt i år... Ja tråkigt o gå när man vill cykla

cykelvasan
macaai skrev:

>
> Verkade som Rissveds cykla vilse? Fasen vad surt

Vilket fiasko isf, detta får ju bara inte hända.

Måste varit fler isf, hon lär ju inte legat ensam.

cykelvasan
Var inte bara rissveds som körde fel, det var flera klungor som vek ner där. Jag var med i en av dom, vi vände efter 2,5km i ca 45km/h och fick klättra upp igen...,
Flaggvakterna hade tydligen inte "hunnit dit"

cykelvasan
Donald Tramp skrev:
> Är det sant att någon avlidit?

Ja, tyvärr. Första gången i cykelvasan, men det har hänt några gånger i Vasans olika skidarrangemang. Långlopp sliter på kroppen, och har du dolda hjärtfel så är risken stor att det visar sig just då.
Men, trots det så lever långloppsåkare i snitt längre än medelsvensson, pga en sundare livsstil med mycket träning.

cykelvasan
ante_hedis skrev:
> Var inte bara rissveds som körde fel, det var
> flera klungor som vek ner där. Jag var med i en
> av dom, vi vände efter 2,5km i ca 45km/h och fick
> klättra upp igen...,
> Flaggvakterna hade tydligen inte "hunnit dit"

Läste på Pär Kumlins blogg att han också var med där. Innan låg han 129a, efter 669....
Vilken miss av arrangören!

cykelvasan
Ja våran klunga med Rissveds var riktigt stor sen kom det ytterligare fler efter oss som fick cykla upp för backen igen.
De han som tur var inte lika långt ner som vi...
Vi förlora ganska exakt en kvart på det missödet + att försöka jaga ikapp så gott det gick.
Surt sa räven...:-(

gragge skrev:
> ante_hedis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var inte bara rissveds som körde fel, det var
> > flera klungor som vek ner där. Jag var med i
> en
> > av dom, vi vände efter 2,5km i ca 45km/h och
> fick
> > klättra upp igen...,
> > Flaggvakterna hade tydligen inte "hunnit dit"
>
>
> Läste på Pär Kumlins blogg att han också var
> med där. Innan låg han 129a, efter 669....
> Vilken miss av arrangören!

cykelvasan
marr skrev:
> Vanns på en FS!

Jag tog min HT istället och vilken jävla miss.

Tråkigt med bortgång.

cykelvasan
Jag tycker jag såg fler olyckor än tidigare, och allvarligare. Två medvetslösa hann jag se, båda i snabba delen i början. Trots ambulans o viftande vakter så kör ändå vissa om i sådana partier, med fullt tryck i pedalerna...!

Tycker loppet börjar gå väl fort för många motionärer med dålig tävlingsvana

cykelvasan
JT skrev:
> Omöjligt. Allt annat än CX är inte "optimalt"
> på cykelvasan. Det har vi ju pratat om.

Ja precis! Jag hade lätt kapat en timme i år om jag hade en CX! Jag hade förmodligen vunnit!

Såg för övrigt inte en enda CX i år. Däremot en hjälte på fatbike.

cykelvasan
JT skrev:
> Omöjligt. Allt annat än CX är inte "optimalt"
> på cykelvasan. Det har vi ju pratat om.

Ja precis! Jag hade lätt kapat en timme i år om jag hade en CX! Jag hade förmodligen vunnit!

Såg för övrigt inte en enda CX i år. Däremot en hjälte på fatbike.

cykelvasan
gragge skrev:
> Jag tycker jag såg fler olyckor än tidigare, och
> allvarligare. Två medvetslösa hann jag se, båda
> i snabba delen i början. Trots ambulans o
> viftande vakter så kör ändå vissa om i sådana
> partier, med fullt tryck i pedalerna...!
>
> Tycker loppet börjar gå väl fort för många
> motionärer med dålig tävlingsvana

Håller med!

cykelvasan
Håller oxå med! Inledningen på loppet var helt stört hetsigt och folk bytte rulle kors och tvärs! Ingen hänsyn och bara resultat i fokus!

Mitt lopp slutade 08:20 då någon bytte position i sidled och tog med sig mitt framhjul... Rejäl krasch för mig och en kille som låg bakom mig. Den andra killen fick åka ambulans men jag klarade mig med grusecem deluxe, några stygn i knät och pajade handleder. Så jävla surt och sista gången jag åker Vasan!

cykelvasan
Raggamuffin skrev:
> Tråkigt med krasch men vill man inte ha det
> hetsigt är det väl bättre att starta lite
> längre bak?
>
> 8:30 starten var lugn och fin.

Gänget som startade 8.35 innehöll ett antal hetsiga personer. Blev bland annat omkörd i diket på höger sida, i första asfaltsbacken :-/

Vid en av olyckorna (funktionär på plats med släp och aningen kö mellan släpet och den skadade) var det dessutom en idiot som tyckte det var en bra idé att köra om precis i höjd med den skadade...

cykelvasan
Det är ju rätt många väldigt snabba utförslöpor som var både spåriga och med djupa potthål i så det fanns ju möjlighet till otäcka fullfartskrascher. Jag såg väl ca 5 som var ordentligt sönderslagna.

cykelvasan
Jag tyckte också det verkade vara många krascher, såg säkert 7-8 stycken kraschade under vägen (från startled 3). Angående att starta längre bak så tycker jag det brukar kännas tryggare en bit fram med mer vana cyklister.

Tråkigt för de som drabbades av felkörningen, låter som en jättemiss av arrangören.

cykelvasan
Raggamuffin skrev:
> Tråkigt med krasch men vill man inte ha det
> hetsigt är det väl bättre att starta lite
> längre bak?
>
> 8:30 starten var lugn och fin.

Det är inte starten som är problemet, det är partiet därefter, jag hade medel på 32km/Tim i en timme.... Är det mtb.
Handlar inte om hets, det finns i andra lopp också. Problemet här, till skillnad från tävlingar, är att det finns många vältränade motionärer som är snabba men inte kapabla. Man tränar själv eller med kompisen och sen kommer man till Vasan med önskan om snabb tid. Utan hänsyn eller kunskap om hur man uppför sig. Även jag fick en kille rakt i mitt framhjul, jag höll mig kall och redde ut det hela med fötterna släpande i backen för balans, men hade lätt kunna gå illa. Bakom mig låg säkert 25 man i rad.....

cykelvasan
Någon som har koll på alla fotosidor som säljer bilder?
Såg minst 5 fotografer efter banan.

För övrigt var det min första vasa, siktade på 3.30 men missade med 17 sekunder. Får vara nöjd ändå ;)

cykelvasan
Angående att man ska starta längre bak om man vill ha mindre hets så handlar det inte om att folk kör fort utan dumt och hänsynslöst! På långloppscupens lopp går det oxå fort men folk tar hänsyn till varandra och håller sin linje bättre! På cv var det många starka cyklister som inte hade vanan av att köra tävling i klunga!

cykelvasan
Jag såg även en otäck vurpa direkt efter efter start. Tror att killen blir passerad för snävt på höger sida, slår i styret och får fullt vobbel på framhjulet. Det slutar med ett böjt framhjul och en redig face plant.
Andra halvan av sekvensen finns i vänsterkant på det jag filmade på starten. Tyvärr fick jag inte med orsaken, men och du som förolyckades vill ha en kopia av någon anledning kan du kontakta mig via PM.
Jag hoppas verkligen att det gick bättre än vad det såg ut!

cykelvasan
Loffemtb skrev:
> ursäkta min okunnighet få man kör cx på cykel
> Vasan

Jo, det går bra. Men jag såg bara två stycken i år på min resa. Förra året var de betydligt fler.

Frid!

Tillbaka
Topp